Sun Flyer Startet 27.August.2007 Del på Facebook Startet 27.August.2007 Hei, Jeg har i alle år skrytt av varmeren (webasto termotop c) som bare går og går. Det gjorde jeg også sist helg og etter en skrytesession hos en nabo skulle jeg hjem og sette på varmen. For første gang startet den ikke opp... Dvs at det kom noe sot ut av eksosen før den "gav opp". Jeg har lagt merke til at den har sotet mer enn før det siste halvåret og hadde uansett tenkt å ta den ut for noe vedlikehold. Er det noe her jeg kan sjekke selv, eller er det bare å levere den på service? Har absolutt ingen dokumentasjon på varmeren som stod i båten da jeg kjøpte den. mvh Viggo Båtboer Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Du bør kjøre varmeren med lampeolje i noen timer , bruker som regel å holde . Da renser den opp mye og varmer mye bedre etterpå , flere i havna som har gjort detta etter at jeg har tipsa om det . Og dem fleste har blitt overaska hvor bra det var , koster jo lite å prøve . En ting til når du sier den soter mye , så tipper jeg flammevakta ( fotocelle ) er nedsota ettersom den ikke starter . Ta ut den du og tørk den ren så tipper jeg den starter , men du kan søke her på BP . Det står i bøtter her om varmere , lykke til . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 27.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2007 Så uansett må jeg ihvertfall ut med varmeren først og gjøre rent noen steder? Jaja, det skal jeg klare. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Skal ikke være nødvendig å ta ut varmeren bare for å tørke av fotocella/flammevakta , og kjøre den med lampeolje er jo bare å putte dieselslangen oppi ei kanne . Noen varmere må du "lufte" etter at du har hatt av dieselslangen , men det er lett .Bare ta av slangen på pumpa som går ut (til varmeren) , å kjøre varmer'n til det kommer diesel .Sett på slangen og start opp , hjelpa flere her det så håper det funker hos deg også . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
rgrodem Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Hvor ligger flammevakten på disse? Jeg kjenner til at det ligger en glødeplugg nesten i bunn av brennkammeret, er det denne du mener med flammevakt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 (redigert) Glødeplugg er IKKE flammevakt. Som Tine III skriver, er flammevakta en fotocelle. Den sitter som regel rett ved siden av glødepluggen for å overvåke at det er en flamme der, hvis flammen slukner, stenger den brennstofftilførselen og brenneren stopper. Derav navnet "Flammevakt" Redigert 14.Januar.2008 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
MB Keila Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 (redigert) Har en pdf-manual til Thermo Top Z/C. Lagt i dokumentarkivet. Redigert 14.Januar.2008 av EiriTo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 14.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Bare for i si hva det endte med; Jeg gav opp å få jævelen til å virke selv og leverte den inn på service hos autorisert verksted. Etter noen dager og noen lapper fattigere fikk jeg den tilbake. De hadde skiftet hele brennkammeret og mye annet. Jeg vil si at halve varmeren er ny. Siden har den tuslet og gått... Dyrt med deilig. mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.