Jump to content

Mayday anrop. Rett eller galt i min situasjon?

Birchwood 320

Recommended Posts

Nettopp sjøsatt båten her om dagen. Var spent på å teste den i dag lørdag. Starteren har vert noe kranglete etter siste vann bad etter at slangen til intercooler røk.

Båten gikk lett i plan og eg kruste på 25 knop sørover i Høylandssundet i Kvinnherad.

Det var flat sjø og eg tenkte at nå var muligheten for å prøve toppfart.

Med smalere flaps overplaner ikke båten lengre. 2500rpm og det går nydelig. 28 knop. Fri sikt og ingen i nærheten. Drar opp i 3000rpm og med et turbo trykk på 4 psi(noe som er alt for lavt) tilter opp drevet litt og gir gradvis full gass. Turtelleren stopper på 3400 rpm og gps viser 35.9 knop. Plutselig hører eg turboen øke voldsomt i turtall. og det viser 9 psi. Øker bare 100rpm på telleren før turtelleren begynner å hoppe gal mann. GPS viser godt over 37 knop.

Alt går så fort at eg ikke rekker dra av gassen før eg merker røyken velte fram av motor rom.

Temperaturen står i bånn. Eg trar av og ligger på 1000 rpm og det ryker svart fra eksosen og grått ut av motor rom. Pokker der røyk noko nytt tenkte eg.. Legger kursen mot en holme fro sikkerhets skyld og åpner motorromsluken. Motorrom halfult av vann og det spruter febrilsk over alt. Damp så eg knapt ser motor på en meters avstand.

Seier til gutten som er med at han får begynne pumpe.. Den elektriske pumpa streiker jo selvsagt når den er fylt med kokende vann.

Ser det strømmer inn masse meir vann en vi klarer pumpe ut.. Eg kjører rett mot land for eg vet jo ikke hva som er gale og våger ikke stoppe motor.

Roper rogaland radio (mayday x 3 og dette er)

Må omsider stoppe motoren for di den begynner å bli steikande varm. Rogaland svarer og båter blir sendt mot stedet inkl kystvakta..

Finner omsider ut at når eg stoppet motoren var det og stopp på vann inn i motor rom.

Får meg slep til havn og gode greier..

To slanger har endt sine dager.. En sjøvannsslange etter sjøvannspumpa som da sikkert har foråsaket at ferskvannsslangen fra turbo gjekk til hel.... Motor tom for kjøleveske og varm nok til å steike både det ene og andre.

Fekk fikset begge slangene og kunne starte motor igjen og dra hjem.. Vart litt skjelven i knærne av dette. Andre gang med motorrom fult av vann denne sommeren.

Men var det rett med et mayday oppkall i denne situasjonen??????????????

Etter det eg så og kjente det var saltvann og kunne ikke finne hvor vannet kom inn blei det litt panikk da.

Hva synes dere?? Rett eller gal beslutning??

Mvh

Wellcraft som er glad for whf'en er montert nylig

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Skal si deg at den båten tåler noe vannvittigt masse vann i motorrom.. denne gangen var det sikkert 50 cm vann der.. Og vi flyter .jippi :flag:

Fjord 27 AC TMD40

Godt at det gikk bra!

Det er jo ofte slik at situasjonen ser mere skummel ut en den egentlig er, men på den andre side så er det jo de situasjonene som faktisk ER skummlere en de ser ut til som virkelig er farlig!

Dersom DU anser at det er grunn til å sende it mayday så er vel det grunn god nok (fordi du da mener det er fare for liv eller båt). I ditt tilfelle så hadde du vel (relativt) god til til å forklare situasjonen, og også oppdatere redningssentralen etterhvert som du innså hva som hadde skjedd, dermed kan jo de "nedgradere" hendelsen når man har fått kontroll.

Edited by hymer (see edit history)

Hei.

Dette hørtes ikke mye gøy ut nei. :nonod:

Mayday skal sendes når det er overhengende fare for mannskap og/eller skip.

Det du egentlig gjør er jo å pålegge radiotaushet til alle som hører deg, og starter en redningsaksjon.

I en slik situasjon kan det jo ikke sies at du har full oversikt og kontroll, så jeg mener at det ikke er feil å sende Mayday her.

I etterpåklokskapens tegn ville nok det å stoppe motor, få oversikt og sende hastermelding (PAN PAN X3) vært riktigere.

Men jeg hadde nok trykket nødknappen jeg også i lignende situasjon, og prøvd å komme så langt opp mot land som mulig.

Veldig bra at du brukte VHF, det er ikke alle som gjør dette.

Ved bruk av VHF hører jo alle i nærheten meldingen, og kan komme til unnsetning.

Flott at det gikk så bra :seeya:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Ville nok brukt PAN melding, ikke overhengende fare - men det er lett å være "klok" i etterkant.

Han tok inn vann, store mengder vann (relativt i forhold til båtens størrelse), da er det fare for fartøy og mannskap.

Er det fare for at fartøy skal gå tapt, eller mannskap bli alvorlig skadet/omkomme er det helt klart på tide å sende Mayday.

Det er en vurdering man må gjøre på sekunder, og jeg vil si at det i denne saken må sies å være riktig, all den tid han faktisk tok inn seriøse mengder vann, og var sikker på å gå ned.

Dessuten er det bedre å slå alarm litt tidlig enn å gjøre det for sent.

..Er det fare for at fartøy skal gå tapt, eller mannskap bli alvorlig skadet/omkomme er det helt klart på tide å sende Mayday.

Det er en vurdering man må gjøre på sekunder, og jeg vil si at det i denne saken må sies å være riktig, all den tid han faktisk tok inn seriøse mengder vann, og var sikker på å gå ned.

Dessuten er det bedre å slå alarm litt tidlig enn å gjøre det for sent.

ENIG!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Ikke noe galt å melde mayday i denne situasjonen. Man kan alltids melde av igjen hvis situasjoen kommer under kontroll. Men det bør gjøres fort som mulig. Det er stort apparat som settes i sving.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Med en gang eg fekk tinga under kontroll ble rogaland radio varslet om tingenes tilstand. Kystvakta kom og i fult firsprang sør over for å assistere.. Men en lokal helt kom meg til unnsetning. Det utrulige er at dette var en liten test tur og vhf antennen var lagt ned langs skutesiden for at båten var nettopp på land.. Det er heilt utrulig at eg fekk kontakt i dette tillfellet. God vhf hvertfall..

Og eg er nå glad for at den CE merkinga av båten påla meg å innstalere hånd pumpe.. Eg har ikke sett vitsen før i dag.. Takk og pris for det..

Fjord 27 AC TMD40

Ville nok brukt PAN melding, ikke overhengende fare - men det er lett å være "klok" i etterkant.

Denne formuleringen er ikke ment som en kritikk av at du vurderte situasjonen som en Mayday-melding. Det er alltid vanskelig for utenforstående å forstå alle forhold som inntrer i en akutt situasjon. Jeg skal ikke utelukke at jeg selv hadde brukt Mayday, jeg har ved to tilfeller fått mye vann inn i båten. En gang i Dalslandkanalen. Det viste seg at det var slangen mellom akselgjennomføringen og pakkboksen som sprakk tvers av ved en slangeklemme. Skal si vannet fosset fort inn i båten. Jeg fikk i all fart løsnet slangeklemmene fra vanninntaket til motoren og brukte slangen til motorimpelleren som "lensepumpe" og kjørte deretter båten inn på sandgrunn. Dette er greit å gjøre med en Baltic som har kraftig flyndrejern. Hadde jeg ikke hatt disse to mulighetene (bruke motorens vanninntak som lensepumpe og sandstrand som "fortøyningsplass") ville muligvis båten gått ned, men man har som regel litt tid på seg ved så pass små hull. Da forsikringsselskapet så bildene av skadene samt hva jeg hadde gjort unnlot de å kreve egenandel. Jeg fikk til og med dekket utgifter til vektøy jeg måtte kjøpe for å begrense skadene samt utgifter til vask av alt tøy som var blitt "piss-vått". All ære til Gjensidige dengang.

Når det gjelder skrogskader husker sikkert flere hendelsen fra Kristiansandområpdet i fjor hvor en Fairlane (?) fikk bunnføling slik at akslingen ble revet ut og påførte et stort hull i skroget hvor akslingen hadde gjennomføroing. Denne båten sank svært fort.

Igjen: jeg klandrer ikke for bruk av Mayday - slik at det skal være krystalklart.

Ikke noe galt å melde mayday i denne situasjonen. Man kan alltids melde av igjen hvis situasjoen kommer under kontroll. Men det bør gjøres fort som mulig. Det er stort apparat som settes i sving.

Helt riktig det hele.

Men bare som varsel: hvis man ikke melder at man har fått kontroll over situasjonen kan dette bli dyrt,

minst så snart man får bevist at man kunne har satt ned nødmeldingens status.

Det er en forskjell om det bare blir sendt en slep, eller om den "store fuglen" utrykker fordi reddningssentralen må alltid går ut i fra det verste.

Bortsett av det skulle man også huske at en reddningshelikopter kanskje kunne bli brukt i en annen situasjon,

f.eks. både samtidig og der man virkelig trenger akkut hjelp.

Da hadde det vært synd hvis noen ikke får nødvendig hjelp, bare pga. at man selv har vært for lat.

Murphys lov, slik skjer.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jeg forsøker å få litt oversikt over denne situasjonen. For det første er det ingen tvil om at situasjonen ble oppfattet av de involverte som prekær. Deretter ble det sendt ut nødmelding. Dersom nødmeldingen - som bygget på en opplevd reell alvorlig hendelse - medførte utgifter fra redningstjenesten, selv om nødmelder ikke ble påført alvorlige skader: er da nødmelder personlig ansvarlig for de økonomiske kostnadene ved hjelpeapparatet? Jeg ville tro nei. Hva sier rettsapparatet som sikkert har avgjort denne typen ansvarsforhold.

Når en har brukt nødrop og nødmelding - uavhengig av om den blir tilbakekalt eller om operasjonen som blir satt i gang blir sluttført - får en da en tilbakemelding fra hovedredningssentralen i ettertid som avslutter saken og der de kan komme med kritikk om de mener en har brukt feile prosedyrer osv. ?

förr i tida så skulle både fartyg o besettning vare i fare före man fikk sende Mayday........

nu er det ikke lengre så........nu er det antingen eller.........du gjorde helt rett Welllcraft....... :smiley:

S/Y Gunga Din

I de etterpå klokes verden er alle vise sies det. Jeg hadde nok gjort som deg og sendt mayday. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du betviler din avgjørelse i etterkant ?

Betvilelsen kjem av at eg i etterkan så hva som var galt. Da eg prøvde å få oversikt over kor lekasjen var klarte eg ikke det pga damp og røyk. Mine tanker svirrer rundt temaet som er beskrevet i et av innlegga her. Om redningsentralen sendte "alle mann" til meg og det viser seg at eg ikke hadde så store vansker som først anntatt. Eg tenker på om eg skulle ha fått bedre oversikt først. Altså slå av motor før eg annroper mayday og kor eg da hadde sett at vanninntrengning stoppet. Eg satte guttungen (13år) til å styre mot en holme mens eg hadde hodet i motorrom for å finne feilen. Den fant eg ikke.. Satte han til å lense og ropte opp..

Etterpå klokskapen plager meg litt.. Det var noen heftige minutter og første gang eg har tydd til radio for hjelp. Betviler vel egentlig ikke oppropet men dog greit å høre andres mening på godt og vondt. Dei fleste (alle) har vert enig med at nødannropet var ok i denne situasjon.

Får meg likevel (gjenntar meg selv sikkert) til å tenke på om eg skulle holdt roen og feilsøkt litt meir. Ble vel grepet av en slags panikk ja..

Er nåp glad alt gikk bra og at guttungen ikke tok totalt skrekken. Motor ser ut til å være ok, men eg skal skifte olja siden den blei noko varm,,, kremt. Godt eg kjører skikkelige saker på motoren. :smiley:

Fjord 27 AC TMD40

Ingen sa at dette ha vært galt at du rop for hjelp.

Dette er meningen hvis man bare synes at dette er nødvendig.

Den gamle gjelder også her: "bedre en gang for mye, enn en gang for sent."

Men man skulle være klart over, senest når man har litt mindre slakk i beina igjen, at man har aktivert en apparat

som gjør virkelig alt man kan tenke seg for å få en ut av en situasjon som man har sagt i fra at den er meget ille.

Dette er som "Mayday" betyr, men ikke noe annet.

I tilfelle som er beskrevet her gikk det bra.

Men i andre tillfelle går det med full styrke, og dette er ikke lengre noe tull.

Hvis man altså ikke følger regelverket (som gjelder så langt jeg vet etter SOLAS internasjonalt) da kan dette bli en problem,

selv om at en faktura for feil ikke er vanlig praksis.

Men, hvem som ikke tror på det kan jo ringe til kystvakten, eller lese hva som står i utdanningsboka.

Det samme krav for "avvarseling" gjelder forresten også for EPIRB som ble utløst uten vilje.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Reell alvorlig hendelse roaldbj ? tror jeg skjønner hva du sier. Her trodde vår Kaptein det værste. I ett litt annet tilfelle, som ikke er påtenkt, så forlot vår ikke kjære Kaptein uthavn med sterk promille i tykk tåke. Mistet all strøm til radar,kartplotter osv og gikk på grunn og visste ikke riktig om han var nord for Lista eller sør for Dakar. Etter mye videreverdigheter ble han funnet omtrent rundt der vi fortalte Tjøme Radio hvor han burde være hvis han gikk for hjemmehavna som han sa da han gikk. Føreren ble påtruffet i særs godt humør syngende for full babord halser ombord i båten som stod high & dry. :yesnod::nonod:

Noen og 80k i bot/forelegg og pallesnekringskurs. Høyst rettferdig straff. Hans Mayday var ikke særlig underbygd annet ved at han stod høyt og tørt. Og hadde han vært nogenlunde ved nasjonalsans og forsamling burde han ha skjønt såpass da han gikk på, eller ganske kort tid etterpå.Samme året ble påsketurister hyllet som helter da de i sterk høy påskesjokolade rus overlevde en idiotisk tur i fjellet med Kvikk Lunsj og BruinPiz faktor 14 i shorts baklomma og hjernen satt til Stand By. Ja ja... Pallesnekrings kurs burde vært obligatorisk for disse også ?

Konklusjonen min er uansett, det er bedre med enn for mye enn en for lite. Som sagt før , en kan oppdatere underveis. Mayday er panikk knappen.Kort og greit. :cool:

Mener du ikke gjorde feil med å sende ut nødmelding.

Hva om du hadde valgt å stoppe motoren - og vannet hadde fortsatt å strømme inn - og motoren ikke hadde startet igjen f.eks pga at batteriene sto under vann...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

opplevde noe lignende i vår ,med "ny " innstalert motor..så det komme røyk opp av motorlukene. var ca 20 meter fra land. åpnet da selvsagt en av lukene og røyken eksploderte i trynet mitt. for ut på dolbordet og var ikke langt ifra og hoppe. så ettervært at dette ikke var røyk, men damp som kom ut av motorrommet i vannvittige mengder. hadde jeg vært langt fra land og med mindreårige med meg, hadde jeg stått og hoppet på nødknappen , det første minuttet, da panikken fikk fullt spillerom inni nøtta mi . det viste seg at det var en saltvannsslange som hadde smelta hull i mot eksosmanifolden og dermed overoppheting av motor pga impeller som ble tørrkjørt og med påfølgende sprengt slange på ferskvannsiden .. motoren var tørr for kjølevann og j.... varm ,når alt roet seg.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Her påpeker Hifo noe veldig viktig. "hadde jeg vært langt fra land og med mindreårige med meg, hadde jeg stått og hoppet på nødknappen "Er man alen og ansvar kun for seg selv, er det kanskje lettere å håntere en stress situasjon? Tror det er meget riktig. Hadde også sendt mayday hvis jeg hadde tro på at båten skulle gå ned. bare så det er sagt.

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Jeg var på vakt på Rogaland Radio og svarte da Wellcraft ropte Mayday.

At han brukte Mayday syns jeg var helt OK. Hovedsaken er hvordan den som har problemer, oppfatter situasjonen. Det ble ganske raskt klart at det ikke var overhengende fare, og han fikk hjelp av båt i nærheten, uten at en stor aksjon ble satt i verk.

Takk til ERANTHIS/LN2666 som assisterte. Kystvakta var også i området og gikk mot oppgitt posisjon.

Altså: Hvis en føler seg i fare, så er det bare å bruke Mayday, uten å tenke for mye på hva som er riktig prosedyre. Det viktigste er å vekke oppmerksomhet, og det er bedre å være for tidlig ute med et anrop enn for sent.

Dette for egen regning. Jeg er ikke noen regelrytter, så jeg vil ikke gå inn i en prosedyrepolemikk. :smiley:

Rgds

Øde

Opr.LGQ