Gega Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Altså: Hvis en føler seg i fare, så er det bare å bruke Mayday, uten å tenke for mye på hva som er riktig prosedyre. Det viktigste er å vekke oppmerksomhet, og det er bedre å være for tidlig ute med et anrop enn for sent.Dette for egen regning. Jeg er ikke noen regelrytter, så jeg vil ikke gå inn i en prosedyrepolemikk. Rgds Øde Opr.LGQ Hva mener du med for egen regning...om han anser at det er fare for både båt og mennesker og tilkaller hjelp....mener du at han kan komme til å måtte stå til ansvar selv fordi situasjonen ikke var så kritisk likevel? Btw...Jeg hadde også gjort det samme som wellcraft om jeg skulle komme ut for en så situasjon... Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
SveinHa Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Det jeg ikke skjønner er hvorfor du betviler din avgjørelse i etterkant ?Mayday er en alvorlig sak, både selve nødkallingen og situasjonen som er årsaken til nødkallingen. Jeg synes det er klokt av Wellcraft å tenke gjennom dette i etterkant og også ta dette opp på Båtplassen. Mayday situasjoner og nødmeldinger er noe ingen av oss får rutine i (forhåpentligvis) og all praktisk info/erfaring er nyttig for oss andre.Jeg var på vakt på Rogaland Radio og svarte da Wellcraft ropte Mayday.At han brukte Mayday syns jeg var helt OK. Hovedsaken er hvordan den som har problemer, oppfatter situasjonen. Det ble ganske raskt klart at det ikke var overhengende fare, og han fikk hjelp av båt i nærheten, uten at en stor aksjon ble satt i verk. Glimrende at vi får proffene på banen her, velkommen til Båtplassen Denne bekreftelsen fra RogalandRadio er gull verdt for meg. Kort oppsummert uten noe dilldall: Hovedsaken er hvordan den som har problemer, oppfatter situasjonen. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
roaldbj Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Slutter meg helt til SveinHa her. Fantastisk at RogalandRadio tar seg bryet med å kommentere denne saken. Selv om avklaringen neppe er en offisiell uttalelse er den svært avklarende for meg og sikkert andre. Jeg forstår det slik at MAYDAY meldingene fortløpende vurderes og at tiltakene fra hovedredningssentralen tilpasses alvoreligheten i MAYDAY situasjonen. Håper det blir lenge til jeg får bruk for meldingen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
RogalandRadio Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Hva mener du med for egen regning...om han anser at det er fare for både båt og mennesker og tilkaller hjelp....mener du at han kan komme til å måtte stå til ansvar selv fordi situasjonen ikke var så kritisk likevel?Btw...Jeg hadde også gjort det samme som wellcraft om jeg skulle komme ut for en så situasjon... For egen regning, mener jeg selvsagt at jeg har uttalt meg som operatør ved nevnte anledning, og ikke på vegne av Rogaland Radio eller Maritim Radio angående prosedyrespørsmål. Hvis du med ansvar, mener erstatningsansvar, så skal det meget grov uaktsomhet for at dette skal inntre, og gjelder absolutt ikke ved denne hendelsen. Rgds Øde Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 26.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 (redigert) Fra ho mor : At Wellcraft sendte et mayday anrop forstår eg veldig godt . Han hadde ikkje overblikket og hadde et barn med seg , min eldste sønn på 12 år. Så når ting gjekk gale , kopla han automatisk inn pappaknappen og ba om hjelp på den måten han burde , i min bok . Vi har pratet veldig mye om det som hendte og de har begge fortalt at redselen var å gå ned . Så da er et mayday anrop riktig . Er sjeleglad Wellcraft kjøpte vhf'en og at den fungerte skikkelig sjølv om antenna låg nede , trygt å vite . Planen var opprinnelig at eg skulle være med , men pga min noe store mage , kan eg ikkje svømme og Wellcraft sa tidligere på dagen at den som ble med ,måtte kunne svømme ... at varsel om at noko kunne skje ? Veit ikkje , men er glad eg var heime , og ikkje med , kunne født midtfjords... Eldstemann gjorde det han fikk beskjed om og både styrte båten og pumpet det han var god til.. At han var redd er åpenbart men han klarte likevel å gjøre det Wellcraft bad om .. Stolt av han ja , begge to for at de hadde ro nok til å be om hjelp og for at de beholdt ro til å tømme båten for vatn. Er glad for all støtte og positive ord til Wellcraft her inne etter det som hendte , det hjelper å få tilbakemelding frå andre i en sånn situasjon . Tusen takk til RogalandRadio oxo , godt å ha dere der !!!! Gla alt gjekk bra m mann og barn. Helsing ho mor , Mette u båt Redigert 26.August.2007 av Wellcraft (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Gunga Din Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Hvis du med ansvar, mener erstatningsansvar, så skal det meget grov uaktsomhet for at dette skal inntre, og gjelder absolutt ikke ved denne hendelsen. Rgds Øde Hej Rogaland radio jättekul att du tar dig lite tid för oss amatörer...... jag har lest noenstans....att ropar du Mayday för att båten ligger o driver...... og ner sjöräddningskryssaren finner ut att du 'gått tom för diesel' (icke noe annet feil enn tomme tanker) så får du betale hele 'operasjonen' själv. nu ner vi har dig her på BP.....har du några tips til oss...saker som vi gör bra eller noe vi bör bli bedre på i förbindelse med VHF'n ??? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gega Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 For egen regning, mener jeg selvsagt at jeg har uttalt meg som operatør ved nevnte anledning, og ikke på vegne av Rogaland Radio eller Maritim Radio angående prosedyrespørsmål.Hvis du med ansvar, mener erstatningsansvar, så skal det meget grov uaktsomhet for at dette skal inntre, og gjelder absolutt ikke ved denne hendelsen. Rgds Øde Ok takk for svaret...det var ikke noe vondt ment. men heller som et spørsmål angående erstatningsansvar i slike situasjoner.. Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Birchwood 320 Svart 26.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 (redigert) Retter ein stor takk til Rogaland Radio for god service og for proff opptreden i ein vrien situasjon !!!!!!!!!!!!!!!!!! Vil også rette ein kjempestor takk til ERANTHIS\LN2666 for rask og god assistanse !!!!!!!!!!!!!!!!! Retter og ein takk til kystvakten som reagerte lynkjapt men rakk likevel ikke fram først Takker ellers for alle positive tilbakemeldinger fra alle her på forumet Nå vet vi at vi er i trygge hender til sjøs også om noe skulle gå galt og vi trenger hjelp . Måtte alle ha vhf ombord, du vet aldri når du får bruk for en ... Redigert 26.August.2007 av Wellcraft (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Joerg Becker Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 ....mener du at han kan komme til å måtte stå til ansvar selv fordi situasjonen ikke var så kritisk likevel?Btw...Jeg hadde også gjort det samme som wellcraft om jeg skulle komme ut for en så situasjon... Man må ikke overreagere, men skal tar det som det er. Uttalsen er bare en full bekreftelse at alle skal rope om hjelp hvis man bare synes at man trenger det. Dette er meningen, det betaler man ikke noe for, og ferdig. At man har ansvar for det man gjør er vel klart for alle også. Trenger man hjelp så kan man rope om det, fordi først og fremst vet man jo ikke hva som skjer når man f.eks. plutselig har masse vann, eller enda verre brann på båten. Dette er tingen guttene blir betalt for og kan anses som "inkludert, som man ikke må betale for". Men det kan være omvent hvis en roper akkut (Mayday) om umiddelbart hjelp når det er bokstavelig ikke er behov for. En (ekstrem) eksempel for det: Båten ligger på helt rolig sjø, ved fineste vær og har ikke noe annet problem enn at den er tom for diesel. Båteieren har ikke glemt å påfylle, men det er en eller annen grunn for at "da gikk noe galt." Nå kunne kaptainen rope kyststasjonen for å få hjelp, slik at de ordner slep, eller kanskje bare levering av litt diesel forutsatt at saken er teknisk klar. Da skjer vanligvis ingenting, fordi slik kan skjer og alle reddere inkl. kystvakten ønsker bare å hjelpe. Er man nå en snill båteier da gir man noe til kaffekassen, eller en gave til organisasjonen som har ordnet opp, så er alle tilfredstillte. Men, og nå kommer andre ekstremen, på andre scenarioen handler den samme kaptainen ikke omtenksomt. Han snakker ikke med kystvakten, men trykker på distress som sender melding "brann om bord, vanninnbrudd, båten sinker, personer som er skadet, posisjon" fordi kaptainen klarer ikke "så virkelig" å bruke dette VHF`en. I dette øyenblikket blir himmelen sort for helikoptere og en hær av båter prøver å komme raskest mulig til han nødlidene. Hva tror du skulle skjer med han kaptainen hvis alle er på plass og kan se at manskapet sitter der og drikker kaffe mens de venter på hjelp? Dette er en situasjon det jeg må innrømme at den er litt ekstremt, men dette finnes og i så fall kan jeg garantere at det ikke bare "koster litt". Situasjonen som trådstarteren ha vært inne er klart ikke det samme. Heller kunne han ikke se forut med en gang hvordan dette utvikler seg, og med det er dette rettferdig til 100%. Men regelverket sier klart at man skal gir beskjed, og dette helst raskest mulig, når det er klart (!) at situasjonen er ikke lengre så ille som man syntes før. Gjør man ikke det, og det skulle være beviselig pga. f.eks. troverdig observasjon av andre, da kan organisasjonen kreve erstattning, selv om den muligheten blir brukt ekstremt skjelden. Slik må man oppfatte det fordi man har ikke bare rettigheter, men også forpliktelser. Bl.a. gjelder slik også for missbruk av EPIRB og andre signalkilder. Hvem som ikke tror på slik skal gjerne prøve å aktivere "f. morro skyld" eller bare pga. uaktsomhet en EPIRB. ... sier vi nå i "Trondheim". Den fakturaen ønsker i hvert fall ikke jeg å få. Forresten: hvis man ville nå utvide temaet "rett & plikt" da skulle man en gang snakke med en vanlig brannvakt. Jeg er nesten sikkert at det gjelder det samme også der, heller her i Norge som i andre land. Alt er "kan", men ikke noe er "må", så kan regelverket i verreste fall bestemme i mot en. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Gunga Din Svart 28.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2010 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fantino Svart 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 Jeg vil nesten snu dette på hodet: Å _ikke_ bruke Mayday i denne situasjonen (dvs. før det er klart om båten vil synke om kort tid eller ikke) vil være feil. I all krisehåndtering er det vel "basic" å "scramble" alle ressurser umiddelbart, for deretter å trappe ned når en ser at situasjonen stabiliserer seg. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 30.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 En ting skal hvertaff sies. I en stresset situasjon var det ikke lett å holde prosedyrer osv. Første annrop og kommunikasjon ble gjort med antennen liggende nede på dekk. Eg hadde ikke nøyaktig posisjon å oppgi. Fekk god øvning denne gangen. Men eg trur det er lurt å tørrtrene. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Fanafjord Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Men skru av VHFen når du tørrtrener Mayday Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
TrondT Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Det er greit å ha GPS tilkoblet VHF'en. Da kan man bare trykke "Distress" så er posisjon og greie sendt på direkten. Ellers så synes jeg at du valgte rett i den situasjonen du var i. Og jeg er også enig i at tørrtrening i prosedyrer kan være fornuftig. Likeså generell bruk av VHF slik at man får bruken "i fingrene", akkurat som man har bruk av mobiltelefon så godt innarbeidet. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Tørrtrening, uansett hva det gjelder er godt sjømannskap. Mon tro om det hadde blitt færre lystbåtulykker om flere tørrtrente? Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Dette var jo en situasjon, der fører ikke hadde full kontroll, og med barn i båten. Hva gjør du da, jo akuratt som vedkommende gjorde, Mayday. Det er mye enklere å ta"ned" en situasjon, eller å ta den opp. da kan byrbare sekunder være tapt. Det er slik redningsetatene jobber. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
"Mathilde" Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 (redigert) Hadde jeg vært det minste redd/bekymret for at jeg/min familie hadde vært i fare - så hadde jeg sendt mayday melding. Her taes ingen sjanser. Og om andre skulle mene at situasjonen ikke var kvalifisert for slik melding (?) - vel, det kan man leve godt med Redigert 30.Januar.2010 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 her er nödtrafikken runt Estonia fra Estonias Mayday til organiseringen av reddningsarbetet som leds av Silja Europa, OSC (automatiskt fölger part 2 osv) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Astor Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 (redigert) Har brukt Pan-Pan melding en gang i forbindelse med båtbrannen i Sandspollen. Jeg tenke ikke på Mayday den gangen, men som folka på Odd Fellow II sa: - Vi våkner brått av både Pan-Pan og Mayday. Vi våknet opp av denne VHF-meldingen som inneholdt sted og hendelse. På bakgrunn av denne meldingen var vi allerede underveis med redningskøyta og klar med opprigget nødvendig utstyr før Redningssentralen rakk å kalle oss opp, sa styrmann Allan Fagernes på RS Odd Fellow II. Jeg ser på redningsskøytene som en viktig ressurs langs kysten vår. Æres skal også alt frivillig mannskap som er med på de lokale skøytene. Jeg har innprogramert mmsi-nummeret til de nærmeste redningsskøytene i tilfelle. Nå skal Stormbull få sitt navn der Odd Fellow II lå. Redigert 31.Januar.2010 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
"Mathilde" Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Forøvrig overhørte jeg en samtale mellom Sweeden Rescue og en tysk seilbåt da jeg lå et sted på svenskekysten i fjor sommer. Det hadde begynt å blåse opp ganske heftig - var vel dagen da vi like etter fikk stormen inn over oss!! Den tyske seilbåten kalte opp SR og den kvinnelige skipperen virket tydelig nervøs. Hun visste ikke hvor hun var og trengte assistanse for å komme seg inn til nærmeste trygge havn. Det ble noen ordvekslinger mellom SR og seilbåten, hvorpå SR tilbød sin hjelp. De gjorde det imidlertid klart at de ikke anså oppdraget som en redningsaksjon og at man tar seg betalt for slike oppgaver. Det blåste som nevnt heftig og den kvinnelige stemmen ble mer og mer nervøs. Slik det ble fremlagt av den tyske skipperen, er jeg enig i SR sin vurdering. Et assistanseoppdrag, men båten var ikke i nød. I alle fall ikke på det tidspunktet. Så begynte den kvinnelige skipperen å forhandle pris over VHFen. Samtalen var over etter kort tid da SR ikke kunne gi noe eksakt svar. Hørte alrdi noe mer fra den tyske båten. Håper det gikk bra Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Det er sellfølegelig rett å sende May day her , for sent når strømmen er bort om en ikke har med håndholt vhf. Har brukt Pan pan selv da jeg holt på å drive på ett sjær i dårlig vær med motorstopp. Årsaken var trolig for mye luft i dieselen pga halv tank og mye slingring. Fikk motoren i gang , det gikk bra , ett større lasteskip gikk mot meg etter pan meldingen. Alt fungerte bra , utrolig hvor mange flere båter som er i områdene som en får oversikt over ved å ha vhf en hva en tror , og med bare mobiltlf er en helt alene. Har og assistert en som var i ferd med å synkeen vinternatt etter kolisjom med is. Var bare ca 20minutter unnna da May day signalene ble sendt, snudde og gikk mot posisjonen med full maskin. Sammenhegende prat på kanal 16 mellom Ørl radio ,noen båter og ett lokalt lennsmankontor uten vhf gjorde att jeg som nermeste fartøy ikke fikk varslet om det før jeg var omtrent fremme ved havaristen . Slikt bør unngåes, båten og fiskeren ble beget. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.