Jump to content

Kjøpt båt for første gang i sommer


sakshaug

Recommended Posts

Hei båtfolk :)

 

Har fulgt med på dette forumet noen måneder og må si jeg er veldig imponert. Mange flinke folk her og morsome prosjekt å følge med på! Jeg har selv alltid vært fasinert av båter, men har kun erfaring med små fikseturer i morfars Øien 14 foter med Honda 8,5 hk..

 

 

I begynnelsen av sommeren fikk jeg overtalt min mor å hennes kjæreste til å kjøpe en båt som jeg kunne ta ansvar for å pusse og vedlikeholde (da de driver å setter opp laftet hytte på fjelle og ikke har tid til en båt).

 

Valget falt på en Skagerak 21 fra 1987. Motoren er en marinisert Volvo B23, som har mercedes stempel og veivarm (så den er en 2,5 liter), datasprut (Electromotive) og ferksvannskjøling, den skal yte ca 170-180 hk. Det e Volvo Penta 280 drev på den.. Motor er totalt overhalt for tre år siden, alt bortsett fra blokka omtrent ble da nytt. Den har også relativt nytt interiør med hvitt skai på sofa/stoler ute, og blått stoff inne. Den hadde akkurat fått ny kalesje når vi kjøpte den og alt virket veldig bra tross alderen!

 

Hadde noen lykkelige dager på fjorden i ferien, mange fine sommerdager :) Livet var herlig!!

 

Så kom selvfølgelig noen problemer, å det må jo komme for en nybegynner som ikke kan så mye.

Første problemet var at jeg omtrent gikk tom for bensin, tankmåleren viste seg og ikke stemme som selger sa den gjorde.

Så hadde flaks og ved å kjøre båten siste biten inn til brygga med bakenden så skrått ned som mulig (så den fikk tak i siste skvett bensin) gikk det akkurat bra. Lærte da å ta med en ekstra kanne bensin for sikkerhets skyld :p

 

For tre uker siden fikk jeg ett litt større problem, jeg la ut for egenhånd alene, for å været var så flott så jeg tenkte ta en liten kort tur ut å fikse litt...

 

dsc00327.jpg

 

Så etter litt kjøring ble båten tyngere og tyngere i sjøen, fikk den ikke opp i plan og jeg bestemte meg for å snu å kjøre tilbake til havna for jeg mistenkte at noe hadde linnet seg rundt propellen/drevet ellernoe.. halves tilbake kom jeg ikke lengere, båten ville ikke dra liksom, så jeg kikket neddi motorrommet og der var halve motoren under vann... det var også vann forover i de andre rommene i båten. Så jeg stoppa umiddelbart motoren og begynte og lense (det va ikke lensepumpe som virket ombord), så jeg tok ei oljekanne jeg hadde fylt bensin med og begynte og lense, rodde så båten med ei halv treåre inn mot land (ca 30 meter) det var tungt det!! Enda det var blekkstille :p... Fikk tauet båten inn til kai ved hjelp av en bekjent og fikk den opp på en henger, kjørte den hjem til en nabo og spylte motoren godt med ferskvann... Der lærte jeg at lensepumpe med nivårbryter skal monteres! :p

 

Fikk takstmann til å se på båten dagen etter, fant ut at det ikke var kommet vann i oljen, og han trodde det var saltvannspumpa som var årsaken. Vi fikk tidligere eier (som forøvrig har bygget opp motor og nytt interiør i båten så han kjenner den litt for godt) til å se på det, han fant ut at det var denne dingsen:

 

img_0219.jpg

 

Som skruven i bunn hadde "falt ut" på, så der rant alt saltvannet rett inn i båten... Det er nå fikset og han har satt inn en messingskruv.

 

Ettersom halve motoren har vært under vann, inkuldert starteren, så virket ikke denne etter noen dager, så ny starter er også montert. Har også lenset båten helt for vann, men så at det har lekket litt gearolje, litt kjøleveske og litt olje i løpet av den tiden den har stått på land (ca 3 uker).. så er litt spent når vi får den på sjøen om alt er i orden. Den starter og går fint nå, har ikke fått testet kjølinga men har startet den opp og det var ikke noe problem. Så ingen umiddelbare lekkasjer. Det er også bra med olje på motor og veskenivå på gearolje og kjølevseke er også bra.

 

Her er bilde av båten på den alt for lille hengeren vi i all hast fikk lånt den kvelden båten NESTEN gikk ned ;p

 

img_0317.jpg

 

Båten står fortsatt på hengeren, planen er å få sjøsatt den på fredag kveld :)

 

 

Lurer litt på en ting, på drevet (Volvo Penta 280) er det endel rust øverst, er det slik det skal være eller må det gjøres noe her?

(mangler også luka over giret)

img_0312.jpg

Link to post

På 290 drev er der en sort gummikloss der ditt drev er rustet, kanskje rusten er en stålplate som normalt skal være vulket fast i gummiklossen? Funksjonen til denne gummiklossen er å gi drevet en myk stopp dersom det skulle slå opp ved påkjørsel e.l.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Der rusten er har det stått en demper av gummi som drevet skal "smelle" mot når du tilter det opp. Den luka over drevet er vanlig mangelvare. Ringte til mange som hadde deledrev tilsalgs før jeg fikk fatt i ei. Lokket til 270 kan passe og 250. Jeg fikk tak i fra et 280 drev og trodde jeg hadde et 270 som viste seg å være 250

 

Lykke til med båtlivet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
velkommen til forumet.. gratulere med ny båt.. jeg har ikke greie på drev. men får ihvertfall flyttet tråden din opp igjen :-)

Tusen takk :)

 

På 290 drev er der en sort gummikloss der ditt drev er rustet, kanskje rusten er en stålplate som normalt skal være vulket fast i gummiklossen? Funksjonen til denne gummiklossen er å gi drevet en myk stopp dersom det skulle slå opp ved påkjørsel e.l.

Takk for svar, det kan være at det skal være noe sånnt ja :) regner med det ikke er noe som må utbeders med det første da..? :)

Det er ikke tilt på drevet (kun manuelt)... Det er tiltet opp og knytt fast med taug på bildet.

 

Der rusten er har det stått en demper av gummi som drevet skal "smelle" mot når du tilter det opp. Den luka over drevet er vanlig mangelvare. Ringte til mange som hadde deledrev tilsalgs før jeg fikk fatt i ei. Lokket til 270 kan passe og 250. Jeg fikk tak i fra et 280 drev og trodde jeg hadde et 270 som viste seg å være 250

 

Lykke til med båtlivet

Takk, fint å vite at de kan passe om hverandre :)

Tror luka har falt av pga at det er for høy tomgang på motoren (ca 1500 o/min) forrige eier var redd for å kvele den i havna...:p

Å dermed smalt det ganske bra når den ble satt i gir, noe som sikkert har vært litt påkjenning for giret.. (og påfølgende luka)..

Har funnet ut hvordan jeg skal justere ned tomgangen nå så det skal gjøres så fort båten er på sjøen og har fått kjørt seg varm :)

 

Noen som vet hva som er normal/ideell tomgang på en slik motor?

Link to post

Hei igjen!

 

I kveld sjøsatte vi båten, det gikk ikke så bra. Motor og kjøling så ut til å fungere ok, men dynamoen lader ikke så den er nok også gåen.

Ut av drevet lakk det olje, og styringen var veeeldig tung... så vil tro det har skjedd noe der også, aner ikke hva det kan være men...

:headbang:

 

Så nå må forsiringsselskapet inn i bilde igjen, vet ikke om de dekker reperasjon, men takstmannen som var å så på den tidligere sa at det som forårsaket feilen ikke ble dekket, men at følgeskader ble det... så krysser fingrene :wink:

 

Her er ett par bilder fra en nydelig tur jeg hadde i sommer. Båten har hjemme havn i Beitstad, Steinkjer, Nord-Trøndelag. Her var jeg på en rundttur (Skjelvågen - Verdal - Levanger). Bildene er tatt på Verdal gjestehavn :)

 

dsc00203.jpg

 

dsc00202.jpg

 

Dette bildet er tatt på tur til Verdal, under Skarnsundsbrua.

 

dsc00201.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...