Jump to content

Når vi møtes på sjøen - "høyre- eller venstrekjøring"?

avmønstret5

Recommended Posts

Etter ca 6 uker i båt langs kysten fra Bergen til Strømstad kan en konstantere at båtfolk er betydelig bedre enn sitt rykte, når en leser alle videverdigheter til sjøs. Men det er en ting som forundrer meg. Normalt prøver en å ligge på s/b siden i trange leier og det gjør også de flest har jeg inntrykk av.

Så skjer det merkelige fenomenet - , mange skal på død og liv passere på min s/b side. Det hender faktisk de krysser leia for å bedrive "venstrekjøring" og i noen tilfeller skapt unødvendige og lett skumle situasjoner. Dette er ikke bare mitt inntrykk, men flere jeg har snakket med har erfart det samme. Har dette noe med plassering av førerposisjonen i båten, eller har dette andre forklaringer ? Vi er jo vant med høyrekjøring så det burde nærmest være en reflekshandling å passere b/b-b/b? Noen med lignende erfaringer, og med mulige forklaring på dette?

Sjøveisreglene sier at det er høyrekjøring - både at to møtende fartøy begge skal vike mot styrbord og at man skal holde styrbord side i en trang led. Vanskeligere er det ikke i teorien. Men i praksis har det vist seg vanskelig ja. Jeg tror det er vanskelig fordi folk ikke vet hva som er rett og feil.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Har ingen forklaring på fenomenet jeg heller. Men opplevde stadig at jeg ble presset ut til venstre og over på feil side i leden nå i sommer. På svenskekysten i ferien var det så ille at jeg begynte å lure på om de hadde gjeninnført venstrekjøring igjen. :eek::lol: (For de som er gamle nok til å huske at Sverige hadde det før i tiden. :wink: )

Det kan også ha andre forklaringer. Som eks kan jeg ta Vesterelva inn/ut fra Fredrikstad. Elva er bred, men den "halveres av grønne staker midt i elva. De aller fleste seiler i leia, men noen seiler på Kråkerøysiden ut/inn. På Gressvik siden seiler også noen nærme langs land inn mot Fredrikstad selv om det er på BB-side av leia.Årsaken er at det er mindre motstrøm der, og man oppnår litt større fart.

Det var en forklaring, men reglene er klare. Man skal holde seg på stb side av leia i trange farvann og vike mot styrbord.

något vi småbåter er dåliga på det er 8 a,b

Regel 8 – Åtgärd för att undvika kollision

a. Varje åtgärd för att undvika kollision skall vidtagas i enlighet med reglerna

i detta kapitel och skall, då förhållandena så medger, utföras bestämt, i god

tid och med noggrant iakttagande av gott sjömanskap.

b. Varje ändring av kurs och/eller fart för att undvika kollision skall, då förhållandena

så medger, vara så stor att den med lätthet kan uppfattas av ett

annat fartyg, visuellt eller med hjälp av radar; upprepade små ändringar av

kurs och/eller fart bör undvikas.

S/Y Gunga Din

Et tilfelle: Vi går for motor og selvstyring i stille vær over Jæren . Vi ser en møtende seilbåt på lang avstand på vår kurslinje. Vi justere kuren noen grader til s/b som vil gi god avstand ved passering. Motgående fartøy gjør tydeligvis det samme, men til b/b. Vi slår av autopiloten og gjør en tydelig manøver til s/b. De gjør det sammen men til b/b. Rett før vi vurderte å stoppe helt opp, legger de om til s/b.

Vel, dama stod til rors og vinker fornøyd da de passerte, men det var også en person til i copiten (far?). Dette skjedde ute på åpent hav med plass i alle himmelrettninger. Kan en bli paralysert av en båt som kommer i mot derfor styrer rett på eller hva skjer i hodet på folk?

jeg begynte å lure på om de hadde gjeninnført venstrekjøring igjen.

Det lurte jeg også på nede ved Skärhamn tidligere i ferien. Møtte en svenske, seilebåt med seglende nede som på død og liv skulle passere meg på min styrbord side. Men der var det ikke mye plass, jeg holdt meg godt til styrbord av leien og hadde en grønn stake der, ikke mange metrene unna. Jeg holdt på mitt, ga ennå mer styrbord, klin inn til staken og signalerte med et tut i hornet at jeg svingte styrbord. Da ga han seg, men idet han passerte skrek han höger, höger . . . og satte opp det sure trynet. Kanskje han ikke visste forskjell på høyre/venstre, styrbord/babord? Kanskje han hadde tatt den røde sokken på høyre bein og den grønne på venstre? Ja ikke vet jeg.

Lars H.

(pt. Grebbestad)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Første helgen i august kom jeg fra Bunnefjorden og mot Nesoddtangen ca kl 2400. Det er mørkt og lanternene er selvsagt på. Jeg ser en båt kommer mot meg langt der borte og vi har rett motadgående kurs, med god avstand for passering av hverandre på sb side. Jeg har ca 22 knop og motgående RIB har 30-40 knop. Rett før passering svinger RIBen hardt rett foran min båt for så å passere på babord side. For å unngå katastrofen var jeg nødt til å dra spaken i full stopp :eek: for å ikke kjøre over galningen med mine 3,7 tonn. Det var rett og slett en nær døden opplevelse og det tok en stund før jeg kom meg over sjokket. Er det nevrotiske tvangstanker angående passering på sb vs bb side som gjør at noen kan finne på å gjøre en slik sinnsvak handling eller kanskje rett å slett selvmordstanker. Ikke vet jeg , men en j.... opplevelse var det.

, men idet han passerte skrek han höger, höger . . . og satte opp det sure trynet. Kanskje han ikke visste forskjell på høyre/venstre, styrbord/babord? Kanskje han hadde tatt den røde sokken på høyre bein og den grønne på venstre? Ja ikke vet jeg.

:lol: "in his right brain there was nothing left - in his left brain there was nothing right" :lol:

Jeg tror det er maskindrevne fartøy du tenker på :wink:

Det er nok like gjerne Regel 9 han tenker på, og den gjelder for alle, seil eller motor:

Regel 9. Trange farvann

(a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Dette med å møte bb bb er det mange som overdriver en liten smule. Det hender gang på gang at folk på død og drepe skal møte meg bb bb, de krysser kursen min ens ærend for å møte "riktig side". Hvis min kurs og møtende sin kurs ligger ligger godt til styrbord for hverandre så skal det ikke være nødvendig å foreta en "engelsk hilsen". Å krysse hverandrs kurser for å passere bb bb ser jeg på som bortkastet.

Å passere bb bb gjelder for båter som er på kollisjonskurs mot hverandre, ikke for at vi skal kjøre i sikk sakk på fjorden. I trange farvann så holder vi selvsakt mot styrbord i leia og møte skjer bb bb.

Dette med å møte bb bb er det mange som overdriver en liten smule. Det hender gang på gang at folk på død og drepe skal møte meg bb bb, de krysser kursen min ens ærend for å møte "riktig side".

Et viktig poeng her: kommer det fler båter bak deg? Jeg har opplevd at møtende båt klemte seg over for å gå på min SB side (han skulle 'ta av til sin BB, så ikke helt umotivert). Det han imidlertid ikke tok hensyn til var de 5 båtene som fulgte bak ham i spredt uorden. Siden føste båt gikk på min SB side og 'presset' meg ut mot midten av leia ble jeg nødt til å gå ytterligere ut og ta neste båt på SB også - det ble trangt og kort avstand til å vrenge over mot SB. Så neste båt etc, og plutselig er man kløna som ikke følger reglene og lager kaos i motgående trafikk (eller - det føles ihvertfall sånn). Så jeg kliner meg også mot SB side av leia og er lite villig til å variere på reglene. Hvis små hurtiggående saker absolutt insisterer på å passere meg på 'feil side' får de bruke den plassen som evt er igjen der.

S/Y Surprise

En av de store fordelene jeg opplever med radar er å se hele trafikkbildet. Dette har stor verdi for meg i og med at vi ofte er av de som kjører raskere i leia. Dermed blir det enklere å se de "store linjene" som løser opp flere situasjoner i en manøver. Er jeg overhode i tvil så slakker jeg av til "gangfart" dvs rundt 6 knop - enten det gjelder passering av seilbåter som dupper i stilla eller det blir trangt. Folk som ligger å fisker mitt på "E6" har jeg etterhvert litt mindre forståelse for - men jeg holder god avstand - og er det en liten båt så slakker jeg helt av for ikke å lage for mye bølger.

Opplever av og til en del situasjoner som er rare på sjøen - hadde en i helga også. Oppdaget at det kom en båt fra Vest da vi var på vei mot fyret på Nspissen av Rauer. Visste ikke helt hvor han skulle - og for å komme foran ga jeg en hel del gass - det var god avstand - så det burde løse problemet. Jeg kunne ikke vike til stb for der var det land (et resultat av at jeg holder stb i leia) Problemet var at han gira mer og mer mot sin stb side - så peilingen var konstant mellom båtene. Det løste seg ved at jeg gira kraftig til bb og slakket helt av. Da skjønte jeg hva han skulle - han var på vei i en sving rundt N spissen av Rauer og skulle inn i Engelsviken. Hadde han tatt svingen sin litt senere og kanskje styrt et par grader mot bb hadde han gått bak meg - men han stod på sitt han - hvilket han har rett til - men smidig var det ikke :smiley: Antakelig vanskelig for de å se hva jeg gjorde også - selvom jeg økte farten med 10 knop.

På begynnelsen av 50-tallet var de to store pasasjerskipene Andrea Doria og Stockholm ute på Atlanteren, det var mørkt, men begge observerte den andre på radar på lang avstand på kollisjonskurs (rett mot hverandre). Andrea Doria endrer kurs til styrbord. Stockholm endrer kurs til babord. Dette ser Andrea Doria på radaren sin og endrer kurs mere til styrbord. Stockholm endrer da mere kurs til babord og kollisjonen er et faktum med svært mange omkomne. Dette har vært karakterisert som en radarassistert kollisjon.

Læreregel fra D5L kurset til Poseidon. Når man viker skal det være TTT

Tidlig

Tydelig

Tilstrekkelig

Ikke endre kurs noen grader. Sving så den andre ser det med bare et halvt øye. Det gjør livet enklere for alle

Slik lærte jeg det også en gang i gamle dager, lenge før jeg tok D5LA. Har praktisert det slik: Når jeg ser et fartøy på kollisjonskurs, eller i nærheten av kollisjonskurs, med meg endrer jeg kurs til SB (eller evt. BB om det skulle passe bedre) med 30 grader eller deromkring. Holder denne kurs en liten stund slik at møtende fartøy har god anledning til å observere kursskiftet og skjønne hva jeg har i tankene for deretter å gå tilbake til opprinnelig kurs. Har aldri hatt problemer med dette og om da møtende fartøy svarer med tilsvarende manøver er jo hele situasjonen avklart: Vi har sett hverandre og begge har forstått hva den andre har i tankene. For større båter blir ofte disse sakene avtalt på VHF.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Andrea Doria endrer kurs til styrbord. Stockholm endrer kurs til babord. Dette ser Andrea Doria på radaren sin og endrer kurs mere til styrbord. Stockholm endrer da mere kurs til babord og kollisjonen er et faktum med svært mange omkomne. Dette har vært karakterisert som en radarassistert kollisjon.

Og mange velger å gå bakom større båter. Får du en større båt på din babord side og svinger babord for å gå bak båten og den samtidig har sett at det er fare for kollisjon (det er jo den som har vikeplikt) vil den svinge styrbord for å gå bak deg. Da har dere virkelig kurs mot hverandre samtidig som time-to-impact er redusert betraktelig i og med at dere begge har styrt mot hverandre. I min radar-bok står det at mange nestenulykker kunne vært unngått hvis ikke de på brua hadde maskintelegraf-skrekk. Å redusere hastighet i stedenfor merkelige manøvrer rydder opp i mange situasjoner.

To saker som er viktig:

Som The Gannet skriver:

At man ikke går bak en båt som ikke overholder sin vikeplikt. har selv gjort det en gang og lærte av det da jeg tenkte meg om - for hadde de endret kursen som de skulle til stb i siste liten hadde det smelt. Lydsignaler er fint for å assistere og forklare hva man gjor. Jeg ga to korte støt i hornet da jeg giret til bb bak båten. Vet ikke om de forstod hva jeg mente....

Å redusere farten er svært effektivt - og jeg skjønner ikke helt at ikke fler gjør det. Kan også assisteres av tre støt i hornet - dvs at man bruker maskinkraften akterover. Meget forklarende for de som vet.

Jeg kommer stadig tilbake til disse lydsignalene. På båten min er det 20 sorte knapper på dashbordet -alle ser like ut på det som er levert fra Windy. Hornet mitt fikk rød knapp i vinter - slik at jeg enkelt kan finne den når jeg trenger den.

Avverget en kinkig situasjon ut av havna vår tidlig i våres. Det var seilarrangement og en del RIB'er med overivrige foreldre føk ut og inn av havna i stor fart. Da jeg gikk ut av hølet i moloen (det er trangt og man ser litt dårlig ut mot stb) hørte jeg lyden av en påhenger på utsiden av molen - men jeg så ingenting. Jeg ga 5 korte støt i hornet - og RIB'en rakk akkurat å svinge utenom meg. De så ikke at jeg kom ut av havna fordi de så på en jolle som hadde kullseilet 100 meter lenger ute. De skjønte ikke hva jeg mente da jeg sa at det kanskje kunne være en ide å ikke gå inn gjennom moloen i 20 knop :rolleyes: :rolleyes:

Jeg heftet meg ved et begrep på D5L kurset, det er å vise "godsiden" på båten når man er på "kollisjonskurs"... Støtter SveinHa forslag om på dreie stb. med en rundt 30 grader, da viser man båtens bb side mot den andre og han kan da se at situasjonen er under kontroll for deretter å derie tilbake til opprinnelig kurs.. gjør begge fartøy en slik manøver så unngår man enkelt uønskede situasjoner. Forøvrig så er TTT en gylden leveregel som alltid praktiseres...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Forrige uke var det trening med unger i joller m/seil (Optimist?) rett i leden ut fra Sætre-havna. En følgebåt med tre personer ligger midt i klynga og følger med. Astor kommer i sine 4 knop utover og ser at alle jollene befinners eg nord for følgebåten. Vi går sønnenom dem og plutselig kommer en av jollene fykende ret mot oss. Ingen i følgebåten ser denne ene. Vi bakker opp for å unngå kollisjon samtidig som vi gir signal i fløyta. Da snur en av de i følgebåten seg mot oss og ser rart på oss. Noen henstilling til ungen i følgebåten blir ikke fortetatt som vi kan høre.

Så spørsmålet: Hvorfor i alle verden kan ikke disse jollene trene i et område hvor det ikke er gjennomgangstrafikk?

Joller og unger er koslig på sjøen. Det er foreldrene som lager problemene. Følgebåten de brukte kjørte ut og inn i Sætrebassenget i høy fart. Her er maksfart 5 knop inntil 150 meter fra land.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Vi bakker opp for å unngå kollisjon samtidig som vi gir signal i fløyta. Da snur en av de i følgebåten seg mot oss og ser rart på oss. Noen henstilling til ungen i følgebåten blir ikke fortetatt som vi kan høre.

Så spørsmålet: Hvorfor i alle verden kan ikke disse jollene trene i et område hvor det ikke er gjennomgangstrafikk?

Joller og unger er koslig på sjøen. Det er foreldrene som lager problemene. Følgebåten de brukte kjørte ut og inn i Sætrebassenget i høy fart. Her er maksfart 5 knop inntil 150 meter fra land.

Etter noen år i vaktbåt ( ofte lange og sure timer) på jolleregatta kan jeg skjønne Astors frusterasjon, men samtidig skulle jeg veldig gjerne ønske at flere foreldre til båtfolk introduserte ungene sine for jolle- og brettseiling i sted for å rase rundt i de for..... påhengerjollene. Da vil en også skjønne at det seiles i en trekant (olympisk bane) og straks ha oversikt over banens omfang. Du var sikkert inne på baneområdet og du ga også et lydsignal noe som sikkert kunne forvirre både seilerne og vaktbåter. Hvor en legger banen er ofte et spørsmål om både dybde (for bøyer) vind, strøm og selvfølgelig trafikk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...