Jump to content

Motorseiling

fe-m@il

Recommended Posts

Det der blir jo bare surr.

Gjør det det.

Fartøy under seil betyr at det drives frem av seil.

Motordrevet fartøy drives frem av motorkraft.

Består fremdriften av både seil og motor, motorseiler man. Og da skal man vise signal.

Et klosshalt storseil brukt som rulledemper under gange for motor driver ikke båten frem.

Hvor setter man så grensa? Motorseiler jeg med tryseilet oppe? Eller med klosshalt stormfokk på kutterstaget?

Er det ikke slik at hvis motor er på OG gir innkoblet/propell går rundt/gir fremdrift så er man for motorbåt å regne? Hvis seilene er oppe og motoren er på, men står i fri (f.eks for lading) så er man fortsatt en seilbåt?

Selvfølgelig skal man ha, og føre, dagsignal hvis/når dette er påkrevd etter reglene, kan vel ikke være noen tvil om det?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hvor finner du dekning for en sånn rigid tolkning av regel 25 e, Mulligan?

Det er et ørlite vindpust (det er det nesten alltid). Du kommer med klosshalt storseil og motoren i gang. Du finner derfor ingen grunn til å heise dagsignal. Et ørlite vindskift (det er det også alltid), og du fyller storseilet og oppnår 0,1 knop større fart. Voila - du motorseiler, Mulligan. Opp med dagsignalet i en fei!! Nei, nå skiftet vinden tilbake - du motorseiler ikke lenger og dagsignalet går i dekket.

Hmmm.... praktisk tilnærming til reglene.

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)

Det må da være opplagt.

For at jeg skal motorseile så må vinden gi bidrag til fremdriften.

Når jeg kommer med klosshalt storseil i 7 knop i daustilla, så motorseiler jeg ikke. Rett og slett fordi seilføringen min er ute av stand til å gi bidrag av noen som helst betydning.

Hva med en sjark eller trawler som blir gitt et lite dytt på 0.1 knop av litt vind? Ingen ville finne på å hevde at de motorseiler.

Når jeg kommer fossende i daustilla med storseilet oppe som rulledemper er jeg en reinhekla motorbåt.

De som ikke begriper det har ikke noe på sjøen å gjøre.

Like forbanna skal du føre dagsignal ! Hva andre begriper av hva du holder på med har ikke en dritt å si.

Når jeg kommer fossende i daustilla med storseilet oppe som rulledemper er jeg en reinhekla motorbåt.

De som ikke begriper det har ikke noe på sjøen å gjøre.

Hvordan kan et storseil virke som støtteseil/rulledemper i vindstille når noen kommer "fossende"??Skal storseilet ha noen som helst effekt ,så må det vel være litt vind? :confused:

mvh

fe-m@il

Jeg er en motorbåt med støtteseil.

På lik linje med trawler og sjark med mesan.

Feil! Du har seilbåt som brukes som en motorbåt. Båten din ser ut som en seilbåt, du har seilet oppe, og i alle andres øyne så "ser du" seilende ut. At du bare bruker det til støtteseil, vet kanskje bare andre seilere. For alle oss andre som ikke skjønner hva du holder på med, sier regelverket at du skal benytte dagmerke. Så enkelt er det, selv om du ikke liker det.

Senior-du er min helt!

Enig i at lover og regler bør følges men av og til starter man f.eks motoren for å få litt ekstra kontroll når man skal mellom to staker, gjennom et sund eller av annen grunn er litt usikker. Blir litt vanskelig å jumpe frem på dekk og rigge et dagsignal da særlig når man er alene ombord. Håper derfor på litt forståelse for dette.

Ellers har jeg i grunnen aldri skjønt problemet med at folk motorseiler hverken som fører av seilbåt eller motorbåt.

Det er ikke i slike situasjoner som det nevnes ovenfor her,som det siktes til,ei heller ute i Skagerak!!!

Konkret eksempel,strekningen Smøgen(utenfor Malmöen),mot Lyskekil,og vidre mot Gullholmen.Dette er kjempefin seilstrekke etter min oppfattning. Veldig trafikkert,det er derfor jeg tar den som et eksempel.På sydlige vinder må alle som går sydover krysse,og nordover lens/slør.Hvis ikke det er frustrerende å møte seilbåter som det viser seg går for motor med 1 eller 2 seil oppe,(eller ta igjen,da ser man det "puttrer bak,og hvorledes de oppfører seg i forhold til møtende båter)og man selv følger seilregler og normalt hensyn til motorbåter,og "5" av de "10""motorseilende" praktiserer regler for motorkjøring,og de "5" andre motorselende praktiserer seilregler,da vet ikke jeg.Dette skaper etter min oppfattning mange unødvendige situasjoner,ofte nestenkolisjoner. :nono:

mvh

fe-m@il

...Ser poenge til Mulligan. Motorseiling er å bruke både motor og seil som framdrift. I vindstille, med seilene oppe, er det motorbåt med støtteseil (mentale, kanskje?).

En motorseiler har begrenset manøvreringsevne på lik linje med en seilbåt. Omtrent. Det er kanskje loven det er noen galt med, som ikke skiller på dette?

Jeg tolker det sånn at så lenge motor er hele, eller en del av, fremdriftsmaskineriet skal/bør signalene vise motorbåt.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

motorbåt med støtteseil (mentale, kanskje?).

Overhodet ei Kosmix.

Jeg farter mye i Yttre Oslofjord, og der er det gjerne bleike midt i fjorden selv om det er vind på Vestfoldsiden og Strømstadsiden. På grunn av den dominerende vindretningen vil det som regel komme rullende endel gammel sjø opp fjorden. Da finner man fort at 32 kvm. med klosshalt duk er en framifrå rulledemper. Det er også rimelig effektivt mot hullet i vannet etter halvplanere.

Jeg farter mye i Yttre Oslofjord, og der er det gjerne bleike midt i fjorden selv om det er vind på Vestfoldsiden og Strømstadsiden. På grunn av den dominerende vindretningen vil det som regel komme rullende endel gammel sjø opp fjorden. Da finner man fort at 32 kvm. med klosshalt duk er en framifrå rulledemper. Det er også rimelig effektivt mot hullet i vannet etter halvplanere.

Sikkert riktig Mulligan. Ikke desto mindre skal du i h t sjøveisreglene da ha signal oppe som viser at du går for motor. Og,... du skal da oppføre deg som motorbåt iht regelverket. Da vil det heller ikke være tvil for andre om du seiler eller er motorbåt i øyeblikket.

Jeg har en følelse av at (etter egne opplevelser) at seilerne (mange av dem) har en innebygget motstand mot å benytte signal på at de går for motor, fordi de egentlig misliker å måtte vike for motorbåter. Jeg har enda til gode å oppleve at en seilbåt for motorfremdrift, med seil oppe, har veket for meg i min motorbåt.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

O du hellige...... Jeg har spurt før, men kan gjøre det igjen. Hvor har du den definisjonen fra? At å være under seil er det samme som å ha seilene opp og at det blåser så mye (og at de er skjøtet på en slik måte) at de gir et tilskudd til fremdriften utover den motorkraften du måtte bruke til en hver tid.

mvh tuffff

Overhodet ei Kosmix.

Jeg farter mye i Yttre Oslofjord, og der er det gjerne bleike midt i fjorden selv om det er vind på Vestfoldsiden og Strømstadsiden. ...........

Sikkert riktig Mulligan. Ikke desto mindre skal du i h t sjøveisreglene da ha signal oppe som viser at du går for motor. Og,... du skal da oppføre deg som motorbåt iht regelverket..........................

kommer Mulligan in på svensk side så har han definitivt regelverket på sin side.....

e. Fartyg med längd under 12 meter är i svenskt inre vatten enligt SjöTK 2 kap. 12 § befriat från

att föra signalfigurer (utom fartyg sysselsatt med fiske), bl.a. således vid motorgång under segel.

Beskrivning av signalfigurer finns i Bilaga 1, § 6.

S/Y Gunga Din

Regel 25. Seilfartøy underveis og fartøy som blir rodd

...........

e) Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned.

Sier dette i Norge... Denne er rimelig klar etter mitt syn. Regelen sier ikke noe om hvor stort eller lite seilet er for at det er et fartøy under seil som dessuten drives frem av maskineri..

Regel 3. Alminnelige definisjoner

..........

© Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt

Regel 3 sier noe om hva et seilfartøy er for noe, men ikke noe om hvor stort eller lite seilet må være for at det er et seilfartøy..

Ut av dette kan sikkert koke mye forskjellig suppe vil jeg tro, og min oppskrift på suppen er at alle båter som fører seil enten det er mesan eller ikke skal vise dagsignal om de går for motor.... På en trawler eller ligende kan jo dette signalet være fast montert slik at det skulle ikke være noe problem..

En annen oppskrift kan jo være å definere mesanseil som ikke seil og dermed blir ikke en "normal" seilbåt med storseil som sitt mesanseil en seilbåt men en motorbåt når den kun fører sitt mesanseil... dermed trenger man ikke føre kjeglen...

Det finnes helst mange sikkere flere oppskrifter på denne suppen vil jeg tro.... Et eksempel kan jo være motorseileren Nauticat 33 med sine to master hvor av det aktre brukt alene ligner mye på et mesanseil på en trawler..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...