Jump to content

20.000 for D6-service


Victora III

Recommended Posts

Når jeg leser denne strengen, er jeg særdeles glad for at jeg har den motoren jeg faktisk har. Og hvorfor det? Fordi servicepunktene er få og intervallene lange. Samtidig klarer motoren utslippskravene til Bodense II med god margin og har blandt markedets beste forhold når det gjelder drivstofforbruk pr hk pr time.

 

Jeg har altså en Yanmar 4LHA-DTP 200 hesters motor på 3,455 liter og som veier 365 kg uten gir.

Den går helt uten avhengigheter av strøm ( med unntak av forvarming av indre kjølesløyfe, gløding, forvarming av diesel og strøm til selve starteren)

 

Hva krever den av service i løpet av en 5-års periode med 100 timer pr. sesong? Ikke mye.

 

Ingen impellerskift. Den er av longlife-type og skal sjekkes etter 1000 timer og byttes etter 2000.

Ingen ventiljustering. De justeres i 1000 timers intervall.

Finpolering av ventiler eksos/innsug? Hver 2000 timer.

 

Bytte av longlife kjølevæske: 1 gang for hvert 5. år.

Bytte av reimer? Ja. Kilereima til 150 spenn må byttes en gang pr 500 timer, kanskje 2 etter som jeg har ekstern regulator på dynamoen. Den tyner dynamoen skikkelig og gir noe mer slitasje. Andre reimer finnes ikke.

 

Sink? Absolutt, men de holder i 2 sesonger ( med unntak av en) og har lite med antallet kjørte timer å gjøre.

5 anoder av 12 kroner stykket for bare sinken uten mutteren. Tar vel litt tid å bytte. Fort 15 minutter. Kanskje 20.

 

Olje og oljefilter byttes hvert år. Mineralolje skal denne motoren ha.

Drivstoffilteret har jeg fortsatt ikke byttet på 5 år. Har vært heldig med dieselfyllingene.

 

Ventiljustering er en kurant sak. Toppdekselets 8 bolter løsnes. Intet sperrer for demontering. Lokket har selvfølgelig o-ringspakning som brukes på nytt og ventilene er av standard vippearm med kontramutter. Proffene bruker 30 minutter, jeg bruker en time.

 

Så er det 2000 timers jobben da.

Rens av kjølere for vann og olje. Sjekk og juster dysenes åpningstrykk og forstøving. Den siste greia er det eneste jeg ikke kan gjøre selv.

 

Min årlige gjennomsnittlige service koster meg under en tuselapp i deler og under en time i arbeid.

Sammenlignet med 20.000 for D6 service synes jeg det er en helt allright pris.

 

Nå kommer jeg ikke på noe mer, Litt blå frostvæske til vinterkonservering, aklternativt å åpne de 3 avtappningspluggene og tappe ut saltvannet.

 

 

 

Hva blir resultatet? Jo en motor som har et såkalt service-kinderegg: Raskt, enkelt og rimelig på en gang. :smiley:

 

Samtidig har denne motoren uten snev av elektronikk en dreiemomentkurve som er på topp i et veldig bredt turtallsområde:

4LHA-DTP-TORQUE.gif

 

EDIT:

Glemte en ting. Siden jeg har strak aksel, har jeg jo også et gir som skal vedlikeholdes.

vedlikeholdet begrenser seg til følgende:

Filterskift hver 300 timer. (bytter annethvert år)

Oljeskift hvert år. (2,5 liter Biltema Dextron III går det med) Kan bruke dextron II, men jeg gir giret litt ekstra. :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva krever den av service i løpet av en 5-års periode med 100 timer pr. sesong? Ikke mye.

 

Ingen impellerskift. Den er av longlife-type og skal sjekkes etter 1000 timer og byttes etter 2000.

Ingen ventiljustering. De justeres i 1000 timers intervall.

Finpolering av ventiler eksos/innsug? Hver 2000 timer.

 

Bytte av longlife kjølevæske: 1 gang for hvert 5. år.

Bytte av reimer? Ja. Kilereima til 150 spenn må byttes en gang pr 500 timer, kanskje 2 etter som jeg har ekstern regulator på dynamoen. Den tyner dynamoen skikkelig og gir noe mer slitasje. Andre reimer finnes ikke.

 

Sink? Absolutt, men de holder i 2 sesonger ( med unntak av en) og har lite med antallet kjørte timer å gjøre.

5 anoder av 12 kroner stykket for bare sinken uten mutteren. Tar vel litt tid å bytte. Fort 15 minutter. Kanskje 20.

 

Olje og oljefilter byttes hvert år. Mineralolje skal denne motoren ha.

Drivstoffilteret har jeg fortsatt ikke byttet på 5 år. Har vært heldig med dieselfyllingene.

Du har absolutt ett poeng, Lotus, om dette er i henhold til Yanmars serviceanbefalinger. Har hatt Yanmar før og var meget fornøyd. Problemet er at i den type planende båt som er aktuelt for meg er det en totalt dominerende motoraktør som begynner på V og slutter på O :wink: . Som forbruker og kunde er dette et åpenbart problem som disse serviceprisene gir et godt bilde av.

 

Likevel - kommer ikke så ille ut av det (se tidl. innlegg) når jeg gjør det selv sammenlignet med full servicepakke. Deler for ca 6500,- og en 3-4 timers arbeid.

Link to post
Share on other sites

Noen som kjenner til servicekravene og/eller kvaliteten på Volvo KAMD 42? Gjelder bruktbåt jeg er interessert i.

42 motoren er det skrevet en del om her inne. Er nok en av de Volo har hatt mest trøbbel med (søk så finner du flere tråder).

 

Servicekravene er vel ganske like som 43 som jeg har hatt en del år:

Hvert år:

- Oljeskift

- Oljefiltre

- Dieselfiltre

Annet hvert år i tillegg:

- Reimer

- Kjølevæske

- Impeller

 

Mener Volvo har lagt ut manualer på alle sine motorer på nettsidene sine. Mulig den også ligger i dokumentarkivet her.

Link to post
Share on other sites

Har Lotus egentlig et poeng ? Hadde Yanmar vært til de grader bedre enn alle andre motorer på markedet så var det vel ingen som ville vurdert noe annet enn Yanmar ?

VP,Steyr, Mercruiser osv burde jo strengt tatt ikke ha livets rett hvis Yanmar er så til de grader mye bedre. Selv er jeg strålende fornøyd med min lavkvalitets grønne klump. :wink:

Den rusler og går og er så snill og grei at jeg nesten ikke husker hvor motorromsluka er lokalisert. Og det som har gitt hodebry har jeg stort sett hatt meg selv å takke for.

Men VP pusheren presterte å rane meg for 2900 kr for 50 timers service. Det syntes jeg var mye for å fastslå at motoren fremdeles stod på plassen sin. Det kunne jeg ha fastslått selv for en mye lavere sum. Men så var det den greia med stempelet i service boka da....

Link to post
Share on other sites

Har Lotus egentlig et poeng ? Hadde Yanmar vært til de grader bedre enn alle andre motorer på markedet så var det vel ingen som ville vurdert noe annet enn Yanmar ?

Jeg sier ikke at Yanmar er så mye bedre. Jeg påpeker bare hvilke serviceintervaller som gjelder for akkurat min motor.

Og det kan jo ikke være mye tvil om at serviceintervallene er lange og at de er lite omfattende sammenlignet med mye annet på markedet.

Link to post
Share on other sites

Jeg sier ikke at Yanmar er så mye bedre. Jeg påpeker bare hvilke serviceintervaller som gjelder for akkurat min motor.

Og det kan jo ikke være mye tvil om at serviceintervallene er lange og at de er lite omfattende sammenlignet med mye annet på markedet.

 

 

Ok, da ser jeg saken i ett annet lys. Akkurat her og nå kan jeg ikke mene det ene eller andre siden dokumentasjonen er mange tusen kilometer unna.

Jeg vil tro at,med trykk på tro, at service intervallene på motorer fra anerkjente fabrikanter er temmelig like ?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Status etter en servicedag:

 

- 20 liter olje skiftet

- oljefilter skiftet

- olje bypas-filter skiftet

- diesel forfilter skiftet

- dieselfilter skiftet

 

Pris; 3400,- i deler. 7-8000,- (eller noe sånt) spart i arbeid.

Tid: 1 time og 15 min. + testkjøring og visuell sjekk

 

Ikke en dråpe olje- eller dieselsøl. Slange fra bunnpanna kobles rett i vakumpumpa. Filtre som lukker seg når de skrus av for hånd.

 

Like likende lett som å skifte pose i en støvsuger! Disse nye D-maskinene skal i allefall ha det, at service er utrolig godt lagt til rette.

 

I tillegg kommer selvsagt oljeskift på drev. Skifte av sinker på motor. Omtrent en times arbeid og under tusenlappen i deler.

Link to post
Share on other sites

Ser det spekuleres utrolig mye i hva som gjøres hos VP og hva en kan gjøre selv. Hva med å laste ned "maintenance schedule" fra VP's sider? Her er f.eks. den for D6-350 m/drev:

 

Maintenance Schedule

 

Se merknaden nederst på sida. Noen få punkter av 200 timers må gjøres hos VP, inkl. avlesning av feilkoder. Ingen bytting av reimer før 1200 timer så vidt jeg kunne se i farten.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror denne er ganske den samme som finnes i instruksjonsboka. Kjente iallefall igjen de fleste punktene. Har en hatt feilkoder, ville jeg selvsagt hatt VP på besøk å fått sjekket slike ting, men jeg har aldri hatt en eneste feilmelding. Likedan om det stilles krav om oppdatering av software. Det sier min VP leverandør ikke det er behov for på min 310.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville vert betenkt over å kjøpe en kostbar motor drev pakke som hadde vert servet av ikke kurset personell. Om man overser en eksos klaff som er dårlig. En impellercam som er slitt. Ikke har vertøy for vakuum test av drev! ikke oppdager for stor aksialklaring i drivaksel. Glemmer å smørre knutene. Har strammet reimene for hardt/slakt(Sansynligvis fjær på disse) Ikke sett at oljen hadde unormal farge/konsistens! Vert uforsiktig å fått støv/dritt i dieselfilter ved montering! Ikke brukt rett moment på skruer! Ikke fulgt prosedyre på oljeskift på drev.

Mangelfull gjennom spylig av sjøvannsystem. For mye/lite konserverings olje! Har han startet motor før oljen er fyllt opp i filteret? (Aner ikke om disse skal kinnes til oljelampa slukker før start etter olje skift) Tror jeg hadde betalt mere for en båt med stempel i boka!

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville vert betenkt over å kjøpe en kostbar motor drev pakke som hadde vert servet av ikke kurset personell.

Mitt intrykk med en Vestfolds største VP forhandlere er at der i gården er det ikke mye kursing... De mekanikerne som var frittgående der i gården hadde betydelg mindre kunnskaper enn hva jeg selv har om Volvo motorer... og det er deifintivt ikke noe kvalitetsstempel.. Jeg tar med verksmesteren i samme slengen, det han kunne mest om var hva timeprisen til verkstedet var... utover det så vart æ langt i fra imponert... :nonod:

 

Så har man kunnskaper så er "selvgjort velgjort" etter mitt syn

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nei selvfølgelig! Jeg ville aldri en mekanikker tatt i min motor. Problemet er når en som ikke har serlig peiling skal vurdere om forrige eier har peiling nok til å ha gjennom førert servicer etter boka kan det det fort bli usikkerheter. Når det er så mange båter til salgs som nå er det veldig lett å sile ut motorer med frynsete service historie! Spesielt vanskelig blir det når du kommer til volvo som eier nummer to og skal argumentere for at forrige eier hadde kvalifikasjoner som tilsa at arbeid var like godt utført som hos et autorisert vp verksted! Selv om en har kvitering på 20liter olje kjøpt en eller annen dato og bilder som kan sansynliggjøre skiftet! (Bruker man å ta bilde av avtappingen sammen med motor nummer og dagens avis?)

Akkurat på å bytte olje og filter tror jeg de fleste vil kunne klare og tviler vel litt på om volvo ville tatt 8000kr i arbeidspenger for skifte av olje og filter på en motor. Volvo har helt sikkert normerte tider på slikt og bruker man mere enn en time på å skifte olje/filter har man enten feil utstyr eller

feil yrke!

 

Poenget med tråen var vel om service på D6 til 20 000kroner er dyrt. Da vil jeg tro at bytte av motor olje og filter er en relativt liten del av dette. For å ta service på drevet må vel nesten båten på land og de færreste løfer vel av et 90kilos drev alene! Skal man ha kran bil to ganger og to mann til å få av/ på drevet blir det fort noen timer. Ev må kranbilen vente noen timer. Drevet må vel også rengjøres før service! Jeg ville tro at hoved kostnaden ligger på drev siden!

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor summen på 20 000 kroner for service på D6 kommer fra.

Kan si at jeg betalte 20.000 kroner for service og konservering av 2 stk D4'er. Dvs ca 10.000 per motor. Eneste forskjell på D4 og D6 er antall liter olje - tror det skiller 6-7 liter.

 

På mine D6'er jeg har nå tar Framnæs Martime 4400 kroner for service/konservering av hver av motorene. Så tilkommer service på IPS drev og deler/oljer. Totalt ender jeg på ca 10.000 per motor. Drevene mine skal ikke av.

 

Jeg vil anta at delene koster det samme om det er Framnæs som setter de på eller om jeg gjør det selv.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har også sjekket dette med garantier grundig med forhandler og VP-Norge, Blue Dragon, og fått samme svar. Jeg dokumenterer i tillegg det jeg gjør gjennom bilder og servicelogg.

 

Tror jeg ville vert betenkt over å kjøpe en kostbar motor drev pakke som hadde vert servet av ikke kurset personell. Om man overser en eksos klaff som er dårlig. En impellercam som er slitt. Ikke har vertøy for vakuum test av drev! ikke oppdager for stor aksialklaring i drivaksel. Glemmer å smørre knutene. Har strammet reimene for hardt/slakt(Sansynligvis fjær på disse) Ikke sett at oljen hadde unormal farge/konsistens! Vert uforsiktig å fått støv/dritt i dieselfilter ved montering! Ikke brukt rett moment på skruer! Ikke fulgt prosedyre på oljeskift på drev.

Mangelfull gjennom spylig av sjøvannsystem. For mye/lite konserverings olje! Har han startet motor før oljen er fyllt opp i filteret? (Aner ikke om disse skal kinnes til oljelampa slukker før start etter olje skift) Tror jeg hadde betalt mere for en båt med stempel i boka!

Problemet er at VP-mekanikeren heller ikke har tid å sjekke disse tingene grundig. Jeg har selv sett dem ta service på flere motorer med eget øyesyn og det går fort! De gjør nøyaktig det samme som meg inkl. sjekk av punktene som står i manual - bare mye raskere og mer overfladisk. Jeg sjekker reimer, mulige lekkasjer osv, nesten ukentlig gjennom. På en båt som har "stempel i boka" kan det være gjort en gang i året. Ingen sjekker aksialklaring i drivaksel om du ikke ber om det. Ei heller vakuumtester drev om oljen ser 100% ut.

 

En annen ting er en båt som begynner å bli noen år. Da ville jeg nok vurdert å ta en service der jeg ba om en sjekke av en del vitale punkter en gang innimellom. Men dette du kommer med her, vitner om at du kjenner dårlig til hvordan servicerutiner på nyere motorere fungerer. Det går fort!

 

Jeg tror at mange eiere sjekker impellerne, eksosklaffene og reimene sine nøyere en mange VP-mekanikere gjør. Jeg tror også at de studerer drevoljen grundigere og er mer forsiktig ved dieselfilterskifte. Ingen knuter skal selvsagt smøres på moderne drev og selvsagt måler en nøyaktig opp antall liter motorolje! Ingen kinning på disse moderne motorene. På disse snakker vi 20 liter olje hvorav 1 1/2 liter i filtrene. Jeg tror også de fleste som er mye nøyere med sitt eget når motor skal konserveres, de leser instruksene minst 3 ganger og spør VP om en er det minste i tvil. Manualene viser i detalj hva som skal gjøres. I tillegg spør jeg VP-forhandleren når jeg kjøper deler for å kvalitetssikre.

 

Min erfaring med tidliger båter er at folk som gjør service selv (og er nøye og kan det!) er bedre en båter som har stempel i boka.

 

Jeg har sett ufattlelig mye slurv på grunnleggende ting fra autoriserte VP-forhandlere. Jeg har sett glemte pakninger på drevolje-tapping, jeg har sett impellerhus som lekker som en sil etter service, jeg har sett diesel-lekkasjer fra lufting, jeg vet om mekanikere som har fyllt på for lite olje osv.

 

MEN skruing holder jeg meg unna. Skulle jeg oppdage antydninger til feil/endringer (lekkasjer, endret lydbilde, vibrasjoner osv) ringer jeg selvsagt VP.

 

De kom fra trådstarter! Swande!

Jepp og det var etter en runde med prisinnhenting i fjor. Mener å huske at prisen på 20.000,- var en komplett pris fra Sørlandet sylinderservice for både høst og vårservice inkl. demontering og oppbevaring av drev, konservering osv.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jepp og det var etter en runde med prisinnhenting i fjor. Mener å huske at prisen på 20.000,- var en komplett pris fra Sørlandet sylinderservice for både høst og vårservice inkl. demontering og oppbevaring av drev, konservering osv.

Da vet du jo hva jeg betaler så kan du sammenligne

 

19,6 liter olje fylte Ringens Varv på mine D6'er. Ikke mer ikke mindre. Det var i hht de eksakt det som skal på motoren.

Link to post
Share on other sites

Drevservicen utgjør en vesentlig del av kostandene. Både demontering, transport, oljeskift, belger, sink, laging og montering. Jeg tror også at du betaler mer en for noen liter olje ekstra på en D6 i forhold til D4.

 

Servicemanualen sier 20 liter olje inkl. filtre - det samme sier Sørlandet sylinderservice. Dette stemmer helt også bra med topp på peilepinne. Det skiller 2,6 liter fra topp til bunn på peilepinne, og sånn sett er 4 dl ikke store forksjellen.

Link to post
Share on other sites

Drevservicen utgjør en vesentlig del av kostandene. Både demontering, transport, oljeskift, belger, sink, laging og montering. Jeg tror også at du betaler mer en for noen liter olje ekstra på en D6 i forhold til D4.

Framnæs priser er

Drevservice på D4/D6: 2392+mva

motorservice: 3920 +mva

 

dette er service og konservering. Og det er for D6 med hekkagregat.

Link to post
Share on other sites

Har også sjekket dette med garantier grundig med forhandler og VP-Norge, Blue Dragon, og fått samme svar. Jeg dokumenterer i tillegg det jeg gjør gjennom bilder og servicelogg.

 

Poenget mitt var at selv om garantier skulle være ok ved at man gjør alt selv og man sparer en masse penger så kan annenhånds verdien bli en helt annen! Dette fordi mange ikke har kompetanse til å vurdere andres kompetanse og således finner det tryggest å kjøpe noe en tredje part kan gå god for. En del havarier kan bli forsikringssaker og da står man enda tryggere om utstyret er vedlikeholdt av merkeverksted! Om jeg skulle kjøpe båt av naboen som jeg kjente ut og inn og visste var like bra som en hvilken som helst vp mekaniker hadde det ikke spillt noen rolle, men skulle jeg kjøpe en båt av noen på østlandet, hadde båt uten service historie vert uakuelt! Spesielt på en motor det har vist seg viktig å kunne reklamere på!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...