Jump to content

mer effekt volvo tamd40B


simarli

Recommended Posts

Den samme blokken er brukt i nyere moterer feks TAMD41 hvor det er 200 hk. Det vil si at det mulig å "oppgradere" til 41, men det vil bety at du må ha ny topp m.m..... Mao kostbart. Finnes sikkert enklere grep å gjøre men det er nok ikke å anbefale i det lange løp. Sier meg sånt sett enig i fjordbuss, det er best å la være.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post

Går det ikke an å justere litt på turbotrykket da?

 

Disse motorene var opprinnelig på 86 HK, men ved hjelp av div. garnityr som turbo og div.intercooler ++,tror jeg det meste allerede er tatt ut her!

 

Det er nok heller du som må justere ned kravet litt :yesnod: !

Link to post

Nå vet ikke jeg alt om 40 og 41 maskinene. Men mer ladetrykk og mer diesel vil gi mer varme. Da vil behoved for mer kjøling dukke opp, også i form av stempelkjøling. Har ikke 40 maskinen kjøling under stemplene vil du mest sannsynlig brenne hull i stemplene som igjen vil føre til særdeles dårlig kompresjon... :wink:

 

Har du for liten maskin så er mitt råd følgende. Skaff deg ny maskin og selg den du har. Det er bedre å få noen kroner for den du har enn å ødelegge den. Om du presser ut 20 ekstra gamper av maskinen din så vil du ikke merke mye til det.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...