Jump to content

Ny Bavaria, pruting ok?

L4ngley

Recommended Posts

Dette ser for meg mer ut som en fortelt til en campingvogn.

Er enig i at man kan diskutere om det er fint eller ikke, men det blir jo en subjektiv diskusjon som går på smak og behag og det var ikke det min kommentar gikk på... det var "kunstig åndedrett av Bavaria myter" jeg reagerte litt på.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvor mye koster den på ekstralisten?

Den kostet ca. 2000 kroner mere enn normal høyde når jeg kjøpte den...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Husker ikke helt, mener vel at sprayhood (ca. 16-17) og kallesje (ca. 17-19) ligger på rundt 35-37 lapper for 39'en i allefall (2006 priser)... Har muligens dette eksakt på en mail fra i fjor sommer om jeg finner den

Sprayhooden som Bavaira får fra Kapell og annet virker svært proff. "Tite" og fint montert. I tilegg en skikkelig griperekke

i akterkant.

I motsetning til Sydvesten har jeg et kapell som stopper før rattene. På 42 kan det leveres både kort og langt kapell.

I sommer i det berømmelig været seilte jeg med cockpit-teltet oppe :lol: . Det var sikkert litt av et syn.

Vi sees!

Sydvesten:

Syns du virker litt paranoid i dag. Grunnen til at jeg skrev det med kalesjen var at det er slik på jeanneau, derfor gikk jeg ut fra at det var likt på bavaria...

Denne kostet 14000,- i for tre år siden: http://finn.no/finn/viewimage?finnkode=107...T.svl=Minibilde

Av og til kan lokalt håndtverk være gunstig.

Mulligan: Det er fordi din cockpit er så liten og trang... Hos meg gikk det med 4x4meter stoff.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Legg ut bilde, erfaring og hvor du har kjøpt den. Sikkert mange som tenker på ny spray/kallesje

Bilde av båten min kommer på nett den dagen den skal selges. Av forskjellige grunner.

Men.

Sprayhooden min er sydd av Nam på Vallø. Hun fikk den originale Comfortina sprayhooden, og laget en nøyaktig kopi, med tillegg av skinn slitekanter. Passer perfekt. Ikke ei eneste skrukke. Husket litt feil. 6500.- var inkludert leseil.

Kalesja mi er ei Hansenkalesje. Typen med iglooteltstenger. Ligger i et soveposetrekk når den ikke er i bruk. Ikke verdens vakreste, men funker OK. Definitivt ikke noe jeg ville seilt med.

Er enig i at man kan diskutere om det er fint eller ikke, men det blir jo en subjektiv diskusjon som går på smak og behag og det var ikke det min kommentar gikk på... det var "kunstig åndedrett av Bavaria myter" jeg reagerte litt på.

Dette er jo ikke penere på noen andre båter heller, har dere f.eks sette Hanse 371 med høy kalesje bakfra, ser helt sprøtt ut og mye verre enn Bavaria sine. Det ligger en Jeanneau 40.3 i havna, ser ikke pent ut der heller, MEN det er jo prakisk så dermed blir det jo en vurdering...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Av ren nysgjerrighet. Hva er standard utstyr på en slik båt, og hva ligger i de 350 000 utstyrskronene?

Virket bare litt rart det forholdet der.

Ben Sin

Vell de største utgiftene er vel ikke direkte utstyr, men transport (står på utstyrlista).

Vil jo helst seile den selv fra Danmark, men har ikke fått pris på dette enda. Så har satt opp transport til norge som budsjett.

Standardustyr finner du liste over her: http://www.sailboat.no/default.asp?page=bo...sp&fid=1129

Frakt til Grimsøy norge 49100

Autopilot 38300

Luftvarmer 3,5 kw m. 3 luft 23200

Hightech genoa og fullspilet rull 23100

3 bladet foldepropell 18000

Bunnstoff 16800

Rullemast, inklusiv seil 16000

cockpit kalesje 15300

Kartoplotter 14300

Sprayhood 13900

Sjøsetting overleveringlev kran 12600

Varmvannsbereder, via motor og 220v 11200

Jernkjøl,dybde 1,43m ,vanlig 1,87 10500

Ankervinsj forut 10200

Dette er priser hentet direkte fra lunde båt sin utstyrliste.

Desuten har jeg satt opp en god del ting under 10.000 kr også.

Har styrt unna bla, teakdekk til svimlende 69700

Redigert av L4ngley (see edit history)

Jeg synes faktisk at det avbildede cokpitteltet var helt strålende jeg. Knallgod plass og utvider virkelig båten med et rom til. Selv hadde jeg et knøttlite cokpittelt på "VÅR" og en av de første tingene som stod på tapetet var å få sydd noe liknende dette.

mvh tuffff

Du kan spare en god del lapper på å montere plotter selv, har tenkt å kjøpe en Garmin i utlandet for ca 5.000,- selv. Videre håper jeg du har vurdert grundig om det er fornuftig med den grunne kjølen, mulig du MÅ pga der båten ligger eller noe, men tippe båten vil får mye avdrift på kryss med så kort kjøl... Dessuten sparer du jo 10.000 lapper på å droppe den:)

Vil nok anbefale deg å se nærmere på Hanse 320 også får du bestemmer deg, har dessverre ikke sett den selv, men det er spennende båter OG prisene blir svært gode sammenliknet med Bavaria grunnet at det meste av utstyr og levering er betydelig rimeligere, spes. levering. MEN, MÅ du har rull blir det ikke Hanse :lol:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Vell de største utgiftene er vel ikke direkte utstyr, men transport (står på utstyrlista).

Vil jo helst seile den selv fra Danmark, men har ikke fått pris på dette enda. Så har satt opp transport til norge som budsjett.

Standardustyr finner du liste over her: http://www.sailboat.no/default.asp?page=bo...sp&fid=1129

Frakt til Grimsøy norge 49100

Autopilot 38300

Luftvarmer 3,5 kw m. 3 luft 23200

Hightech genoa og fullspilet rull 23100

3 bladet foldepropell 18000

Bunnstoff 16800

Rullemast, inklusiv seil 16000

cockpit kalesje 15300

Kartoplotter 14300

Sprayhood 13900

Sjøsetting overleveringlev kran 12600

Varmvannsbereder, via motor og 220v 11200

Jernkjøl,dybde 1,43m ,vanlig 1,87 10500

Ankervinsj forut 10200

Dette er priser hentet direkte fra lunde båt sin utstyrliste.

Desuten har jeg satt opp en god del ting under 10.000 kr også.

Har styrt unna bla, teakdekk til svimlende 69700

Ville droppet/utsatt følgende: rullemast (ikke et must), cockpitkalesje (billigere hjemme), bunnstoff (billigere/bedre å gjøre selv), Varmtvann (billigere å gjøre selv), Grunn kjøl (bedre med dyp). Dette er personlig menig altså. Sjekk også hvilken autopilot det er. Ikke alle er verdt 38000,-

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Hehe. Må og må ha rull.. fru blom.

Det frister veldig. Har også vurdert Hanse 320. På den får du jo selvslående fokk, så det ville jo kompansere en del.

Men tror alikevell jeg ville gå for rullestor.

Er nesten avhengig av så kort kjøl pga av brygga til svigers, hvor vi kommer til å ligge rimelig ofte. Der er det 2,4 m ved høyvann.

Så kommer jo bølger i tillegg.

Hehe. Må og må ha rull.. fru blom.

Det frister veldig. Har også vurdert Hanse 320. På den får du jo selvslående fokk, så det ville jo kompansere en del.

Men tror alikevell jeg ville gå for rullestor.

Du bruker rullemekanismen to ganger når du skal seile: når du starter turen og skal ha seilet ut og inn igjen rett før du legger til. Slå skal du gjøre mange ganger. Det skulle ikke være tvil om hva som alt i alt forenkler seilingen mest. Legg til lazy-dingser og fullspiler samt "single-line reef" for det vanlige storseilet, så ser du fort at rullemast ikke gir annet enn redusert ytelse og endel andre ulemper.

Er nesten avhengig av så kort kjøl pga av brygga til svigers, hvor vi kommer til å ligge rimelig ofte. Der er det 2,4 m ved høyvann.

Så kommer jo bølger i tillegg.

Men hva er dybden ved lavvann? Kjølen havner vel uansett et stykke ut i forhold til bryggekanten.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

ST 6002, S1 med lienær drivenhet koseter vel nesten 27 lapper hos Seatronic, festebrakettene til båten koster 3 lapper... så da snakker vi om 30 lapper for dette... kan spare ca. 10000 på egenimport men da er det "så som så" med garanti.. Monteringen er gjort på en god dag eller så...

Her på vestlandet er det ofte behov for å reve litt for ofte. Da virker det rimelig praktisk med rull.

Har aldri fått testet "single-line reef" selv, er dette like enkelt som å rulle?

Måtte hatt lazy-bag i så tilfelle. :)

Har ikke fått målt dybde ved lavvann desverre, men antar 30-40 CM?? dette er på Bømlo.

Landkrabben lurer på hva en NKE autopilot er for noe fantastisk. Men den skal vel festes og kobles opp på et vis.

Må foresten få takke for eventyrlig mange bra tilbakemelidnger!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...