GeirT Startet 28.August.2007 Del på Facebook Startet 28.August.2007 (redigert) Jeg har ved flere anledninger testet VHF'en i båten, Navman 7110, mot oppkall av kyststasjon. Men det har ikke fungert som det skal. Jeg starter med å legge inn kyststasjonens MMSI nummer og trykker send knappen. Oppkallet gjøres med DSC på kanal 70. Etter noen sekunder kommer svaret fra kyststasjonen og jeg får valget mellom å trykke på PTT knappen (send knappen på mikrofonen) eller på ESC (Escape knappen). VHF'en blir stående på kanal 16, samme hvilken knapp jeg trykker på. Det som skulle ha skjedd, er at VHF'en skulle ha bedt meg trykke Enter knappen - hvorpå VHF'en skulle ha byttet til arbeidskanal (oppgitt i svaret fra kyststasjonen) og så sendt kvittering på DSC kanal 70 til kyststasjonen om at jeg nå er på arbeidskanalen. Har tatt saken opp med pronav og fikk svar fra dem idag: Tekniker hos Pronav har gjort samme test med tilsvarende modell og kommer til samme resultat. Dvs. at radioen skifter til kanal 16 - og ikke til arbeidskanalen oppgitt av kyststasjonen. De rapporterer dette til Navman og håpet er at det skal komme en software fix for dette. Hvor lang tid dette vil ta, vet de ikke enda. Hadde vært artig å høre om andre eiere av 7110 eller andre Navman modeller har samme erfaring ? For ordens skyld. Mellom 2 VHF'er (2 skipsstasjoner) fungere det som det skal. OG Viktigst.. NØDKALLING med Distressknappen vil også fungere som det skal. Problemet oppstår kun ved DSC oppkall til en kyststasjon. Geir Redigert 28.August.2007 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
roaldbj Svart 28.August.2007 Del på Facebook Svart 28.August.2007 Jeg skal teste dette ut senere i uka med to forskjellige VHFer ombord, begge med DSC. For ordens skyld: hvilken kystradiostasjon har du benyttet (gi gjerne MMSI nr). Jeg kommer til å forsøke Tjøme radio som anvendes for oss i Oslofjorden. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 28.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2007 Jeg har prøvd dette mot både Rogaland og Tjøme radio. Funket ikke mot noen av dem. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Astor Svart 28.August.2007 Del på Facebook Svart 28.August.2007 Jeg har en Navman 7200 som fungerer perfekt mot Tjøme Radio. Det skyldes nok en software feil i 7100. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
GeirT Svart 28.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2007 I allefall på 7110, har ikke kjennskap til om det også gjelder 7100. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
GeirT Svart 20.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2007 Fikk følgende fra Pronav idag: Hei Geir, Det er kommet ny software for 7110 som løser problemet. Oppdatert versjon heter V1.074. Ber om at radio og håndsett sendes til oss for oppdatering. (Feilen er beskrevet i første posting i denne tråden) Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Sydvesten Svart 20.September.2007 Del på Facebook Svart 20.September.2007 Da er det vel bare å plukke ut radioen og sende den inne da... vil jeg tro... Jeg har ike sjekket min radio, men formoder jeg har samme feilen da.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
GeirT Svart 20.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2007 Da er det vel bare å plukke ut radioen og sende den inne da... vil jeg tro... Jeg har ike sjekket min radio, men formoder jeg har samme feilen da.. Vil også tro at du har samme feilen på din radio, men ta en test mot Tjøme før du starter skru-jobben. Er jo fort gjort. (Les hvordan i innlegg no 1 i denne tråden). Men du bør også ta en tlf til Pronav for å høre om det er andre nødvendige fix'er i den nye versjonen. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
GeirT Svart 10.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Har testet VHF'en, etter oppgradering hos Pronav. Nå funker den som den skal. Dvs. at etter at jeg har sent DSC kall på ch 70 og svaret kommer fra kyststasjonen skifter radioen automatisk til en arbeidskanal. Eller når kystradiostasjonen kaller meg med DSC på ch 70, kommer det opp melding i displayet om å klikke ENT for ACK (bekreftelse av oppkall) og radioen skifter derved automatisk til arbeidskanal. Når du står på arbidskanalen kan du kalle eller svare på anropet muntlig. Pronav og Navman ordnet hurtig opp i feilen. God service. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
oddgeir Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Jeg sender inn min nå. Siden jeg handlet i utlandet, må jeg betale kr 620 + mva. Greit nok. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Tine IV Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Har 2 stk 7100 ombord , den ene som jeg hadde med meg fra gammle båten funker .Den nye veit jeg ikke, da jeg ikke kan legge inn MMSI nr mitt i den . Sikkert blitt gjort for mange ganger , så da må jeg vel til Seatronic en tur ? Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
GeirT Svart 10.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 (redigert) Innlegget gjaldt min 7110. Det er ikke sikkert dine 7100 feil noe ting som helst. Test dem først mot kyststasjon. Feilen er kun ved DSC oppkall til/fra kyststasjon. Se første innlegget her. Geir Redigert 10.Oktober.2007 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Slagskibet Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Hvilke ledninger har du brukt for å koble GPS til Navman da Geir T ? Det virket så fint også koblet jeg det fra for at Jorg skulle få bedre armslag når Sterling ble montert. Og nå vil den ikke motta noe fra GPSen. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 10.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Jeg brukte den som fulgte med. Den har fire ledere. Jeg har koplet jord fra GPS til den GRØNNE lederen og NMEA fra GPS til den den GULE lederen. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Slagskibet Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Takk for det. Da har jeg koblet riktig men det virker ikke. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 (redigert) Hei ! Jeg har en knapp det står "talk" på som jeg kan trykke inn og så snakke - det funker hver gang det ! Så får jeg svar med en gang, og vet at jeg er hørt - og så slipper jeg å drukne fordi jeg hadde byttet om grønn og gul kabel eller hadde feil versjon av softwaren! -koh Redigert 10.Oktober.2007 av koh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 10.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Takk for det. Da har jeg koblet riktig men det virker ikke. Da har du følgende alternativer: 1. GPS'en sender ikke ut NMEA signal. 2. VHF'ens NMEA inngang har tatt kvelden. Du bør enten feilsøke selv med å bruke PC tilkoplet GPS'en. Da ser du om GPS'en sender ut NMEA. Funker dette - kan du lagre det GPS'en sender og så kople PC'en mot VHF'en og sende NMEA til denne. Du vil da kunne avdekke hvor feilen ligger. Blir dette for komplisert - demonter GPS/VHF og la en fagmann se på det. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
GeirT Svart 10.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Hei ! Jeg har en knapp det står "talk" på som jeg kan trykke inn og så snakke - det funker hver gang det ! Så får jeg svar med en gang, og vet at jeg er hørt - og så slipper jeg å drukne fordi jeg hadde byttet om grønn og gul kabel eller hadde feil versjon av softwaren! -koh Hadde en sånn VHF jeg også - på første båten jeg var gnist på i 1973. Og første mobiltelefonen vi hadde var det heller ingen knapper/skjermer/software, bare et telefonrør. Du sa hallo og dama å sentralen svarte, gav henne nummeret og hun ringte opp. Trykk og snakk.. det funket det også... hva skal vi da med GSM ??!!! hehe.... Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
koh Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Hei ! Framskritt skal vi ha ! Men akkurat DSC mener nok jeg er en smule oppskrytt - og som dere ser ikke helt uten problemstillinger. Vi har jo hatt etpar diskusjoner her på temaet, og i lys av problemstillingene kunne jeg ikke dy meg ! -koh Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Slagskipet har du programmert in MMSI numret ?.......min virkade ikke för numret var inprogramert! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Slagskibet Svart 11.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2007 Slagskipet har du programmert in MMSI numret ?.......min virkade ikke för numret var inprogramert! Jada, nummeret er innprogrammert. Jeg leverer inn driten til Sandvik i løpet av vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 11.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2007 Jeg leverer inn driten til Sandvik i løpet av vinteren. Trudde han hadde lagt ned sjappa der ute jeg , hørt feil jeg da eller ? Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Slagskibet Svart 11.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2007 Er det ikke noen andre som har overtatt den da ? Skal sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.