fersking tønsberg Startet 27.August.2007 Del på Facebook Startet 27.August.2007 Har problemer med turtallet på min kad42B. Greier ikke å dra mer enn 3400 - 3500 omdreininger. Skal vist være 4100 på maks. (greier det ved å ruse motor). Motor er rask og villig opp til 3200, drar så greit videre til 3400, men der er det stopp. Har sjekket turbo (ok), diesel filter (nye, var ikke noe synlig i de gamle filtrene), Propeller er nye, båten ok under. Med dette turtallet drar jeg båten (i plan) til ca 16 -17 knop, mens toppfarten før var 24 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 (redigert) Hei og velkommen til Baatplassen Luftfiltre kan kanskje sjekkes? Noe annet kommer ikke jeg på i farta av enkle ting å sjekke. Redigert 27.August.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Har problemet oppstått brått - f.eks etter propellskifte? Du skriver at Turbo er ok - har du sjekket ladetrykk og eventuelle luftlekkasjer? Problemet kan ligge i slitte dysespisser eller at kompressor ikke kobler ut ved 3100 o/min ( får da for lite luft ) Maks turtall på denne motoren er 3900 o/min ved belastning Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Kobler ikke kompressoren ut ved ca 2700 rpm? Hvis han klarer 3400 er det ikke kopressoren som henger igjen. Så høyt går den ikke med kompressoren innkoblet. Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
fersking tønsberg Svart 27.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2007 Kompressoren kobler ut ved ca 3000 omd. Har ikke sjekket ladetrykk på turboen. Har skiftet propeller, men til samme størrelse. Luftfilter ser ok ut, forsøkte en kort tur uten filter i boksen uten synlig endring. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Sjekk ladetrykket ditt. Manometer som feste på trykksiden på manifolden. Jeg skal gjøre det på vår båt før den selges for at kjøper skal vite hva han kjøper :-) Vallø motor f.eks gjør dette.. joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
fersking tønsberg Svart 27.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2007 (redigert) Hva skal ladetrykket ligge på. Er det noen som selger verkstedhåndbøker til volvo? Redigert 27.August.2007 av fersking tønsberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 KA(M)D 42/43 Laddinngstryck 1800 rpm 115 kPa 2500 rpm 145 kPa 3800 rpm 175 kPa Joda 310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
REM Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Sjekk for groe før du drar igang mer dramatiske og kostnadskrevende inngrep. Sjøl har jeg mistet 200RPM ila. sommeren grunnet groe. 200RPM utgjør 2-3 kn hos meg. Mange andre som har tilhold i Oslofjorden melder også om mye groe i år. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
fersking tønsberg Svart 27.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2007 Har tatt det som var av groe på båten. utgjorde forskjell, men ikke noe særlig på turtallet. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Prøv å skifte luftfilter og dieselfilter. Deretter kan du prøve å bytte pakning til turbo. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Sikker på at maks er 4100? Trodde den var 3800 på alle disse 41-42-43 motorene... Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 3900 på KAD42, 3900 på KAD43, 3700-3900 på KAD44 Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Hydrox Svart 28.August.2007 Del på Facebook Svart 28.August.2007 Du skriver at du har byttet propeller... Mistet du turtall med de nye propellene kontra de gamle så skulle vel de nye være for tunge å dra. Ved overgang i fra alu til står propeller så oppelever mange å miste turtall. Stål er stivere i vingene og blir derfor tyngre å dra for maskinen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.