Jump to content

Blandingsforhold Polyester - Herder

Honduras

Recommended Posts

Har fått meg noe polyester og herder som skal blandes i forhold 100:1. Så langt er det greit.

Jeg har en veldig god vekt(vekt fra frankeringsmaskin, +/- 0,5gr opp til 2 kg). Er vektforholdet mellom disse det samme slik at jeg kan bruke vekten til å måle opp P/H, eller må jeg bruke volummål ?

Redigert av Honduras (see edit history)

Uten å være sikker selv, så vil jeg tro at dette måles i volum. På støperiene hvor jeg til tider hender polyester og herder, så har de dette på 200 liters fat med håndpumper. Her trykker de X antall ganger på polyester pumpen for hver herder "pumpetrykk". I den forstand, så fungerer disse pumpene etter volum.

Men har selv "slumpet" med stort sett godt resultat. Har prøvd meg med litt for mye herder en gang, og det virket overhodet ikke bra. Blandingen kokte, freste og ble totalt ubrukelig.

Kjøp deg en vanlig lege sprøyte på apoteket,de har mål i mililiter, vanlig blanings forhold er 1%.

roy_n

Jepp bruk sprøyte. Koster ikke mange kronene, og du er sikker på å få samme mengde herder hver gang. Slumpmetoden er i beste fall tvilsom. Mengden du skal tilsette avhenger litt av omgivelsestemperatur. Hvis du jobber ned mot 15 grader må du som regel ha mer enn 1%. Sjekk med polyesterprodusenten for sikkerhetsskyld.

Husk alle sammen:

Alt av 2-komponenete lim og støpemasser skal blandes etter VOLUM ! ALDRI VEKT....

God Støp/liming !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det skal blandes pr. volum.

Jeg tapper polyesteren i ei fireliters plaskanne som har litermål på siden. Vindusspylervæskekanne.

Jeg har skjært toppen av den men beholdt håndtaket slik at jeg kan bruke rulla rett i kanna.

Herderen måler jeg opp i et målebeger for hostesaft.

Tøm aldri kanna helt, men la ca. en cm. være igjen. Da gir du den bare et slag i bunnen etter at polyesteren har herdet, og så kan du bruke den om igjen en bråte ganger.

Husk alle sammen:

Alt av 2-komponenete lim og støpemasser skal blandes etter VOLUM ! ALDRI VEKT....

God Støp/liming !

Har ikke jobbet med polyester før, bare med epoxy. Her anbefales det å bruke vekt (West). Derfor er jeg vant til det og har nøyaktig vekt osv.

På epoxy oppgis harpiks og herder i kg (Min forpakning er 5kg harpiks og 1kg herder). For 100% resultat må man derfor bruke vekt.

Grunnen til mitt spørsmål var at polysteren har en annen viskositet enn herderen, og jeg ble mer usikker da jeg har fått polyester og herder på andre kanner enn "originalforpakning".

Skal skaffe meg ett par nøyaktige ml-mål... til polyesteren :wink:

Takk for tilbakemeldingene :cheers:

• 6 år senere...

Tenkte å støpe noe i båten, er litt usikker ang biltemas polyester og herder. ser de har på hylle,

1 kg polyester (nr 36076) og herder på 100 gr (nr 36077),

Er de to ferdig beregnet i mål og klar til å blande sammen i riktig mål..?

Må si er litt usikker på ang blandingsforhold.

Kan forskallingsplater støpes i glassfiber.? eller må eg har kryssfiner plate pga ru/grov overflater ,pga hefte.?

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Spiller egentlig ikke noen rolle om en måler i vekt eller volum.

Tettheten i herder varierer ikke særlig, kanskje litt i polyester, og en vil da få samme vekt/volum praktisk talt alltid.

Hadde det vært bunnstoff og en ikke rørte for oppveiing, så ville bunnfallet vært tyngre enn det øverste lag.

Måling etter vekt eller volum ville da begge ganger blitt feil.

Nå er det vel strengt att vekt % som brukes, men feilen blir svinnende liten ved normale blandinger. Herder var en tetthet på ca. 1, mens polyester har ca. 1,35-1,4.. og siden en kan ha 1-2% herder så spiller dette svært liten rolle i praksis.. Inne kjemiens verden så er det stort sett vekt% som gjelder, volum% er forbeholdt alkoholen.. Utsnittet under kommer fra en finsk produsent PakCem.

bilde

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

torbi :

Det blir jo litt mer enn 2 % :smiley:

Alle har egentlig rett i denne tråden. Det er ikke så veldig nøye, men produsenten av poliesteren sier at ved ca 19 grader i temperert rom skal det brukes 1,5 % herder. ( Dette er litt mere viktig når proffe støpere blander 20 kg av gangen eller for vakumstøp som kan komme opp i 200kg)

Om man skal støpe 6 lag 600gr. csm i samme opplegget så er det viktig å gå ned til 1% for ikke å få varmgang i laminatet

Om det er lavere temperatur så må herderprosenten økes ved småreparasjoner. Ikke uvanelig med 3-3,5 %

Om det kommer i 4 % herder så går det også greit men ikke 20% Da tar kosten fyr :wink:

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Hmm, blandingsforhold på ca 2% herder , Eg prøver å forstår, er litt treg i dette området, sorry , betyr altså f.eks.

1 liter polyester og 2 dl herder.? :confused:

Det blir litt i meste laget, % er hundredeler.. 2% er 2 hundredeler av ett eller annet, som er en liter polyester i dette tilfellet.. dermed skulle det bli 2/100 x 1liter som er 0,02 liter... og det er det samme som 2 cl..eller 0,2 dl

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...