Jump to content

Turtall Kad42B


fersking tønsberg

Recommended Posts

Har problemer med turtallet på min kad42B. Greier ikke å dra mer enn 3400 - 3500 omdreininger. Skal vist være 4100 på maks. (greier det ved å ruse motor).

 

Motor er rask og villig opp til 3200, drar så greit videre til 3400, men der er det stopp. Har sjekket turbo (ok), diesel filter (nye, var ikke noe synlig i de gamle filtrene), Propeller er nye, båten ok under.

 

Med dette turtallet drar jeg båten (i plan) til ca 16 -17 knop, mens toppfarten før var 24 knop.

Link to post

Har problemet oppstått brått - f.eks etter propellskifte?

Du skriver at Turbo er ok - har du sjekket ladetrykk og eventuelle luftlekkasjer?

Problemet kan ligge i slitte dysespisser eller at kompressor ikke kobler ut ved 3100 o/min ( får da for lite luft )

 

Maks turtall på denne motoren er 3900 o/min ved belastning

Link to post

Kobler ikke kompressoren ut ved ca 2700 rpm? Hvis han klarer 3400 er det ikke kopressoren som henger igjen. Så høyt går den ikke med kompressoren innkoblet.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Sjekk ladetrykket ditt.

Manometer som feste på trykksiden på manifolden. Jeg skal gjøre det på vår båt før den selges for at kjøper skal vite hva han kjøper :-)

Vallø motor f.eks gjør dette..

 

joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Sjekk for groe før du drar igang mer dramatiske og kostnadskrevende inngrep. Sjøl har jeg mistet 200RPM ila. sommeren grunnet groe. 200RPM utgjør 2-3 kn hos meg. Mange andre som har tilhold i Oslofjorden melder også om mye groe i år.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Du skriver at du har byttet propeller... Mistet du turtall med de nye propellene kontra de gamle så skulle vel de nye være for tunge å dra. Ved overgang i fra alu til står propeller så oppelever mange å miste turtall. Stål er stivere i vingene og blir derfor tyngre å dra for maskinen.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...