Jump to content

Landkrabbe til sjøs (katastrofepotensiale)

bobbel

Recommended Posts

Jeg hadde ikke vært bekymrert for å bruke kopierte kart i det hele tatt, målestokken på kartet bruker en jo ikke når en setter ut hervrken kurser eller distanser uansett. Det som er viktig er at porporsjoene på kartet beholdes best mulig grad.. Når det gjelder Fjellbacka og tilbake til kongeriket så er det en grei tur det.. vi gikk der i juli, vi gikk ut ved Djupskjær med kurs 294° mot Tvistein fyr... var vel rundt 45-50 nm tenker jeg... og vi var uten mobildekning i et par timer tenker jeg, selv om vi så Færeder fyr fra båten stort sett hele veien..

Tar du kursen fra Djupskjær og mot Jomfruland fyr så har du en kurs på rundt 285° legger du på noen grader så treffer du kongeriket Norge litt lenger øst og da vil du se både Svenner og til slutt Tvistein fyr.. Vær obs på at Tvisten er litt vansleig å få øye på når en er vei på grunn av bakgrunnen.. Det forsvinner lett mot bakgrunnen..

Det er en fin tur i fint vær i allefall...

Er man ikke så erfaren med sjøen og kjenner båten godt så hadde nok jeg tatt turen lenger nord på svenskekysten og fulgt "leia" fra Strømstad til Sandefjord og videre langs kysten til Kragerø.. Det tar litt lengere tid..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

En skikkelig avsporing: Har vi "lov" til å bruke gamle raketter på nyttårsaften ? - jeg har "en stor haug av dem", både bluss og fallskjermraketter.

For å spørre på en annen måte..

Er det bedre å sende ut falske nødsignaler den dagen enn ellers?

Nyttårsaften er en utrolig fin dag å være på sjøen.

Driver å ser på sjøkartene nå, hvorfor er sjøen rundt land, holmer og skjær mørkeblå, mens resten av sjøen er lyseblå?

En skikkelig avsporing: Har vi "lov" til å bruke gamle raketter på nyttårsaften ? - jeg har "en stor haug av dem", både bluss og fallskjermraketter.

Et par stykker her som har begynt på ankerdrammen eller ?:smash:

Dette er en super tur hvis været er bra. Jeg er sikker på at de fleste på Baatplassen har dratt på sine første turer med omtrent det samme kompetansenivået som du har, og jeg er dessverre også redd for at mange dro avgårde med langt mindre kunnskap også. Så er det lurt å spørre, som du jo gjør, og det er smart å begynne i en relativt liten båt - som du gjør.

For min del ville jeg nok, på en slik førstetur, ha gått på innsiden av Hvalerøyene og krysse over fra Strømtangen, så sant kameraten ikke har god erfaring med seilas i åpent farvann. Men alt kommer jo an på været. God tur!

Redigert av Fenix (see edit history)

Med tanke på tittel på denne tråden så må jo trådstarter være tekstforfatter, samt besitte en unik selvinnsikt? :wink:

Eller kanskje bare er dønn ærlig og etterspør hjelp til mange ting, ting som alle "båtfolkene" her fikk inn med morsmelken, hvis ikke før? :rolleyes:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...