Jump to content

Obs Obs, gå aldri tom for diesel!


eivindl

Recommended Posts

Spesielt ikke om du har EVC og D3 motor som meg. Fikk hjerte i halsen da alarmen om "Engine elc. fault Service soon" lyste mot meg samtidig som alarmen hylte. Motoren sto selvsagt og jeg mente jeg hadde diesel nok. Feilen gikk jeg derfra ut fra at var elektronisk. Ble tauet i land og startet å feilsøke, sjekke allle kabler og koplinger. Fant ingen ting.

Logget på nettet og fant noe som liknet, på et amerikansk forum med d3-190. Han hadde kjørt diesel tomt. Fant en oppskrift som fulgte med båten, fint papp ark med alt du trenger for å innstallere motor og EVC . Tenkte kanskje å bli kvitt feilmeldingen. Men oppskriften funket ikke, kom aldri inn i OEM modus eller hva det heter. Alarmen hylte hver gang tenning ble skrudd på før meldingen ble kvittert for.

Skrudde opp forfilteret og så at det var neste sugd tomt.. Der var beviset på at jeg hadde kjørt tomt.

Fylte diesel i forfilteret, tanken og forsøkte å starte etter litt lufte prosedyre. Bare hyl fra evc. Luftet en gang til, var sikker på at det ikke var noen feil. Motor startet! Meldingen ble umiddelbart borte. Alt er OK.

 

Bortsett fra at slike feilkoder aldri bør vises om en kjører tomt. Tror ikke mange finner den virkelige årsaken da om måleren viser feil og tingen stopper ute på sjøen.

Skal det være sånn at Volvo service folkene skal skaffe seg arbeid med noe som ikke egentlig er noen feil?

Link to post
Share on other sites

Jeg er generelt skeptisk til all elektronikken som puttes på motorene. Særlig elektronikk som stopper motoren. I en båt kan følgende av en motorstopp bli noe mer ubehagelige enn langs landeveien. I dette tilfellet var jo feilen en annen, men jeg fortår godt at du mistenkte datafeil så lenge tankmåleren ikke viser tomt...

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Særlig elektronikk som stopper motoren.

Følgene av at motoren stopper kan f.eks være at båten synker. Kanskje kunne dette vært unngått ved å sette full fart mot nærmeste holme (som Wellcraft såvidt prøvde for litt siden), og sette båten på grunn/opp på stranda. Nytt drev er billigere enn ny båt.

 

Det er på samme måte med offshore brannvannspumper. Finnes ikke ett sikkerhetssystem på dem som kan stoppe pumpa. Det er tross alt bedre at pumpa skjærer seg sekundet etter at brannen er slukket, enn at hele platformen går med fordi lavt oljetrykk el.l. hadde stanset brannvannet.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...