Jump to content

Dagsignaler


roaldbj

Recommended Posts

Bruken av dagsignaler er drøftet i en del tråder. Det kunne kanskje være nyttig å samle noen synspunkter, erfaringer og regler i en (av flere) tråder.

Jeg har tidligere vært svært lempfeldig med bruk av dagsignaler. Dette henger sammen med to ting: Jeg har ikke vært skolert i de forskjellige dagsignalene, og jeg ser at endel fiskebåter kjører med kjeglene sine oppe dag og natt, uavhengig av om de fisker eller ei.

Jeg har nå bestilt det dagsignalet som er aktuelt for meg med motorbåt: Svart kule til bruk ved ankring på svai. Jeg registrerte at det er endel leverandører av dette dagsognalet, men endte opp med ei kule med diameter 35 cm levert fra Plastimar.

Jeg er litt usikker på om vimpler er dagsymboler. I Tyskland er tollerne svært nøye med at eventuell innkjøp av varer på eksport må markeres ved at man har tilsvarende vimpel oppe (jeg tror den er hvit og svart). Da kan man nærmest ha all mulig avgiftsfri vare ombord (til forskjell fra i Norge).

Jeg har sett både i Danmark og Tyskland at seilbåter markerer med dagsignal når de både bruker seil og motor. Det har jeg aldri (tror jeg) observert i Norge (Oslofjorden).

Link to post

Når dagsignaler er så lite brukt her hjemme vil jeg tro at kun de med god kunnskap til sjøveisreglene ville skjønne et slikt signal hvis det skulle dukke opp på et seilfartøy her hjemme.

 

Et slikt dagsignal må nok innarbeides over tid hvis man skulle få noen effekt. Tror det er et fåtall seilfartøy som har dette liggende ombord.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Du skriver "vimpler" Roald, jeg antar at du mener signalflagg?

 

De er jo i og for seg dagsignal, du kan jo prøve å føre Q neste gang du anløper en større havn og se om havnevakten forstår det? Jeg tror faktisk svaret er ja.

 

I min tid i tankfart (både super- og gass) var vi nøye med å føre B over G når vi nærmet oss losstasjon, når losen var ombord ble G firt og H heist i stedet.

 

De dagsignalene vi vanligvis snakker om har mer med skipets fremførsel (eller mangel på sådan) å gjøre, eks. hemmet av sitt dypgående, begrenset evne til å manøvrere, til ankers, NUC - mens flaggene kommuniserer noe annet til omverdenen, men der er unntak (selvsagt... )

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Du skriver "vimpler" Roald, jeg antar at du mener signalflagg?

 

De er jo i og for seg dagsignal, du kan jo prøve å føre Q neste gang du anløper en større havn og se om havnevakten forstår det? Jeg tror faktisk svaret er ja.

 

I min tid i tankfart (både super- og gass) var vi nøye med å føre B over G når vi nærmet oss losstasjon, når losen var ombord ble G firt og H heist i stedet.

 

De dagsignalene vi vanligvis snakker om har mer med skipets fremførsel (eller mangel på sådan) å gjøre, eks. hemmet av sitt dypgående, begrenset evne til å manøvrere, til ankers, NUC - mens flaggene kommuniserer noe annet til omverdenen, men der er unntak (selvsagt... )

 

Mvh,

Kjell

tror bare havnevakten er intressert i havneavgiften........

 

B ser man ofte

 

G o H mindre sällan

 

o dykflaggen A er vel vanligast

 

N brukes mye i Limfjorden betyder att man önsker bruåpning

 

första likhetstecknet den hvit-sort-hvit syns relativt ofte nere i Tyskland.....titta på Color o Stena dom för den alltid i Kiel, "skattefria varer ombord"

S/Y Gunga Din

Link to post

Fra FOR 1975-12-01 nr 05: Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene)

 

Regel 26. Fiskefartøy

(b) Et fartøy som fisker med trål hvormed forstås et eller annet redskap som brukes til å fiske med og som slepes gjennom vannet, skal vise:

to rundtlysende lanterner, den ene anbrakt loddrett over den andre, den øverste med grønt lys, den nederste med hvitt lys eller en signalfigur bestående av to kjegler, den ene anbrakt loddrett over den andre, og med spissene sammen.

Link to post

Flott Vengsøyfjord, jeg har ikke observert deg tidligere på BP, så du er hjertelig velkommen. Flott at flere henviser til sjøveisreglene her på forumet. Dette fører kanskje til at flere ser på dem fra tid til annen.

 

En annen sak:

Hvor mange har sjøveisreglene ombord?

Er det frivillig å ha disse ombord? '

Dersom man har PC ombord, er det da greit å ha dem i elektronisk format, eller må de også være i "printet" format?

 

D5L deltagere har ikke "anledning" til å svare på disse spørsmålene!!

Link to post
En annen sak:

Hvor mange har sjøveisreglene ombord?

Er det frivillig å ha disse ombord? '

Dersom man har PC ombord, er det da greit å ha dem i elektronisk format, eller må de også være i "printet" format?

 

D5L deltagere har ikke "anledning" til å svare på disse spørsmålene!!

 

Så lenge det er et dekket fartøy skal sjøveisreglene finnes ombord.

Men det står ikke at de skal være i papirformat.

 

Regel 54. Reglene skal finnes om bord

Enhver fører av dekket norsk fartøy skal sørge for at minst ett eksemplar av sjøveisreglene er om bord.

Link to post
Så lenge det er et dekket fartøy skal sjøveisreglene finnes ombord. Men det står ikke at de skal være i papirformat.

 

Flott Anonym. På vinterens D5L-lag diskuterte vi så "bustene føyk" om hvordan sjøveisreglene skal oppbevares ombord. Vi har to ekstremargumenter: De skal finnes i papirversjon ombord, i siste utgave fra man går fra havn - til:

man har alltid tilgang til internett (på en eller annen måte - satelittmottager mv) noe som gjør at regelene alltid er tilgjengelig i elektronisk format (i Norge via Lovdata).

 

Mitt poeng i denne tråden er hva sjøveisreglene forteller om oppbevaringsplikten ombord.

Link to post

I Tyskland er myndighetene strenge med bl.a omvendt kjegle ved motorseiling i følge Reeds Almanac,personlig har jeg ikke ofte sett dette ved seiling der,derimot svart kule ved oppankring brukes konsekvent i Holland og mye iTyskland.

Et tips: kjøp en stor svart rund fender og heng opp som dagsignal,den kan brukes til andre ting også, som f.eks fendring inntil bildekk og møkkete kaianlegg.

Vanskelig å få tak i i Norge,kanskje noen fra BP vet hvor de kan fåes?

Link to post
  • 1 år senere...
Vanskelig å få tak i i Norge,kanskje noen fra BP vet hvor de kan fåes?

Jeg har kjøpt slike for tolv-femten år siden et eller annet sted; hardplast til å stikke i hverandre. Lurer på om det var i en skipshandel bakom caledonien i Kristiansand?

 

Jeg har en "kule" og en "kjegle". Kjegla brukes mest; vi har ofte genua oppe som støtte og ekstradrahjelp når vi bruker motor men ikke har tid til å bruke bare vind.

Redigert av 'Salt' - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...