Jump to content

Ny Bavaria, pruting ok?

L4ngley

Recommended Posts

jeg har hatt anledning til å valse rundt hos Normar (Beneteau) et halvt års tid og har observert hva de gjør av ettermontering, bl.a. aktermontert vinsj og varmeapparat.

Hvordan håndteres dette hos Lunde båt (Bavaria). Skjer all "ettermontering" i fabrikken eller i Norge?

Etter min mening er rullestor tullete på en båt under 35 fot:

- Det er akkurat like lett å heise et seil fra en lazybag (eneste er at du må koble/binde på fallet først)

- Med en skikkelig lazybag legger seilet seg enkelt og pent når du skal senke det)

- Med gode single-revliner på et konvensjonelt seil er det enklere å reve enn med rulle-mast. (bare å slippe på fallet og stramme inn revet, trenger ikke å passe på å ha drag i seilet når du ruller inn)

- Et konvensjonellt seil står bedre

- Et konvensjonellt seil minimerer sjangsene for problemer/låsing (dette er dog blitt bedre på nye rullestorseil)

Roaldbj

På vår båt ble dette montert i Danmark. LP Yachts monterte dette for oss. Jeg var nede i Danmark hos Lars før vi hentet båten. Da ble baugthrustleren montert. LP Yachts er også aut Raymarine levrandør. Sjekk hjemmesidene til LP Yachts å se

strørrelsen på annlegget. BLe mektig imp. Mottagelsen var helt topp. Mulig han syntes jeg var masete :lol: , men vi hadde/har en god tone. Dere møter sikkert Lars under "Båter i sjøen".

Mange nordmenn som har båten lagret inne nede i Hals.

Når det gjelder mindre Bavariar blir de gjerne montert i Skjeberg(Osco-marine) eller i Leangbukten. De fleste med større båter velger å seile båten hjem fra Danmark.

Vi sees!

Du får brukte 30 Cruisere for rett over 600 000, det ligger noen pene 323 for rundt 750 000, og 33 Cruiser får du for rundt 850 000 ser det ut til. Alle nyere brukte, dessuten får du Bavaria 34AC for rundt 700 000, og de har ligget rundt den prisen i flere år!, et godt argument for å ikke tape så altfor mye. 34AC er populære bruktbåter som seiler relativt bra. Ellers er min favoritt i det segmentet Beneteau Oceanis 323, det er en skikkelig vakker båt, spesielt inni.

31 Cruiser bør absolutt få en slik vanntett åpneknapp som man kan rekke fra vannet, det bør ikke være noe problem å ettermontere heller, så det argumentet utgår sannsynligvis. Skjønner at det er morro med helt nytt, men etter flere år med et glohett nybåtmarked er det endelig flust med flotte båter også på bruktmarkedet. Sommeren vi har hatt burde også hjelpe til litt her. Tiden der 20 år gamle båter var det eneste alternativet til nytt er forbi.

At reving av en rullemast ikke senker høyden på seilet er feil, selvfølgelig senkes høyden, og reving er enkelt og trygt å utføre fra cockpit. Det er ikke noe problem synest jeg å få seilet stramt og fint igjen. Ulempen med rulleseil er først og fremst regatta potensialet. Men det er ekstra spor til å heise eget "regatta seil" om du ønsker det. Fordelen med rulleseil er for meg først og fremst at jeg slipper å pakke seil, og at det er enkelt å få ut og inn. Det med at en rullerigg er så full av deler som kan gå i stykker har jeg hørt noen ganger, men jeg har aldri hørt om noen som har klaget på at den faktisk har gått i stykker. Slik jeg ser det er den faktisk ganske enkel i konstruksjonen, men den veier noen kilo mer.

Finnes det noen her på forumet som har falt i vannet fra en seilbåt samtidig som de har vært aleine ombord?

...de er nok ikke blant oss mer.

Lagt til: Beklager avsporingen. Jeg ville valgt bort rullestorseil og heller valgt et fullspilet seil + lazy-jacks - det er tross alt bare noen-og-tyve m^2 det er snakk om. Ellers ville jeg skilt klart mellom må-ha og kjekt-å-ha og ikke bestilt levering av den siste kategorien.

nej takk o lov, sitter kopplad dom ganger jeg sejler ensam utomskärs

har fullspilet og rullebom :wink:

S/Y Gunga Din

nej takk o lov, sitter kopplad dom ganger jeg sejler ensam utomskärs

Hei Gunga

Når jeg møtte deg satt du også ensam, ensam på dekk. Dette mens fruen og datteren la båten elegant inn til moloen.

Du kan seile eller :lol: .

Flott båt forresten Gunga, mangler ikke mye utstyr på Najaden.

RED var litt avsporing.

Ellers blir det spennende å se den nye Bav 31 på messen.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Finnes det noen her på forumet som har falt i vannet fra en seilbåt samtidig som de har vært aleine ombord?

Jeg har hatt en ufrivillig tur på utsiden av manntauene, ja, men har lært at livlinen skal være så kort at jeg såvidt kan stå oppreist på dekk. Har bare blitt våt på beina, men det er ille nok å komme seg tilbake på dekk. Uansett, sikkerhetsutstyr er til for å prøves. Så vet du hvordan det virker når det er alvor.

Når jeg ligger på svai har det hendt at jeg tar meg et bad og finner ut at jeg ikke har vippet ned badeplattformen før jeg skal avslutte svømmeturen. Så langt har jeg alltid husket å henge ut posen med taustige når jeg er på tur. Uten noe å klatre i ligger jeg tynt an.

Jeg har latt alle som har lyst forsøke å svømme om kapp med båten når det går i en til to knop. Det er en grei demonstrasjon. Bruker 10-20 meter tau med en blåse i enden hengende etter båten for at de badende kan få hvile seg litt. Det er et ganske populært tidsfordriv på stille dager.

En kar som har drevet med chartertrafikk fortalte en historie om noen ungdommer som i en leid båt av den gamle sorten uten badeplattform eller fastmontert stige tok seg ett bad i Middelhavet på en stille dag, antar man. Båten ble funnet drivende med tydelige merker av at noen hadde forsøkt å komme om bord igjen. Og mislykkes.

Et av våre båtblader testet for et par år siden hvor enkelt/vrient det ville være å komme seg om bord for en person som falt i vannet. Mener å huske det var i forbindelse med utstillingen "Båter i sjøen". Til tross for flatt vann hadde vedkommende en stri tørn. På enkelte båter lot det seg rett og slett ikke gjøre å få ut stigen. De er nok smart å trene litt på dette fra egen båt, og evt. forbedre løsningen.

Det hadde nok vært en fordel om Bavaria hadde øket prisene sin med 100.000 og deretter gitt det i rabatt, da hadde rabatten blitt mye større i både % og kroner

Selvsagt, men tviler på om de hadde solgt så mange båter da. Som eks vil en likt utstyrt Bavaria 34 som min Hanse 350 koste før pruting/messerabatt ca 3.000 mindre. Listeprisen som oppgis er med samme Euro 49.000 rimeligere så jeg vil si at Bavaria bør skrue opp prisene, rett og slett fordi de blir ekstremt villedende også i forhold til andre konkurrenter, men denne leksa har vi vel diskutert mange en gang...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Selvsagt, men tviler på om de hadde solgt så mange båter da.

Der er vi enig, men så lenge enkelte fokuserer på prosenter i rabbat så er dette er knep som fungerer... gi 100.000 i rabatt med engang en potensiell kunde ringer eller kommen innom...

Jeg er av den oppfating av det er sluttsummen som teller og ikke prosentene jeg får i rabatt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg er av den oppfating av det er sluttsummen som teller og ikke prosentene jeg får i rabatt..

Vi er helt enig og jeg har fått oppleve hvor vanskelig og mye arbeid det er å finne ut hvilke priser som faktisk er på de enkelte båtene, jeg hadde en plan om å få tilbud på alt som var aktuelt, men gav opp. Heller laber respons, manglende tilbakemelding f.eks fra Harmony og Delphia gjorde at jeg ikke forfulgte det noe mer.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Listeprisen som oppgis er med samme Euro 49.000 rimeligere så jeg vil si at Bavaria bør skrue opp prisene, rett og slett fordi de blir ekstremt villedende også i forhold til andre konkurrenter, men denne leksa har vi vel diskutert mange en gang...

Har diskutert dette med Lunde Båt, synes selv det er helt ut på viddene å oppgi pris levert i deler på en lagringsplass i Bayern. Hvem er det som har utstyr og mulighet til å hente båten der? Trolig ingen av kundene deres.

Er helt sikker på at de hadde kommet bedre ut med å oppgi pris levert Norge eller Danmark, dersom allle vi som har ett kundeforhold til dem prøver å påvirke dem i riktig retning så kanskje dennne håpløse praksisen opphører til slutt.

MVH Chrian

Jeg er enig i dette med prisen levert verft, det er også "pristilsynet" jeg sendte dem en mail om dette for et drøyt år siden og de mente slik marlkedsføring er ulovlig i Norge.. Svaret finnes i et innlegg her på baatplassen..

Men prisen levert verft er jo grei med tanke på "world wide" eksport, det kan jo tenkes det er rimeligere å frakte en Bavaria til Middelhavet eller Australia enn en HR.... så sett fra verftet og sikkert EU sitt synspunkt er dette greit vil jeg tro. Problemet nå er jo at alle andre europeisk produsenter gjør det samme, da blir jo værree å gjøre noe med det.... Produsenter i Sverige og Damnark kommer jo bra ut her siden det da kun er snakk om en bussbillet i fraktkostnader.

Men jeg er enig i at prisen bør være til Skandinavia i den Norske markedsføringen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

L4ngly:

Jeg var ombord både i 31 og 34 foteren på Orust. Jeg er 183 høy og hadde ikke ikke ståhøyde i kabinen, det var ganske langt fra også, tviler på om du kan stå oppreist om du er 180 eller mer. For meg er det totalt uaktuelt å ha en båt uten ståhøyde i, det blir utrolig slitsomt i lengden... 34 foteren er virkelig verd de ekstra pengene, men det er jo mye som skiller også, 180.000...

Det virker som 31 og 34 foteren er blitt betydelig lavere innvendig enn den gamle 30 foteren til Bavaria siden det ikke er stråhøyde for en på 1,83, en nabo av meg har en 2005 modell 30 foter og der har jeg ståhøyde i båten, muligens ikke i forpiggen men der er kun en køye som jeg ville inntatt horisontal stilling i og ikke vertikal.. Jeg har ikke målt høyden men jeg kan fint bevege med i båten at treskallen tar i noen steder. Jeg er ikke høyere enn 1,85 da

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Som eks vil en likt utstyrt Bavaria 34 som min Hanse 350 koste før pruting/messerabatt ca 3.000 mindre.

Så Hanse er like rimelig som bavaria? Da skjønner jeg jo valget ditt veldig godt. Jeg har alltid ment at bavaria ikke er like billig som ryktet sier. Flott at flere ser dette.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Så Hanse er like rimelig som bavaria? Da skjønner jeg jo valget ditt veldig godt. Jeg har alltid ment at bavaria ikke er like billig som ryktet sier. Flott at flere ser dette.

Dette må gjelde de mindre Hanse, 430 og 470 blir endel dyrere enn Bavaria 42C og 46C. Vi kikket på Hanse, Beneteau, og Bavaria da vi kjøpte ny båt i fjor. Beneteau og Bavaria har sammenlignbare priser, Hanse ligger litt over i denne størrelsen.

MVH Chrian

Hei !

Pruting på samme måten som når man kjøper skinnvæske i syden tror jeg ikke har mye for seg. :discuss:

Da jeg kjøpte min Agder fra fabrikk i 2006 benyttet jeg følgende framgangsmåte :

1 Tok beslutning på at dette var en båttype jeg ville ha - mao mitt mål var å komme fram til en avtale om kjøp.

Tror det er viktig at selger forstår at du er seriøs mht kjøp.

2 Hadde så en rekke samtaler om hvordan og hvorfor, for å avklare hvilket utstyr som skulle med på lista, og hva som kunne droppes.

Også hva som var "lurt" å få gjort mens båten var i byggeprosessen, og hva som greitt kunne gjøret etterpå. Må innskyte her at dette gikk

veldig greitt fordi selger,eier og produksjonsansvarlig var samme person - så han hadde kontroll på det meste. Det at han også var dønn ærlig

dersom det var ting han ikke var 100% sikker på gjorde ting greitt.

Endel utstyr hadde også opsjonen "levert i pappeske", med tanke på at jeg skulle montere det selv.

3 Når så lista med alle detaljer var klar - ba jeg om et godt tilbud på hele stasen med to streker under - jeg ga også uttrykk for at jeg kunne stille

med båten på en utstilling - og at det var et skap til en 7-8 lakser i forpiggen jeg hadde droppet av økonomisker årsaker som jeg egentlig kunne

tenke meg.

4 Tilbudet kom, og det var slik at det ikke var vanskelig å bestemme seg. Utstilling ble det, og det at det tilfeldigvis var en interessant utstilling

20 min. gange fra mitt hjemsted ble vel en vinnvinn greie. Jeg synes skapet var grei betaling for å stille med båten, og for han var det

antakeligvis også en billig pris for å komme til utstillingen og båten lå der klar. Tror kanskje det kan ha påvirket tilbudet noe utover skapet.

5 Kontrakt ble skrevet, og båt levert og betalt uten endringer. Vil ikke antyde noen prosentsats her, men vil vel si at jeg tror avslag i 10%

klassen som er nevnt tidligere i tråden er rimelig urealistisk.

-koh :sailing:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...