Jump to content

Hvorfor ønsker båtfolket formynderstaten velkommen ?

oslofjord

Recommended Posts

Behovet for et obligatorisk båtførersertifikat er åpenbart.

Men opp mot 1 mdr NOK for å gjøre en leseøvelse obligatorisk, er ikke det noe i overkant? :eek:

Hvorfor ikke øke ressursbruken på å kontrollere at dagens reglement følges? Politiet er tilnærmet usynlig på sjøen selv i høysesongen her på Sørlandet.

Avgrensninger mht hvem som skal ta dette sertifikatet er også problematisk, båttype/ fart/ alder etc.

Etter mitt syn så funger det bra på veien, og jeg føler meg også rimelig trygg på at situasjonen på veien ville vært mye værre om det ikke var sertifikatplikt/opplæring/bøter/trussel om inndragning...

Nå var ikke det et uttrykk for min mening, heller et sitat, kanskje på grensen til tolkning (litt usikker) på hva andre hadde skrevet før meg! Trodde det fremgikk av mitt innlegg, men det er til tider vanskelig å uttrykke seg klart nok slik at man ikke blir misforstått eller "pålagt" meninger og holdninger man ikke alltid kjenner seg igjen på? :wink:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ett av problemene slik jeg ser det er:

Folk har for mye penger, og kjøper seg båt uten å ha noen som helst erfaring.

Enkelte kan bare ikke kjøre båt. Opplever oftere og oftere at folk kommer inn i båthavna og f.eks i middagsbukte og drar med seg halve sjøen bak seg.

Båter slår i brygga, og man må nesten holde seg fast i båten for ikke å falle ut.

Jeg mener det burde vært obligatorisk å ha båtfører bevis som inkluderer en viss opplæring for alle som skal føre båt.

Slik må desverre til når så mange ferdes på sjøen...

Disse, noen, som jeg påpekte skilte seg ut under fredagens besøk rundt hovedstaden var store sportscruisere. Unntatt en, en 30 fots snekke i fullt driv gjennom Middagsbukta, så kaffekoppene skvatt rundt han. Han peiset på og krysset baugen min og jeg nådde å gi et lite tut. Jeg gjorde bevegelse med armen at han skulle slakke av på farten. Skippern hilste tilbake og fortsatte i sine 12 knop innover mot Sandvika.

Noen lever kun i sin egen verden......

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Obligatorisk båtførerprøve for å få folk til å innse at hekkbølgen kan ha en viss negativ effekt på folks "ve og vel" der de står og prøver å holde båten fra å bli skyllt på land osv, noen som virkelig tror på det?

Jeg er vel ikke så naiv at jeg tror problemet helt forsvinner med obligatorisk opplæring.... men joda jeg både håper og tror problemet vil bli en del redusert.

For egen del så ser jeg egentlig veldig lite av all denne forferdelige vanvittige kjøring/seiling/gåing med båter på sjøen som mange snakker om, selv ikke med mine nye briller med større styrke!

Jeg bruker ikke briller, men kontaktlinser.... kanskje derfor jeg har sett gjentatte eksempler :lol: Nei, for å svare litt mer saklig så er nok en ganske stor andel av den hensynsløse og ulovlige kjøringen jeg har sett/erfart, knyttet til den ene sjøsettingsrampen jeg benytter. Men det er slett ikke bare der jeg har sett slik toillat oppførsel.

.......... men de fleste som har båt har også førerkort

Ser gjerne at også bilsertifikatet ryker om overtredelsen til sjøs er av ditto alvorlig karakter! :yesnod:

Ja, ....var det ikke en stund man fikk utsatt billappen, eller inndraging av denne, for tagging/hervært på telefonbokser o.l..

For de som ikke ikke er gamle nok til å vite hva telefonboks er... :rolleyes:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...oth2_Norway.jpg

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Dette kan man snu på hodet og spørre: Hvis det ikke fungerer på veien hva angår sertifikatplikt/opplæring/bøter/trussel om inndragning, hvorfor skal det da fungere på sjøen?

Jeg tror du misforstod meg Mouche. Jeg tenkte på at hensynet til andre i trafikken ikke akkurat har steget de siste 15 årene. Heller ikke hjelpsomhet, årvåkenhet, tegngiving og fart etter forhold. Selvfølgelig mener jeg det er gunstig med obligatorisk førerkort på bil....

Obligatorisk båtførerprøve for å få folk til å innse at hekkbølgen kan ha en viss negativ effekt på folks "ve og vel" der de står og prøver å holde båten fra å bli skyllt på land osv, noen som virkelig tror på det?

Ja jeg! :seeya:

Ben Sin

Har prates det varmt om obligatorisk opplæring og om folk som bare ikke kan manøvrere den nye, dyre båten sin og kræsjer med både brygge og andre båter. men denne obligatoriske opplæringen det snakkes om er vel bare et teorikurs, er det ikke? Omtrent som at alle skulle få lappen i veitrafikken ved bare å bestå teorikurseet, ikke ha en eneste kjøretime og ikke engang behøve å kjøre opp.

Hva er det egentlig som blir så mye bedre? Hovedinnholdet i båtfører-teorien er å lære å navigere. Ja, da får vi en fyr som kan lese kart, men fortsatt ikke kjøre båt. Hva er det som er så bra med det da? De fleste båtførere i Oslofjorden kan se land hvert eneste sekund av sin lille båttur. Ingen fare for at de kjører seg bort. De kanskje unngår å kræsje med et skjær? Fint for dem, men det spiller ikke særlig stor rolle for alle andre enn forsikringsselskapet. De gir meg nå rabatt på forsikringspremien for båtførerprøven, men i det øyeblikk prøven er obligatorisk, mister jeg nok rabatten.

Så hvor mye bedre har verden blitt ved å bruke en milliard samfunnskroner og masse fritid på dette? Tja... si det. Kunne jeg fått lov å velge hva jeg ville bruke en milliard på i samfunnet, kommer faktisk ikke dette tiltaket øverst på min liste. Ikke nesten øverst heller.

Men for all del. Formynderstaten trives godt her på baatplassen.no. 5 knop obligatorisk fartsgrense på Sørlandet blir innført neste år og året etter står resten av landet for tur.

Men for all del. Formynderstaten trives godt her på baatplassen.no. 5 knop obligatorisk fartsgrense på Sørlandet blir innført neste år og året etter står resten av landet for tur.

Ja da blir det bare å bytte båten ut i en pinnebåt eller snekke. Huff og gru,hvordan dette skal ende. Mon tro det ikke blir sertifikatplikt for syklister også snart. .......... kanskje ingen dum tanke :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Fint for dem, men det spiller ikke særlig stor rolle for alle andre enn forsikringsselskapet.

Jeg har en liten mistanke at dess flere båter som på skjær vil få innvirking på forsikringspremein min, men det spiler vel neppe noen stor rolle for enkelte andre vil jeg tro.. Dess flere båter som går på skjær vil også få politikeren til å fatte interesse for livet på sjøen, og det vet vi jo hvordan vil ende..

Så jeg er opptatt av at færrest mulig båter går på skjær.. men får neppe støtte av alle her... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg har en liten mistanke at dess flere båter som på skjær vil få innvirking på forsikringspremein min,

Bare for å være litt kranglete i dag Sydvesten, med den store økningen vi ser i antallet fritidsbåter så kan faktisk selv en økning i antall grunnstøtninger allikevel bety en reduksjon i premien! Jeg har i allefall ikke sett noe til noen premieøkning de senere år, og det til tross for at det, etter sigende, er helt Texas på sjøen og da særlig i indre Oslofjord hvor jeg har hjemmehavn på mine båter og selskapenes premie er jo, delvis, beregnet ut fra hjemmehavn og delvis ulykkes/skadestatistikk basert på hjemmehavn? Flere myter på gang?

Kan egentlig ikke huske å ha lest så mye i år, heller, om hvor ille det er, bortsett fra at det er en viss tendens til at beløpet som går med til å utbedre den enkelte skade har gått opp, kanskje skyldes det like mye reparatørenes mulighet for å skrive regning med gaffel, albue eller kneskjellet, som at båtførerne har blitt så mye værre?

Men, jeg vet ikke!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

For noen år siden var det ikke noen obligatorisk opplæring av jegere her i landet. Traff du blinken var det bare å løse jegeravgift, å sette igang å jakte der du hadde kjøpt rettigheten.

For meg som ikke hadde tradisjoner, eller opplæring hjemmefra, da syntes jeg ikke det er urimelig at jeg må tilegne meg en vis grad av teoretisk kunnskap. Dette må vises i form av en prøve.

Nå er det mange nye båteiere i samme sted. Da er det ikke urimelig å kreve en vis teoretisk opplæring, og en prøve.

Dette vil ikke løse på langt nært alt, men noe hjelper det sikkert.

For jeger ble det gitt disp. for de som hadde løst jegeravgift minst 3 ganger før reglene inntraff. Dette for å ikke dra med erfarende jegere i samme slengen.

Noe må gjøres for å rettlede de mange som ikke har gått gradene fra småbåter. Dvs med mine øyne kjakk, kano, joller ol.

Heisan rassymk1 :seeya:

Også arbeidsgruppen som laget innstillingen ønsket at båtførerbeviset kunne inndras, men i Kongeriket Norge kreves det en hjemmel for dette.

Da skjønner jeg hvorfor politiet vil ha sertifikat.

Ellers er jeg enig med alt du skriver.

Fa

Som trådstarter er jeg imponert over aktiviteten i forumet, men litt skuffet over at det er så mange som uhemet ønsker forskriftsjungelen velkommen og da snakker vi ikke bare om båtførerbevis. Det jeg lurer på om det er en eneste i dette forum som tørr å skrive at de selv er noen tullinger til sjøss (eller er det bare alle andre som trenger overvåking??). Hvor mange kan med hånden på hjertet si at de gleder seg over å se synet av politibåten som siger rundt nærmeste nes for å sjekke garnet ditt, telle redningvester...ja kanskje kikke på GPSen for å sjekke hva maksfarten har vert...og om du på turene har vert innom sjufuglområder...(det er vel et tidspørsmål før båtførerns egne lagrede data i GPS blir brukt mot en i retten) ? Eller er det slik at man bare ønsker at andre skal kontroleres ? Spørsmåler er om myndighetene luker ut verstingene eller om det er tilfeldige båtførere med litt uflaks som blir tatt for bagatelmessige regelbrudd som vel ikke oppfattes som kriminell adferd ? Sunt bondevett og kardemommelov ønsker alle velkommen, men uten millimeter juss og overdetaljert regelverk om feks fiskerestriksjoner man må på internett for å finne.

Sammenligning med bilvei er litt søkt fordi det faktisk er bedre plass på fjorden enn på motorveien...man lar da ikke en 10 åring holde i rattet på E6....men det er jo lov i båt fordi marginene er større på fjorden. Hvis man skal sammenligne med vei er vel uansett poenget at de virkelige verstingene som råkjører i fylla midt på natten til lands og vanns vil finnes med eller uten førerkort.

Beste opplæring får man uansett av i kjøre båt fra man er liten. Hvordan man reagerer i kritiske situsjoner feks i store bølger er en ryggmargsrefleks ingen teori kan erstatte. Selv fikk jeg kappet av dreggtauet mitt fordi en fyr ikke hadde kontroll på båten, men da var det nok mer en et teorikurs som manglet. I gamledager vurderte foreldre selv hvor stor motor barna kan ha og når de er klar for solotur. Nå er reglene en sovepute slik at foreldrene sender uerfarne barn til sjøss med 9.9 HK motor med trygg forvisning om at formynderstaten garanterer for deres sikkerhet (antagelig burde de minste og mest uerfarne klart seg med 4 eller 2 hk).

FART = SYND??

Et relevant spørsmål er om det er umoralsk å bruke sjøen som transportvei i stede for å dunke av gårde i 7 knop uten mål og mening ? Det er da fint at man kan suse ned til Tjøme på et pr timer på havblikk i steden for å sitte i en eksosfylt kø på E 18. I stede for å skrike ut om nedsatt fart bør man legge til rette for at man trygt skal kunne kjøre fra A til B uten for mange fartsrestriksjoner. Muligens er snekkefolkets båter bare leketøy og solplatformer, men for dem med daycruisere og skjærgårdsjeeper er båten faktisk et fornuftig framkomstmiddel...gjerne i 30 knop. I småbåtleden Drøbak- Moss ligger mange i passende fart passende langt fra land uten å vite at de til tider er kriminelle fordi de er ikke har finmålt avstanden til land og dermed "råkjører" i sone med redusert fart. I kuling kan det være direkte farlig å gå ned til 5 knop når man skal forsere værharde odder, man trenger rett og slett litt trøkk for å ha styringsfart forbi et trangt frådende sund.

Jeg har samme mål som andre i tråden om at verstinger skal lukes ut, men vi må da kunne stole litt på egen dømmekraft og ikke be om å bl fortalt alt fra politikere og byråkrater. Målet må være at normale båtvante folk skal kunne kose seg lovlydig på fjorden...men da må lovgiverne ikke kneble båtlivet med paragrafjungler

Målet må være at normale båtvante folk skal kunne kose seg lovlydig på fjorden...

Målet er vel at alle skal kunne kose seg på fjorden. Ikke bare de båtvante, eller normale. Selv er jeg nemlig ganske unormal, men liker å kose meg. Og det er vel ikke så vanskelig å kose seg selv om man er lovlydig?

Ben Sin

FART = SYND??

Et relevant spørsmål er om det er umoralsk å bruke sjøen som transportvei i stede for å dunke av gårde i 7 knop uten mål og mening ? Det er da fint at man kan suse ned til Tjøme på et pr timer på havblikk i steden for å sitte i en eksosfylt kø på E 18.

Der tror jeg du er inne på en av hovedforskjellene på båtfolket.

Selv er jeg fra N-Norge, og vant med motorbåter som transport. Det var lite seilbåter der før i tiden ihvertfall.

-Ut å fiske, så fort hjem igjen

-Ut til hytta fort som f...

-Over til butikken på fastlandet, så fort hjem igjen.

Ren transport altså.

Idag er jeg eldre, og seiler sakte avgårde uten mål, men med mening.

Når jeg kommer frem er jo morroa slutt. (Bortsett fra ankerdrammen da!)

På deg høres det ut som du koser deg mest når du er fremme, og ikke på sjøen.

Men jeg tror nok du har like mye glede av sjølivet som jeg. Bare på en annen måte.

Fa

Jeg er enig med deg Salt.

Men jeg vil heller ønske Politiet velkommen til å ta alle verstingene enn at disse verstingene skal få ødelegge for alle andre i form av påtvungne sertifikater som ikke fører noe særlig med seg likevel. (og dyrere forsikring for oss som har båtførerbevis i dag.)

Ulempen blir disse politimennene som bare er ute etter å ta noen for å være ekle Og ja de finnes :boxing: Jeg velger bare å tro at det ikke er mange av dem :cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Mye forskning viser at det er en sammenheng mellom kunnskap og holdninger, dvs jo mer kunnskap man har jo mer positive holdninger har man også. Forhåpnetligvis vil båtlappen medføre bedre holdninger blant alle på sjøen.

Hvorfor er da taxibåter den store skrekken i visse områder? Disse burde jo ha nok kunnskap, eller hva?

Mange mangler iallfall holdningene til å ta hensyn.

Kanskje skolekunnskapen ikke er den rette?

Utgifter til båtførerkortet er mange penger som går til dyre skoler og eksamensgebyr.

Noen må reise langt for dette også.

Jeg mener absolutt at folk må lære seg hva de behøver ved en potensiell farlig aktivitet som båt kan være, men at ressursene fra samfunn og politi burde kunne benyttes mer effektivt på andre måter.

Ved innføring av promillegrense ble det sagt at politiet ikke ville prioritere dette i stor grad men bruke ressurser

på andre ting, men hva skjedde?

Det holdes promillekontroller ved havner i fint vær, som på veien, med strenge straffer, mens de som er virkelig fulle kjører

som før fordi politiet mangler ressurser...

Ett konstruktivt forslag:

Mange av de som oppfører seg som idioter på sjøen kunne kanskje få opp øynene for hvordan de bør forandre oppførselen ved at båtblader tar opp problemet mer seriøst. Båtbladene har en enorm potensiell påvirkning av folks holdninger.

Isteden for reportasjer om kjekkaser som kjører så og så fort fra Oslo til Kragerø, kunne de for eksempel skrive inngående om årsaker til høyt profilerte ulykker siste årene. Noe lignende av Discovery og National Geographics programmer om flyulykker og katastrofer.

En reportasje om hekkbølge-effekter fra forskjellige populære båttyper ved ulike hastigheter burde også være en alvorlig øyeåpner for mange.

For jeg tror at mange av de "delvis hensynsløse/tankeløse" leser båtblader, og at bladene har en ganske formidabel mulighet til å gi den type kunnskap som nettopp åpner øynene på folk

Mange båtfolk ville finne det interessant også.

Jeg vil heller rope høyt om norske båtbladers ansvar og innflytelse på båtfolks holdninger, enn å rope høyt om flere forbud, påbud, kontroller og byråkrati.

...Men jeg vil heller ønske Politiet velkommen til å ta alle verstingene enn at disse verstingene skal få ødelegge for alle andre i form av påtvungne sertifikater som ikke fører noe særlig med seg likevel. (og dyrere forsikring for oss som har båtførerbevis i dag.)

ENIG! Sammenlign med veitrafikk da vel; dri***ekker som SÅVIDT klarer å kjøre forbi deg i 130 km/t på E18 i 70-sone, bare noen meter fra motgående bil og SÅVIDT klarer å unngå kollisjon (som du ville blitt involvert i !!), får meg til å be høyere makter sende polis i bøtter å spann!

Hva er det SALT er redd for? "Storebror ser deg" eller lignende? :rolleyes:

...Ulempen blir disse politimennene som bare er ute etter å ta noen for å være ekle Og ja de finnes :boxing: Jeg velger bare å tro at det ikke er mange av dem

Nope. Det er ikke mange av dem heldigvis, men det finnes "broddne kar i alle land"!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Hvor mange kan med hånden på hjertet si at de gleder seg over å se synet av politibåten som siger rundt nærmeste nes for å sjekke garnet ditt, telle redningvester...ja kanskje kikke på GPSen for å sjekke hva maksfarten har vert...og om du på turene har vert innom sjufuglområder...(det er vel et tidspørsmål før båtførerns egne lagrede data i GPS blir brukt mot en i retten) ? Eller er det slik at man bare ønsker at andre skal kontroleres ?

Det blir kanskje et noe merkelig ord å si at man GLEDER seg over å få politiet ombord.... :crazy: men vi har da vel ikke noe problem med om politiet ønsker å hilse på? Mon tro om ubehaget ved at politiet kommer på besøk er proporsjonalt med eventuell dårlig samvittighet :lol: ?

Et relevant spørsmål er om det er umoralsk å bruke sjøen som transportvei i stede for å dunke av gårde i 7 knop uten mål og mening ? Det er da fint at man kan suse ned til Tjøme på et pr timer på havblikk i steden for å sitte i en eksosfylt kø på E 18. I stede for å skrike ut om nedsatt fart bør man legge til rette for at man trygt skal kunne kjøre fra A til B uten for mange fartsrestriksjoner. Muligens er snekkefolkets båter bare leketøy og solplatformer, men for dem med daycruisere og skjærgårdsjeeper er båten faktisk et fornuftig framkomstmiddel...gjerne i 30 knop.

Jeg håper vi ikke skal kalle det umoralsk å bruke sjøen som transportvei!!! Jeg trives meget godt med sjøen som transportvei i en del tilfeller. Likevel er jeg klar over at min båt med 140 Hk 4T bruker over 5 ganger så mye drivstoff pr tilbakelagt kilometer som min 230 Hk (4T) bil. Selv med mye køkjøring vil båten uansett forurense mye mer mht CO2 etc pr tilbakelagt distanse.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...