Jump to content

Mayday anrop. Rett eller galt i min situasjon?

Birchwood 320

Recommended Posts

Altså: Hvis en føler seg i fare, så er det bare å bruke Mayday, uten å tenke for mye på hva som er riktig prosedyre. Det viktigste er å vekke oppmerksomhet, og det er bedre å være for tidlig ute med et anrop enn for sent.

Dette for egen regning. Jeg er ikke noen regelrytter, så jeg vil ikke gå inn i en prosedyrepolemikk. :smiley:

Rgds

Øde

Opr.LGQ

Hva mener du med for egen regning...om han anser at det er fare for både båt og mennesker og tilkaller hjelp....mener du at han kan komme til å måtte stå til ansvar selv fordi situasjonen ikke var så kritisk likevel?

Btw...Jeg hadde også gjort det samme som wellcraft om jeg skulle komme ut for en så situasjon...

Hilsen Geir

Det jeg ikke skjønner er hvorfor du betviler din avgjørelse i etterkant ?
Mayday er en alvorlig sak, både selve nødkallingen og situasjonen som er årsaken til nødkallingen. Jeg synes det er klokt av Wellcraft å tenke gjennom dette i etterkant og også ta dette opp på Båtplassen. Mayday situasjoner og nødmeldinger er noe ingen av oss får rutine i (forhåpentligvis) og all praktisk info/erfaring er nyttig for oss andre.
Jeg var på vakt på Rogaland Radio og svarte da Wellcraft ropte Mayday.

At han brukte Mayday syns jeg var helt OK. Hovedsaken er hvordan den som har problemer, oppfatter situasjonen. Det ble ganske raskt klart at det ikke var overhengende fare, og han fikk hjelp av båt i nærheten, uten at en stor aksjon ble satt i verk.

Glimrende at vi får proffene på banen her, velkommen til Båtplassen :cheers:

Denne bekreftelsen fra RogalandRadio er gull verdt for meg. Kort oppsummert uten noe dilldall: Hovedsaken er hvordan den som har problemer, oppfatter situasjonen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Slutter meg helt til SveinHa her. Fantastisk at RogalandRadio tar seg bryet med å kommentere denne saken. Selv om avklaringen neppe er en offisiell uttalelse er den svært avklarende for meg og sikkert andre. Jeg forstår det slik at MAYDAY meldingene fortløpende vurderes og at tiltakene fra hovedredningssentralen tilpasses alvoreligheten i MAYDAY situasjonen. Håper det blir lenge til jeg får bruk for meldingen igjen.

Hva mener du med for egen regning...om han anser at det er fare for både båt og mennesker og tilkaller hjelp....mener du at han kan komme til å måtte stå til ansvar selv fordi situasjonen ikke var så kritisk likevel?

Btw...Jeg hadde også gjort det samme som wellcraft om jeg skulle komme ut for en så situasjon...

For egen regning, mener jeg selvsagt at jeg har uttalt meg som operatør ved nevnte anledning, og ikke på vegne av Rogaland Radio eller Maritim Radio angående prosedyrespørsmål.

Hvis du med ansvar, mener erstatningsansvar, så skal det meget grov uaktsomhet for at dette skal inntre, og gjelder absolutt ikke ved denne hendelsen.

Rgds Øde

Fra ho mor :

At Wellcraft sendte et mayday anrop forstår eg veldig godt . Han hadde ikkje overblikket og hadde et barn med seg , min eldste sønn på 12 år. Så når ting gjekk gale , kopla han automatisk inn pappaknappen og ba om hjelp på den måten han burde , i min bok . Vi har pratet veldig mye om det som hendte og de har begge fortalt at redselen var å gå ned . Så da er et mayday anrop riktig .

Er sjeleglad Wellcraft kjøpte vhf'en og at den fungerte skikkelig sjølv om antenna låg nede , trygt å vite .

Planen var opprinnelig at eg skulle være med , men pga min noe store mage , kan eg ikkje svømme og Wellcraft sa tidligere på dagen at den som ble med ,måtte kunne svømme ... at varsel om at noko kunne skje ? Veit ikkje , men er glad eg var heime , og ikkje med , kunne født midtfjords... :eek:

Eldstemann gjorde det han fikk beskjed om og både styrte båten og pumpet det han var god til.. At han var redd er åpenbart men han klarte likevel å gjøre det Wellcraft bad om .. Stolt av han ja , begge to for at de hadde ro nok til å be om hjelp og for at de beholdt ro til å tømme båten for vatn.

Er glad for all støtte og positive ord til Wellcraft her inne etter det som hendte , det hjelper å få tilbakemelding frå andre i en sånn situasjon .

Tusen takk til RogalandRadio oxo , godt å ha dere der !!!! :flag::smiley:

Gla alt gjekk bra m mann og barn. :yesnod:

Helsing ho mor ,

Mette u båt

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Hvis du med ansvar, mener erstatningsansvar, så skal det meget grov uaktsomhet for at dette skal inntre, og gjelder absolutt ikke ved denne hendelsen.

Rgds Øde

Hej Rogaland radio

jättekul att du tar dig lite tid för oss amatörer......

jag har lest noenstans....att ropar du Mayday för att båten ligger o driver......

og ner sjöräddningskryssaren finner ut att du 'gått tom för diesel' (icke noe annet feil enn tomme tanker)

så får du betale hele 'operasjonen' själv.

nu ner vi har dig her på BP.....har du några tips til oss...saker som vi gör bra eller noe vi bör bli bedre på i förbindelse med VHF'n ???

S/Y Gunga Din

For egen regning, mener jeg selvsagt at jeg har uttalt meg som operatør ved nevnte anledning, og ikke på vegne av Rogaland Radio eller Maritim Radio angående prosedyrespørsmål.

Rgds Øde

Ok takk for svaret...det var ikke noe vondt ment. men heller som et spørsmål angående erstatningsansvar i slike situasjoner..

Hilsen Geir

Retter ein stor takk til Rogaland Radio for god service og for proff opptreden i ein vrien situasjon !!!!!!!!!!!!!!!!!! :flag::smiley:

Vil også rette ein kjempestor takk til ERANTHIS\LN2666 for rask og god assistanse !!!!!!!!!!!!!!!!! :smiley:

Retter og ein takk til kystvakten som reagerte lynkjapt men rakk likevel ikke fram først :smiley:

Takker ellers for alle positive tilbakemeldinger fra alle her på forumet :smiley::smiley::flag:

Nå vet vi at vi er i trygge hender til sjøs også om noe skulle gå galt og vi trenger hjelp .

Måtte alle ha vhf ombord, du vet aldri når du får bruk for en ...

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

....mener du at han kan komme til å måtte stå til ansvar selv fordi situasjonen ikke var så kritisk likevel?

Man må ikke overreagere, men skal tar det som det er.

Uttalsen er bare en full bekreftelse at alle skal rope om hjelp hvis man bare synes at man trenger det.

Dette er meningen, det betaler man ikke noe for, og ferdig.

At man har ansvar for det man gjør er vel klart for alle også.

Trenger man hjelp så kan man rope om det, fordi først og fremst vet man jo ikke hva som skjer

når man f.eks. plutselig har masse vann, eller enda verre brann på båten.

Dette er tingen guttene blir betalt for og kan anses som "inkludert, som man ikke må betale for".

Men det kan være omvent hvis en roper akkut (Mayday) om umiddelbart hjelp når det er bokstavelig ikke er behov for.

En (ekstrem) eksempel for det:

Båten ligger på helt rolig sjø, ved fineste vær og har ikke noe annet problem enn at den er tom for diesel.

Båteieren har ikke glemt å påfylle, men det er en eller annen grunn for at "da gikk noe galt."

Nå kunne kaptainen rope kyststasjonen for å få hjelp, slik at de ordner slep,

eller kanskje bare levering av litt diesel forutsatt at saken er teknisk klar.

Da skjer vanligvis ingenting, fordi slik kan skjer og alle reddere inkl. kystvakten ønsker bare å hjelpe.

Er man nå en snill båteier da gir man noe til kaffekassen, eller en gave til organisasjonen som har ordnet opp,

så er alle tilfredstillte.

Men, og nå kommer andre ekstremen, på andre scenarioen handler den samme kaptainen ikke omtenksomt.

Han snakker ikke med kystvakten, men trykker på distress som sender melding "brann om bord, vanninnbrudd, båten sinker, personer som er skadet, posisjon" fordi kaptainen klarer ikke "så virkelig" å bruke dette VHF`en.

I dette øyenblikket blir himmelen sort for helikoptere og en hær av båter prøver å komme raskest mulig til han nødlidene.

Hva tror du skulle skjer med han kaptainen hvis alle er på plass og kan se at manskapet sitter der og drikker kaffe

mens de venter på hjelp?

Dette er en situasjon det jeg må innrømme at den er litt ekstremt,

men dette finnes og i så fall kan jeg garantere at det ikke bare "koster litt".

Situasjonen som trådstarteren ha vært inne er klart ikke det samme.

Heller kunne han ikke se forut med en gang hvordan dette utvikler seg, og med det er dette rettferdig til 100%.

Men regelverket sier klart at man skal gir beskjed, og dette helst raskest mulig, når det er klart (!) at situasjonen er ikke lengre så ille som man syntes før.

Gjør man ikke det, og det skulle være beviselig pga. f.eks. troverdig observasjon av andre,

da kan organisasjonen kreve erstattning, selv om den muligheten blir brukt ekstremt skjelden.

Slik må man oppfatte det fordi man har ikke bare rettigheter, men også forpliktelser.

Bl.a. gjelder slik også for missbruk av EPIRB og andre signalkilder.

Hvem som ikke tror på slik skal gjerne prøve å aktivere "f. morro skyld" eller bare pga. uaktsomhet en EPIRB.

... sier vi nå i "Trondheim".

Den fakturaen ønsker i hvert fall ikke jeg å få.

Forresten: hvis man ville nå utvide temaet "rett & plikt" da skulle man en gang snakke med en vanlig brannvakt.

Jeg er nesten sikkert at det gjelder det samme også der, heller her i Norge som i andre land.

Alt er "kan", men ikke noe er "må", så kan regelverket i verreste fall bestemme i mot en.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

• 2 år senere...

En ting skal hvertaff sies. I en stresset situasjon var det ikke lett å holde prosedyrer osv. Første annrop og kommunikasjon ble gjort med antennen liggende nede på dekk. Eg hadde ikke nøyaktig posisjon å oppgi. Fekk god øvning denne gangen. Men eg trur det er lurt å tørrtrene.

Fjord 27 AC TMD40

Det er greit å ha GPS tilkoblet VHF'en. Da kan man bare trykke "Distress" så er posisjon og greie sendt på direkten.

Ellers så synes jeg at du valgte rett i den situasjonen du var i.

Og jeg er også enig i at tørrtrening i prosedyrer kan være fornuftig. Likeså generell bruk av VHF slik at man får bruken "i fingrene", akkurat som man har bruk av mobiltelefon så godt innarbeidet.

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Har brukt Pan-Pan melding en gang i forbindelse med båtbrannen i Sandspollen. Jeg tenke ikke på Mayday den gangen, men som folka på Odd Fellow II sa: - Vi våkner brått av både Pan-Pan og Mayday. Vi våknet opp av denne VHF-meldingen som inneholdt sted og hendelse. På bakgrunn av denne meldingen var vi allerede underveis med redningskøyta og klar med opprigget nødvendig utstyr før Redningssentralen rakk å kalle oss opp, sa styrmann Allan Fagernes på RS Odd Fellow II.

Jeg ser på redningsskøytene som en viktig ressurs langs kysten vår. Æres skal også alt frivillig mannskap som er med på de lokale skøytene.

Jeg har innprogramert mmsi-nummeret til de nærmeste redningsskøytene i tilfelle. Nå skal Stormbull få sitt navn der Odd Fellow II lå.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Forøvrig overhørte jeg en samtale mellom Sweeden Rescue og en tysk seilbåt da jeg lå et sted på svenskekysten i fjor sommer. Det hadde begynt å blåse opp ganske heftig - var vel dagen da vi like etter fikk stormen inn over oss!! Den tyske seilbåten kalte opp SR og den kvinnelige skipperen virket tydelig nervøs. Hun visste ikke hvor hun var og trengte assistanse for å komme seg inn til nærmeste trygge havn.

Det ble noen ordvekslinger mellom SR og seilbåten, hvorpå SR tilbød sin hjelp. De gjorde det imidlertid klart at de ikke anså oppdraget som en redningsaksjon og at man tar seg betalt for slike oppgaver.

Det blåste som nevnt heftig og den kvinnelige stemmen ble mer og mer nervøs. Slik det ble fremlagt av den tyske skipperen, er jeg enig i SR sin vurdering. Et assistanseoppdrag, men båten var ikke i nød. I alle fall ikke på det tidspunktet.

Så begynte den kvinnelige skipperen å forhandle pris over VHFen. Samtalen var over etter kort tid da SR ikke kunne gi noe eksakt svar. Hørte alrdi noe mer fra den tyske båten. Håper det gikk bra :sailing::rolleyes:

Det er sellfølegelig rett å sende May day her , for sent når strømmen er bort om en ikke har med håndholt vhf.

Har brukt Pan pan selv da jeg holt på å drive på ett sjær i dårlig vær med motorstopp.

Årsaken var trolig for mye luft i dieselen pga halv tank og mye slingring.

Fikk motoren i gang , det gikk bra , ett større lasteskip gikk mot meg etter pan meldingen.

Alt fungerte bra , utrolig hvor mange flere båter som er i områdene som en får oversikt over ved å ha vhf en hva en tror , og med bare mobiltlf er en helt alene.

Har og assistert en som var i ferd med å synkeen vinternatt etter kolisjom med is.

Var bare ca 20minutter unnna da May day signalene ble sendt, snudde og gikk mot posisjonen med full maskin.

Sammenhegende prat på kanal 16 mellom Ørl radio ,noen båter og ett lokalt lennsmankontor uten vhf gjorde att jeg som nermeste fartøy ikke fikk varslet om det før jeg var omtrent fremme ved havaristen .

Slikt bør unngåes, båten og fiskeren ble beget.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...