L4ngley Startet 28.August.2007 Link til dette innlegget Startet 28.August.2007 Etter mye leting og diskusjoner med havfruen i heimen så ser det ut som vi er blitt enige om den nye bavaria 31. Har krysset av så blekket har sprutet på utstyrslista. Ny båt 570 000, og diverse utstyr for 350 000. Dette er jo relativt mye utstyr på en så liten båt. Men jeg føler at det både vil forlege sesongen og øke gleden. Men så til spørsmålet. Er det akseptert å prute på nybåt priser, slik det f.eks er på biler. I så fall, er det noen som har noen forslag til hvor mye? Alle priene her hentet hos Lunde Båt. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Den Bav'en ble dyr !! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 (redigert) Ja, det er helt vanlig å prute. Vet ikke hva Bavaria pleier å gi - men 5- 10% avslag er vel ikke umulig på andre båtmerker. En sidekommentar: vær obs på at det alltid er vanskelig å få igjen pengene for ekstrautstyr - i tilfelle dere som de fleste andre Bavaria eieren blir sugne på å bytte når 32 foteren kommer om et par år Denne tråden hører kanskje også hjemme på ÅF? Redigert 28.August.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Det er alltid ok å prute men det varierer mye hvor mye der er å tjene på det. Jeg har mange ganger hatt stor suksess med å bare spørre om en god pris... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Enzo Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Ja det er absolutt akseptabelt å prute når man handler ny båt , jeg har bedt om endel tilbud og er allerede tidlig i prosessen bydt alt fra 4-12% rabatt , er også tilbydt gratis flytur for 2 til Stockholm , med middag, prøveseiling hotell og gratis flytur hjem igjen så det er absolutt slik at det er litt å gå på for forhandlerne. Overhørte en samtale da jeg var på Orust på Søndag , en bavariaforhandler satt og pratet med en annen forhandler og bavariakaren sa de nå hadde hele 30% på båtene de solgte , på en båt til millionen så er det 300 000.- og dermed burde de ikke være uvillige til å gi fra seg noen % for å sikre salget Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Ikke glem å trekke fra mva på nettoen til forhandleren da - så på en båt til 1250.000 har de 300.000 i fortjeneste. Det er en høy margin til å være båtbransjen Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Bavaria gir skjelden rabatt i kroner. Les hva Bjoris skriver i sin søken om båt. Vi fikk rabatter i form av utstyr, dette etter forhandlinger i 1-2 md. Vi vet ut i fra hva vi betalte kontra en del andre at vi fikk en god pris. Rabatt betyr så lite, det er hva sluttsummen handler på med det utstyr du skal ha som er viktig. Det er lett å se seg blind på rabatter. Uansett lykke til med båtkjøpet. Det er en flott båt PS Det står om Bavarias byggemetoder i siste nr av Segling. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sun Flyer Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Husk også at en del ting kan være bedre og billigere å kjøpe her hjemme. F.eks cockpitkalesje. Den bavaria leverer er like lav som sprayhood, mens om du kjøper av seilmaker her får du bestemme form og funksjon selv. Forøvrig; prut som f...! Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Selvfølgelig skal en prute, det største oddset er på din side. Bestilling nå i høst, gjør det safere for Lunde Båt. De kan forhåndsbestille. Å legge en forcast uten ordre, er mer risky. Dette med noen renteøkninger i høst, samt flere som venter. Denne usikkerheten kan bidra til at de ønsker en del "kjappe salg". Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
L4ngley Svart 28.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Takker for flotte inspill. @Lano2, den ble litt dyr ja, kansje jeg kan "få noe av utstyret med" i en lavere pris. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Ja, jeg er jo i denne businessen om dagen, men min erfaring er at det iallefall hos Hanse, Dufour, Normar (Beneteau) og Bavaria gis lite utover div mer eller mindre nyttige messe tilbud... Utover dette har jeg ikke lyktes i å få noe annet ekstra enn dekket reise. Delphia og Harmony har sagt at de skal komme med noe skikkelig, men jeg har ikke fulgt opp da det ikke blir en av disse uansett... Hanse har jeg jobbet mest med og de gir jo en bra pakke, men problemet er at jeg ikke er så gira på alt dette: - varmer - farget skrog - vhf-forberedelser - vindmåleranlegg - anker og kjetting i rustfritt For meg er det bare varmer og vindmåler jeg ville krysset av for, men selvsagt er VHF-forberedelse og anker av noe verdi, men begge deler gis som en forventning om at en skal velge dyr VHF og kostbar ankervinsj, men en MÅ ikke... 30 m kjetting er jo ikke så mye vits i å ha uten vinsj f.eks... Farget skrog er jo utrolig stilig når det er nytt, men selv om det her er snakk om farget gelcoat er jeg skeptisk til om det vil falme over tid, det krever uansett mer polering og vedlikehold... MEN, kjempetilbud om du likevel ville valgt alt dette, uansett. Kostpris kr. 79.000 etter prisliste, det er temmelig nøyaktig 10% av båtpris, noe usikkert pt om det skal koste 18.000 eller være "gratis"... Utover dette dekkes reisen jeg hadde til Orust. Jeg har nå prøve hardt å få med noe mer av betydning, men jeg har blitt rimelig kontant avvist om en høflig. Svaret er at båtene de får tildelt selges utansett og dermed er det jo ikke noe poeng å strekke seg lengre... Du vet aldri om dette er en bløff uten å ha mer kjennskap til situasjonen deres... Men det som er viktig er at en ser på hva en får for den summen penger som skal på bordet. Hvis en båt gis 100.000 i rabatt på så kan du være garantert at denne ikke har en konkurransedyktig pris som utgangspunkt. Det er jo hele poenget, INGEN gir vekk båtene sine og hvis de er rom for en masse prutning ville jeg også vurdert litt om kanskje båten er utgående modell eller ikke selger så godt... Vel, det er jo uansett viktig å få den rimeligst mulig så prøve må en, men jeg merker jo selv at jeg var så giret på enda bedre tilbud hos Hanse at jeg ble egentlig skuffet, dessuten har jeg nå opplevd å få en selger (ikke Hanse) til å gå sur pga prutingen så hvis du er svært gira på en båt bør en jo gis seg mens leken er god, men jeg tror ALLE prøver å presse pris så hvis selger går lei av deg er det selger det er noe galt med... Husk også at totalprisen inneholder ting som bankgaranti, fortolling, hk-avgift, valutarisiko (noen tilbyr løsninger for å sikre kursen) osv... Det er som sagt sluttsummen som betyr noe som nevnt. Lykke til og spre jo gjerne rykte om hva en får til...:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Ben Sin Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Ny båt 570 000, og diverse utstyr for 350 000. Av ren nysgjerrighet. Hva er standard utstyr på en slik båt, og hva ligger i de 350 000 utstyrskronene? Virket bare litt rart det forholdet der. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Tommerlfingerregelen til meg og Roaldbj er at utstyr ofte er 20% av båtprisen. Det stemmer godt i de tilfellene jeg har kjøpt båt. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Da er altså denne Bavarian blitt utstyrt med utstyr for 236 000,- over "normalen". Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Tommerlfingerregelen til meg og Roaldbj er at utstyr ofte er 20% av båtprisen. Det stemmer godt i de tilfellene jeg har kjøpt båt. Det stemmer nok med deres båter som i utgangspunktet har en høy pris. På rimeligere båter vil det stige til rundt, 25-35 %. Det spriket skyldet bl a seil som kan være kostbare. Vi havnet på rundt 30%+, dette etter at transport/rigging/stoffing kostnadene er trukket fra Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
runes Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Bavariapris på 570K må du vel fort legge på 100K for å få båten på vannet i Norge og de er det 250K igjen til å utstyre en naken nybåt, det er vel ganske normalt? Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
CAT Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 (redigert) Hvorfor ble denne flyttet og havnet i OT Eller flyttet fra Redigert 28.August.2007 av CAT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Selvsagt skal man prutte på ny båt. Norske forhandlere setter prisen ut fra en antatt europris. De er vanligvis dyktige til å kjøpe euro når valutaen er fordelaktig, og har derfor som regel endel å "gå" på. Dernest er det slik jeg har erfart mange momenter som bestemmer prisen. Jeg oppsøkte eksempelvis forhandleren og fortalte hvilken båt jeg skulle ha. Dermed slapp selger utgifter til forsikring, ventetid på salg, utgifter til tid fra import til salg o.a. Dette sparte jeg "mange penger" på. Forhandleren var kanskje litt overrasket over at vi gjennomførte avtalen på kort tid, men jeg fikk et "fordelaktig" kjøp. Det er selvfølgelig en smertegrense hos forhandler, men vær klar over at de i dag presses veldig hardt fra hovedfabrikken om stadig å øke salgsvolumet. Dette innebærer - desverre for selger - at marginene blir mindre, og derfor må de trolig "ta igjen" på delepriser og vedlikehold. Det er eksempelvis for meg helt uforståelig det Bitteliten informerer om i en annen tråd om at han må betale omlag kr 12.000 i vedlikehold for hver motor. Mine utgifter for tilsvarende arbeidsoppgaver er i området 1/10 av hans, men jeg gjør det selv av to grunner:1) Jeg liker å bli kjent med motorene (båten). Jeg har ikke det minste rede på motorer men jeg leser og leser motorhåndboka og stiller "idiotiske spørsmål" her på BP. 2) Jeg stoler ikke på båt-mekanikere. Konklusjon: når man i dag kjøper ny båt får man gjerne priser som 2. håndskjøpere ikke kan oppnå. Ett eksempel: Vår båtprodusent hadde inngått avtale med en stor produsent av navigasjonsutstyr. Dersom jeg ville ha dette montert orginalt kunne jeg få det for halv pris. Veilende pris på alle ledninger mv var 160.000 kr, jeg fikk det fabrikkmontert for ca 80.000 kr - klart dette er fordelaktig. PS: Etter at jeg hadde underskrevet avtalen fikk jeg en hastemail med 6 timers svarfrist om "særdeles fordelaktig" montering av 2 stk Volvp D6 motorer, fremfor de to Yanmar 6 LYE STE. Skal si jeg fikk noen timer med hektisk telefonaktivitet og mailkorrespondanse til miljøer i Europa og USA. Rådene jeg dengang fikk var å holde meg til Yanmar. I dag er jeg mer enn takknemlig for at jeg opprettholdt Yanmar-valget og ikke slo til på D6 motorene. Jeg trives med Yanmarmotorene og er nærmest daglig sammen med dem og pusser og gnir og ser på olja og girolja. Dette er endel av gleden min med å seile. DS Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Jeg ville ikke utrustet en bavaria 31 for 350 000 før første sesongen med mindre jeg visste at jeg virkelig gjorde det rette. Plukk ut det utstyret du "må ha" første sesongen, og ettermonter det du trenger etterhvert. På den måten kan du selge båten uten å tape altfor mye penger på den om du skulle finne ut at den nye 34 foteren er veldig flott etter bare 1 sesong. Dersom du likevel hadde rett, og 31 foteren er midt i blinken, kan du bare ettermontere det du trenger. Kanskje kan du få en avtale med lundebaat om å få ettermontert utstyr til høsten dersom du fortsatt trenger det? Selv gjorde jeg det slik med min Bavaria 38AC. Kjøpte det viktigste, og resten har jeg ettermontert. Prisen på båten min har passert 400 000 utover "lokkeprisen" som lunde opererte med. (men mye egeninnsats har redusert denne prisen med en betydelig sum ettersom jeg har montert masse selv). Nå hører det forøvrig med til historien at min båt er unormalt godt utrustet til å være en B38 AC. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 (redigert) Det stemmer nok med deres båter som i utgangspunktet har en høy pris. På rimeligere båter vil det stige til rundt,25-35 %. Det spriket skyldet bl a seil som kan være kostbare. Det er klart at tar en med gennaker, oppgraderte seil, stoffing, mest kostbar elektronikkpakke osv blir det fort slike priser. Det jeg ville tenkt på var om jeg var HELT sikker på at jeg skulle beholde båten lenge, hvis ikke kan det fort bli mye penger ut vinduet... Som bruktkjøper som jeg har vært/er? ser jeg mange båter med mye ekstra, men prisene er også dertil. Det virker nesten enten eller. Enten er det krysset av i hytt og pine, men prisene er jo over det jeg kan få ny med det utstyret jeg ønsker. Ellers har du de som har bestilt uten plotter, autopilot og varmeapprat... DET er ikke smart... Ut fra et økonomisk synspunkt bør en velge de tingene som ALLE skal ha og så tenke seg godt om på resten... Lett å la seg rive med når en sitter der med listen... Selv har jeg hatt med og tatt bort følgende ca 100 ganger: Teak på cockpitbunn Microfiberputer Varmt vann i dusj ute Foldepropell Plotter VHF Oppgradert lader Dette utgjør 63.000,-. Noe av det er jo must, men det ender nok med at jeg iallefall kjøper mye billigere VHF og Plotter, tar med Teaken, dropper Microfiberputene, monere varmtvann i dusjen senere selv og dropper oppgradert lader, men setter inn et ekstra batteri. Pris ca 17.000,-. De 46.000 jeg med dette vil spare vil jeg aldri få igjen ved salg dersom jeg hadde krysset av i lista for ustyret heller enn å være mer kritisk... Garantert... Redigert 28.August.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
atletico1 Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 PS: Etter at jeg hadde underskrevet avtalen fikk jeg en hastemail med 6 timers svarfrist om "særdeles fordelaktig" montering av 2 stk Volvp D6 motorer, fremfor de to Yanmar 6 LYE STE. Dette likner jo påmetoder som time-share leilighet selgere på Tenerife bruker. Du får så kort frist på deg at du ikke skal finne ut at det hele er lureri. At ikke flere båtprodusenter kan tilby motorprodusent alternativer er ikke bra. Skjønner jo at f.eks. Bavaria tydligvis har fått et best anbud fra Volvo og derfor monterer disse. Når jeg selv kjøpte siste båt var båter uten Yanmar motor ikke med i vurderingen engang. Hadde flere etterspurt f.eks. Bavaria med Yanmar motor hadde det kanskje etterhvert blitt mulig å bestilt dette. Vet at f.eks. Sunsail som er den største på seilbåt charter skryter i deres annonser at alle deres båter visstnok har Yanmar motor - da de vet at dette medfører minst trøbbel og vedlikehold. Man finner derfor ingen Bavaria med Volvo motor i deres flåte. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Av ren nysgjerrighet. Hva er standard utstyr på en slik båt, og hva ligger i de 350 000 utstyrskronene? Tommerlfingerregelen til meg og Roaldbj er at utstyr ofte er 20% av båtprisen. Det stemmer nok med deres båter som i utgangspunktet har en høy pris. På rimeligere båter vil det stige til rundt,25-35 %. Det spriket skyldet bl a seil som kan være kostbare. Det svenske båtbladet Segling hadde en sammenligning i fjor om jeg ikke tok feil. De regnet på prislista til en håndfull leverandører og så prispåslaget for tre sammenlignbare utstyrsnivå. Det enkleste nivået var nokå enkelt: Stoffet, sjøsatt og seglingsklar. Bavaria kom ut med det dyreste påslaget på dette nivået. Mener å huske det var 25 prosent. Det er ikke noe problem krysse av ekstrautstyr, oppgraderinger og tilpasninger så båten blir dobbelt så dyr som grunnpris. Når du har krysset av på innredning i semsket skinn er du utenfor segmentet lavprisbåt, uansett hva du har fortalt ektefelle/samboer. Deretter oppdager du at det finnes mer utstyr som ikke står i prislista til importøren. Sengebunner, overmadrasser, oljelamper, skipskronometer, barometer, og nattkikkert med stabilisator og peilekompass. Tilbake til spørsmålet, svært mange produsenter/importører opererer med en "grunnpris" som gir deg en båt som står på land, gjerne et godt stykke fra der du bor (og for en produsent: havet). Undervannsskrog må slipes, det bør sparkles, primes, og stoffes. Båten må løftes på vannet, den må rigges, og den må komme seg til Norge. Noen produsenter oppgir pris uten seil, andre leverer med standard seil. Når det gjelder seil ville jeg ikke bestilt annet enn standard seil fra produsent. Skal du ha mer seil kan du enten bestille dem betydelig billigere direkte fra produsent i et lavprisland, og skal du ha mer avanserte seil ønsker du som regel å kjøpe dem av en seilmaker som tilbyr assistanse med tilpassing av seil og rigg. Min strategi har vært å vente en sesong med å kjøpe seil ut over standardseilene. Det er mye lettere å velge riktige seil når man kjenner båten litt bedre. Det jeg derimot ville bestilt fra produsent var alt jeg tror jeg har bruk for av riggutstyr. Alle fall bør være forberedt med blokker og trekketråder. Alle elektriske ledninger bør være trukket. Bryteblokker, fotblokker, genoaskinner, vinsjer og slikt kan like gjerne være montert dersom båtens standardutstyr er tilfredsstillende. Ofte vil importøren kunne hjelpe til med et og annet som ikke står i prislista, men som kan være greit å få montert av noen som kjenner båtens sterke og svake punkter. Nå har jeg ikke Bavaria, men da jeg kjøpte min båt kunne jeg fått den levert i hjemmehavna, stoffet og seilklar, for et tillegg på godt under 10 prosent av grunnprisen. Nå valgte jeg å oppgradere skroget til epoxy og få montert en god del utstyr som autopilot, varmeapparat, ankervinsj og en elektrisk fallvinsj. Først et stykke underveis i utstyrsbestillingen startet jeg med litt pruting og fisking etter rabatter, og den strategien er jeg relativt fornøyd med. Strategien for å oppgradere seil har ført til at jeg har utsatt kjøp av nytt storseil i ett år, minst. Det er ikke noen vits i å bytte ut et seil jeg er fornøyd med. Først etter tre år tenker jeg at jeg setter strek for hva båten kostet i anskaffelse. Allerede nå har jeg brukt 10 prosent av grunnpris på nye seil, men det sier antagelig mer om mitt forhold til seil enn om hva som kan kalles nødvendige seilanskaffelse til en ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Den bavaria leverer er like lav som sprayhood, mens om du kjøper av seilmaker her får du bestemme form og funksjon selv. Det er greit å slå en bløff om Bavaria, det begynner vi å bli vant til her. Denne kallesjen jeg har er levert av Bavaria Norge ved Lunde båt, forøvrig så er det Kappel & Annat som normalt leverer både Sprayhodd og kallesjer til Bavaria seilbåtene i skandinavia, og en kan selvsagt fritt velge høy eller standard kallesje. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bitteliten Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 (redigert) Denne kallesjen jeg har er levert av Bavaria Norge ved Lunde båt, Dette ser for meg mer ut som en fortelt til en campingvogn. Og det er vel det det er for mange Bavaria eiere også Vi lå ved siden av en B33 i helgen med et voksent ektepar. De var strålende fornøyde med båten. De hadde til og med forsøkt å seile litt i sommer. Stor båtglede, og det er det viktigste Redigert 29.August.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Denne kallesjen jeg har er levert av Bavaria Norge ved Lunde båt, forøvrig så er det Kappel & Annat som normalt leverer både Sprayhodd og kallesjer til Bavaria seilbåtene i skandinavia, og en kan selvsagt fritt velge høy eller standard kallesje. Det visste jeg ikke. Har bare sett de lave, trange. Hvor mye koster den på ekstralisten? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.