Jump to content

VP TAMD 31A, hvorfor er det oljebelegg inne i Intercooler?


Nautic

Recommended Posts

Volvo Penta TAMD 31A

Har oppdaget olje belegg under intercooler, så jeg bestemte meg for å åpne den og sjekke.

Sjekket først røret som går mellom Turbo og intercooler. Der var det ingen olje. Ikke noe belegg, der var det helt tørt.

Men derimot inne i Intercoolerhuset var det et seigt oljebelegg. Hva kommer dette av?

Hvorfor olje inne i huset men ikke i røret mellom hus og turbo?

Sjekket også turbo, ved luftfilteret. Fant ingen ting der heller.

Link to post
Share on other sites

Uansett årsak så er dette helt vanlig.

Noen ganger kan det være litt olje over tid fra lageret på turboen.

Ofte er det vel sot, reimstøv uren luft mm. blandet med kondens ol....

Skader ikke å gjøre rent etter 5-7 år sammen med de andre kjølerne.

Så lenge turbotrykket er OK og det ikke ryker blått skal du bare smile :-)

Link to post
Share on other sites

Dette er helt vanlig, så ingen grunn til bekymring.

 

Som regel kommer oljen fra veivhusventilasjonen, denne går som regel inn på innsuget igjen, naturligvis foran turboen.

Lufta som kommer fra turboen er ganske varm, og inneholder noe olje, denne oljen blir det igjen litt av i intercooleren.

Noe olje vil det også komme fra selve turboen, lagrene der.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Har hatt lekkasje ved et deksel på intercooler til en Iveco 300hk. 2 av 4 muttere var rustet/brukket. Ny intercooler koster 22.000

Fikk et verksted til å sette i nye gjenger og skruer. Radiatorservice opplyser at et tjukt belegg på innsiden av intercooler

er sterkt med på å redusere effekt på motor - og skal derfor rense greiene. Gleder meg til å få en overhalt intercooler og forhåpentligvis

få litt mer effekt. Har vært plaget med en del røyk og hat trodd at litt for stor propell var årsaken.

Belegget blir islolasjon på innmaten i intercooleren og kjøler derfor langt dårligere. Regner med at jeg samlet slipper unna med 6-7000 kr i stedet for 22.000.

Penger det og...

Link to post
Share on other sites

Olja/oljedampen kommer sannsynligvis fra veivhusventilasjonen, i slangen mellom turbo og ic har lufta en høyere hastighet enn inne i ic en, pga større volum i den enn i slangen/røret. Lufta mister hastighet og noe av oljepartiklene blir liggende igjen. helt ufarlig og helt normalt. Er det derimot STORE mengder olje der så er det antageligvis ei tetning i turboen som er dårlig eller rett og slett at motoren begynner å bli slitt og ånder mye.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Intercooleren er nå gullende rein innvendig og det er renset, sandblåst, alu-sveiset og maskinert for å reparere korrosjonsskade.

Som antatt ble det rimeligere enn ny: ca. 9.000 kroner, men arbeidet utført på 3 forkjellige verksteder i Stavanger-området.

Forventet en bedring i turtall og fart, men ble skuffet. Motor gir 3000 RPM ved full gass uten belastning. I sjø sliter jeg å komme over

2600 RPM. Årsakene kan være dårlig lufttilførsel, feil propell eller mulig turboproblemer som du nevner. Etter test i dag med åpne motorluker synes

var jeg gjerne opp 50 RPM en kort stund. Har hatt av luftfilteret i tillegg. Bør ikke jeg kunne nærme meg 2800/2900 RPM hvis alt er på G?

Har lagt tetningslister inder motorlukene, og lurer på om det er for lite lufttilførsel. tilsammen er luftinntakene i skroget begrenset til 4 hull på ca. 8 cm i diameter.

Det er kollossale luftmengder en slik maskin krever, og jeg undres på om ikke båten trenger større tilgang til luft. Tips tas imot med takk.

Redigert av båtolf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...