Jump to content

Når vi møtes på sjøen - "høyre- eller venstrekjøring"?


avmønstret5

Recommended Posts

Så spørsmålet: Hvorfor i alle verden kan ikke disse jollene trene i et område hvor det ikke er gjennomgangstrafikk?

Joller og unger er koslig på sjøen. Det er foreldrene som lager problemene. Følgebåten de brukte kjørte ut og inn i Sætrebassenget i høy fart. Her er maksfart 5 knop inntil 150 meter fra land.

 

Jeg har full forståelse for at seiltrening for joller foregår i områder med gjennomgangstrafikk. De må jo nødvendigvis trene/øve/seile regattaer i nærheten av en havn da disse båtene ikke egner seg særlig for transportetapper.

For øvrig burde vel organisert båttrening for barn/unge være av det gode med tanke på båtførerbevisdebattene som popper opp med jevne mellomrom, så den belastningen synes jeg vi får tåle.

 

For å hekte meg inn på tråden er jeg enig med bl a Bitteliten. Det koster veldig lite å være tydelig tidlig. Planende båter, og særlig med enkeltinstallasjon, med en heading som varierer med 15-20° fra utseilt track bør svinge (som nevnt) minst 30° i den retning en har til hensikt å vike om man er i tvil.

Link to post
Share on other sites

Jeg har full forståelse for at seiltrening for joller foregår i områder med gjennomgangstrafikk. De må jo nødvendigvis trene/øve/seile regattaer i nærheten av en havn da disse båtene ikke egner seg særlig for transportetapper.

For øvrig burde vel organisert båttrening for barn/unge være av det gode med tanke på båtførerbevisdebattene som popper opp med jevne mellomrom, så den belastningen synes jeg vi får tåle.

 

Jeg har ikke forståelse for at barn MÅ trene ved utfarten til en havn så lenge sjøområdet rundt egner seg like godt.

Og hvis de MÅ trene ved en slik ferdelselsled bør man plassere flere vaktbåter som IKKE sitter med ryggen mot de omkringkjørende båtene. I tillegg bør foreldrene vise godt sjømannskap og overholde hastighetsbegrensningen i det aktuelle området. :wink:

 

Det er ikke ungene i joller som er problemet. Det er de voksnes adferd jeg reagerer på.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Astor, vaktbåtenes jobb er i første rekke å passe på ungene ikke på voksne folk i store båter. Men jeg er med på at baner ikke bør legges slike at den sperrer for vanlig båttrafikk.

 

 

Helt enig!

 

Men problemet denne gang var at en av jollen befant seg bak vaktbåten og ingen fulgte med rømlingen.

 

Ingen stor sak. Slike ting må man regne med på sjøen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kanskje ikke barn burde seile i nærheten av båthavner i det hele tatt? Jeg mener sånn i tilfelle de skulle være i veien for noen voksne? :confused:

 

:sailing:

 

Du setter det på spissen nå?

 

Jeg skriver at det er fint at unger seiler joller. Men at voksne som skal være forbilder passer på at ungene ikke faller for de voksnes synder, som f.eks. høy fart i et havneområde. Og jolleseilas i organisert form bør foregå utenfor vanlig farled hvor trafikken til og fra en travel havn bør unngås. Ungers synsfelt er ikke som voksnes. Vi voksne bør ha full kontroll når vi passerer et felt hvor under lærer å seile. I hvertfall når man går i 5 knop eller mindre. Erfaringer viser at akkurat der disse lå og trente, i ytterkant av havneområde er det som regel høy fart på de forbipasserende.

 

Jeg ønsket fokus på de voksnes oppførsel. :wink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Du setter det på spissen nå?

 

:rolleyes:

 

Jeg synes det er flott å se en masse unger ute i små seiljoller virrende både hit og dit og hvis andemor/far glemmer en av ungene et øeblikk så er det også helt greit for meg for de husker jo på dem før kvelden kommer - får jeg håpe!

 

Synes bare det er litt rart å irritere seg over å se en masse barn som for en gangs skyld ikke freser rundt i sine diverse joller med oppjusterte 9,9hk vepsemotorer, men faktisk bruker naturkreftene og lærer seg båt - sånn på ordentlig mener jeg!

 

I min hjemmehavn er det ofte en hel masse unger som virrer rundt i seiljoller i, og utenfor, båthavna og har aldri tenkt på det som noe annet enn helt naturlig og selvfølgelig! Utenfor båthavna er det også en del gjennomgangstrafikk, ja og hva så?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Du skjønner forsatt ikke hva jeg sikter til?

 

De voksne med dårlige holdninger som skal gi de unge gode holdninger! Det er det jeg påpeker. Les i mine tidligere innlegg!

 

Unger i seiljoller er god oppdragelse dersom de voksne gjør ting riktig.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Bare en liten avklaring når det gjelder en olympisk bane for joller. Den legges som en trekant med hypotenusen mot vinden. En starter mot vinden ved startmerket (bøye og mållinje) og krysser opp til og runder kryssmerket som ligger i vindøyet, slører ned til nest punkt (bøye)ved i trekanten, runder denne og sløret videre for nye halser til startmerket, krysser opp til kryssmerket og lenser i mål.

Å rote seg inn på ett baneområde vil bli sett på som like merkverdig som å kjøre bil inn på Bislet under Bisletgames og tute på hekkløperne. At vaktbåter kjører rundt kan også være for kontroll ved runding av merker eller kontroll av andre episoder som kan medføre protester etter regattaen.

Det vil neppe være noe i veien for å legge en bane i nærheten av et havneområde så lenge en ikke er i veien for skips- og nyttetrafikke. Fritidsbåter bør i all rettferdighet akseptere denne form for båtaktiviter for barn- og unge selv om en må gå en liten omvei.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så spørsmålet: Hvorfor i alle verden kan ikke disse jollene trene i et område hvor det ikke er gjennomgangstrafikk?

 

Fordi en jolle har like mye rett til å være på sjøen som deg, også der det er gjennomgangstrafikk?

 

Dette har ingenting med politikk å gjøre, og politiker, nei det er jeg ikke, men politisk interessert det er jeg!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg havnet ikke i noen bane. Ingen bøyer var lagt ut og Sætre seilforening har aldri seilregatta her. Styrer selvagt unna organiserte regattaer så sant de ikke ligger i leden for skipstrafikken.

 

De legger aldri banen midt i leden. Nå var det ikke seilerne eller baneforholdene som var tema, men de voksnes holdninger.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dette har ingenting med politikk å gjøre, og politiker, nei det er jeg ikke, men politisk interessert det er jeg!

 

:sailing:

 

Hva er du da Mouche siden du for noen minutter siden skrev dette under tema strandsone :lol::lol::lol:

 

Som Høyrevelger/tillitsvalgt er jeg bl.a. for eiendomsretten, og dette må selvfølgelig også gjelde for eiere av eiendom med direkte tilkntning til sjøen. Jeg, og partiet, er i mot nedbygging av strandsonen og derfor står det bl.a. i Asker Høres program for 2007 til 2011 følgende;

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Fordi en jolle har like mye rett til å være på sjøen som deg, også der det er gjennomgangstrafikk?

:sailing:

 

Jeg tror fortsatt ikke du skjønner poenget mitt. Ungene jeg møtte på sjøen hadde lite trening i seiling. De var svært unge. Derfor burde de ansvarlige tatt disse til et dertil egnet sted og drevet seilopplæring. Og selvfølgelig har de like stor rett til å være på sjøen. På et mindre trafikkert sted ville trolig konsentrasjonen rundt seilopplæringen blitt enda bedre enn i trafikkleden ut og inn til Sætrehavna. :wink:

 

Og nå gidder jeg ikke mer om dette tema....(så vikig var det ikke) :sleep:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Å rote seg inn på ett baneområde vil bli sett på som like merkverdig som å kjøre bil inn på Bislet under Bisletgames og tute på hekkløperne.

Forhåpentligvis er banen merket med synlige bøyer. Ikke alltid dette praktiseres da jolleregattaen kan foregå mellom holmer å skjer. Som også krysses av større fartøy og det er ikke alltid at en ser en slik jolle bak en holme eller er informert om at dette er et regattaområde noe som igjen kan medføre til et uhell. De voksne har et ansvar over hvor de legger banen.

 

At vaktbåter kjører rundt kan også være for kontroll ved runding av merker eller kontroll av andre episoder som kan medføre protester etter regattaen.

Vaktbåtene har vell også plikt til å følge reglene med hensyn på fart.

 

Det vil neppe være noe i veien for å legge en bane i nærheten av et havneområde så lenge en ikke er i veien for skips- og nyttetrafikke. Fritidsbåter bør i all rettferdighet akseptere denne form for båtaktiviter for barn- og unge selv om en må gå en liten omvei.

Legger de voksne banen midt i leia. F. eks. innløpet til Lillesand. Da blir det en merkelig situasjon når ukjente anløper område. Ikke alle er informert om hva som foregår i havnas innløp. At en ser joller piler fram og tilbake i innløpet er ikke det samme som at en regatta foregår.

Merking og synlige tegn - info til omgivelsen - på at regatta foregår, er og blir de voksnes ansvar.

 

Har selv seilt jolleregatta og synes dette er en fin sak for ungene :sailing: .

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Contraband - hva som skal til for å bli karakterisert (eller karakterisere seg selv) som politiker er vel nokså vagt, men som regel tenker folk på stortingspolitikere når det refereres til "politikere" (169 personer), andre ganger de lokalt valgte kommunepolitikerne (12/15000?) eller alle som har figurert på en liste til kommune og fylkestingvalg (50.000?) eller også alle som har en eller annen form for tilknytning til et parti i en eller annen form utover det å "kun" være medlem av et parti (100/150.000?) - ikke vet jeg, men på dette forumet er det mange som synes å vite det, vi får spørre dem!

 

Det er vel stort sett bare enighet om en ting - alle er de idioter, ubrukelige, udugelige og skulle vært skutt! :flag:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jo, og fint for ungene. Her er løypa merket og en kan tydelig se regattaen. Noe annet i fjor da de trente på samme område uten merking. Det forekommer desverre altfor ofte med jolleseilas langs kysten. De voksnes ansvar......

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det er vel stort sett bare enighet om en ting - alle er de idioter, ubrukelige, udugelige og skulle vært skutt! :flag:

 

Ikke pent å skyte dem da, men ellers er du inne på noe.

 

Til saken.

 

Jeg har alltid trodd, og praktisert, så langt det på meg virker mest hensiktsmessig å holde styrbord side i leia er riktig.

Er det stor uenighet om at det er korrekt?

 

Ben Sin :confused:

Redigert av Ben Sin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke pent å skyte dem da, men ellers er du inne på noe.

 

Til saken.

 

Jeg har alltid trodd, og praktisert, så langt det på meg virker mest hensiktsmessig å holde styrbord side i leia er riktig.

Er det stor uenighet om at det er korrekt?

 

Ben Sin :confused:

 

 

Styrbord side i leden der det er hensiktsmessig har du min fulle støtte. :wink:

 

Til Mouche

Jeg skal ikke gå så langt som Ben Sin selv om han var svært så diplomatisk i sin vurdering :lol: Siden du er tilitsvalgt så blir du nok karakterisert som politiker og helt anderledes enn de som blir satt opp på en liste. :wink:

 

Pass bare på at du ikke havner i samme situasjon som noen andre politikere som har kastet skygge over H den siste tiden, uansett er det greit å beholde buksen på i siste valgkamp innspurt vet De :smiley: Hadde vært hyggelig om du ble ordfører,hva vet jeg :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg kan dømme så seiler de nettop midt i leia ved innløpet til Lillesand!

Du har helt rett, og de bruker vanligvis så godt som hele havneinnløpet når jolelseilerne trener. Jeg kan ikke se at det skaper nevneverdig med problemer for annen båttrafikk. Det er stadig vekk en og annen nybegynner som kan miste styringen, men da går det som regel ikke jolla så fort heller.

 

Også banene som legges for kjølbåter kan krysse leia inn til Lillesand. Det kan kreve litt forsiktig manøvrering dersom du kommer seilende inn, men for maskindrevne fritidsfartøy burde det ikke være noe stort problem.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...