Jump to content

Landkrabbe til sjøs (katastrofepotensiale)


bobbel

Recommended Posts

Hei

 

 

Jeg har noen spørsmål ifb med kjøp og seiling av ny båt. Er tidligere kun "båtvant" fra rolige snekketurer på det blide sørland....nå blir det derimot forandring!! Driver å kjøper seilbåt i sverige i skrivende stund...og må selvfølelig seile denne på egen kjøl til det gode fedrelandet (og vinterlagringen).

Kan vel ikke skryte på meg å engang ha satt min fot i en seilbåt tidligere, så her er det definitivt mye rom for både grunnstøtinger, kullseiling og alvorlig skade på person og eiendom :-). Er likevel ikke så ille stilt når jeg heldigvis får med meg en heller seilevant kompis som jeg regner med tar hånd om ...tja seil, tau, ror og i det hele tatt fremdriften. Som dere skjønner kan jeg trygt plasseres i kategorien landkrabbe.

 

MEN, jeg har noen spørsmål som jeg håper noen her på forumet kan svare på

 

Hvor får man kjøpt billige sjøkart for vestkysten av sverige (noen som har? :)

Hva brukes VINSJENE til på en seilbåt?

Også dette med fyrsektorene, har altså aldri forstått hvordan man seiler på fyr...det er tre fargesektorer vanligvis på kartene/fyrene. Hvordan bruker man disse? Hva er "leias hovedretning"? Og før eller siden må man jo svinge BORT ifra fyret, eller så renner man jo på det? Når?

 

 

med hilsen

 

 

bobbelura

Link to post

Her er det litt av hvert å ta tak, og det å lese litt sjøveiregler er jo en god start... når det gjelder fysektorer så er det ikke noe annet enn hvit som regnes som sikker sektor... følger du en led så kan du seile på hvite sektorer fra flere fyr... Du følger hvit sektir for det ene fyret til du krysser neste hvite sektor på det neste fyret.. men jeg vill ikke anbefale å strte seilkarrieren med nattseilas..

 

kart kjøper du enket og greit i Sverige eller via natutisk forlag i Oslo, de har det meste. Leias hoderetnong er gitt på kartene og vestkysten av Sverige har hovedretning mot sør... men dette må sjekkes på kartet..

 

Vinsjene brukes til å heise seil med....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Hei, og gratulerer med ny båt. :flag:

 

La den båtvante være kaptein hjem, og prøv å lære mest mulig av ham.

Vær sikker på at han behersker det mest grunnleggende av navigasjon, eller ta med en som kan dette.

 

Vinsjene brukes til det meste av tauverk ombord:

Heising av seil, trimming av skjøter (dra seilet inn langs båten)

 

Leias hovedretning er merket i kartet med en rød og grønn pil.

 

Ikke driv nattseiling om du ikke helt kan dette med fyrsektorer og lykter.

 

DL5 er kanskje litt overkill i starten, men meld deg på båtførerprøven.

Les i det minste boken.

Hør på erfarne båtfolk

ta et seilkurs.

Øving gjør mester, ikke vær redd for å prøve.

Dette blir gøy.

 

Lykke til :seeya:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post

takk takk, her var det raske svar ja, hadde vel igrunn regnet med litt formaninger også :) Men ja sjøveiregler ja, de har jeg nogenlunde peiling på.

 

>Leias hoderetnong er gitt på kartene og vestkysten av Sverige har hovedretning mot sør... men dette må sjekkes på kartet..

 

ja skjønner, men hvilken konsekvens har leias hovedretnin for seilasen? Forsåvidt, hva BETYR leias hovedretning?

 

>Vinsjene brukes til å heise seil med...

 

hvorfor er det flere vinsjer?

 

mvh

 

bobbelura

Link to post
quote.gif
takk takk, her var det raske svar ja, hadde vel igrunn regnet med litt formaninger også :) Men ja sjøveiregler ja, de har jeg nogenlunde peiling på.

>Leias hoderetnong er gitt på kartene og vestkysten av Sverige har hovedretning mot sør... men dette må sjekkes på kartet..

ja skjønner, men hvilken konsekvens har leias hovedretnin for seilasen? Forsåvidt, hva BETYR leias hovedretning?

>Vinsjene brukes til å heise seil med...

hvorfor er det flere vinsjer?

mvh

bobbelura


Hvis du vet leias hovedretning i forhold til den veien du skal, vet du også på hvilken side du skal passere røde og grønne staker.

Det med flere vinsjer skjønner du når du ser antallet tau ombord.

Fortell litt om båten du har kjøpt!

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Hei igjen

Leias hovedretning har sammenheng med merkingen med røde og grønne staker\merker dvs. at hovedretningen definerer hvilken side du skal gå på. Må ikke forveksles med staker med gule og sorte "magebelter". disse henviser til kompassretninger. :smiley:

 

P.S. D5L er gjerne overkill, men "kunnskap er en lett bør og bære" :flag:

Redigert av Regent (see edit history)

Hei og hå

 

Regent

Link to post

>Hvis du vet leias hovedretning i forhold til den veien du skal, vet du også på hvilken side du skal passere røde og grønne staker.

 

ok ja det var noe slikt jeg mistenkte...når jeg vet at lanterna er grønn på styrbord side og rød på babord så burde jeg kunne resonnert meg frem til dette, men...

hvis jeg følger leias hovedretning, er det da slik at jeg skal passere til starbord for de røde stakene og omvendt?

 

>Det med flere vinsjer skjønner du når du ser antallet tau ombord.

hehe ja det var dette jeg fryktet...skrekk og gru det blir bratt læringskurve ja :)

 

Kjøpte en liten båt, den er 23 fot eller noe deromkring. Westkapp heter den visst. Visstnok en grei nybegynnerbåt? Men fortsatt må man vel lære seg det mest elementære :)

 

takk!

 

mvh

 

bobbelura

Link to post

Gratulerer med ny båt! :flag:

Tror det er lurt å lene seg til din mere båtvante kamerat når båten skal fraktes hjem.

Å lære å seile er ikke allværdens, det samme gjelder navigasjon. Det er bare litt mye å lære begge deler på en gang.

Når det er sagt tror jeg du har satset klokt med tanke på båtstørrelse/ type.

Må innrømme at jeg var litt spent på hva slags båt du hadde kjøpt, og fryktet at du skulle si en 32 fots Bavaria (ingen Bavariakritikk!!!) Jeg er såpass sær at jeg ikke forstår at det er mulig å lære ting fra bunnen på en morsom måte i såpass store båter. En 23 foter derimot er ikke større enn at du kan, etter å ha lest seilteori en kveld eller to, seile den alene, og gjøre dine erfaringer. I en liten båt kan man tørre mye mere, i en stor lærer man seg å være forsiktig.....

Den begrensede størrelsen gjør at det er grenser for hva som kan gå galt ved havnemanøvrer, og påhengsmotor (som jeg mener denne båten har) gjør den ekstra lettmanøvrerbar i trange situasjoner.

Lykke til!

Link to post

>Hvilken rute skal dere seile?

>Når blir selasen?

 

Hei :)

Forresten takk for alle gratulasjoner folkens, dette blir spennende ja.

 

Skal seile fra et lite sted sørfor Strömstad som heter Fjällbecka (tror jeg) og tilslutt skal vi forhåpentligvis havne i Kragerøskjærgården et sted...på egen kjøl fortsatt forhåpentligvis :)

Spørsmålet er jo hvor langt nord vi skal seile før vi svinger vestover, er ikke så veldig gira på "åpent hav" som fersking uten seilerfaring og uten å "kjenne båten", er jo begrenset hvor mye man bør utgi seg på uten jolle/signalraketter/vhf...

Noen som har noen anbefalinger? Bør vi ferskingene seile helt til drøbaksund før vi svinger?

 

mvh

 

bobbelura

Link to post

Og forresten...

var en tur på biblioteket i dag for å sjekke om de hadde båtsportkart eller noe tilsvarende, tenkte å snike de med meg til kopimaskina...men niks. Der hadde de bare sjøkart i størrelse ENORM, omtrent 1 x 2 meter tenker jeg. Hovedkartserien eller noe sånt. Så no luck med den planen. Noen som har forslag til andre gråsone "lavbudsjettløsninger"?

Link to post
Skal seile fra et lite sted sørfor Strömstad som heter Fjällbecka (tror jeg) og tilslutt skal vi forhåpentligvis havne i Kragerøskjærgården et sted...på egen kjøl fortsatt forhåpentligvis :)

Spørsmålet er jo hvor langt nord vi skal seile før vi svinger vestover, er ikke så veldig gira på "åpent hav" som fersking uten seilerfaring og uten å "kjenne båten", er jo begrenset hvor mye man bør utgi seg på uten jolle/signalraketter/vhf...

Dersom været er bra og værmeldingen bra er det ikke noe i veien for å seile fra Fjälbäcka til Kragerø direkte. Dere går da nord for Väderøyene. Dere seiler ca 221 grader og distansen er litt i underkant av 60 nm.

 

Dere kan ellers passere fra Sverige(Østfold) til Vestfoldsiden nær sagt hvor dere vil, avhengig av været. Dere bør i alle fall ikke gå noe særlig lenger nordover i Oslofjorden enn hvaler-området. Men det er mitt syn.

Link to post
Hei :)

Forresten takk for alle gratulasjoner folkens, dette blir spennende ja.

 

Ja, kanskje mere spennende enn det som godt er. Men, det er jo noe som heter nybegynnerflaks.

 

Skal seile fra et lite sted sørfor Strömstad som heter Fjällbecka (tror jeg) og tilslutt skal vi forhåpentligvis havne i Kragerøskjærgården et sted...på egen kjøl fortsatt forhåpentligvis :)

Spørsmålet er jo hvor langt nord vi skal seile før vi svinger vestover, er ikke så veldig gira på "åpent hav" som fersking uten seilerfaring og uten å "kjenne båten", er jo begrenset hvor mye man bør utgi seg på uten jolle/signalraketter/vhf...

Noen som har noen anbefalinger? Bør vi ferskingene seile helt til drøbaksund før vi svinger?

 

mvh

 

bobbelura

 

Det er jo faktisk veldig væravhengig da. Om du går direkte kan bølgene variere fra 1 cm til 6 - 8 meter. Det siste ønsker du garantert ikke å oppleve.

Sørg for å ha alle kart du trenger. Kompass trenger du også. En kurslinjal og navigasjonskunnskap kommer godt med. Det beste er å få med en som har erfaring med sånt. Da slipper man redningsaksjoner og eventuelle skader. Hvordan har du tenkt å få hjelp om noe skjer? Mobiltelefon?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Må smile litt når jeg leser dette:) Spekulerer i å avansere til seilbåt selv- har heller ikke mye erfaring med seilbåt... Men- jeg tok båtførerprøven og vhf/src sertifikat i vinter- samt at jeg driver å leser meg gjennom literatur om seiling. Jeg har en teori om at læringskurven på det praktiske nivået ikke er så bratt om man har litt basiskunnskaper å ta av. Slik som at man fint kan lære seg staker, lykter og lanterner på egenhånd- eller lære å skille en jibb fra en baut etc... Da har man mindre å bekymre seg for når man står der og prøver å absorbere ærfaring ved å observere andre:)

 

Det er jo litt morsomt å oppdage både lik og lus i seilene:)

 

MartinL

Link to post

Dette har du helt rett i Langemannen. Men å planlegge å dra avgårde på en sånn tur med kopier fra kart som han har tatt fra biblioteket, uten kunskaper eller erfaring å snakke om, det er litt på kanten. Syns jeg da i alle fall. Forhåpentligvis er det hele en fleip.

 

 

PS. Jeg ser nå han skal ha med en seilevant kompis, da blir det jo ikke problemer. Jeg trodde faktisk han hadde tenkt å kaste seg ut i det på egenhånd...

Redigert av Festina Lente 3 (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

>Det er jo faktisk veldig væravhengig da. Om du går direkte kan bølgene variere fra 1 cm til 6 - 8 meter. Det siste ønsker du garantert ikke å oppleve.

>Sørg for å ha alle kart du trenger. Kompass trenger du også. En kurslinjal og navigasjonskunnskap kommer godt med. Det beste er å få med en som >har

>erfaring med sånt. Da slipper man redningsaksjoner og eventuelle skader. Hvordan har du tenkt å få hjelp om noe skjer? Mobiltelefon

 

Takk for tips :) Leser grunnleggende navigasjon som bare det her, har jo litt erfaring med draft og kurser fra tidligere snekketurer...har jo med en seilkyndig kompis som MÅ ta seg av seilene :)

Alle kart jeg trenger...båtsportkart er nok eller?

 

Har ikke VHF så kommunikasjon blir eventuelt med mobiltelefon...men det er vel ikke ytterst nødvendig med VHF hvis man holder seg noenlunde innaskjærs?

Link to post
PS Festina, kan du fortelle meg hva spesifikt som er galt med kopier av sjøkart, fra biblioteket??? Fine fargekopier...Blir ikke de like verdifulle som kjøpte sjøkart i navigasjonsøyemed?

Kart-kopier kan sikkert være bra for en enkel seilas, men området omkring Fjälbäcka er ganske trangt - så jeg håper du har god kopi av det svenske kartet 934. Over selve Skagerak holder det greit med oversiktskart i stor skala. Når du nærmer deg Kragerød-skjærgården må du ha ett 1:5000 kart. Jeg har vondt av å vite at dere skal ta seilasen uten VHF. Kjenner du ingen som kan låne deg en bærbar VHF. I dette farvannet vil nødmeldinger på kanal 16 kunne høres langt selv med en håndholdt VHF. Ta med godt med mat, det kan bli en langvarig seilas. Hva er overseilingsdato? Kjekt å vite slik at vi kan følge litt med fremover. Det kunne jo være at noen av medlemmene på BP er i deler av området mens dere seiler.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...