Jump to content

Opplagsvogn - hvem lager/selger ?


MS Victoria

Recommended Posts

Ta en kikk på denne.

Fant den på TV2 torget.

Lykke til.

 

snart våren  :sailing:

 

 

 

 

NYE BÅTHENGERE

OG OPPLAGSVOGNER LAGES ETTER MÅL, FRA 750 KG TIL 3500 KG I TOTALVEKT. SPESIALHENGERE.

TLF 952 07 804 EL. 416 03 190 SØR-TRØNDELAG

 

 

Modell BÅTHENGERE

Innlagt 29.11.2003

 

 

Pris -

Link to post
Share on other sites

Har sett noen store opplagsvogner lagd av rammen fra gamle lastebiler. Dersom man kommer over en ramme for en rimelig penge, samt finner noen som kan å sveise (yrkessveiser/firma) kan prisen bli riktig så hyggelig.  :rolleyes:

Hei.

Har selv en slik. Lastebilramme m/kardangaksel.

Denne er nå til renovering. Setter på nye støtter m/strekkfisker. Fjerne lastebilaksilng og store hjul, til akslinger fra personbil. Setter på 2 stk.

Digitalkamera er underveis så bilder kan komme når restaurering er ferdig.

 

Veldig enkel konstruksjon hvis man kan sveise/kjenner noen som kan.

Alt fåes kjøpt på skroten for en billig penge. Har bestilt 2 akslinger fra skroten. Kr. 200 pr stk.

Link to post
Share on other sites

Jeg byggede en opplagshenger til en Grimsøy 26. Jeg brukte en H-bjelke, men en ramme fra en lastebil går helt fint. Det er litt vanskeligere å komme til under båten, med en ramme pga. bredden på rammen. Jeg brukte en fremaksel fra en lastebil. Fordelen med en fremaksel er at den er litt nedbygget, så hengeren ikke bliver så høy. En lastebilaksel tåler mange tonn. Jeg hadde ikke fjæring på hengeren, men hadde lite luft i hjulene, det gikk helt fint.

Man trenger ikke alverden av sveisekunskaber for å sveise en sånn henger, kjenner ikke du en "tusindkunster", det er ikke så mange timer der går med å lage en slik henger.

Jeg har desverre ikke bilde av den :rolleyes::smiley:

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Her var det mange gode tips. :flag:

 

Det skulle ikke tilfeldighvis være noen inpå her som har vært hos Whalberg Marineservice i Skjebergkilen.  Jeg hadde båten på land der engang, og de hadde en helt utrolig smart løsning med ei traktortrukket tralle som de kjørte ned i sjøen.  Hydraulikk "klemte" båen fast, og ei "tralle" under baugen, samt hevbar aksling gjorde at avsetting av båten kunne gjøres av en mann.  Dermed kunne hengeren brukes omigjen og omigjen uten at det var nødvendig med hverken kran eller sertifikater for operatøren.

Er det noen som kjenner til denne løsningen eller kanskje har skisse eller bilder?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...