Jump to content

Navman feiler v/DSC oppkall til kyststasjon


GeirT

Recommended Posts

Jeg har ved flere anledninger testet VHF'en i båten, Navman 7110, mot oppkall av kyststasjon.

Men det har ikke fungert som det skal.

 

Jeg starter med å legge inn kyststasjonens MMSI nummer og trykker send knappen. Oppkallet gjøres med DSC på kanal 70.

Etter noen sekunder kommer svaret fra kyststasjonen og jeg får valget mellom å trykke på PTT knappen (send knappen på mikrofonen)

eller på ESC (Escape knappen). VHF'en blir stående på kanal 16, samme hvilken knapp jeg trykker på.

 

Det som skulle ha skjedd, er at VHF'en skulle ha bedt meg trykke Enter knappen -

hvorpå VHF'en skulle ha byttet til arbeidskanal (oppgitt i svaret fra kyststasjonen)

og så sendt kvittering på DSC kanal 70 til kyststasjonen om at jeg nå er på arbeidskanalen.

 

Har tatt saken opp med pronav og fikk svar fra dem idag:

 

Tekniker hos Pronav har gjort samme test med tilsvarende modell og kommer til samme resultat.

Dvs. at radioen skifter til kanal 16 - og ikke til arbeidskanalen oppgitt av kyststasjonen.

 

De rapporterer dette til Navman og håpet er at det skal komme en software fix for dette.

Hvor lang tid dette vil ta, vet de ikke enda.

 

Hadde vært artig å høre om andre eiere av 7110 eller andre Navman modeller har samme erfaring ?

 

For ordens skyld. Mellom 2 VHF'er (2 skipsstasjoner) fungere det som det skal.

OG Viktigst.. NØDKALLING med Distressknappen vil også fungere som det skal.

Problemet oppstår kun ved DSC oppkall til en kyststasjon.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da er det vel bare å plukke ut radioen og sende den inne da... vil jeg tro... Jeg har ike sjekket min radio, men formoder jeg har samme feilen da..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da er det vel bare å plukke ut radioen og sende den inne da... vil jeg tro... Jeg har ike sjekket min radio, men formoder jeg har samme feilen da..

Vil også tro at du har samme feilen på din radio, men ta en test mot Tjøme før du starter skru-jobben.

Er jo fort gjort. (Les hvordan i innlegg no 1 i denne tråden).

Men du bør også ta en tlf til Pronav for å høre om det er andre nødvendige fix'er i den nye versjonen.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har testet VHF'en, etter oppgradering hos Pronav. Nå funker den som den skal.

 

Dvs. at etter at jeg har sent DSC kall på ch 70 og svaret kommer fra kyststasjonen skifter radioen automatisk til en arbeidskanal.

 

Eller når kystradiostasjonen kaller meg med DSC på ch 70, kommer det opp melding i displayet om å klikke ENT for ACK (bekreftelse av oppkall)

og radioen skifter derved automatisk til arbeidskanal.

 

Når du står på arbidskanalen kan du kalle eller svare på anropet muntlig.

 

Pronav og Navman ordnet hurtig opp i feilen. God service.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Har 2 stk 7100 ombord , den ene som jeg hadde med meg fra gammle båten funker .Den nye veit jeg ikke, da jeg ikke kan legge inn MMSI nr mitt i den . Sikkert blitt gjort for mange ganger , så da må jeg vel til Seatronic en tur ?

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Jeg har en knapp det står "talk" på som jeg kan trykke inn og så snakke - det funker hver gang det !

 

Så får jeg svar med en gang, og vet at jeg er hørt - og så slipper jeg å drukne fordi jeg hadde byttet om grønn og gul

kabel eller hadde feil versjon av softwaren!

 

-koh :wink:

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det. Da har jeg koblet riktig men det virker ikke.

Da har du følgende alternativer:

 

1. GPS'en sender ikke ut NMEA signal.

2. VHF'ens NMEA inngang har tatt kvelden.

 

Du bør enten feilsøke selv med å bruke PC tilkoplet GPS'en. Da ser du om GPS'en sender ut NMEA.

Funker dette - kan du lagre det GPS'en sender og så kople PC'en mot VHF'en og sende NMEA til denne.

 

Du vil da kunne avdekke hvor feilen ligger. Blir dette for komplisert - demonter GPS/VHF og la en fagmann se på det.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Jeg har en knapp det står "talk" på som jeg kan trykke inn og så snakke - det funker hver gang det !

 

Så får jeg svar med en gang, og vet at jeg er hørt - og så slipper jeg å drukne fordi jeg hadde byttet om grønn og gul

kabel eller hadde feil versjon av softwaren!

 

-koh :wink:

Hadde en sånn VHF jeg også - på første båten jeg var gnist på i 1973. :lol:

 

Og første mobiltelefonen vi hadde var det heller ingen knapper/skjermer/software, bare et telefonrør.

Du sa hallo og dama å sentralen svarte, gav henne nummeret og hun ringte opp.

Trykk og snakk.. det funket det også... hva skal vi da med GSM ??!!! hehe....

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...