Jump to content

Hvorfor ønsker båtfolket formynderstaten velkommen ?


oslofjord

Recommended Posts

At staten vil detalregulere friheten til sjøss er ikke overaskende. Nå har politikerene og byråkratene full kontroll med alt vi gjør på landjorda så da må man jo kvele den siste rest av frihetsfølese på sjøen. Det som forundrer er at tilsynelatende så mange båtfolk selv ønsker at staten skal behandle oss som umyndige snørrunger uten dømmekraft. Eller rettere sagt kan det synes som om alle sjøulker (bla KNBF) er enige om at alle andre båtfolk (enn dem selv) skal detaljreguleres. Mens man på 70tallet trodde på kampanjer er nå faciten lovregulering. I jungelen av forskrfter blir alle båtfolk kriminelle og stadig flere blir tatt av ordensmakten. Hvem kan si at de aldri har kjørt mer en 5 knop i 5 knopssoner som det ofte er uklart hvor finnes ? Hvem vet om man har kommet for nær en fugleøy når man må kjøre nærmere land en tilatt for å kunne lese bokstavene på skiltet hvor det står at man er i forbudt sone pga hekkesesong ? Hvem har full oversikt over fiskeregler og kan garantere at torskegarnet alltid er på lovlig dybde og nøyaktig langt nok fra land ? Hvem kan garantere at juniors båt på 9.9 hk ikke går i mer enn 10 knop ? Nå snakkes det om minstestørrelse på torsk i Oslofjorden som overgår det jeg noen gang selv som barn fisket da det var rikelig med torsk...

Hva skjer når far får beslaget båtsertifikatet pga fartoverskredelse i Blindleie og mor ikke har sertifikat til å føre familien tilbake til Oslo ?

Hva skjer når vannskiungdummene får forelegg får ikke ha med seg båtførerbeviset i badebuksen, men ubetenksomt nok at har lagt igjen båtførerbeviset på hytta ?

Alle er enige om at det er galskap å kjøre i 40 knop midt på natten i fylla midt på natten (som det ofte står om i avisen), men de som blir bøtlagt er familiefedre som på blikkstille fjord med sin 40 fots båt mangler en redningsvest eller ligger i 10 knop. Overvåkingen er merkelig nok motsatt proposjonal med hvor værhardt området er. Er det bare meg som ønsker å kaste de daglige bekymringene over bord og suse ut på frihetens hav? Er det bare jeg som har problemer med å finne all den uvettige båtkjøringen som vistnok finnes ? Vi båtfolk må slutte å være et sutrende folk som ber staten lovregulere og overvåke alt som skjer. Selv redningselskapets folk kommentere alltid med en alvorlig nedlatende mine hvor håpløse båtfolk er...men vi er bra nok til å finansiere dem.

Litt styring må det være men man kunne brukke litt sunt bondevett og kardemommelov framfor båtsertifikat og selvhøytydelige gubber til sjøss, og hos ordensmakten som ser alle med mindre enn 50år og mer enn 50 HK som fritt vilt.

Link to post

Dette er et resultat av at noen, og kanskje etterhvert mange, ikke greier å forholde seg til de reglene som gjelder. I tillegg tenker nordmenn mer og mer på seg selv, og mindre og mindre på andre. Tror jeg. Aktsomhet og oppførsel overfor andre båtbrukere endres, og tilstandene fra biltrafikken overføres til sjøen.

 

Det resulterer i at også friheten på sjøen blir strammet inn. Helt naturlig konsekvens. Hvordan blir det hvis det ikke skal settes krav til båtbrukere i fremtiden?

 

Tror regulering er nødvendig, men håper selvfølgelig ikke på detaljeregulering. Dette er i stor grad opp til oss som båtførere hvordan skal bli.

 

Ben Sin

Link to post

Nå har det aldri vært snakk om inndraging av Båtførerbeviset for uvettig kjøring. Og hadde det så vært, ved graverende forhold, så måtte fører og dens mannskap tatt landeveien fatt dersom man ikke bor i samme distrikt som de befant seg i.

 

Jeg håper inderlig at det blir obligatorisk båtførerbevis i dette landet.

 

Svoger, som er pilitimann og båtmann på sin hals, var med meg på en tur inn mot Aker brygge, Middagsbukta opg tilbake til Sætre, på fredag. Mye fin kjøring, var konklusjonen, bortsett fra noen som alltid må ødelegge. :headbang:

 

Og det var tett med båter på sjøen, både av yrkestrafikk og fritidsbåter.

 

Gode holdninger må til for at båtfolk skal trives i hverandres selskap.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Da tar de bussen hjem

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Nå har det aldri vært snakk om inndraging av Båtførerbeviset for uvettig kjøring. Og hadde det så vært, ved graverende forhold, så måtte fører og dens mannskap tatt landeveien fatt dersom man ikke bor i samme distrikt som de befant seg i.

 

Så i siste Seilas at Politiet ikke ønsker et Kompetansebevis, men vil heller ha et Sertfikat som kan inndras.

Da blir spørsmålet: Hva skal være kriteriet for å inndra et sertifikat?

 

Da kan kanskje en grunnstøting være nok til inndragelse under påskudd av at føreren "har satt andres liv og helse i fare."

 

Men jeg håper det blir som ved bilkjøring. Ingen personskade, ingen politi!

 

Fa

Link to post
Hvem kan si at de aldri har kjørt mer en 5 knop i 5 knopssoner som det ofte er uklart hvor finnes ?

Mulig det er uklart der du ferdes, men jeg synes dette er klart der jeg har ferdes. Jeg har dessuten gjort litt for å sjekke hvor det er 5 knops grenser.

 

Hvem vet om man har kommet for nær en fugleøy når man må kjøre nærmere land en tilatt for å kunne lese bokstavene på skiltet hvor det står at man er i forbudt sone pga hekkesesong ?

Jeg vet ikke om jeg har vært for nære reservater, men jeg tror ikke det..... Gjør vel så godt jeg kan.

 

Hvem kan garantere at juniors båt på 9.9 hk ikke går i mer enn 10 knop ?

Min mening er at dette er det faktisk ikke så mye hokus pokus å finne ut av selv og forhandler kan vel også som regel opplyse om dette.

 

Hva skjer når far får beslaget båtsertifikatet pga fartoverskredelse i Blindleie og mor ikke har sertifikat til å føre familien tilbake til Oslo ?

Ser ikke noe grunn til at dette skal være forskjellig på land kontra vann

 

Hva skjer når vannskiungdummene får forelegg får ikke ha med seg båtførerbeviset i badebuksen, men ubetenksomt nok at har lagt igjen båtførerbeviset på hytta ?

Det samme som om jeg glemmer å ta med førekortet når jeg bare skal ta en snartur med bilen en varm dag i shorts....

 

Er det bare meg som ønsker å kaste de daglige bekymringene over bord og suse ut på frihetens hav?

Jeg for min del kommer fortsatt til å kaste de daglige bekymringene over bord også etter at eventuell obligatorisk opplæring er innført. Der det ikke er fartsgrenser kommer jeg til å suse ut på frihetens hav og der det er 5 knops grense vil jeg tøffe bedagelig og avslappende avgårde :sailing:

 

 

Er det bare jeg som har problemer med å finne all den uvettige båtkjøringen som vistnok finnes ?

Har sett mye uvettig kjøring jeg for min del. Har eksempelvis selv flere ganger vært utsatt for de som brøyter seg vei i langt over 5 knop rett forbi sjøsettingsrampen jeg bruker mens jeg og andre driver og sjøsetter eller trekker båt. Ikke noe gøy med svære hekkbølger under sjøsetting/trekking av båt - har selv fått en gelcoatskade på dette. Denne rampen ligger inne i havneområdet bak molo etc og er hundrevis av meter innenfor 5 knops grensen. Videre har jeg sett folk kjøre i fullt plan midt i elveløpet innimellom andre båter og flytebrygger. Jeg har sett folk gi F... i gule bøyer utenfor badestrender med badende etc etc

 

Jeg ønsker "båtlappen" velkommen for min del og vil ikke føle noen mindre frihet på sjøen av den grunn. Hvorfor skulle jeg det?

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Jeg ønsker "båtlappen" velkommen for min del
Jeg for min del ønsker Politiet velkommen. Disse reglene er jo der i dag også og vil ikke forandres med at noen har førerkort

Så lenge politiet ikke er til stede vil dette fortsette med eller uten.

 

Har vel sagt dette før men jeg sier det igjen jeg :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Da tar de bussen hjem

 

enn hvis siste buss er gått da ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Da må de vel ta en drosje til nærmeste overnattingssted da.

Poenget er at det er ikke like lett til vanns som til lands.

 

Kan vel kanskje slippe drivanker og selge båten der de havner da :lol:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

eller de kan fylle vann i dieselen og ringe redningsskøyta :eek: (nei nå er jeg visst trøtt...kast meg ut)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er så stilig å se..

Når jeg har påpekt hvor idiotisk det er å ligge i plan inne i et havneområde i andre tråder har jeg fått huden full..

Her er det tydeligvis bred enighet om saken.

 

Er det slik at medlemmer som bedriver idioti skal behandles penere enn andre, så lenge de ikke kaller seg Anonym eller lano2?

Link to post
Det er så stilig å se..

Når jeg har påpekt hvor idiotisk det er å ligge i plan inne i et havneområde i andre tråder har jeg fått huden full..

Her er det tydeligvis bred enighet om saken.

 

Er det slik at medlemmer som bedriver idioti skal behandles penere enn andre, så lenge de ikke kaller seg Anonym eller lano2?

 

Tror du burde ta en prat med den som har innbilt deg at verden er et rettferdig sted. :rolleyes:

 

Når en har fått for mye av baatplassen, kan enn jo heller ta en tur med båten. Det hjelper på hummøret. :wink:

Link to post
Guest Avmønstret#
Jeg for min del ønsker Politiet velkommen. Disse reglene er jo der i dag også og vil ikke forandres med at noen har førerkort

Så lenge politiet ikke er til stede vil dette fortsette med eller uten.

Klippet

 

Hvis man risikerer å bli uten "lappen", dvs at man må avslutte ferien, ordne frakt av familie tilbake, samt frakt av båt, og alt maset med å ta "lappen" på nytt, kostnadene ved det osv.

 

Jo mer man har investert og kan ryke på jo roligere vil man ta det. Det er en mekanisme som virker på langt de fleste, alltid noen unntak, men de blir vi ikke kvitt uansett. Tro mulig fengselstraff for å føre båt i fylla, samt uforsvarlig føring av båt (som jo kan være hva som helst), ville fungert også.

------------

Når det gjelder det med tilstedeværelse av politi så har jeg da sett de ofte og mye på sjøen i Østlandsområdet (ink, sørlandet) de siste årene, og det er jo der ulykker pga uvettig/ulovlig føring av båt skjer at politiet trengs. Resten av landet spiller vel rett og slett mindre rolle. Politiet skal jo være ute for å hindre farlig føring av båt, ikke for å ta lappen fra folk.

Link to post

Hvorfor ønsker båtfolket formynderstaten velkommen?

 

Godt spørsmål, det virker som om mange ikkje veit sitt eige beste

 

Mye fin kjøring, var konklusjonen, bortsett fra noen som alltid må ødelegge. :headbang:

 

Desse "noen" vil aldri la seg stoppe av verken båtførarbevis, fartsreguleringar, holdningskampanjer eller statlege reguleringar.

Dette er eldgammal menneskekunnskap og eit godt prov på at kvar generasjon må gjera dei same mistak som den forrige.

Majoriteten heldt seg innanfor samfunnets vedtatte rammer medan ein liten del vel å stå utanfor, medan andre igjen fell utanfor av ulike årsaker.

Årsaksforhold skal eg ikkje kome inn på, eg veit heller ikkje løysinga på problemet.

Men at løysinga skulle vera bårførarbevis utstedt i stor skala er historisk heilt utopisk å tru på.

Det betyr ikkje at obligatorisk båtførarbevis er ein dårleg ide, det vil berre ikkje løyse problemet med uvettig og uansvarleg båtkjøring.

Som andre har vore inne på så er kunnskap og mannevit alltid verdifullt å ha i ryggsekken.

 

Jeg for min del ønsker Politiet velkommen. Disse reglene er jo der i dag også og vil ikke forandres med at noen har førerkort

Så lenge politiet ikke er til stede vil dette fortsette med eller uten.

 

Dette viser seg også i trafikken og lysløypa lørdagskvelden: Synleg autoritet = rolegare forhold.

 

Det er fullt mogleg å redusere negative elementer og uønska adferd i samfunnet heilt ned mot null, men det er i eit samfunn dei fleste av oss ikkje ønsker å leve i.

Full overvåking vil eliminera kriminalitet men det vil redusere livskvaliteten til lovlydige borgarar så kraftig at livet vert meiningslaust.

Derfor har vi i demokratiet fridom under ansvar, dei fleste aksepterer dette medan "noen" gir blaffen.

 

Slik må det vera i samfunnet vårt viss livet skal vera verdt å leva, også på sjøen.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Så i siste Seilas at Politiet ikke ønsker et Kompetansebevis, men vil heller ha et Sertfikat som kan inndras.

Da blir spørsmålet: Hva skal være kriteriet for å inndra et sertifikat? Da kan kanskje en grunnstøting være nok til inndragelse under påskudd av at føreren "har satt andres liv og helse i fare." Men jeg håper det blir som ved bilkjøring. Ingen personskade, ingen politi!

 

Heisan rassymk1 :seeya:

Også arbeidsgruppen som laget innstillingen ønsket at båtførerbeviset kunne inndras, men i Kongeriket Norge kreves det en hjemmel for dette. Tilsvarende forskrift for veitrafikken er på 49 sider! Justisdepartementet må derfor lage en slik forskrift, og det vil eventuelt ta tid. Derfor ønsket ikke arbeidsgruppen å forsinke innføringen av et obligatorisk båtførerbevis i påvente av at Justisdepartementet fikk ut finger'n. Hensikten med en inndragning er selvfølgelig å luke ut "verstingene" på sjøen som viser uvettig adferd som kan "sette andres liv og helse i fare" eller som har forårsaket uhell eller ulykker med personskade.

Behovet for et obligatorisk båtførersertifikat er åpenbart. I løpet av få år har båtlivet endret seg til dels dramatisk. Stadig flere kjøper store motor- og seilbåter som sin første båt. Sammenlignet med båtsesongen i fjor, opplevde jeg i år flere båtførere som åpenbart manglet de mest elementære kunnskaper om skrevne og uskrevne lover og regler på sjøen og hvor "godt sjømannskap" er et fremmedord. Når jeg møter en annen båt som er på kollisjonskurs, vil jeg gjerne vite at vedkommende kan vikepliktsreglene, bare for å ta ett banalt eksempel.

Jeg gjentar nok en gang at kunnskaper er en forutsetning for å ha holdninger! Man kan ikke forventes å ha holdninger til noe man ikke vet noe om!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Godt beskrevet RITS :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
.........., og tilstandene fra biltrafikken overføres til sjøen.

 

Det resulterer i at også friheten på sjøen blir strammet inn.

 

Dette kan man snu på hodet og spørre: Hvis det ikke fungerer på veien hva angår sertifikatplikt/opplæring/bøter/trussel om inndragning, hvorfor skal det da fungere på sjøen?

 

Obligatorisk båtførerprøve for å få folk til å innse at hekkbølgen kan ha en viss negativ effekt på folks "ve og vel" der de står og prøver å holde båten fra å bli skyllt på land osv, noen som virkelig tror på det?

 

For egen del så ser jeg egentlig veldig lite av all denne forferdelige vanvittige kjøring/seiling/gåing med båter på sjøen som mange snakker om, selv ikke med mine nye briller med større styrke!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Dette kan man snu på hodet og spørre: Hvis det ikke fungerer på veien hva angår sertifikatplikt/opplæring/bøter/trussel om inndragning, hvorfor skal det da fungere på sjøen?

Etter mitt syn så funger det bra på veien, og jeg føler meg også rimelig trygg på at situasjonen på veien ville vært mye værre om det ikke var sertifikatplikt/opplæring/bøter/trussel om inndragning...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...