Divemaster Startet 28.August.2007 Del på Facebook Startet 28.August.2007 Fra et annet forum ...... Og jeg synes våre 4 - 6 M er store ... Noe ordentlig bry å få proviant ombord, og boss av her på lavvann ... (Normandy) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
roaldbj Svart 28.August.2007 Del på Facebook Svart 28.August.2007 (redigert) Jeg har en flott bildebok som heter Havet. Her er det bl.a. bilder av lavvan. Her står det at den største tidevannsforskjellen i verden er i bukta ved Mont-Saint-Michel, Nord-Frankrike, hvor forskjellen kan være 16 meter. Tidevannet trekker seg der noen ganger tilbake mer enn fire kilometer. Tenk hvordan Danmark hadde blitt påvirket av slike tidevannsforskjeller. Forøvrig et flott bilde Drivemaster. Redigert 28.August.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fjordbuss Svart 28.August.2007 Del på Facebook Svart 28.August.2007 Tenk å bygge molo der.....Litt av en fylling.... Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
Grand Banks jr Svart 28.August.2007 Del på Facebook Svart 28.August.2007 Kanskje ikke stedet man fortøyer akter ut og baug i land...? Tipper ankring på svai er eneste alternativ... Norge er et fint sted å ha båt! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 28.August.2007 Del på Facebook Svart 28.August.2007 16 meter er utroligt mye. Tenk på all den energi (strøm/el) der kunne produseres med de enorme krefter. (Beklager at der kom litt O.T.) Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Sjøtummel Svart 28.August.2007 Del på Facebook Svart 28.August.2007 Tipper ankring på svai er eneste alternativ... Det krever at du legger ut noen meter kjetting (eller tau), og om du ikke er til stede for å kjøre ankervinsjen ut og inn risikerer du å svinge med en usannsynlig stor radius ved lavvann. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 29.August.2007 Del på Facebook Svart 29.August.2007 De 16 meterne ved Mont SaintMichel er nok i ekstremtilfeller. Nominell tidevannsforskjell er 13 meter hvis ikke jeg husker helt feil. Har for øvrig vært der mange ganger og det er et helt fantastisk skue når tidevannet kommer rullende inn på den nesten helt horisontale stranda i opptil 50 km/time. St.Heilier på Jersey litt lenger uti bukta har samme tidevannsforskjell omtrent. Der ser det ut som en kjedelig kyst uten øyer og holmer ved høyvann. Seks timer etterpå har landskapet endret fullstendig karakter - med masse holmer og klipper og skjær oppå stranda som strekker seg et par kilometer ut. Fantastisk flott å sitte og følge med endringen over disse seks timene. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.August.2007 Del på Facebook Svart 29.August.2007 Jeg hadde som sagt opplysningene fra ei udokumentert bildebok. Den beskrivelsen du gir tuffff, stimulerer meg så pass mye at jeg har satt stedet du omtaler som et nytt reisemål, men det blir kanskje uten båt. Min er ikke egnet til å stå på bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 29.August.2007 Del på Facebook Svart 29.August.2007 (redigert) Ja, jeg har den boken selv, roaldbj. Reagerte litt på det tallet, men det er ikke viktig. Stedet - egentlig hele området er et nydelig reisemål. Mont SaintMichel i seg selv er jo en opplevelse. Enormt med turister der i sesongen riktignok, men sånn er jo verden blitt. Det bor 63 mennesker fast innenfor muren som omgir hele øya. Klosteret med kirken, med krypten under og munkehagen er meget stemningsfullt. Utsikten fra vestterrassen er verd turen i seg selv. Når det gjelder å komme i egen båt så har jo St.Malo en ypperlig havn med flytebrygger innenfor slusene . Ligger rett ved gamlebyen (Intramuros), og er ikke mer enn en halvtimes biltur fra Mont SaintMichel. Oppss.. dette ble visst litt OT. Lett å la seg rive med dessverre. mvh tuffff Redigert 29.August.2007 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 29.August.2007 Del på Facebook Svart 29.August.2007 (redigert) Vi vet nok ikke helt hva tidevann er her på sørvestlandet der den måles i cm og ikke m. Tok disse bildene i Irland i sommer, med mobilkamera riktignok så kvaliteten er så som så. Redigert 29.August.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
tuffff Svart 29.August.2007 Del på Facebook Svart 29.August.2007 Det der likner fælt på et lite "veikryss" med et par puber og et hotel rett inn for Aran Islands, SF. Stemmer det? Litt syd for Galway? Kan jo være mange plasser mens synes jeg har sett det der før, husker bare ikke nå hva stedet heter. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 29.August.2007 Del på Facebook Svart 29.August.2007 Det er "spot on" det tuff om jeg ikke husker helt feil tok jeg disse bildene i en liten havneby som het Kinvarra der vi stoppet for lunsj i denne kroa: Kinvarra ligger inderst i Galway Bay. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
tuffff Svart 29.August.2007 Del på Facebook Svart 29.August.2007 (redigert) Den dø!! Jeg lå på hotellet rett oppi gata for den restauranten for noen år siden. Tok bilder fra nesten samme vinklene som deg. Det var en liten restaurant rett rundt hjørnet for det ene bildet som var til salgs. Det fristet faktisk. Artig sted hvor bøndene kom rett inn på puben fra jordet, i sølete gummistøvler - skulte på fremlingene, og bestilte sin pint. mvh tuffff Redigert 29.August.2007 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
regina_nei_takk Svart 29.August.2007 Del på Facebook Svart 29.August.2007 (redigert) Vannstand - kart Tregde har "sjøkartnull" referansepunktet !!! Normalnull 1954 er fysisk knyttet til ett bestemt fastmerke ved Tregde vannstandsmåler (nær Mandal). Dette fastmerket er fundamentalpunkt. Høyden på dette fastmerket er basert på en utjevning fra 1954 av middelvannstandsberegningene for Oslo, Nevlunghavn, Tregde, Stavanger, Bergen, Kjølsdal og Heimsjø vannstandsmålere. ....så det er vi i Mandal som bestemmer !!! :nono: Redigert 29.August.2007 av regina_nei_takk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 29.August.2007 Del på Facebook Svart 29.August.2007 ....så det er vi i Mandal som bestemmer !!! :nono: På fotballbanen også? Molde - MK 12-1 Beklager denne lille OT Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 29.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2007 ....så det er vi i Mandal som bestemmer !!! :nono: Nope !!! .... det er dere som administrerer papirarbeidet !!! Bestemmelsene blir tatt på et helt annet nivå .... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Ben Sin Svart 29.August.2007 Del på Facebook Svart 29.August.2007 Bla bla bla. Høyden på dette fastmerket er basert på en utjevning fra 1954 av middelvannstandsberegningene for Oslo, Nevlunghavn, Tregde, bla bla bla Blondinen er kunnskapsfull!! Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
regina_nei_takk Svart 29.August.2007 Del på Facebook Svart 29.August.2007 På fotballbanen også? Molde - MK 12-1 ...nesten som den kvelden jeg var med MK gutta i garderoben. 12 gutter og 1 blondine....... Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 29.August.2007 Del på Facebook Svart 29.August.2007 ...nesten som den kvelden jeg var med MK gutta i garderoben. Hvis det var FØR kampen mot Molde har vi jo forklaringen på resultatet......! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.August.2007 Del på Facebook Svart 29.August.2007 Vannstand - kart Tregde har "sjøkartnull" referansepunktet !!! Normalnull 1954 er fysisk knyttet til ett bestemt fastmerke ved Tregde vannstandsmåler (nær Mandal). Dette fastmerket er fundamentalpunkt. Høyden på dette fastmerket er basert på en utjevning fra 1954 av middelvannstandsberegningene for Oslo, Nevlunghavn, Tregde, Stavanger, Bergen, Kjølsdal og Heimsjø vannstandsmålere. ....så det er vi i Mandal som bestemmer !!! :nono: "Giv mig en fast punkt och jag skall rubba Jorden" Arkimedes Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.