Jump to content

Marex Friendship - snekke eller cruiser på finn.no?


Rolf

Recommended Posts

Har lagt ut Marex'en for salg. Jeg valgte å legge den i kategorien Trebåt/snekke da jeg alltid har sett på Marex 32 Friendship som en stor snekke. Men ser jo nå at de fleste andre Friendship'ene ligger i kategorien Cabincruiser.

Så vidt jeg kan se går det heller ikke å endre kategori i ettertid. Lurer på om jeg har gjort en tabbe?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at de som er på jakt etter Frienship også vil søke på den kategorien, Rolf ! Det ville ihvertfall jeg ha gjort ! Må da være trist og måtte selge den ? Flott skute !

Jo, håper det. Om man gjør et generelt tekstsøk på feks "Friendship" uten å spesifisere kategori kommer den jo fram.

Men de som søker i Cabincruiser finner den ikke.

Joda, er jo en epoke som er over. Har hatt båten siden 1999 og vært på mange flotte turer langs Sørlandskysten. Men nå er ungene delvis flyttet ut/blitt så store at de ikke lengre vil være med. Da vi i tillegg har fått oss et båthus med brygge så har båtbruken endret seg, vi tilbringer mye tid på brygga og tar skjærgårdsjeepen ut på dagsturer. Så tiden for 2-3 ukers turer om sommeren er over. Friendship'en har stort sett ligget i fortøyningene de 2 siste somrene, blitt veldig lite brukt.

 

 

Mulig jeg tar feil, men jeg mener det er mulig å forandre. Har du prøvd Rolf?

Nei, går dessverre ikke å endre kategori.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Å, som jeg ønsker meg en friendship.. Har fire stykker på favorittlista mi på finn.. Til lørdag er det ny trekning..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Å, som jeg ønsker meg en friendship.. Har fire stykker på favorittlista mi på finn.. Til lørdag er det ny trekning..

 

Håper du vinner stort - og kan gi meg en god pris! :lol:

Ellers så skal du ikke se bort fra at jeg kan ta en mindre snekke i innbytte.......

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Nydelig båt - var nettopp inne og observerte den på finn.no. Her virker det som at kjøperen får mye båt for pengene. Jeg har tidligere hatt en Scand Baltic, men jeg tror jeg ville ha prioritert en Marex Friendship i dag. Jeg hadde en BMW motor som visstnok havarerte kort tid etter at neste kjøper (eier nr 3) overtok den. Det er ikke så ofte jeg har sett Friendshipen i noe sjø, så jeg vet ikke hvordan den oppfører seg. Astor sier at den ikke ruller så mye i sjøen. Hvordan er det med "hiv" - stamper den endel, eller skjærer den sjøen ganske bra? Den er vel ganske lett til å være så stor? Det må da være noe "sørgmodig" å skille seg fra så bra båt? Hva er neste?

Link to post
Share on other sites

Av de forståsegpåere jeg har pratet med onm de to modellene (uavhengig av verandre) så blir Friendship hyllet som en god sjøbåt, mens kragerøen blir omtalt som ikke så bra.

(Uten at det har noe å si for meg.. HB'en må holde noen år til)

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

En Friendship er et bedre fartøy i sjøen enn Kragerø 32. Kragerøen ruller som ei snekke, mens Marexen setter seg godt ned med hekken og går stødigere. :wink:

Hør, hør...... :seeya:

 

Nydelig båt - var nettopp inne og observerte den på finn.no. Her virker det som at kjøperen får mye båt for pengene. Jeg har tidligere hatt en Scand Baltic, men jeg tror jeg ville ha prioritert en Marex Friendship i dag. Jeg hadde en BMW motor som visstnok havarerte kort tid etter at neste kjøper (eier nr 3) overtok den. Det er ikke så ofte jeg har sett Friendshipen i noe sjø, så jeg vet ikke hvordan den oppfører seg. Astor sier at den ikke ruller så mye i sjøen. Hvordan er det med "hiv" - stamper den endel, eller skjærer den sjøen ganske bra? Den er vel ganske lett til å være så stor? Det må da være noe "sørgmodig" å skille seg fra så bra båt? Hva er neste?

 

Hvor god sjøbåt Friendship'en er er ikke godt å si, da fruen blir lett sjøsyk er det sjelden vi har vært ute under røffe forhold. Båten veier 4500 kg, jeg synes den takler motsjø ganske bra og er ikke spesielt vanskelig i medsjø heller.

Det jeg liker veldig godt med denne er manøvreringsegenskapene, jeg kan tørne den nesten rundt sin egen akse kun vha forover/akterover/rorbruk, uten baugpropell.

Båten har dyp og lang kjøl og relativt lite vindfang, er jo ikke så veldig høy, dette er sikkert en medvirkende faktor. Jeg opplever den som stødig og sikker, bredden gir plass til bredt dollbord og med fast rekke rundt hele båten er det enkelt å bevege seg rundt, både for små og store.

Den gir litt "skutefølelse", husker godt overgangen fra Viksund 27 som plutselig virket som en ganske liten båt....

 

Vi skilte av forpiggen til lukket kabin og fornyet akterkabinen, synes det ble ganske greit og har fungert suverent, blir litt lettere å ivareta litt privatliv på den måten. For ordens skyld, det er denne.

I tillegg er den jo vakker i linjene, langstrakt med passe svai og pen clipper baug.... synes jeg da. Så joda, det blir trist å la den gå men som sagt, båtbruken vår har endret seg.

 

Hva som blir det neste er jo ikke godt å si men for øyeblikket ser jeg for meg en hurtig båt med dieselmotor, som har komfortabel overnatting for to, v/k vann, bysse, varme, toalettrom osv, osv men som samtidig duger like godt som dagstur båt ut til holmene, fisketur, vannsport osv.

En slags "velutstyrt hyttebåt", litt elegant røffhet, god kvalitet, åpen med mye luft en fin solskinsdag, lett å lukke inne styepos en regnfull høstdag.

Helt konkret har jeg festet meg ved Nimbus 29 Nova og Aquador 25wa sålangt.

 

Ellers er jo Nauticat 33 en gammel drøm som foreløpig er lagt litt til side. Og jeg leser en viss trawler tråd så øyet blir stort og vått....

Det finnes mange flotte båter der ute..... heldigvis.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Flott skute (det er den som ligger til 420`ikke sant ?) Jeg har også en forkjærlighet for 25WA til Aquador. Utrolig deilig å kunne gå rundt hele båten i samme høyde ! Blir en lek å legge til alene ! Så tror jeg ikke at han som har tegnet den skammer seg så mye heller !

Redigert av Worry (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...