Jump to content

Noen som har testet Brenderup sin Easylineserie (båthengere)?


Smiley

Recommended Posts

Fikk i går, etter kjøring med båten på henger, beskjed av min fru om at nå var tiden inne for å prioritere kjøp av ny båthenger. Hun var livredd når min 36 år gamle henger uten bremser og godkjent for 350kg nyttelast lå bak bilen og gynget med 1000 kg last. (har dog byttet til kraftigere aksel og forlenget draget). Har derfor vært en runde idag, og hentet inn priser.

Jeg har bestemt meg for at jeg vil ha en to-akslet henger selv om jeg er i en størrelse der også en-akslede kan holde (1000kg-21 fot). I og med at jeg har motoren på brakett, og derfor er baktung ønsker jeg den ekstra stabiliteten til den to-akslede.

Fikk priser på Brenderup sin Easyline modell, denne var på 21.990 for en med nyttelast 1500kg-24fot. Over 10.000 rimeligere enn en tilsvarende ordinær Brenderup.

Har funnet Gaupen med nyttelast 1650kg-24fot til 23.495,- på kampanjetilbud, vil dette være verd de ekstra 1.500 kronene?

Noen med erfaringer her????

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Hva er forskjellen på easyline og den vanlige da?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Noe enklere ruller, vinsj, aksling osv. Hjulnavene var så vidt jeg forsto like på de to. Selgeren hadde helt klart mest lyst til å selge den vanlige Brenderupen, og ramset bare raskt opp dette. Vet ikke om årsaken er salgsprovisjonen eller om forskjellen virkelig er verd 10.000. For mitt tilfelle snakker vi om en begrenset mengde km pr år.

Min første tanke er at siden den er typegodkjent så er det begrenset hvor dårlig den kan være.....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

kan nok være enig i det.

Men det spørs jo hvor lenge den holder kanskje.

 

Ellers er det kanskje enklere å ta opp båten med den dyre løsningen?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Far min kjøpte en henger av enkel type (ikke Brænderup, norskprodusert rundt 20K..) som han hadde en Draco 21' på med tilsvarende vekt som din antar jeg. Det var begrenset antall ruller, ingen vogge osv.

TOTALT UBRUKELIG !!! :headbang:

Etter å ha prøvd å sjøsette båten ett par tre ganger (siste gangen var vi 4 mann som prøvde å få båten av dritthengeren uten å lykkes) var det rett tilbake til leverandør/produsent og leverte tilbake hele greiene.

Vekten fordelt på de få rullene, samt at materialet i rullene sikkert var en annen ting det var spart penger på gjorde at de ikke rullet rundt når båten hadde stått på hengeren noen dager.

Den ene gangen vi dro båten opp på hengeren fra vannet måtte vi bruke voldsom kraft på vinsjen for å få båten opp da vi møtte det samme problemet. Båten entret den første rullen, som dermed mer eller mindre sluttet å gå rundt. Så vi måtte dra båten frem over rullene. En stod med sikring av tau rundt hengeren, nr to dro i vinsjen det han klarte mens vi andre prøvde å dytte båten framover alt vi klarte :headbang::cryin:

 

Til en såpass tung båt ville jeg kjøpt en skikkelig henger. Hvis du står alene en eller annen plass og ikke får båten opp på hengeren uten å ringe hjelpekorpset vil du angre på at du kjøpte for dårlig henger.

 

Har du sjekket Fågelstad? De har fine hengere til din type båt. Masse ruller og vogger :cool:

Link to post

Ja jeg mener jeg hadde samme hengeren som du nevner. (norskprodusert) Glad jeg ble kvitt denne sammen med en båt jeg solgte.

Rullene var for myke og båten måtte omtrent bæres både på og av ved sjøsetting. Tok dette opp med forhandler og produsent, men fikk ikke noe tilbakemelding. Skal de fortsatt selge denne norskproduserte hengeren, må vel noen forbedringer ha blitt gjort ??????

Link to post
Har du sjekket Fågelstad? De har fine hengere til din type båt. Masse ruller og vogger :cool:

 

Hatt en Fogelsta fra 1998 til i våres da jeg solgte denne. Eneste ulempen er at de luftfyllte gummihjulene må byttes etter en del år og at de slipper ut luften litt for lett.Viktig å etterfylle, men ikke alltid like lett å få gjort i praksis. Forøvrig topp hengere som kan anbefales.

Har nå en "vanlig" Brenderup på 1300kg og bra den, men det aller beste er at jeg satte på en ordentlig el-vinsj og da er det jo bare moro å dra båten opp på hengeren ved bruk av hele høre tommeltotten! :yesnod: Det anbefales!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Ja jeg mener jeg hadde samme hengeren som du nevner. (norskprodusert) Glad jeg ble kvitt denne sammen med en båt jeg solgte.

Rullene var for myke og båten måtte omtrent bæres både på og av ved sjøsetting. Tok dette opp med forhandler og produsent, men fikk ikke noe tilbakemelding. Skal de fortsatt selge denne norskproduserte hengeren, må vel noen forbedringer ha blitt gjort ??????

 

Snakker vi on den norskproduserte som jeg har nevnt?

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Husker ikke fabrikatet på henger'n til fatter'n, men tror den var laget i Fredrikstad(Torp?). Men det viktige i mitt innlegg er nødvendigvis ikke fabrikatet, men utførelsen.

 

Hvis du skal ha en henger hvor båten blir satt på hengeren med kran om høsten og løftet av om våren samt transport noen km til og fra marina fungere den enkle typen sikkert greit. Skal du kjøre mye vil jeg ha så mange berøringspunkter som mulig mellom båt og henger (ref norsk veistandard) samt at dette gjør det mye enklere å dra båten opp og ned på slipp.

 

Vi snakker vel om forskjellige hengere til forskjellige bruksmønster antar jeg.

Link to post
Har du sjekket Denne ? må vel være glimrende til ditt bruk..

 

Ja, den skulle være midt i blinken selv om jeg ikke trenger nyttelast 2000kg. Men, mange advarer mot bruktkjøp av båthengere, og da er spørsmålet om Easyline-hengeren til samme prisen ville være et godt alternativ. Tydelig ikke solgt så mange av dem, siden ingen her har brukserfaring med dem.

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Jeg har en easyline 1000, båten min er riktignok ikke veldig stor, hadde hatt plass til et parr fot til og et parr hundre kilo også på hengern. Men når det er sagt må jeg si at hengeren fungerer utmerket, rullene ruller lett og vinsjen er grei. Dustebemerkningen jeg fikk av en forhandler i Drammen av easyline var at akslingen var noe skikkelig drit og vinsjen var av enkleste sort, samt at man måtte ha verktøy for å fjerne skiltplata. Man måtte ikke har verktøy for å fjerne skiltplata (samme løsning som på brenderup 8118B) akslingen har fungert greit. En annen forskjell er at bremsekablene er dårligere, men tror ikke dette blir noe problem hvis man er litt fornuftig i forhold til saltvann og lignende. Når det gjelder vinsjen fungerer den helt fint, eneste forskjell som jeg kan se at på brenderup har man gjerne 2 gir, hurtig og sakte, noe som kan gjøre det enklere å få opp en svært tung båt. Du må nesten vurdere selv men jeg synes det er mye å betale for en litt vassere vinsj, blå ruller og litt bedre bremsekabler.

Link to post
Jeg har en easyline 1000, båten min er riktignok ikke veldig stor, hadde hatt plass til et parr fot til og et parr hundre kilo også på hengern. Men når det er sagt må jeg si at hengeren fungerer utmerket, rullene ruller lett og vinsjen er grei. Dustebemerkningen jeg fikk av en forhandler i Drammen av easyline var at akslingen var noe skikkelig drit og vinsjen var av enkleste sort, samt at man måtte ha verktøy for å fjerne skiltplata. Man måtte ikke har verktøy for å fjerne skiltplata (samme løsning som på brenderup 8118B) akslingen har fungert greit. En annen forskjell er at bremsekablene er dårligere, men tror ikke dette blir noe problem hvis man er litt fornuftig i forhold til saltvann og lignende. Når det gjelder vinsjen fungerer den helt fint, eneste forskjell som jeg kan se at på brenderup har man gjerne 2 gir, hurtig og sakte, noe som kan gjøre det enklere å få opp en svært tung båt. Du må nesten vurdere selv men jeg synes det er mye å betale for en litt vassere vinsj, blå ruller og litt bedre bremsekabler.

 

Samme forhandleren som jeg pratet med tenker jeg.... :-)

Vinsjen tenkte jeg at jeg skulle erstatte med biltema sin elekrtiske uansett.

Skal kikke litt nærmere på akslingene og sammenlikne med "storebroren", men ved første blikk så de like ut for meg.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Har ikke båt/henger her, men mener det er modellen som heter WARN Works 3700 og betalte 5500 ferdig montert og inklusive batteri/boks. I stedet for å grue seg til å sveive opp båten så gjør man det gjerne to ganger, så enkelt og morsomt er det! :yesnod:

 

Vel, det har jo også en sammenheng med at lumbago/prolaps og det å vinsje en båt manuelt ikke er noen favorittsyssel for å si det på den måten!

 

Disse vinsjene er meget populære blant de litt klåfingrete så gjelder å hjemme bort hengeren/vinsjen!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Har du sjekket Denne ? må vel være glimrende til ditt bruk..

 

Da har jeg rett og slett kjøpt den jeg!

Tror det ble et greit kjøp; Brendrup 2001 mod., 2500kg totalvekt, maks 24 fot, superruller, nesten ikke brukt osv.

Ga 20.000,- for den.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Gratulerer :cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...