Jump to content

BMC 1.5, får ikke av siste bolt på starter

Baatmannen

Recommended Posts

Jeg har en starter som sitter rimelig kronglete til på en BMC 1,5. Dette er en Lucas-starter med 3 bolter. (Litt usikker på typen da jeg ikke har fått den ut enda).

Har fått vekk 2 av boltene, men den siste er omtrent umulig å komme til.

Sitter på undersiden nederst i motor-rom. Har prøvd det meste.

Skiftnøkler, fastnøkler, piper (også med tynne vegger). Det som i tillegg er et problem er at

bolten sitter rimelig tett inntill gods på den ene siden. Har forsøkt med speil, men klarer ikke

å få tredd noe verktøy rundt bolten.

Er rimelig frustrert nå. Har holdt på i flere dager uten å klare dette. Er redd jeg må heise ut motor for å få løs starter.

Noen som har andre tips om hva jeg bør gjøre? Det er ikke så farlig om jeg ødelegger starter, for jeg kommer nok til

å kjøpe en ny. Forskjellen i kroner på overhaling og en ny er ikke så stor.

Jeg ser att du har brukt fastnøkler.Klarer du og få feste nøkkelen den ene eller andre vegen, så kan du jo prøve og kakke litt forsiktig på denne,men det har du prøvd regner jeg med.Ellers så kan du prøve sånn vinkel som passer til pipa og sette på ett rør eller lignende.Ellers så selger dem sånne fastnøkler som du ikke må ha helt inne på for og ta tak sånne som brukes til skadede bolter.Regner med att du har ropt på vår herre en del ganger,for det har jeg gjort mange ganger.Viktig vær gang en blir forbanned så ta 5 minut ellers så blir dette verre.Lykke til du fikser nok dette etter hvert skal du se.Men prøv og få tatt bilde og legg det ut her så blir det mange tips.MvhBjørn :wink:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Er det slik å forstå at det er så trangt rundt bolte-hodet at du ikke får på en pipe eller fastnøkkel?

Ikke om du sliper de ned heller?

Det er desverre tilfelle, ja. Har prøvd å presse på piper og fastnøkler.

Jeg kan jo forsøke å slipe, men jeg ser ingenting under der. Blir nødt til å holde et speil for å se noe som helst.

Skulle gitt mye for en arm ekstra nå. :smiley:

Har du prøvd med startmotornøkkel også?

Ikke prøvd dette. Hvordan ser en slik ut?

Må legge til en historie jeg hørte fra en kompis når jeg nevnte problemet mitt:

- Han kjøpte for lenge siden en Morris bil. Når han nevnte dette for svigerfaren, så

lurte han på hva slags starter som satt i bilen. "Det er nok en Lucas".

"Lucas, ja" ,sa svigers. "Du vet at det var han som oppfant mørket."

Stemmer nok bra med situasjonen jeg er oppe i nå. :smiley:

En hanefot nøkkel er kansje løsningen.

Har du prøvd å sette den åpne kjeften på fastnøkkelen rett inn på skruen på langs av starteren? 90 grader i forhold til slik en fastnøkkel vanligvis brukes på skruen. Så setter du en skiftenøkkel på enden på fastnøkkelen og skrur.. Litt vanksleig å forklare...

Du trenger en startmotornøkkel, den er bøyd som en banan. Selges av bla. Biltema. Husker ikke lenger dim, men trolig 9/16 eller 5/8.

Ser i ettertid at du har fått dette rådet fra Jonas. Nøklene til Biltema er metriske og kan nok brukes.Tommedim vil nok passe bedre og du trenger egentlig kun en nøkkel. Dersom du ikke har Biltema rundt hjørnet vil nok en verktøypusher kunne levere en slik nøkkel i tommedim.

Redigert av TMe (see edit history)

Nå har jeg fått nok. Motor må desverre ut for å løsne den :cryin: bolten.

Ikke nok med det. Klarte å få litt liv i starteren i dag etter en del forsøk.

Tok meg en liten runde med båten og da begynner det å ryke av dynamo.

Den lader veldig dårlig også. Nå ser det ut til at jeg må kjøpe ny starter + dynamo.

Tilfeldighvis ringte det en kar rett etterpå (som jeg tidligere har sendt mail til) ang. en lik BMC-motor

som skal selges. Tar en tur i morra for å kikke på denne. Den hadde nyere starter og dynamo installert + at motor var av nyere dato enn min.

Når du har tatt av to bolter.og den siste er igjen.Har du prøvd og bikke litt på starteren så du kansje for dreid denn litt.Eller det er kansje ikke igjennomgående bolt?Er for jævlig og ta ut motoren på grunn av dette.Men sånn er livet noen ganger du for lykke til videre.MvhBjørn :fishing:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Når du har tatt av to bolter.og den siste er igjen.Har du prøvd og bikke litt på starteren så du kansje for dreid denn litt.Eller det er kansje ikke igjennomgående bolt?Er for jævlig og ta ut motoren på grunn av dette.Men sånn er livet noen ganger du for lykke til videre.MvhBjørn :fishing:

Joda, har prøvd det meste. Bikket på starteren med kun den ene bolten sittende igjen. Bolten er gjennomgående og har også prøvd å vri på starteren.

Det er vel nok å heise motoren litt opp? Hvis det går an å legge en bjelke på tvers av båten kan du heise i denne med kjettingtalje.

Joda, jeg kan nok klare meg med å heise motoren 10-20 cm opp. En talje skal jeg nok få lånt.

Hvis motoren jeg skal titte på i morgen ser og høres fin ut, så slår jeg sikkert til og kanskje bytter motor, og da har jeg også en delemotor.

Min ser ganske rusten og sliten ut selv om den dunker og går (sett bort i fra starteren).

Kommer sikkert fler spørsmål på forumet i morgen etter å ha tittet på motoren.

Vet ikke om 15000,- er så ille? (kan sikkert prute litt også). Gått 1300 timer siden overhaling. Motor sitter nå båt og alt følger med - instrumenter, gear osv...

Et motorbytte blir også straks enklere siden det er nøyaktig samme motor.

Broderen har samme motor og har skiftet starter to ganger... Fikk etter mye om og men ut den nevnte bolten, men han fikk den aldri på plass igjen! Så han har kjørt med to bolter de siste seks-sju årene. Går fint det også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må gjerne ta ut motoren, men med en startmotornøkkel er det fullt mulig å gjøre jobben med motoren montert. Gjorde selv en slik jobb for noen år siden. Kommer fint til med nevnte nøkkel,men går bolt/mutter tregt tar det sin tid da du må skifte tak tusen ganger.

Broderen har samme motor og har skiftet starter to ganger... Fikk etter mye om og men ut den nevnte bolten, men han fikk den aldri på plass igjen! Så han har kjørt med to bolter de siste seks-sju årene. Går fint det også...

Ja for pokker! Den bolten skal ikke inn igjen. :smash::smash: :smash:

:smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...