Jump to content

Kjøp av ny/brukt 4-5 hk til gummijolle

GWO

Recommended Posts

Jeg skal anskaffe påhenger til min gummijolle og vurderer både ny og brukt 4-5 hk. Gummijolla brukes nok mest av et par gutter på 12-13 år med de begrensninger som da gjelder for fart osv. Noen som har bra tips om forhandlere i Oslo V, Asker og Bærum, evt pent brukt motor? Og hvilket merke bør man velge? Hadde tidligere Mercury 4 HK og er jo litt glad i Merc. men det henger mest sammen med at de tøffeste gutta i barndommen hadde det på sine 10 fots With, mens jeg hadde Evinrude! Var helt åpenbart litt misunnelig den gang!

Jeg ville anbefale deg Mercury 4 hk. De er svært spreke, og rimelige i bruktkjøp. Du burde kunne få en i god stand til 2000-2500 kroner.

Hadde en Yamaha 4 hk som ikke hadde så mye futt, men Yamaha har jo et meget godt rykte, så det er (nesten) et sikkert kjøp.

Nå har jeg en Mercury 5 hk, som jeg føler ikke klarer mer enn 4 hk motoren jeg hadde tidligere.

/Are

Redigert av Fusebox (see edit history)
Og holde seg langt unna Tohatsu..

:confused:

har min tredje Tohatsu påhenger (som er byttet/solgt grunnet størrelser og ikke feil :smiley: ) - kjempefornøyd. Har tidligere også hatt Yamaha, men kan ikke med den bakgrunn si noe negativt om Tohatsu. Hadde i fjor en Tohatsu 5 hk på en 290 cm gummibåt. Den planet i alle fall med meg selv og mine 2 største sønner (antar tilsammen 120-130 kg) - så du får godt fart i alle fall.

Om du går for nytt har i alle fall West System i Oslo totakter igjen i både 4 og 5 hk størrelse på sin "kampanjelink"

Hei og takk for alle svar! Debuterte på dette forum i dag og det er veldig hyggelig at dere svarer. Er ikke så erfaren med påhengsmotorer, men for meg ser det ut som om det er str og vekt som er avgjørende for 2-takter. Er det ellers lurere å kjøpe 4-takter?

Har selv en Steady 230 m/5hk Mercury. Men det er bare utenpå :wink: De minste motorene til Mercury/Mariner er laget av Tohatsu. Og det er en kjempefin motor. På hytta er vi flere familier, og vi hadde på det meste 4 steadyer med Mercury/Tohatsu motorer. Og de gikk jevnt. Har ikke hatt noen problemer med dem i det hele tatt. 1-2 trekk i snora så starter de. Hver gang.

Hvis vi snakker om disse motorene, vil jeg anbefale 5hk pga den har separat 12liter bensintank. Man kan kjøre i mange timer(dager..) med den tanken. I tillegg har den innebygget tank.

På 4hk har man bare den innebygde tanken på ca 1 liter, og det er ikke montert tilkobling for separat tank. Tanken på at mine unger skulle stå i en liten jolle ett eller annet sted utpå med en femliters kanne med bensin og forsøke å fylle den innebygde tanken når de har kjørt tom(tro meg, det vil skje) var nok til at jeg kjøpte 5hk og separat tank. Denne er såpass stor at de garantert er innom brygga mellom full og tom tank. Da kan jeg fylle for dem i litt ordnede former.

Hadde ikke vurdert å kjøpe firetakter på disse små. Ungene dine kommer garantert ikke til å kjøre mye på sakte fart. På full fart er det ikke noe særlig forskjell i forbruk 2T og 4T. Disse småmotorene går nærmest på god lukt og gammel vane i alle tilfelle.

Mye mindre rallemikk som kan ryke på en 2T.

Jeg har ingen problemer med å anbefale Mariner/Mercury/Tohatsu.

Jeg har en Johnson 4 hk 4-takter. Fryktelig tung å ta av og på jolla synes jeg. 26 kg tørrvekt hvis ikke jeg husker feil, og det er mer enn nok å balansere bak på badeplattformen. Til sammenlikning veier min 2,3 hk Evinrude bare 12 kg. Ikke samme spruten naturligvis, men jeg ville tenkt en del på vekta ja.

mvh tuffff

Hvis vi snakker om disse motorene, vil jeg anbefale 5hk pga den har separat 12liter bensintank. Man kan kjøre i mange timer(dager..) med den tanken. I tillegg har den innebygget tank.

På 4hk har man bare den innebygde tanken på ca 1 liter, og det er ikke montert tilkobling for separat tank. Tanken på at mine unger skulle stå i en liten jolle ett eller annet sted utpå med en femliters kanne med bensin og forsøke å fylle den innebygde tanken når de har kjørt tom(tro meg, det vil skje) var nok til at jeg kjøpte 5hk og separat tank. Denne er såpass stor at de garantert er innom brygga mellom full og tom tank. Da kan jeg fylle for dem i litt ordnede former.

Om ungene ikke er store nok til å fylle bensin selv er de etter mitt syn definitivt ikke store til å kjøre rundt på egenhånd.

Om ungene ikke er store nok til å fylle bensin selv er de etter mitt syn definitivt ikke store til å kjøre rundt på egenhånd.

Det er klart en 10-åring fint klarer å fylle bensin fra en femliterskanne over på motoren. Spørsmålet er vel heller om jeg tillater at han gjør det. Det er snakk om hvilke faremomenter vi ønsker at våre barn skal takle på egen hånd, og i hvilken alder.

Og til dette er mitt svar at når det gjelder bensinfylling, ønsker jeg at dette i størst mulig grad foregår på brygga hvor både tanken og ungene står støtt, og hvor risikoen for at bensinkanne og/eller en av ungene faller over ripa når de blir overrasket av f.eks en hekkbølge rett og slett er eliminert bort.

Men spar gjerne en tusenlapp på at ungene ordner opp i dette selv for min del, det er ikke mine unger :rolleyes:

Redigert av Honduras (see edit history)
Men spar gjerne en tusenlapp på at ungene ordner opp i dette selv for min del, det er ikke mine unger :rolleyes:

Kanskje man heller bør vente med å tillate at ungen racer rundt i jolla til ungen faktisk er stor nok, og du tør å gi ungen ansvaret for det som skjer ombord.

Jeg blir skremt over holdningene.. Folk mener det er helt ok å la en 10åring race rundt i jolla, mellom andre båter og sånt, med den risikoen det innebærer. Men å fylle bensin selv ute på sjøen, nei det kan man ikke tillate.

Skremmende!

Hvis du nettopp har lært guttungen å sykle, lar du vel neppe poden sykle alene på de mest trafikkerte veiene selv om han altså kan sykle. Kunnskapen kommer som du sikkert vet, ikke alt på en dag. Men litt etter litt.

Selvsagt er det fornuftig å hjelpe til med bensin fylling. Å slippe til en 10-åring i gummijolle med 4 hester er etter mitt syn svært akseptabelt. Det vil være konstruktivt og lærerikt. Man holder selvsagt små "skippere" under oppsyn.

Redigert av stigbåt (see edit history)
Med kun en krabat på 12-13 år ombord og 4 hk er jeg redd den gummijolla går godt over de fastsatte 10 knop. 2,5 - 3 hk er nok maks dersom du legger vekt på slike ting.

Jeg kan bekrefte dette. Vi har en Arimar 270 RIB med 4 HK Yamaha, og den kommer greit opp i 17 knop med meg alene. Med en tiåring, som typisk veier halvparten av meg, blir dette heftige greier :yesnod: Man skal være disiplinert og/eller stødig på styrekulten for at dette skal gå bra.

og med 2,4 hk er jeg redd gutta blir hjemme med playstation i stedet!

Jeg tror jeg må ned i ca 2.5 HK for å kunne slippe eldstemann (snart ni) alene utpå.

Hilsen hos

Hvis du nettopp har lært guttungen å sykle, lar du vel neppe poden sykle alene på de mest trafikkerte veiene selv om han altså kan sykle. Kunnskapen kommer som du sikkert vet, ikke alt på en dag. Men litt etter litt.

Selvsagt er det fornuftig å hjelpe til med bensin fylling. Å slippe til en 10-åring i gummijolle med 4 hester er etter mitt syn svært akseptabelt. Det vil være konstruktivt og lærerikt. Man holder selvsagt små "skippere" under oppsyn.

Har man akkurat lært guttungen å sykle lar man da ungen sykle alene, men gir klare instrukser for hvor det er lov å være.

Det er en del andre risikomomenter å ta hensyn til på sjøen, men det virker ikke som du er villig til å forstå det.

Å slippe til en 10-åring i gummijolle med 4 hester er etter mitt syn svært akseptabelt. Det vil være konstruktivt og lærerikt. Man holder selvsagt små "skippere" under oppsyn.

Synes du virkelig det?? :eek:

Vi har en Arimar 270 RIB med 4 HK Yamaha, og den kommer greit opp i 17 knop med meg alene.

mvh tuffff

Kanskje man heller bør vente med å tillate at ungen racer rundt i jolla til ungen faktisk er stor nok, og du tør å gi ungen ansvaret for det som skjer ombord.

Jeg blir skremt over holdningene.. Folk mener det er helt ok å la en 10åring race rundt i jolla, mellom andre båter og sånt, med den risikoen det innebærer. Men å fylle bensin selv ute på sjøen, nei det kan man ikke tillate.

Skremmende!

Du vet ikke hva jeg tillater, du vet ikke hvordan farvannet ser ut der vi har hytte, og hvor langt unna mine barn slipper med jolla. Forstår derfor ikke hvilken av mine holdninger du blir skremt av :rolleyes:

Det vi snakket om i denne tråden var 4-5hk motorer. Jeg kom med en anbefaling ut fra hvilke kriterier som er viktige for meg. I dette tilfelle anbefaler jeg motor med separat tank fordi da eliminerer man behovet for bensinpåfylling ute til sjøs. Det er ETT faremoment mindre.

Vi kan gjerne ta en diskusjon om når ungene skal få lov til å begynne å kjøre jolle, men det blir feil i denne tråden hvor en spør om ett spesifikt råd i forhold til kjøp av motor.

DIN holdning om at ungene ikke skal sleppe ut i jolle før de behersker alt vedrørende drift og vedlikehold av motor samt være innforstått med samtlige regler vedrørende navigasjon etc er en annen tilnærming enn det jeg har valgt. Jeg har eliminert risikoen for ulykker ifm bensinpåfylling. I tillegg er de underlagt ett strengt regime i forhold til hvor de kan kjøre, hvilke hastigheter det skal kjøres i osv. Men det kan vi ta i en annen tråd hvis du vil ha noen innspill før du lar det skremme av holdninger du ikke vet noe om.

Å slippe til en 10-åring i gummijolle med 4 hester er etter mitt syn svært akseptabelt.

Avhengig av når, hvor og forutsatt tilsyn så har ikke jeg heller noe problem med det, been there done that, og nå har jeg to gutter på 18 og 21 som håndterer båtene med den største selvfølge på alle måter! Ekte "båtfolk" har det blitt av dem! :rolleyes:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...