Jump to content

Motorseiling


fe-m@il

Recommended Posts

Har denne sommer lagt merke til en stigende tendens til motorkjøring med 1 eller 2 seil oppe,noe som jeg mener er en stor uting. :nono: Seilbåter av ulike slag/størrelse kommer ,ofte med unormal stor fart i forhold til vindstyrke/potensiale,vi andre viker selvsagt,motorbåter viker,og når de passerer,så har de motor i gang,oftest med framdrift.

Har man glemt seilregler og sjøregler??Jeg synes også at det er en stygg tendens til at man ikke lenger vet forskjell på styrbord og babord halser??

Man må selvsagt bruke motor hvor mye eller lite man vil,men ta ned seila,ikke legg opp til missforståelser :crazy:

 

mvh

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

Sier sjøveisreglene noe om at det ikke er lov til å gå for motor med seil oppe? Jeg går ofte for motor med storseilet oppe - det er ofte bedre enn kun motor. Strengt tatt burde jeg da ha dagsignal/lanterneføring som sier at båten går for motor, det er jeg klart over. Jeg er også klar over at jeg da må følge vikeplitsregler som et motorgående fartøy.

Link to post
Share on other sites

Sier sjøveisreglene noe om at det ikke er lov til å gå for motor med seil oppe? Strengt tatt burde jeg da ha dagsignal/lanterneføring som sier at båten går for motor, det er jeg klart over.

Sjøveisreglene sier vel at du skal og ikke bare bør vise dette med dagsignal eller lanterføring...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Som vi har diskutert tidligere her inne er dette med bruk av dagsignalet for motorsegling (kjegle med spissen ned) så og si ukjent i Norge. I ferien traff jeg på drøssevis av tyskere og nederlendere med seilbåt, og disse virker det som om tar nevnte dagsignal alvorlig.

De fleste hadde en slik kjegle hengende langs med masta klar for å huke fram i pulpiten og stramme opp ved behov.

Begynner faktisk å vurdere om jeg skal skaffe meg en sånn en selv nå. Så modeller som (tilsynelatende) var laget av to nokså stive neoprenplater e.l. , Dvs ingen støy dersom de hanger ned langs masta, og lite slitasje på forseil (innrullet eller satt) ved motorseiling.

 

I mørke bruker jeg alltid motorlanterna om jeg går for motor, det er kun 'plunder og heft' faktoren som gjør at jeg ikke har anskaffet riktig dagsignal. Patentet nevnt ovenfor så 'enkelt nok' ut til at jeg skal tenke hardt på det i vinter :smiley:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

men det er ikke alltid lett å avgjøre på avstand om de seiler eller går for motor.

Da sier sjøveiregene at man skal anta at de seiler så slipper man å lure mere på det... Generelt kan det sies er man i tvil om man skal holde av veien så skal man anta at man skal gjøre det og forholde seg deretter... Dette faller nok noen tungt for brystet, men slik er det nå engang.. Vi som motorseiler skal i likhet med andre sjøfarende vise, "Tidlig, Tydelig og Tilstrekkelig" (TTT) at vi er klar over at vi skal holde av veien.. så dette er ikke noe problem sålenge alle kjenner reglene og oppfører seg i henhold til dem i størst mulig grad.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette stabiliserer båten - hindrer rulling, og gir mer behaglig gange.

 

Jeg og bliss X.

Det er en fin rulledemper i daustilla.

Det skal heller ikke føres dagsignal i en slik situasjon. Man motorseiler ikke. Seil brukes ikke til fremdrift, kun til rulledemping.

Er det noengang noen som har sett en sjark med mesan og et slikt signal?

Link to post
Share on other sites

Er det noengang noen som har sett en sjark med mesan og et slikt signal?

 

Når har en sjark blitt en seilbåt?? :crazy:

Det blir brukt som støtteseil for mange?!!Hvis det er såpass vind at det ruller,hvorfor seiler man ikke??med motoren av??

Hvis det blåser lite,og man vil kjøre for motor,hvorfor kan man ikke ta ned seil??Er enig enhver må få gjøre som man vil,men da MÅ man oppføre seg som en motorbåt,og ikke som en seilbåt,det er mitt poeng!! :smash:

 

 

mvh

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

Det skal heller ikke føres dagsignal i en slik situasjon. Man motorseiler ikke. Seil brukes ikke til fremdrift, kun til rulledemping.

 

Iht sjøveisreglene skal seilbåt som går for motor med ett eller flere seil oppe. føre signal om dette, rulledemping eller fremdrift, spiller ingen rolle. Det blir ikke mere lov om ingen gjør det, ei heller blir det lov å sykle på rødt lys, selv om de langt fleste gjør det.

Redigert av Festina Lente 3 (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Enig i at lover og regler bør følges men av og til starter man f.eks motoren for å få litt ekstra kontroll når man skal mellom to staker, gjennom et sund eller av annen grunn er litt usikker. Blir litt vanskelig å jumpe frem på dekk og rigge et dagsignal da særlig når man er alene ombord. Håper derfor på litt forståelse for dette.

 

Ellers har jeg i grunnen aldri skjønt problemet med at folk motorseiler hverken som fører av seilbåt eller motorbåt.

Link to post
Share on other sites

Det skal heller ikke føres dagsignal i en slik situasjon. Man motorseiler ikke. Seil brukes ikke til fremdrift, kun til rulledemping.

 

Hvor finner du dekning for en sånn påstand, Mulligan?

 

Regel 25 e:

"Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned."

 

Er ikke en en seilbåt med storseilet oppe et fartøy under seil? At det ikke blåser står det så vidt jeg kan se ingenting om i sjøveisreglene.

Problemet er vel for øvrig ikke at seilere har seil opp og bruker motoren til fremdrift. Problemet er at andre ikke kan se dette fordi de unnlater å følge sjøveisreglene mht dagsignal. Det at du da manøvrerer som en motorbåt ved å vike for styrbordtrafikk, kan jo nesten gjøre vondt verre fordi det er en uventet manøver av en seilbåt.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Fartøy under seil betyr ikke at båten befinner seg under seilet.

Det betyr at det er seildrevet.

Når jeg kommer fossende i daustilla med storseilet oppe som rulledemper er jeg en reinhekla motorbåt.

De som ikke begriper det har ikke noe på sjøen å gjøre.

 

Det der blir jo bare surr. Hva er vitsen med dagsignalet hvis det var så j@vla opplagt? Du har ikke eller gidder ikke bruke dagsignal, så du påstår at de som ikke skjønner hva du driver med/eller påpeker at du bryter sjøveisreglene ikke har noe på sjøen å gjøre i stedet.

Herlig retorikk :crazy:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg ha noen mening om når andre bruker storseilet som stabiliserende anordning, men hos meg virker dette best når det er litt vind og jeg kan får vinden til å ta tak i seilet.... i "Daustilla" har ikke mitt seil noen stor stabliserende effekt i det hele tatt...men båten min er vel litt rar i så måte.

 

Forøvrig er det spennende med egne tolkinger av sjøveisregelne og hva et fartøy under seil er for noe... og som drives frem av fremdriftsmaskineri

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skaane.no har til den nette sum av hele 98 94 blanke norske kroner, sikkert mange andre også.

 

Eller en kan ta et par 6mm kryssfiner platebiter eller lign og sage til, burde vel være unnagjort på et kvarter eller så om man har platebiten liggende

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...