Jump to content

Ny Bavaria, pruting ok?


L4ngley

Recommended Posts

NKE er det beste som er å få.

En av de kjekke egenskapene til NKE er at de bruker samme type givere for lodd og logg som Simrad. Det betyr at jeg kan bruke eksisterende skroggjennomføringer. Selv om jeg slipper nye hull i skroget blir det fremdeles et hull i lommeboka av dette utstyret. (Først var det å bytte ut vindinstrument, logg og lodd. Så frister nye dingsemuligheter som elektronisk krengningsmåler og ditto barometer. :crazy: )

Link to post
Share on other sites

Om en har 2,4 m ved høyvann og det svinger normalt med mellom høy og lavvann i Bergen med gode 1,5m så tror jeg ikke det er så mye vann under kjølen ved "svigermors" brygge på lavvann... En twin kjølssak hadde jo vært det optimalt fra f.eks Hunter i England eller så... den står bra selv om en kan gå tørrskodd rundt båten..

 

Når det gjelder rull eller ikke rull så er det vel ikke til å stikke under en stol at det er en lettere seilhåndtering med alt på rull... Dra i en taustump og seilet er ute, og en annen og seilet er inne i masten igjen. Dette medfører at jeg som ikke er noe seilfanatiker bruker seilet mere....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her på vestlandet er det ofte behov for å reve litt for ofte.

Og da dukker de andre ulempene med rullemast opp...

 

For det første: I stedet for å få duken ned, blir den værende oppe i masten. I tillegg veier vel selve rullemekanismen litt. Det gir høyere tyngepunkt og mer krengning. Toppen av seilet har en form som gir mer "tippvirvler", som gir mer motstand, mindre løft, og mer krengning.

 

Dessuten: Når du ruller inn seilet, mister du mye av muligheten til å flate det ut med fallet. I tillegg vil seilet bli veldig posete når du ruller det halvveis inn, og det som blir igjen ute kan lett lage mer krengning enn fart. har i hvert fall sett sånn ut på de jeg har observert.

 

Og til slutt: Rullemasten har mer leamikk som kan kile seg eller gå i stykker.

 

Seiler du mye med revet seil, vil jeg påstå at dette heller er et argument for vanlig storseil, og eventuellt "single-line-reef" for å gjøre revingen enklere. Har bare vanlig line og krok selv, og det funker fint det også. Blåser det mye er det jo ikke noe problem å sette revet i havn før du heiser seil.

 

Mulig det er marginalt enklere å sette og berge seil med rullestorseil, men selv med vanlig storseil er det jo bare en snor å dra i, den er bare litt lenger.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Her på vestlandet er det ofte behov for å reve litt for ofte. Da virker det rimelig praktisk med rull.

Har aldri fått testet "single-line reef" selv, er dette like enkelt som å rulle?

Måtte hatt lazy-bag i så tilfelle. :)

Du trenger ikke lazy-bag, men lazy-jacks er en fordel.

 

Selve revingen med sigle-line reef er enkel: Slippe ut skjøtet, så storseilet er uten press, slippe ut fallet til et på forhånd avmerket punkt. Dra inn revelinen til et merket punkt, stramme litt på fallet, og så stramme skjøtet for videre seilas.

 

Men Sydvesten har et poeng i at på en turseilas slipper man noen operasjoner, som pakking av seil, bomtrekk etc. Og terskelen er nok lavere for å "heise" seil igjen om det skulle komme noen vindstriper på en ellers vindfattig dag.

Link to post
Share on other sites

Det hadde nok vært en fordel om Bavaria hadde øket prisene sin med 100.000 og deretter gitt det i rabatt, da hadde rabatten blitt mye større i både % og kroner

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kjøpe ny Baviara når du kan få en slik til samme pris: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=17&tot=235

 

Spør fordi jeg lurer, jeg kjenner ikke de som skal selge.

 

For det første, den er dyrere ca 20%, lengre og bredere.

Så da blir svaret penger, men mest pga av båtplass. Beistet er 4 meter briet.

Jeg er også ganske fersk på seilfronten har hatt 21 foter i 2 år og ønsker ikke å hoppe rett på 40 fot, men jeg ser helt klart poenget ditt.

 

@sydvesten: Hehe, ja mest % rabatt er jo supert, eneste som teller :crazy:.

Men det er nok de som FAKTISK kun tenker på det. Totalen som teller for meg, men hvis det ikke er mer en 1,8% å gi på listepris kan det finnes andre alternativer.

Også på bruktmaketed, trenger på død og liv ikke nytt, selv om det ser ut som det er en haug med finesser på 31'ern som det ikke er på den "gamle" 30'eren.

Link to post
Share on other sites

En av finessene på 31foteren er at cocpitkarmene har blitt lavere og dermed litt mindre beskyttende ved seilas og i tillegg så er det kommet en elektrisk regulert luke bak som gjør at om man ramler i havet så vil man garantert drukne selv om det er vindstille og båten ligger i ro for man kommer seg rett og slett ikke oppi båten igjen med den løsningen

Link to post
Share on other sites

Det med luken var et meget godt poeng Enzo, som abolutt bør diskuteres med Lundebåt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De kunne i det minste gjort den manuell og lagd en løsning der man kan løse den enkelt ut med en snor eller noe fra vannet , er sikkert flott og fint og imponerende med sånne elektrike ting men det der er så graverende på sikkerheten at det ville stoppet meg fra å kjøpe en sånn båt om jeg var i bavariaplaner.

Håper de ikke overfører den løsningen til alle de nye oppgraderte modellene.

Er vel samme på vision også ?

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Enzo her, dette er lite gjenomtenkt. Mente jeg har lest et sted at det var et krav om at man skulle kunne nå en stige i fra vannet, men jeg husker ikke om det var for CE klassifisering eller om det er sikkerhetsbestemmelsene for deltakelse i regatta.

Jeg har ikke sett båten, men hvis den kun kan åpnes elektrisk er det ikke bra. :nono:

Link to post
Share on other sites

Rabatt i kr og øre er som jeg skrev tidligere lett å bli lurt av. Få båten seilklar med det utstyret du ønsker, så sammenlign.

Jeg mener Jeanneau, Benetau, Hanse, Dufour(3 siffret) og Bavaria Cruiser er i samme segment. også kvalitetsmessig.

 

Sjekk produktet(alt fra du bestiller til du har har service på båten) opp mot hverandre. Er du glad i seiling, prøveseil de. Ta også en vurdering hvilken båt du klarer å seile opp mot LYS-tall. Kan være greit hvis du tenker regatta.

 

Dette er momenter som gjør båtvalget spennende samtidig også vanskelig.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Enzo.. det der var et virkelig godt poeng. Såg bare at det ble rikelig plass rundt rattet på den nye. Men det ser jo umulig ut å komme oppi igjen, om en skulle falle over bord.

http://www.sailboat.no/custom/script/scr_b...1127&ID=139 ikke så lett å se på en 3d teknign, men ser ikke ut som det er noen nød-ultøse mekanikk akkurat.

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen her på forumet som har falt i vannet fra en seilbåt samtidig som de har vært aleine ombord?

...de er nok ikke blant oss mer.

 

Lagt til: Beklager avsporingen. Jeg ville valgt bort rullestorseil og heller valgt et fullspilet seil + lazy-jacks - det er tross alt bare noen-og-tyve m^2 det er snakk om. Ellers ville jeg skilt klart mellom må-ha og kjekt-å-ha og ikke bestilt levering av den siste kategorien.

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det veldig mange som blander seg oppi båtkjøpet til L4ngley. Håper du ikke blir veldig forvirret...

 

Begrunnelsen min for ikke rullemast går også litt på at båten er såpass liten at storseilet er veldig lett å heise. Hva koster lazy-bagen i stedet? Har det selv og kan ikke si annet enn at jeg er kjempefornøyd. Rullemast har jeg bare prøvd en gang og likte det ikke. Mye her er en vanesak. Synes den autopiloten høres grei ut og ville valgt den fabrikkmontert. Når det gjelder kjøl, tror jeg den nye, grunne varianten med to finner bundet sammen av en bulb fungerer bedre enn konvesjonell grunn kjøl. Kan hende den er ok, men skjønner ikke hvorfor den skal koste ekstra. Jeg har veldig dyp kjøl selv, og pleier å gå med baugen inn og hekkanker hvis det er grunt ved en brygge. Da kommer man alltid inn.

 

Ellers er det vel ikke så mye å velge i hvis man skal ha billig, ny båt på ca 30 fot. Blir hanses 320 mye dyrere? Harmony har en 30-foter, men vet ikke noe om den. Hva annet finnes? Hva med en nyere brukt oceanis 323? Grei båt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

...de er nok ikke blant oss mer.

Eneste løsning på dette er å sikre seg slik at en ikke faller overbord når en er aleine ombord, når båten beveger seg i 5-8 knop for seil har du ingen mulighet å komme ombord igjen selv om du har andre løsninger enn det som er på de nye Bavaria.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Eneste løsning på dette er å sikre seg slik at en ikke faller overbord når en er aleine ombord, når båten beveger seg i 5-8 knop for seil har du ingen mulighet å komme ombord igjen selv om du har andre løsninger enn det som er på de nye Bavaria.

 

Veldig godt skrevet. Seiler man alene bruker man autopilot. Uten sikkerhetsline, og du er borte.

 

Uansett tror jeg du blir fornøyd med både båt og levrandør. Lunde Båt er i førersetet som levrandør, Bavaria øker. Dette er fordi ryktebørsen sprer seg blant fornøyde kunder.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...