Nautic Startet 26.August.2007 Del på Facebook Startet 26.August.2007 Volvo Penta TAMD 31A Har oppdaget olje belegg under intercooler, så jeg bestemte meg for å åpne den og sjekke. Sjekket først røret som går mellom Turbo og intercooler. Der var det ingen olje. Ikke noe belegg, der var det helt tørt. Men derimot inne i Intercoolerhuset var det et seigt oljebelegg. Hva kommer dette av? Hvorfor olje inne i huset men ikke i røret mellom hus og turbo? Sjekket også turbo, ved luftfilteret. Fant ingen ting der heller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Svart 26.August.2007 Del på Facebook Svart 26.August.2007 Uansett årsak så er dette helt vanlig. Noen ganger kan det være litt olje over tid fra lageret på turboen. Ofte er det vel sot, reimstøv uren luft mm. blandet med kondens ol.... Skader ikke å gjøre rent etter 5-7 år sammen med de andre kjølerne. Så lenge turbotrykket er OK og det ikke ryker blått skal du bare smile :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 26.August.2007 Del på Facebook Svart 26.August.2007 Dette er helt vanlig, så ingen grunn til bekymring. Som regel kommer oljen fra veivhusventilasjonen, denne går som regel inn på innsuget igjen, naturligvis foran turboen. Lufta som kommer fra turboen er ganske varm, og inneholder noe olje, denne oljen blir det igjen litt av i intercooleren. Noe olje vil det også komme fra selve turboen, lagrene der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 26.August.2007 Del på Facebook Svart 26.August.2007 Ikke dumt å få syrevasket innsatsen i ladeluftkjøleren mens du har den ute.... da får du fjernet saltavleiringene i rørene og du kan få kjølt luften litt bedre..... Et lokalt radiatorverksted har rette syrebadet for den..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
båtolf Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Har hatt lekkasje ved et deksel på intercooler til en Iveco 300hk. 2 av 4 muttere var rustet/brukket. Ny intercooler koster 22.000 Fikk et verksted til å sette i nye gjenger og skruer. Radiatorservice opplyser at et tjukt belegg på innsiden av intercooler er sterkt med på å redusere effekt på motor - og skal derfor rense greiene. Gleder meg til å få en overhalt intercooler og forhåpentligvis få litt mer effekt. Har vært plaget med en del røyk og hat trodd at litt for stor propell var årsaken. Belegget blir islolasjon på innmaten i intercooleren og kjøler derfor langt dårligere. Regner med at jeg samlet slipper unna med 6-7000 kr i stedet for 22.000. Penger det og... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Olja/oljedampen kommer sannsynligvis fra veivhusventilasjonen, i slangen mellom turbo og ic har lufta en høyere hastighet enn inne i ic en, pga større volum i den enn i slangen/røret. Lufta mister hastighet og noe av oljepartiklene blir liggende igjen. helt ufarlig og helt normalt. Er det derimot STORE mengder olje der så er det antageligvis ei tetning i turboen som er dårlig eller rett og slett at motoren begynner å bli slitt og ånder mye. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
båtolf Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 (redigert) Intercooleren er nå gullende rein innvendig og det er renset, sandblåst, alu-sveiset og maskinert for å reparere korrosjonsskade. Som antatt ble det rimeligere enn ny: ca. 9.000 kroner, men arbeidet utført på 3 forkjellige verksteder i Stavanger-området. Forventet en bedring i turtall og fart, men ble skuffet. Motor gir 3000 RPM ved full gass uten belastning. I sjø sliter jeg å komme over 2600 RPM. Årsakene kan være dårlig lufttilførsel, feil propell eller mulig turboproblemer som du nevner. Etter test i dag med åpne motorluker synes var jeg gjerne opp 50 RPM en kort stund. Har hatt av luftfilteret i tillegg. Bør ikke jeg kunne nærme meg 2800/2900 RPM hvis alt er på G? Har lagt tetningslister inder motorlukene, og lurer på om det er for lite lufttilførsel. tilsammen er luftinntakene i skroget begrenset til 4 hull på ca. 8 cm i diameter. Det er kollossale luftmengder en slik maskin krever, og jeg undres på om ikke båten trenger større tilgang til luft. Tips tas imot med takk. Redigert 22.Mai.2011 av båtolf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Blant racing-folket er det vanlig å føre veivhusventilasjonen til en egen beholder som samler opp oljen. Nettop for å unngå oljeavleiringer i intercooleren. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 (redigert) Neste punkt jeg ville sjekket var turbotrykket. Redigert 22.Mai.2011 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.