Jump to content

Landkrabbe til sjøs (katastrofepotensiale)

bobbel

Recommended Posts

Seilte nettopp Fjällbacka - Arendal på direkten. Tok vel ca 12t fram til Tromøysund. Ca 6 av disse timene var uten mobildekning, så ikke stol på mob'en utaskjærs. En håndholdt VHF (låne?) kan gjøre susen, siden det er relativt mye trafikk - fiskebåter, ferjer og fraktbåter - innenfor synsvidde. Du klarer ikke å snakke med kystradiostasjonene med en håndholdt (jeg hadde en håndholdt i cockpit og den stasjonære VHF'en med antenne i masta stod også på. Kystradioen kom kun inn på den stasjonære når man ikke ser land).

S/Y Surprise

Kart som kopieres beholder ikke målestokken sin, kan ikke brukes til navigasjon. :smash:

Du får sikkert låne deg kart om du ikke har økonomi til å kjøpe.

Men etter min mening er kart, kompass og VHF minimumsutstyr for seilas uttasjærs.

Hva om det kommer tåke?

En VHF kan peiles fra SAR fartøyer.

Kan virke som om du prøver å provosere litt spøkefullt her, håper det i alle fall. :rolleyes:

Å krysse åpent farvann uten navigasjonshjelpemidler er galskap. :nonod:

En håndholdt GPS er også kjekk å ha, da kan du sette Waypoint og gå etter dette.(brukte selv dette før jeg kunne navigere etter kart)

Ellers er størrelsen båt glimrende til å lære seg seiling i, hadde selv en 22" som var både tur-retur Bergen-Måløy, Bergen-Stavanger.

Lykke til. :seeya:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Aiai, her var det mange informative svar, dette setter jeg pris på!

>Kan virke som om du prøver å provosere litt spøkefullt her, håper det i alle fall.

Hehe, litt kanskje? Det der med vinsjene skjønner jeg er litt drøyt da, fremstår som helt grønn. Men jeg synes det illustrerer ganske godt hvor utfordrende jeg oppfatter overgangen til seilbåt, jeg som bare har sitte å "kost" med Marna'en i snekka, fylt 98 med blyerstatning og tørna pakkboksen en gang i uka :)

>Jeg har vondt av å vite at dere skal ta seilasen uten VHF. Kjenner du ingen som kan låne deg en bærbar VHF. I dette farvannet vil >nødmeldinger på kanal 16 kunne høres langt selv med en håndholdt VHF. Ta med godt med mat, det kan bli en langvarig seilas. Hva er >overseilingsdato?

Heiser seil (om vi finner ut hvilken vinsj vi skal bruke ;) onsdags formiddag 5/9...tidligere i tråden er hvaler-området nevnt som et kurant sted å krysse fjorden. Sitter og måler avstander på kartet her, litt vanskelig å forutsi snitthastighet osv for nybegynnere, hadde i utg.punktet tenkt å bruke 3 seiledager på turen om været er med oss.

Er vitterlig klar over at det ikke er en gunstig situasjon uten VHF...men det var litt av planen, å holde seg innaskjærs og nærme kysten...Hadde jeg gått rett vest som foreslått over i tråden her, hadde jeg aldri dratt uten VHF. Det blir en kalkulert risiko...MEN, det er jo ikke første gang i historien noen seiler opp en kyst uten VHF ;)

>Å krysse åpent farvann uten navigasjonshjelpemidler er galskap.

Enig !

> Kart som kopieres beholder ikke målestokken sin, kan ikke brukes til navigasjon

Hmm...100% kopi, den blir vel hundre prosent skala vannrett og hundre prosent vertikalt?

Kart som kopieres beholder ikke målestokken sin, kan ikke brukes til navigasjon Hmm...100% kopi, den blir vel hundre prosent skala vannrett og hundre prosent vertikalt?

Selvfølgelig har du rett. Kopimaskinen kopierer forhåpningsvis alle detaljer med lik kopieringsgrad. Jeg kjenner ikke til tester i dag, men det er vel kjent at kopimaskiner kan forvrenge kopieringen fra øvre til nedre, fra venstre til høyre del med forskjellig kvalitet. Jeg tror ikke dette er "signifikant" informasjon for deg som skal fra Fjälbäcka til Kragerø-området..

>Du får kjøpt en håndholdt vhf for en 8-900 kr i de fleste båtforretninger. Grei forsikring.

Det var dette med vhf sertifikat da...;) Men absolutt, det er nok en veldig billig forsikring.

>Hva om det kommer tåke?

Godt spørsmål...HVA GJØR erfarne båtfolk (uten radar) når tåka kommer? Og enda viktigere; hva gjør vi UERFARNE båtfolk hvis vi dupper rundt i skjærgården og navigerer etter kartet, og tåka plutselig setter inn?

-bobbelura

>... Kopimaskinen kopierer forhåpningsvis alle detaljer med lik kopieringsgrad. Jeg kjenner ikke til tester i dag, men det er vel kjent at kopimaskiner kan >forvrenge kopieringen fra øvre til nedre, fra venstre til høyre del med forskjellig kvalitet. Jeg tror ikke dette er "signifikant" informasjon for deg som >skal fra Fjälbäcka til Kragerø-området..

Det var det jeg tenkte. Hadde det vært snakk om å bruke scannede/kopierte/fotograferte kart på en plotter/GPS på nattestid uten radar, hadde vel slik forvridning vært signifikant, og vel så det ;) Men så har de jo kommet veldig langt med kalibrering av kartkopier for bruk m GPS, det er vel enkelte pro-utgaver av programmene som bruker opptil 6 (8?) forskjellige referansepunkter for kalibrering av lat og lon..men men, uaktuelt for meg ihvertfall.

takk for alle svar

-bobbelura

Godt spørsmål...HVA GJØR erfarne båtfolk (uten radar) når tåka kommer? Og enda viktigere; hva gjør vi UERFARNE båtfolk hvis vi dupper rundt i skjærgården og navigerer etter kartet, og tåka plutselig setter inn?

-bobbelura

Han her har nok seil en del

Når det gjelder kopier, var det i alle fall før i tiden en forvrengning på vanlige kopimaskiner.

Vi brukte lyskopiering og teknisk kopiering på alt av tegninger med målestokk.

Men det var jo før i gamledager for 20 år siden :lol:

Man trenger ikke Vhf sertifikat for å kjøpe en slik, kommer du i nød er det ingen som spør etter "lappen"

Lån deg en du, det går bra.

Vil anbefale en gps også, da treffer du i alle fall land om du setter et waypoint, og går etter dette.

Ja du kan jo godt sette punktet ute i sjøen, så slipper du hakk i baugen når du treffer land :lol:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Om dere legger kursen rett mot Kragerø er jeg også litt betenkt på navigasjonshjelpemiddler. Utfordringen blir å vite nøyaktig hvor dere er når dere får landkjenning. Litt miss, så har du det nokså gromsete farvannet nord for stråholmen, litt mere miss så har du Rakkebåene. Ville satset på å lånt en håndholdt GPS. Ville nok i tillegg heller satset på gamle kart for en svært billig penge, enn kopier (Det blir et voldsomt puslespill med tynne lefser, og vanskelig å få med informasjonen i margene....) og heller sammenlignet dem med nyere / rettet så langt det lar seg gjøre. Du bør uansett ha nyere sjøkart over det farvannet du vanligvis vil færdes i.

Når jeg sier låne GPS og ikke kjøpe er det fordi jeg selv er glad for de årene jeg navigerte kun med kart og peilekompass. Vil anbefale å få det til å sitte før du eventuelt lener deg til gpsen.

(Amfea II postet mens jeg skrev dette....)

Redigert av Sofaseileren (see edit history)

-bobbelura

det er det värste som kan hända.........

vad man gör er litt beroende på hur tykk tåken er..........

vid riktigt tykk tåke.......så pröver man o ta sig ur farleden o ankre opp på ett 'safe' stelle.....

S/Y Gunga Din

Å krysse åpent farvann uten navigasjonshjelpemidler er galskap. :nonod:

Det er jeg enig med hvis vi sier det på følgende måte;

Å krysse åpent farvann uten kart, kompass og evnen til å gjøre godt bruk av det er galskap.

Å krysse åpent farvann uten gps, plotter, radar, ekkolodd, vhf, iridium etc etc er noe som sjøfolk har gjort i tusenvis av år og er strengt tatt ikke nødvendig for en trygg seilas. Det gjør livet mye enklere- men er ikke nødvendigvis kritisk for sikker seilas.

- MartinL

Seil innaskjærs opp til Sekken - sønnapå Hvalerøyane - nord om Torbjørnskjær og hold kursen på 180 grader. Da kommer du over til Vestfold straks sønnapå Færder, og kan legge kursen på innsida Rauer og Svenner, og holde kursen videre fra Svenner rett mot utsiden av Tvistein fyr. Da går du greit klar Rakkeboene og kan sikte deg inn mot Jomfrulandsrenna, og da er du jo hjemme.

Her burde du ha mobildekning nesten hele veien (bortsett fra kanskje en time mellom Torbjørnskjær og Færder).

mvh tuffff

Å krysse åpent farvann uten gps, plotter, radar, ekkolodd, vhf, iridium etc etc er noe som sjøfolk har gjort i tusenvis av år

En veninne av meg seilte til Island i sommer, uten andre navigasjonshjelpemidler enn de hadde for 1000 år siden (bortsett fra kart) Hun PÅSTOD ihvertfall at hun hadde vært på Island... :wink:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

En veninne av meg seilte til Island i sommer, uten andre navigasjonshjelpemidler enn de hadde for 1000 år siden (bortsett fra kart) Hun PÅSTOD ihvertfall at hun hadde vært på Island... :wink:

Det sto en reportasje om Billig Holidays instrumentløse ferd til Færøyene i Seilas 8/2006. Det gikk forbausende bra, med mindre Island faktisk var målet.

Det sto en reportasje om Billig Holidays instrumentløse ferd til Færøyene i Seilas 8/2006. Det gikk forbausende bra, med mindre Island faktisk var målet.

Jeg kan berolige deg med at Island ikke var målet, og at de kom frem akkurat dit de skulle.

Avvik på hvor de trodde de var i forhold til hvor de faktisk var var overraskende lite.

De hadde en GPS ombord, der de hadde lært seg hvordan man lagrer koordinater for hvor man er, etter at turen var ferdig ble dette sammenliknet med hvor man trodde man var.

Husker jeg ikke feil var avvik både på kurs og utseilt distanse på under 10%. (De hadde ikke kompass heller)

Jaja, det var visst ifjor sommer, men i år har det jo ikke vært sommer, så "i sommer" var vel for over et år siden... Forøvrig var jeg sikker på at det var Island de var på, men Billig Holiday var det, så da var de nok på Færøyene. En bragd uansett.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Mange gode forslag til rutevalg her ja folkens, kommer godt med. Fikk tilogmed knivskarpe kopier av aktuelle båtsportkart fra en trivelig forum-kar på mail, så nå skal påstandene om at kopierte kart er ubrukelig til navigasjon motbevises :)

Videre tips mottas og slukes rått!

Avreise nærmer seg med stormskritt, og her skal jeg oppdatere underveis med utviklingen!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...