Jump to content

50-meterssonemåkeverneskilt

oslofjord

Recommended Posts

birds.jpg

Verneplan for Oslofjorden skal gi enda flere måker fred og ro og det er jo rimelig for det er vistnok like mange fritidsbåter i Oslofjorden som hekkende full. I hekkesesongen for fugler fra 15. april til 15. juli er det mange steder forbud mot ilandsstigning og ferdsel nærmere en 50 meter til holmene"

Spørsmålet er hvordan man skal klare å holde seg 50 meter unna alle de nye reservatene, for hvis man kommer så nær en fugleøy at man kan lese informasjonsskiltet er man jo alerede kriminell fordi skriften på skiltene er så liten at man åpenbart er mye nærmere enn 50 meter når man leser at man er i forbudt farvann. Hvis man skal ta regeln på alvor må informasjonsskiltene kunne leses på 50 meters avstand....

Båtgagasinet sier at:"- Politiet har tidligere ilagt bøter til personer som har brutt ferdselsforbudet. Bøtene har ligget på rundt 4.000 kroner"

Dette er altså mer enn et kuriøst problem at man kan havne i forbudt farvann fordi man ikke speider etter små forbudskilt på alle øyer som er innen 50 meter fra båten. Uten å ha greie på fugler er spørsmålet om måkene tar skade av om man dorger feks. 40 meter fra en fugleøy....en 30 meters sone kunne vel holde, men selv fra 30 meter kan man ikke lese hvilke datoer set står på forbudsskiltet på øya....... Dette er ikke noe stort problem men føyer seg inn i rekken av forbud på sjøen som det er er vanskelig å få oversikt over.

Redigert av salt (see edit history)
...., for hvis man kommer så nær en fugleøy at man kan lese informasjonsskiltet er man jo alerede kriminell fordi skriften på skiltene er så liten at man åpenbart er mye nærmere enn 50 meter når man leser at man er i forbudt farvann.

Foreslår at du tar en kikk i kartene du sikkert har ombord? :wink:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hvis jeg er på tur med "storingen" og legger meg et sted jeg er ikke er kjent, og ønsker en tur med jolla - da tar jeg ikke med et sjøkart eller båtsportkart...

Da farter jeg der det passer meg, og er det fare for grunner tar jeg det i putretempo.

Poenget mitt er at man ikke alltid har med seg sjøkart. Et annet poeng er vel at de fleste som farter rundt i skjærgårdsjeeper og tilsvarende neppe har med seg noe slikt. En ting er hva man bør ha med, en annen ting er hva som er sedvanen...

Ergo blir det litt merkelig å plassere ut skilt som åpenbart er for små til å leses på 50 meters avstand.

Når det er sagt skal man vel være svært uheldig hvis man treffer en polititype som bøtelegger en, selv om man øyeblikkelig snudde når man kom på leseavstand til skiltet. Det ville jo være intet mindre enn maktmisbruk i min forstand. Noe annet er å bøtelegge mennesker som åpenbart har lagt seg til rette på øya i den hensikt å bli der for noen timer...

Ja ja. Dette kan vel diskuteres i timesvis dette også :-)

Måker er flotte fugler, bare de holder kjeft når jeg ønsker det, ikke stjeler grillmaten min, ikke legger fra seg det stygge hvite på kalesjen min og holder seg for god til å slippe bomber på mine eiendeler... :lol:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hvis jeg er på tur med "storingen" og legger meg et sted jeg er ikke er kjent, og ønsker en tur med jolla - da tar jeg ikke med et sjøkart eller båtsportkart...

Da farter jeg der det passer meg, og er det fare for grunner tar jeg det i putretempo.

Poenget mitt er at man ikke alltid har med seg sjøkart. Et annet poeng er vel at de fleste som farter rundt i skjærgårdsjeeper og tilsvarende neppe har med seg noe slikt. En ting er hva man bør ha med, en annen ting er hva som er sedvanen...

Ergo blir det litt merkelig å plassere ut skilt som åpenbart er for små til å leses på 50 meters avstand.

Når det er sagt skal man vel være svært uheldig hvis man treffer en polititype som bøtelegger en, selv om man øyeblikkelig snudde når man kom på leseavstand til skiltet. Det ville jo være intet mindre enn maktmisbruk i min forstand. Noe annet er å bøtelegge mennesker som åpenbart har lagt seg til rette på øya i den hensikt å bli der for noen timer...

Måker er flotte fugler, bare de holder kjeft når jeg ønsker det, ikke stjeler grillmaten min, ikke legger fra seg det stygge hvite på kalesjen min og holder seg for god til å slippe bomber på mine eiendeler... :lol:

Muligens, man bør vel kanskje se på et kart først for å vite med skvalpeskjær, grunner o.l. Og folk med skjærgårdsjeeper pleier vel å ha kart? Men en gummibåt på 8fot er jo kanskje litt annerledes men. :lol: Skal du putre rundt ved øya du er på s å vet du jo at det ikke er forbud der :smiley: !

:smiley: !

Muligens, man bør vel kanskje se på et kart først for å vite med skvalpeskjær, grunner o.l. Og folk med skjærgårdsjeeper pleier vel å ha kart? Men en gummibåt på 8fot er jo kanskje litt annerledes men. :lol: Skal du putre rundt ved øya du er på s å vet du jo at det ikke er forbud der

ja, det er utrolig hva naturvernere/ornitologer klarer å få til bare de er pågående nok. Det er jo absolutt ingen som taler de imot så derfor får de klubbet alle fugle reservat planer gjennom i departementet. Jeg mener jeg har såpass peiling selv-da jeg faktisk i min ungdom var fugle interessert-egg samling er kanskje ikke lengere lovlig?, men det var jo iallefall en interesse for fugler!

99% av alle fuglereservat i f.eks. Oslofjordområdet som jeg kjenner best til består av mer eller mindre bare måker. En god del ærfugl og storskarv har også finnes også, men de har økt betydelig i antall siste 10-15 år så heller ikke de er særlig truet. Når det gjelder de 4 artene av måker er de i så stort overtall at det burde vært skuddpremie på de i stedenfor beskyttelse i hekketiden. Forurensing i form av måkeskitt inneholdene bakterier som droppes i våre overflate drikkevann eret heleproblem. At politiet i det hele tatt skal ilegge båtfolk forelegg fordi de har gått i land på en holme eller kjørt for nær denne slik at måkemor blir skremt opp fra reiret er helt idioti spør du meg. Det hele viser bare hvor langt fanatikere kan komme her i landet bare de står på og ingen kommer meg motsigelser.

Det merkelige er at ekspertene også klager på at de hardføre måkene finner seg til rette i nye områder lang fra sjøen som søppelfyllinger og lang til fjells så spesielt utryddingstruet er de neppe. Enig med atletico1 om at departementet i sine høringsrunder nok hart hørt for lite fra folk som taler om båtfolkets og ikke bare måkenes rettigheter. Ellers er jo måkene ganske flinke til å si fra (luftangrep) selv hvis man går for nær "måkebarn" på tur.

Dropper du sjøkart i jolla når der du ikke er kjent, er det da ærlig talt ditt problem.
Enig med atletico1 om at departementet i sine høringsrunder nok hart hørt for lite fra folk som taler om båtfolkets og ikke bare måkenes rettigheter.
Joda, det arbeides på spreng for også å finne reservater for det utryddningstruede båtfolket..... :rolleyes: Av alle snodige argumenter gjennom tidene her på båtplassen er vel dette noe av det nermeste en kan komme "stuttumdivisjonen"......
... Av alle snodige argumenter gjennom tidene her på båtplassen er vel dette noe av det nermeste en kan komme "stuttumdivisjonen"......

Nope! Trondhjem kommune (m/hu "Emma") har bygd igjen hele utløpet av Nidelva med "luxusboliger". :confused::cryin:

"Innbyggerne" klager på at måkene skriker og forstyrrer middagskvila!! :eek::crazy:

Noen bedre?? :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Hei

Jeg ser tanken med stadig flere begrensninger, lover og regler, men det gjennomgående prinsippet i alle lovene og forskriftene vi har er at folk selv må kjenne til de begrensningene som er satt. Til eksempel står det ikke innkjøring forbudt overalt der det går an å kjøre inn i skogen selv om det er forbudt.

Hvis en har sett ett slikt reservatskilt på nært hold, så kjenner en det vel igjen neste gang en ser det uten å gå helt inntil..

Det er forresten ikke alle reservater på sjøen som er merket.

Hovedproblemet er ikke om måkemor blir skremt av reiret en og annen gang, men at andre måker - spesielt svartbak- kommer først tilbake og spiser egg og unger.

Sildemåken er såvidt jeg vet klassifisert som utrydningstruet selv om det kanskje er nok av andre måkearter.

Mons som skal lure seg en tur utpå og drikke kaffe i dag

Mons

MÅKENE HAR KOMPLISERTE VERNEREGLER, MEN FISKEREGLENE ER DET HELT UMULIG Å KLARE Å FØLGE

Hvis man godtar at båtlivet blir kriminalisert og kalkulerer med et par bøter i løpet av et langt båtliv ser det ingen grunn til bekymring. Hvis man har som utgangpunkt at man er en lovlydig borger er situasjonen værre fordi det er helt umulig å leve et 100 % lovlig liv på sjøen fordi det rett og slett er så mange regler og forskrifter. I sommer ble selveste kystvakten satt inn i Oslofjorden. Et svært skip med lettbåt ble midt i sommerferien satt inn å ta hobbyfislerne. Stolt poserte de i Fredrikstad med fangsten av fiskeredskap mens fiskerne sikkert lurte på hvem som hadde stjålet redskapen. Å fiske md garn og redskap etter krabbe og torsk er jo høyrisikosport fordi de komplierte reglene for vern av bl.a. sjørret er så uoversiktlige. Og hvis an gjør alt lovlig, mister man vistnok likevel redskapen hvis den ikke er merket med navn. FISKEREGLER OM GARNDYBDER, DATOER OG ANNET ER KOMPLISERT ER AT DET ENESTE FORNUFTIGE ER Å TOTALFORBY FISKE MED RUSER, TEGNER OG GARN I SJØEN. Proffesjonelle fiskere må kunne sette eg inn i EU direktiv og annet, men hobbyfiskere risikerer bare å få spolert en hyggelig ferie ved å sette ut et torskegarn fordi sjansen for at det er for nært land, for grunt eller i strid med andre lover er overhengende. Nå er det forslag om minstemål for hobbyfiskernes torskefsike i fjorden og da setter jeg bråstopp for barna torskefiske. Ønsker ikke en politibåt med barna på slep som forlanger svar på hvilke voksne som er ansvalig for for at barna fisker små torsk under minstemål. (I ferskvann er det fritt fram for barnas fiske uten fiskekort, men hvis de fisker småtorsk blir de altså krimimnelle.....) Så vil noen si at jeg overdriver fordi til tilsynsmyndigheter bruker sunt bondevett og har dømmekraft til å luke ut kun verstingene....men man bør muligens ikke ta for gitt at kardemommeloven gjelder...... Alle erfarne hobby-sjøfolk har vel registrert at tolkningen av forskrifter og er blitt stadig med firkantet de siste 10 år. Hvis ikke lovens bokstav blir fult kan man neppe regne med kun en en preken og klapp på skulderen. (En digresjon er fyren som i sommer fikk en alvorlog tiltale mot seg etter selv å ha tiltkalt politiet for å få noen hunder ut av en varm bil....det var vel straff og lærepenge nok å miste sine kjæreste hundvenn og litt unødvendig å tilegg bli tiltalt av det hjelpende politiet. )

Moralen er vel at hvis man er usikker på måkevernregler eller fiskeregler eller kjører på grunn på en fugleøy...så be ikke det offenlige om hjelp..

Hvis min subjektive virkelighetsopfatninger fra skjærgården er helt anderledes enn andres så skriv gjerne synpunker. Vi trenger vern av måker fisk og medtrafikanter men spørsmålet er dagens kontroll og regelsystem er formålstjenestelig. Kan bøter og paragrafer alene gjøre denne verden bedre ? Er dette et meneskesyn basert på antagelsen at vi alle er onde og at vi vil måker og fisk og til livs hvis ikke kystvakten sitter rundt neset med kikkert ?

Og hvis vi i frykt for juridske skjær ligger helt stille noen dager uten å nærme oss hverken måker, fisk elle 5 knopssoner kommer havnemyndighetene og refser oss for å ulovlig å ha ligger mer enn 3 døgn i samme uthavn.....god tur !

Redigert av salt (see edit history)

At ærfugl og skarv og div andre fuglearter er fredet kan nok stemme, men har ikke hørt at måkene er det?

Her oppe plukkes det stor og småmåsegg over en lav sko, selv om undertegnede ikke på noe vis praktisrer denne metoden for matauk! Har med apetitt å gjøre kombinert med dagens PCB befengte nærmiljø.

På de skilt som proklamerer fuglereservat står det heller ikke noe om avstand på 50 meter. Kun at det ikke er lov å gå iland i en gitt tidsperiode!.

Hva gjelder fiske etter laks å sjøørret er jo regelverket klart slik jeg oppfatter det.

Da disse fiskeslag er fredet hele året og at ALLE garn med feste i land og som har telner som flyter, blir å annse som fiske etter laks og sjøørret selvfølgelig også drivgarn. Uavhengig av maskestørrelse og de formål denne garntypen opprinnelig er ment for feks sildgarn,trollgarn, og seigarn.

Torskegarn for ikke registrerte yrkesfiskere begrenses i anntall garn og at garnene settes uten fare for andre kan gå seg inn i dem. Normalt står disse på bunnen! Men det er jo et uomtvistelig krav mht. merking og her tror jeg mange slurver.

Unntatt for flytende redskap er landnøter og kilnøter, men her kreves det konsesjon.

Dette er i hovedtrekk de regler slik jeg har oppfattet det og bør vel være nokså forståelig??

MÅKENE HAR KOMPLISERTE VERNEREGLER, MEN FISKEREGLENE ER DET HELT UMULIG Å KLARE Å FØLGE

Hvis man godtar at båtlivet blir kriminalisert og kalkulerer med et par bøter i løpet av et langt båtliv ser det ingen grunn til bekymring. Hvis man har som utgangpunkt at man er en lovlydig borger er situasjonen værre fordi det er helt umulig å leve et 100 % lovlig liv på sjøen fordi det rett og slett er så mange regler og forskrifter. I sommer ble selveste kystvakten satt inn i Oslofjorden. Et svært skip med lettbåt ble midt i sommerferien satt inn å ta hobbyfislerne. ...... FISKEREGLER OM GARNDYBDER, DATOER OG ANNET ER KOMPLISERT ER AT DET ENESTE FORNUFTIGE ER Å TOTALFORBY FISKE MED RUSER, TEGNER OG GARN I SJØEN........ spolert en hyggelig ferie ved å sette ut et torskegarn fordi sjansen for at det er for nært land, for grunt eller i strid med andre lover er overhengende........Ønsker ikke en politibåt med barna på slep som forlanger svar på hvilke voksne som er ansvalig for for at barna fisker små torsk under minstemål. (I ferskvann er det fritt fram for barnas fiske uten fiskekort, men hvis de fisker småtorsk blir de altså krimimnelle..... hvis ikke kystvakten sitter rundt neset med kikkert ?

Og hvis vi i frykt for juridske skjær ligger helt stille noen dager uten å nærme oss hverken måker, fisk elle 5 knopssoner kommer havnemyndighetene og refser oss for å ulovlig å ha ligger mer enn 3 døgn i samme uthavn.....god tur !

Sterk kost.... :lol: Synes å skimte et aldri så lite tilfelle av "nautica paranoia" her? Blir fristet til å spørre om hvordan det kjennes for deg på tørt land?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...