p.aas Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Det er ikke i slike situasjoner som det nevnes ovenfor her,som det siktes til,ei heller ute i Skagerak!!!Konkret eksempel,strekningen Smøgen(utenfor Malmöen),mot Lyskekil,og vidre mot Gullholmen.Dette er kjempefin seilstrekke etter min oppfattning. Veldig trafikkert,det er derfor jeg tar den som et eksempel.På sydlige vinder må alle som går sydover krysse,og nordover lens/slør.Hvis ikke det er frustrerende å møte seilbåter som det viser seg går for motor med 1 eller 2 seil oppe,(eller ta igjen,da ser man det "puttrer bak,og hvorledes de oppfører seg i forhold til møtende båter)og man selv følger seilregler og normalt hensyn til motorbåter,og "5" av de "10""motorseilende" praktiserer regler for motorkjøring,og de "5" andre motorselende praktiserer seilregler,da vet ikke jeg.Dette skaper etter min oppfattning mange unødvendige situasjoner,ofte nestenkolisjoner. :nono: mvh fe-m@il Hva med å gå uttaskjærs dersom du oppfatter dette som ett kjempeproblem? Vondt å høre at en slik sak kan skape så mye frustrasjon på ferie ! Personlig har jeg ikke oppfattet dette som ett problem og jeg viker heller en gang ekstra for å unngå en nesten-situasjon. Har tross alt ferie og da spiller det liten rolle om jeg ikke "står på krava" Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Jeg har nesten alltid storseil oppe når jeg kjører for motor. Men da passer jeg på å vike godt fra andre og vise på retningen at jeg kjører for motor. Men det er alltid noen motorbåter som ikke viker uansett om seilet er oppe eller nede eller om motorer sviver eller ei. Så ikke kom her og tro at alle viker for oss bare fordi vi har et seil, for det er veldig feil! (Noen motorbåter tror det er helt greit og snirte seilbåter ) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Careka Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 (redigert) På Tyskekysten får du skikkelig problemer med kystvakten hvis de oppdager deg motorseile uten og føre kjegla. Det er bare her oppe i nord vi er så sløve og ikke heis kjegla. hos meg ligger den rett oppi siderommet i cocpit. men jeg har ennå tilgode å sette den opp i norge. Men jeg bruker lanterne for å vise at motor er igang nattestid. Redigert 27.August.2007 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Kosmix Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Overhodet ei Kosmix.(...) 32 kvm. med klosshalt duk er en framifrå rulledemper. Det er også rimelig effektivt mot hullet i vannet etter halvplanere. Det var egentelig en dårlig spøk. Jeg motorseiler selv når det er vindstille i fjorden, og jeg leter etter vind... (...) fordi de (seilerne) egentlig misliker å måtte vike for motorbåter. Jeg har enda til gode å oppleve at en seilbåt for motorfremdrift, med seil oppe, har veket for meg i min motorbåt. Aldeles ikke. Hvertfall for min egen del vegrer jeg meg ikke på noen måte for å vike, men jeg vegrer meg for å heise store sorte kjegler, kuler o.l. opp i masta. Det kommer jo bare til å se teit ut... Reglene er der, men de svenske, som Gunga Din viser til, der mindre båter er fritatt for regelen virker mer logisk for meg. Vel...teit eller ikke; det er ikke så ille at jeg går gjennom hagen til Gro Harlem Brundtland for å slippe... Jeg har enda til gode å oppleve at en seilbåt for motorfremdrift, med seil oppe, har veket for meg i min motorbåt. Samme her, men det gjelder også når jeg selv går for seil... Jeg har lært EN uskreven regel: En motorseiler viker aldri! Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Slagskibet Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Hva du syntes ser teit ut eller ikke spiller ingen rolle det Kosmix. Det står i reglene at du skal ha dagsignal oppe når du har seil opp men går for motor. Hvorfor dette skal være noe å diskutere oppad vegger og nedad stolper er det vel bare seilere som skjønner. Manglende dagsignal må være svaret fra seilerene på hekksjøens forbannelse... Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Slagskipet, du har et poeng, men vi her opp i nord er ikke spesiellt flinke til å bruke dagsignaler i andre situasjoner heller. Jeg tenker da på signal for at du ligger for anker. I løpet av mange år utpå tror jeg enda jeg har til gode å se noen fører slikt signal. At seilerene, meg sjøl inkludert burde føre signal for at vi går for motor kan jeg selvfølgelig være enig i. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Da har du ikke sett Slagskibet til ankers pete Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Hvordan kan et storseil virke som støtteseil/rulledemper i vindstille når noen kommer "fossende"??Skal storseilet ha noen som helst effekt ,så må det vel være litt vind? mvh fe-m@il Det blir jo "vind" av rulle-bevegelsen til båten - seilet bremeser denne rulling i gammel sjø og fungerer helt sikkert også på Bavariaen til Sydvesten... Sitér dette innlegget Link to post
Sandvik(a) Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Da har du ikke sett Slagskibet til ankers pete Her er det nok reglene fulgt ja. Prøvde å vike til babord for Nanoch i sommer jeg. Det husker jeg ennå. Skipper`n hadde så klart helt rett. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Slagskipet, du har et poeng, men vi her opp i nord er ikke spesiellt flinke til å bruke dagsignaler i andre situasjoner heller. Jeg tenker da på signal for at du ligger for anker..... Jeg har med selvsyn sett "ankerkula" til Slagskipet. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Mulligan Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 O du hellige...... Jeg har spurt før, men kan gjøre det igjen. Hvor har du den definisjonen fra? At å være under seil er det samme som å ha seilene opp og at det blåser så mye (og at de er skjøtet på en slik måte) at de gir et tilskudd til fremdriften utover den motorkraften du måtte bruke til en hver tid. mvh tuffff Hvor har jeg sagt det? Jeg henviser til ferd i bleike og daustille. Altså ingen tilskudd til fremdrift fra seilene. Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 det hende eg går for motor, og hive opp fokkå, då får eg to knop ekstra (= 7 knop) Då seile eg jo, uansett kan motor båtane legga øve lettare en ein båt med seil, i sterk vind kan det bli mye kødd viss ein eller aen motorisert paragrafrytter skal gå rett på. Det kan jo o vær lading av batterier så foregår i båten det komme motordur fra. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Whistler Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Må vel bli fryktelig uøkonomisk å kjøre rundt med et enormt vindfang i blekkstilla... Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Hallaron Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 På Tyskekysten får du skikkelig problemer med kystvakten hvis de oppdager deg motorseile uten og føre kjegla.Det er bare her oppe i nord vi er så sløve og ikke heis kjegla. hos meg ligger den rett oppi siderommet i cocpit. men jeg har ennå tilgode å sette den opp i norge. Men jeg bruker lanterne for å vise at motor er igang nattestid. Synes ikke det er noe å diskutere om vi seilere skal føre signal når vi motorseiler, regelen er klar. Etter min mening er det ikke riktig å forvente at andre (motor)båter skal avgjøre om det seilet vi har oppe bidrar til fremdriften av båten. Skal skaffe meg dagsignal! Om tyskerne er så mye bedre vites ikke, var på vei ut Galtesund i sommer, i frisk vind, under seil. Tysk Trawler i str +- 45 fot kommer utover og jeg får ham på min baord side. Tror dere Fritz viker? Ikke en tomme!! Så det er nok ikke alle som er like flinke. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Kosmix Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Må vel bli fryktelig uøkonomisk å kjøre rundt med et enormt vindfang i blekkstilla... Ja, det blir større forbruk. Dvs. båten går saktere i blikkstilla og motvind enn den ville gjort uten seila oppe. Hvor mye det har å si varierer litt etter forholda, men ofte mister jeg ca 0,5 til 1 knop (målt på gefülen). Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
avmønstret5 Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 (redigert) Har denne sommer lagt merke til en stigende tendens til motorkjøring med 1 eller 2 seil oppe,noe som jeg mener er en stor uting. Framdriften til en moderne seilbåt består av både motor og seil. Vi har også motorseilere hvor framdriften primært er motor med seil som "hjelpemotor". Hva en bruker eller ikke bruker kan vel neppe være en "uting", men et praktisk valg. Jeg har vel vanskelig å forstå at en ikke kan se om en båt går for motor eller seil når f.eks bare storseilet er oppe. Er motoren i drift, dvs koblet til, er båten selvfølgelig "motorbåt". Men er begge seilene opp og en i tillegg går for motor bør en vise dagsignal (i trafikert farvann mener nå jeg). Redigert 27.August.2007 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Prøvde å vike til babord for Nanoch i sommer jeg. Det husker jeg ennå. Var det deg som jeg bakket opp for syd i Grimestad kilen ? Du gikk bb over og jeg stb over samtidig ? Det var da plass isåfall for meg å gå bb over etterpå da jeg skjønte du ville gå langs øya ¨på bb side. Men det kunne jeg ikke fordi Ørnhild nettopp hadde fått ei akademisk lekse om farene ved bb manøver som hun gjorde tidligere da jeg bedrev ekspress urinering på toalettet 1 times tid før vi møtte deg. Hu glante fælt . Akkurat sånne ting som skjedde da det må jo nesten skje når en aldri går samme kursen mere enn noen minutter av gangen og er kanskje ikke helt representativt for praktisering av reglene ? Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Herreminhatt for en endeløs diskusjon!!! Legger merke til at det ikke er vestlendinger eller nordlendinger med i denne tullediskusjonen, det handler og å vise hensyn til hverandre og sunn fornuft og ikke minst sjøveisregel nr 2 ("fornuftens regel") Har vært endel år på ferie på sørlandet med båt og område med mer tusskjøring skal man lete lenge etter, ble forbikjørt, krysset foran og bak med marginer på en meter eller to tror ikke hverken kjegler kuler eller plakater hadde hjulpet. Sitér dette innlegget Link to post
fe-m@il Svart 28.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Jeg skjønner jo nå at jo mer man motorseiler,og /eller jo mindre man har seilt opp gjennom årene,jo mindre synes man dette "problemet" er? Jeg sier ikke at det er noe stort problem,men at personlig synes jeg det er en uting,og at det ofte skaper unødige situasjoner for andre. :nono: For de av oss som har seilbåt for primært å seile,og som stort sett,med noen få unntak(vinstille f.eks),bruker motor ut og inn av havn,og som praktiserer seilregler også ute på tur/ferie,har nok en større vilje/evne til å forstå dette. Fortsår man ikke at det ikke bør være tvil om den båten man møter,eller som har kryssende kurs med deg,hvilke sjøveisregler denne båten følger??Forstår man ikke at man kanskje må "nødjibbe",for å ungå noe man i god tid kunne unngått når båten som kommer ikke gjør tegn til å vike??Det er faktisk forskjell på styrbordreglen og styrbord halser Min oppfordring:Motorkjøring= 0 seil Seilføring=0 motor bortsett fra seil opp/ned selvsagt. mvh fe-m@il Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Herreminhatt for en endeløs diskusjon!!! Ja, det blir jo det når folk blander sammen hva som faktisk er gjeldene regelverk, og hvordan de sjøl foretrekker å forholde seg helt uavhengig av dette. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Herreminhatt for en endeløs diskusjon!!! Legger merke til at det ikke er vestlendinger eller nordlendinger med i denne tullediskusjonen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 La oss se hva reglene (COLREGS) sier, og jeg siterer fra skriften: (e) A vessel proceeding under sail when also being propelled by machinery shall exhibit forward where it can best be seen a conical shape, apex downwards. Altså, når et fartøy tar seg frem for seil, og også (also) får fremdrift fra maskineri..... Altså, når fremdriften kun kommer fra maskineri, skal man ikke vise noen trekant. Uansett om man har storseil, tryseil, mesan, skurefille eller badehåndkle i riggen. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Nå skal jeg være ærlig og det er ikke de møtende/kryssende seilbåtene jeg er mest bekymret for enten seilet heit eller ikke... Er det seil så antar jeg at den seiler og da forholder jeg meg til dette, er det ikke seil så regner jeg med det er motorbåt... om motoren er i gang og seilene heist bekymrer jeg meg lit om, jeg ragerer som om den seiler.. dermed kan jeg forvente at jeg sjelden kommer opp i problemer siden jeg alltis viser tidlig og tydelig at jeg holder av veien.. Jeg er derimot mere bekymret for disse knøttene av skjærgårdsjeeper som gjerne krysser rett foran baugen min, det er åpenbart at der mangler det meget kunnskap som nok kunne vært gjort noe med... Det gjelder forøvrig også konvoier av større saker som f.ek fjordplogen Scand Baltic 29 med dette som jeg traff på min ferd nordover svenskekysten... Æ vart it imponert næi.... Den første gikk greit klar, men resten som nok var i et usynlig slep gjorde det ikke... muligens var de litt redd for trollet rett under broen over til Smögen... men jeg slakket selvsagt av for å unngå sammenstøt og hilste blitt, men ikke noe respons.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Det står vel ikke noe om at man ikke kan føre denne kjeglen når man går for motor med seilene heist... Det handler jo om godt sjømannskap, som også innebærer å informere omverden på en best mulig måte slik at de kan trekke de rette konklusjonene på en grei måte.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
hifo Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 kjenner meg igjen ang hilsing sydvesten. opplevd å nesten bli voldtatt av båter som skal forbi , når jeg da som den idioten jeg er,alikevel hilser ,blir man bare møtt av ett overlegent blikk. DA blir jeg litt muggen.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.