Jump to content

webasto termotop c starter ikke


Sun Flyer

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har i alle år skrytt av varmeren (webasto termotop c) som bare går og går. Det gjorde jeg også sist helg og etter en skrytesession hos en nabo skulle jeg hjem og sette på varmen. For første gang startet den ikke opp... :headbang: Dvs at det kom noe sot ut av eksosen før den "gav opp". Jeg har lagt merke til at den har sotet mer enn før det siste halvåret og hadde uansett tenkt å ta den ut for noe vedlikehold. Er det noe her jeg kan sjekke selv, eller er det bare å levere den på service? Har absolutt ingen dokumentasjon på varmeren som stod i båten da jeg kjøpte den.

 

mvh

Viggo

Båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Du bør kjøre varmeren med lampeolje i noen timer , bruker som regel å holde . Da renser den opp mye og varmer mye bedre etterpå , flere i havna som har gjort detta etter at jeg har tipsa om det . Og dem fleste har blitt overaska hvor bra det var , koster jo lite å prøve . En ting til når du sier den soter mye , så tipper jeg flammevakta ( fotocelle ) er nedsota ettersom den ikke starter . Ta ut den du og tørk den ren så tipper jeg den starter , men du kan søke her på BP . Det står i bøtter her om varmere , lykke til .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Skal ikke være nødvendig å ta ut varmeren bare for å tørke av fotocella/flammevakta , og kjøre den med lampeolje er jo bare å putte dieselslangen oppi ei kanne . Noen varmere må du "lufte" etter at du har hatt av dieselslangen , men det er lett .Bare ta av slangen på pumpa som går ut (til varmeren) , å kjøre varmer'n til det kommer diesel .Sett på slangen og start opp , hjelpa flere her det så håper det funker hos deg også .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Glødeplugg er IKKE flammevakt. Som Tine III skriver, er flammevakta en fotocelle. Den sitter som regel rett ved siden av glødepluggen for å overvåke at det er en flamme der, hvis flammen slukner, stenger den brennstofftilførselen og brenneren stopper. Derav navnet "Flammevakt" :yesnod:

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Bare for i si hva det endte med; Jeg gav opp å få jævelen til å virke selv og leverte den inn på service hos autorisert verksted. Etter noen dager og noen lapper fattigere fikk jeg den tilbake. De hadde skiftet hele brennkammeret og mye annet. Jeg vil si at halve varmeren er ny. Siden har den tuslet og gått... Dyrt med deilig.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...