roaldbj Startet 27.August.2007 Del på Facebook Startet 27.August.2007 Bruken av dagsignaler er drøftet i en del tråder. Det kunne kanskje være nyttig å samle noen synspunkter, erfaringer og regler i en (av flere) tråder. Jeg har tidligere vært svært lempfeldig med bruk av dagsignaler. Dette henger sammen med to ting: Jeg har ikke vært skolert i de forskjellige dagsignalene, og jeg ser at endel fiskebåter kjører med kjeglene sine oppe dag og natt, uavhengig av om de fisker eller ei. Jeg har nå bestilt det dagsignalet som er aktuelt for meg med motorbåt: Svart kule til bruk ved ankring på svai. Jeg registrerte at det er endel leverandører av dette dagsognalet, men endte opp med ei kule med diameter 35 cm levert fra Plastimar. Jeg er litt usikker på om vimpler er dagsymboler. I Tyskland er tollerne svært nøye med at eventuell innkjøp av varer på eksport må markeres ved at man har tilsvarende vimpel oppe (jeg tror den er hvit og svart). Da kan man nærmest ha all mulig avgiftsfri vare ombord (til forskjell fra i Norge). Jeg har sett både i Danmark og Tyskland at seilbåter markerer med dagsignal når de både bruker seil og motor. Det har jeg aldri (tror jeg) observert i Norge (Oslofjorden). Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Jag bruker kun dagsignaler i Tyskland. risk för böter I Sverige behöver jag ikke, båter under 12m er undantagna har aldrig sett dagsignaler i Danmark eller Norge.....så jag tar seden dit jag kommer noen som vet om det er undantag för småbåter i Danmark??? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Astor Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Når dagsignaler er så lite brukt her hjemme vil jeg tro at kun de med god kunnskap til sjøveisreglene ville skjønne et slikt signal hvis det skulle dukke opp på et seilfartøy her hjemme. Et slikt dagsignal må nok innarbeides over tid hvis man skulle få noen effekt. Tror det er et fåtall seilfartøy som har dette liggende ombord. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Kjell E Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Du skriver "vimpler" Roald, jeg antar at du mener signalflagg? De er jo i og for seg dagsignal, du kan jo prøve å føre Q neste gang du anløper en større havn og se om havnevakten forstår det? Jeg tror faktisk svaret er ja. I min tid i tankfart (både super- og gass) var vi nøye med å føre B over G når vi nærmet oss losstasjon, når losen var ombord ble G firt og H heist i stedet. De dagsignalene vi vanligvis snakker om har mer med skipets fremførsel (eller mangel på sådan) å gjøre, eks. hemmet av sitt dypgående, begrenset evne til å manøvrere, til ankers, NUC - mens flaggene kommuniserer noe annet til omverdenen, men der er unntak (selvsagt... ) Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
roaldbj Svart 27.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2007 Du skriver "vimpler" Roald, jeg antar at du mener signalflagg? Jeg er fullstendig uvitende når det gjelder signalflagg - og tar imot gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 En kar ved navn Andreas Vallbracht fikk være med M/S Värmland fra Hamburg til Riga t.r. Her er en fotoserie fra turen, en del interessante dagsignaler å se, spesielt fra Kielerkanalen. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Gunga Din Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Du skriver "vimpler" Roald, jeg antar at du mener signalflagg? De er jo i og for seg dagsignal, du kan jo prøve å føre Q neste gang du anløper en større havn og se om havnevakten forstår det? Jeg tror faktisk svaret er ja. I min tid i tankfart (både super- og gass) var vi nøye med å føre B over G når vi nærmet oss losstasjon, når losen var ombord ble G firt og H heist i stedet. De dagsignalene vi vanligvis snakker om har mer med skipets fremførsel (eller mangel på sådan) å gjøre, eks. hemmet av sitt dypgående, begrenset evne til å manøvrere, til ankers, NUC - mens flaggene kommuniserer noe annet til omverdenen, men der er unntak (selvsagt... ) Mvh, Kjell tror bare havnevakten er intressert i havneavgiften........ B ser man ofte G o H mindre sällan o dykflaggen A er vel vanligast N brukes mye i Limfjorden betyder att man önsker bruåpning första likhetstecknet den hvit-sort-hvit syns relativt ofte nere i Tyskland.....titta på Color o Stena dom för den alltid i Kiel, "skattefria varer ombord" Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jawik Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 (redigert) Signalflagets betydning Redigert 28.August.2007 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
roaldbj Svart 30.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2007 Hva synes dere om dette dagsignalet? Vet forresten alle hva det betyr? Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 30.August.2007 Del på Facebook Svart 30.August.2007 Fra FOR 1975-12-01 nr 05: Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene) Regel 26. Fiskefartøy (b) Et fartøy som fisker med trål hvormed forstås et eller annet redskap som brukes til å fiske med og som slepes gjennom vannet, skal vise: to rundtlysende lanterner, den ene anbrakt loddrett over den andre, den øverste med grønt lys, den nederste med hvitt lys eller en signalfigur bestående av to kjegler, den ene anbrakt loddrett over den andre, og med spissene sammen. Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
roaldbj Svart 30.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2007 Flott Vengsøyfjord, jeg har ikke observert deg tidligere på BP, så du er hjertelig velkommen. Flott at flere henviser til sjøveisreglene her på forumet. Dette fører kanskje til at flere ser på dem fra tid til annen. En annen sak: Hvor mange har sjøveisreglene ombord? Er det frivillig å ha disse ombord? ' Dersom man har PC ombord, er det da greit å ha dem i elektronisk format, eller må de også være i "printet" format? D5L deltagere har ikke "anledning" til å svare på disse spørsmålene!! Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 30.August.2007 Del på Facebook Svart 30.August.2007 Vet forresten alle hva det betyr? Fartøy med fiskeredskap ute... Alle (uten unntak!) fiskebåtene i indre havn i Skagen i sommer låg fortøyd til kai med fiskeredskap ute Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Anonym Svart 30.August.2007 Del på Facebook Svart 30.August.2007 En annen sak: Hvor mange har sjøveisreglene ombord? Er det frivillig å ha disse ombord? ' Dersom man har PC ombord, er det da greit å ha dem i elektronisk format, eller må de også være i "printet" format? D5L deltagere har ikke "anledning" til å svare på disse spørsmålene!! Så lenge det er et dekket fartøy skal sjøveisreglene finnes ombord. Men det står ikke at de skal være i papirformat. Regel 54. Reglene skal finnes om bordEnhver fører av dekket norsk fartøy skal sørge for at minst ett eksemplar av sjøveisreglene er om bord. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 30.August.2007 Del på Facebook Svart 30.August.2007 Signalflagets betydning Er det noe galt med sailnet, eller er det hos meg det er noe galt? Jeg får ikke sett en j**la tråd der inne, selv etter å ha logget inn. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2007 Så lenge det er et dekket fartøy skal sjøveisreglene finnes ombord. Men det står ikke at de skal være i papirformat. Flott Anonym. På vinterens D5L-lag diskuterte vi så "bustene føyk" om hvordan sjøveisreglene skal oppbevares ombord. Vi har to ekstremargumenter: De skal finnes i papirversjon ombord, i siste utgave fra man går fra havn - til: man har alltid tilgang til internett (på en eller annen måte - satelittmottager mv) noe som gjør at regelene alltid er tilgjengelig i elektronisk format (i Norge via Lovdata). Mitt poeng i denne tråden er hva sjøveisreglene forteller om oppbevaringsplikten ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 30.August.2007 Del på Facebook Svart 30.August.2007 Flott Vengsøyfjord, jeg har ikke observert deg tidligere på BP, så du er hjertelig velkommen. Flott at flere henviser til sjøveisreglene her på forumet. Dette fører kanskje til at flere ser på dem fra tid til annen. Takker for den Er vel en av de som finner så utrolig mye snadder å lese her at jeg ikke har tid til å skrive egne innlegg Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Gunga Din Svart 30.August.2007 Del på Facebook Svart 30.August.2007 En annen sak: Hvor mange har sjøveisreglene ombord? i digitalt format for nedlasting.....Internationella sjövägsreglerna på svensk inkl kommentarer + särsvenske regler för den som er intresserad! Signalflagets betydning INTERNATIONAL CODE OF SIGNALS rev. 2003 en sammanställning av alla signalflaggor og dess betydelse (også en pdf-fil) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jawik Svart 30.August.2007 Del på Facebook Svart 30.August.2007 INTERNATIONAL CODE OF SIGNALS Typisk Amerikansk. Håpløst å finne fram i dette virvaret når du trenger det mest. Krever universitets utdannelse. Anonym: Forsøk denne, eller muligens du logger inn som anonym og da forblir du anonym . Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Catlina Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 I Tyskland er myndighetene strenge med bl.a omvendt kjegle ved motorseiling i følge Reeds Almanac,personlig har jeg ikke ofte sett dette ved seiling der,derimot svart kule ved oppankring brukes konsekvent i Holland og mye iTyskland. Et tips: kjøp en stor svart rund fender og heng opp som dagsignal,den kan brukes til andre ting også, som f.eks fendring inntil bildekk og møkkete kaianlegg. Vanskelig å få tak i i Norge,kanskje noen fra BP vet hvor de kan fåes? Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Vanskelig å få tak i i Norge,kanskje noen fra BP vet hvor de kan fåes? De kan du få nårsomhelst bare gjør som du skrev: legg deg inntil bildekk og møkkete kaianlegg med hvite kuler og voila! Sorte kuler Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
roaldbj Svart 10.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2009 Flott Hilmar2. Jeg bruker signal ved oppankring tilsvarende det øverste i ditt bilde. Nå er det så få som bruker dette dagsignalet at jeg også har sløvet hen - i alle fall i Sverige og Danmark hvor dette ikke tillegges særlig betydning. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 (redigert) Vanskelig å få tak i i Norge,kanskje noen fra BP vet hvor de kan fåes? Jeg har kjøpt slike for tolv-femten år siden et eller annet sted; hardplast til å stikke i hverandre. Lurer på om det var i en skipshandel bakom caledonien i Kristiansand? Jeg har en "kule" og en "kjegle". Kjegla brukes mest; vi har ofte genua oppe som støtte og ekstradrahjelp når vi bruker motor men ikke har tid til å bruke bare vind. Redigert 10.August.2009 av 'Salt' - JanP (see edit history) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
roaldbj Svart 10.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2009 Det dagsignalet jeg har for oppankring er kjøpt fra Seatronic i Moss - leverandøren er vel Plastimar. To runde lokk som settes inn i hverandre i spor - kostet ikke mange kronene. Jeg har et eget opphengssystem for dette ombord. I Tyskland ble dette akseptert. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Vi bruker det dagsignalet når vi sleper oljelenser. Og rød-hvit-rød om natten Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.