Honduras Startet 27.August.2007 Link til dette innlegget Startet 27.August.2007 (redigert) Har fått meg noe polyester og herder som skal blandes i forhold 100:1. Så langt er det greit. Jeg har en veldig god vekt(vekt fra frankeringsmaskin, +/- 0,5gr opp til 2 kg). Er vektforholdet mellom disse det samme slik at jeg kan bruke vekten til å måle opp P/H, eller må jeg bruke volummål ? Redigert 27.August.2007 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
BjornLie Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Har lurt på det samme selv. Hvordan måle så små mengder herder?? Antar noen har noen gode forslag til Honduras. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Boywonder Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Jeg må innrømme at jeg bare slumper.... Men det har funket så langt... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Larspo Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Uten å være sikker selv, så vil jeg tro at dette måles i volum. På støperiene hvor jeg til tider hender polyester og herder, så har de dette på 200 liters fat med håndpumper. Her trykker de X antall ganger på polyester pumpen for hver herder "pumpetrykk". I den forstand, så fungerer disse pumpene etter volum. Men har selv "slumpet" med stort sett godt resultat. Har prøvd meg med litt for mye herder en gang, og det virket overhodet ikke bra. Blandingen kokte, freste og ble totalt ubrukelig. Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Kjøp deg en vanlig lege sprøyte på apoteket,de har mål i mililiter, vanlig blanings forhold er 1%. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Kjøp deg en vanlig lege sprøyte på apoteket,de har mål i mililiter, vanlig blanings forhold er 1%. roy_n Jepp bruk sprøyte. Koster ikke mange kronene, og du er sikker på å få samme mengde herder hver gang. Slumpmetoden er i beste fall tvilsom. Mengden du skal tilsette avhenger litt av omgivelsestemperatur. Hvis du jobber ned mot 15 grader må du som regel ha mer enn 1%. Sjekk med polyesterprodusenten for sikkerhetsskyld. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 (redigert) Har fått meg noe polyester og herder som skal blandes i forhold 100:1. Så langt er det greit. man kan ha i lite mer herder om det er kallt ute......... red; ulysses hann före Redigert 27.August.2007 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Leidulf Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Du fikk sikkert herderen i en liten flaske med skrukork, den korken tar 10ml, altså 1 kork tilsvarer 1% på en liter polyester. Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
VannTro Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Husk alle sammen: Alt av 2-komponenete lim og støpemasser skal blandes etter VOLUM ! ALDRI VEKT.... God Støp/liming ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mulligan Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Det skal blandes pr. volum. Jeg tapper polyesteren i ei fireliters plaskanne som har litermål på siden. Vindusspylervæskekanne. Jeg har skjært toppen av den men beholdt håndtaket slik at jeg kan bruke rulla rett i kanna. Herderen måler jeg opp i et målebeger for hostesaft. Tøm aldri kanna helt, men la ca. en cm. være igjen. Da gir du den bare et slag i bunnen etter at polyesteren har herdet, og så kan du bruke den om igjen en bråte ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Husk alle sammen:Alt av 2-komponenete lim og støpemasser skal blandes etter VOLUM ! ALDRI VEKT.... God Støp/liming ! Har ikke jobbet med polyester før, bare med epoxy. Her anbefales det å bruke vekt (West). Derfor er jeg vant til det og har nøyaktig vekt osv. På epoxy oppgis harpiks og herder i kg (Min forpakning er 5kg harpiks og 1kg herder). For 100% resultat må man derfor bruke vekt. Grunnen til mitt spørsmål var at polysteren har en annen viskositet enn herderen, og jeg ble mer usikker da jeg har fått polyester og herder på andre kanner enn "originalforpakning". Skal skaffe meg ett par nøyaktige ml-mål... til polyesteren Takk for tilbakemeldingene Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
torbi Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Tenkte å støpe noe i båten, er litt usikker ang biltemas polyester og herder. ser de har på hylle, 1 kg polyester (nr 36076) og herder på 100 gr (nr 36077), Er de to ferdig beregnet i mål og klar til å blande sammen i riktig mål..? Må si er litt usikker på ang blandingsforhold. Kan forskallingsplater støpes i glassfiber.? eller må eg har kryssfiner plate pga ru/grov overflater ,pga hefte.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Fjord21DC Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Dette gjøres enkelt med et dl-mål til polyesteren og en sprøyte fra apoteket (insulinsprøyte angitt i ml).. Kan ikke bli feil! Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 (redigert) Må få korrigere deg litt her vanntro: har vært borti en del forskjellige epoksy typer,og her er det stort sett vekt som gjelder.volum har vært unntaket...bare så du ikke villeder noen:) Redigert 13.Mai.2014 av beauty of aqua (see edit history) Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
lippert Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Jeg har brukt noen liter med BT merket polyester og herder. Har aldri hatt problemer med bruk av volum. Men så blander jeg sjelden mer enn 3dl. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
SR400 Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Har brukt ca 15 liter polyester fra biltema i båten min. Har blandet med digital brevvekt. Mener det var 2% blandingsforhold ved ca 18 - 20 grader. Blandet ikke mer enn to tre dl av gangen jeg heller. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Auskar Svart 13.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2014 Spiller egentlig ikke noen rolle om en måler i vekt eller volum. Tettheten i herder varierer ikke særlig, kanskje litt i polyester, og en vil da få samme vekt/volum praktisk talt alltid. Hadde det vært bunnstoff og en ikke rørte for oppveiing, så ville bunnfallet vært tyngre enn det øverste lag. Måling etter vekt eller volum ville da begge ganger blitt feil. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 (redigert) Nå er det vel strengt att vekt % som brukes, men feilen blir svinnende liten ved normale blandinger. Herder var en tetthet på ca. 1, mens polyester har ca. 1,35-1,4.. og siden en kan ha 1-2% herder så spiller dette svært liten rolle i praksis.. Inne kjemiens verden så er det stort sett vekt% som gjelder, volum% er forbeholdt alkoholen.. Utsnittet under kommer fra en finsk produsent PakCem. Redigert 14.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
torbi Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Hmm, blandingsforhold på ca 2% herder , Eg prøver å forstår, er litt treg i dette området, sorry , betyr altså f.eks. 1 liter polyester og 2 dl herder.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
SR400 Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Hmm, blandingsforhold på ca 2% herder , Eg prøver å forstår, er litt treg i dette området, sorry , betyr altså f.eks. 1 liter polyester og 2 dl herder.? det blir 20 %.. Sent from my GT-P5210 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Knude Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 (redigert) torbi : Det blir jo litt mer enn 2 % Alle har egentlig rett i denne tråden. Det er ikke så veldig nøye, men produsenten av poliesteren sier at ved ca 19 grader i temperert rom skal det brukes 1,5 % herder. ( Dette er litt mere viktig når proffe støpere blander 20 kg av gangen eller for vakumstøp som kan komme opp i 200kg) Om man skal støpe 6 lag 600gr. csm i samme opplegget så er det viktig å gå ned til 1% for ikke å få varmgang i laminatet Om det er lavere temperatur så må herderprosenten økes ved småreparasjoner. Ikke uvanelig med 3-3,5 % Om det kommer i 4 % herder så går det også greit men ikke 20% Da tar kosten fyr Redigert 14.Mai.2014 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
torbi Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Ahh, no skjønner eg . 1 liter da blir det 0,2 dl herder 0,5 liter da blir det 0,1 dl herder osv. Riktig.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Sydvesten Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 (redigert) Hmm, blandingsforhold på ca 2% herder , Eg prøver å forstår, er litt treg i dette området, sorry , betyr altså f.eks. 1 liter polyester og 2 dl herder.? Det blir litt i meste laget, % er hundredeler.. 2% er 2 hundredeler av ett eller annet, som er en liter polyester i dette tilfellet.. dermed skulle det bli 2/100 x 1liter som er 0,02 liter... og det er det samme som 2 cl..eller 0,2 dl Redigert 14.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Knude Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Helt riktig torby ! Men å bruke 2% herder på små reparasjoner som ikke utvikler noe egenvarme blir feil om man står ute i en 12-13 grader. Da må man øke herdermengden litt eller tilføre varme. Poliester som har for lite avdampning av styren blir dårlig støp!!!! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
torbi Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Oki,skjønner bedre no eg, Skal støpe litt avstiving. Kan eg legge glassfiberduk oppå forskallingsplate eller må eg bruke kryssfiner pga ru .? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.