Brumle Startet 30.August.2007 Del på Facebook Startet 30.August.2007 Noen som har erfart et Bravo two slurer etter et par hundre timer, mitt drev begynte med dette i sommer etter at det hadde gått 170 timer. Merket det med at det tok lengre og lengre tid før det koblet inn etter at det ble satt i gear. Kontaktet en Mercruiser forhandler som tok båten opp for og sjekke dette, de mente først at dette kun var en justeringsak. Men etter hvert ble det konstatert at konen var utslitt, noe mekanikeren synes var merkelig etter så få timer. Han fant heller ingen årsak som kunne forårsake denne slitasjen. Han mente også dette måtte være en fabrikasjonsfeil som trolig ble dekket på garantien. (drevet er 26 mnd gammelt) Verkstedet tok kontakt med Marine power som er importør for Mercruiser, og fikk til svar at dette var en slitedel som ikke dekkes av noen garanti. Jeg synes nå at dette er fo0r dårlig hvis dette er normalen for disse drevene. Noen som har samme erfaring ??? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.August.2007 Del på Facebook Svart 30.August.2007 Har du kun sluring ved innkobling eller har du også opplevd at det slurer i marsjfart? Tema har vært oppe tidligere i denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=32959 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Brumle Svart 30.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2007 Slurer kun ved innkobling, når den først kobler til er det ikke noe problem. Det som skjer etter hvert er at den ikke kobler inn i det hele tatt, antar jeg.... Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 30.August.2007 Del på Facebook Svart 30.August.2007 Ja, dette ligner veldig på det jeg opplever med mitt Bravo 2 drev..... Det er fra -97, og skal etter sigende være gått ca. 250 timer frem til 2004, da det ble "overhalt" i forbindelse med installasjon av ny motor. Er nå gått 150 timer siden da. I mitt tilfelle virker det som innkobling går lettere når motor/drev er kaldt, dvs. like etter oppstart. Da kan jeg kjenne at det går i inngrep, men "slipper" litt innimellom. Etter en tids kjøring må jeg opp med turtallet før det kobler i det hele tatt.... Det funker på et vis, men fryktelig irriterende, og en smule stressende ved finmanøvrering i trang havn..... Har prøvd å justere på kabler og i kontrollbokser, men problemet ligger ikke der.... Hadde håpet å leve med dette til utpå vinteren, da jeg ønsker å bruke båten mest mulig gjennom hele året... En uke eller to uten båt på det kaldeste i vinter var planen, men det spørs om jeg ikke bare må få gjort noe jo før jo heller. Noen som har en pekepinn på kostnad ved evt. utskifting av deler (kon etc.)? Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 30.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2007 Samme problem som jeg har ja, når drevet er kaldt koblet det inn nesten med det samme, men når det er varmt tar det noen (flere) sekunder før det kobler inn. Øker jeg turtallet kobler det inn noe raskere men en skal være forsiktig med dette for ikke og skade drevet. Har ikke fått sluttsummen på jobben enda men ca 3.000 i deler pluss arb. Men hvis dette er vanlige slitedeler som må skiftes oftere enn belgen bør jo dette være en jobb som en handyman kan gjøre selv vil jeg tro.... Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 30.August.2007 Del på Facebook Svart 30.August.2007 Det er jo på en måte litt trøst i felles skjebne..... Ja, slik at jeg nå føler meg tryggere på at dette går an å leve med for en periode uten å være så veldig bekymret for at det plutselig vil utvikle seg til noe mer alvorlig (...og dyrt...) Jeg har snakket med noen verksteder her i Bergensområdet, men føler ikke at det virker som noen har vært borti akkurat dette før.... Vet ikke hvor Brumle holder til, men om det er i nærheten skulle jeg gjerne hatt tips om et godt verksted.... Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 30.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2007 Jeg bor i Oslo området men har satt inn båten i Fredrikstad på grunn av de var de eneste som hadde tid til og se på dette da. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.August.2007 Del på Facebook Svart 30.August.2007 Jeg har de samme symptomene men fikk forklart av Rogaland Lystbåtservice at det skyltes min kontrollboks som var slitt og at den ikke koblet riktig inn. Drevet mitt er et Bravo 3x fra 2004 med 210 timer på nakken. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Brumle Svart 30.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2007 OK, jeg skal bytte kontrollbokser til en spak nå i vinter. Men mekanikeren trodde ikke slitasjen kom av dette...... Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 30.August.2007 Del på Facebook Svart 30.August.2007 Hadde et tilfelle med Bravo II X hvor det ikke gikk i gear forover når det var kaldt. (Noen ganger) Der var det noen oljekanaler i clutchen som måtte freses/slipes opp litt da de var litt for trange. Ble fikset på garanti. Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 30.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2007 Uansett er dette for dårlig av Mercruiser, 170 timer så må drevet demonteres og innvendige deler for noen tusen må skiftes på grunn av de er utslitt. Hva med båter som brukes til yrkesbruk, taxibåter, mob båter etc. disse går vel flere hundre timer i året... Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 30.August.2007 Del på Facebook Svart 30.August.2007 Det er også en forutsetning at man bruker mercruiser HP-gearolje(gul etikett). Den er seig, grønn og lukter veldig vondt! Andre oljer kan oppføre seg rart under visse driftforhold. (varmt og kald var f.eks nevnt) Vanlig 80W90 gearolje med litt vann i kan f.eks gjøre at den ikke går i gear i det hele tatt... Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 30.August.2007 Del på Facebook Svart 30.August.2007 Har ihverfall aldri brukt noe annet en Mercruiser sin olje...... Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Jeg har inntrykk av at dette fenomenet inntreffer på båter som er noen år gamle. Jeg vet ikke hvordan det er med din båt Brumle.... Men teorien min er at kanskje slitte kontrollbokser og overføringer kanskje gjør at giret ikke kommer helt i inngrep, og så utvikler det seg over tid... I så fall vil dette kunne skje selv om man monterer et nytt drev sammen med "gammelt" kontrollutstyr... Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Siterer meg sjøl fra den andre tråden. Om oljen ikke evakueres fra kon-clutchen raskt nok, får du sluring ved tomgang, og eventuelt forsinkelse når du setter i gir. Jeg hadde samme symptomer på mitt Bravo 1. Byttet kontrollboks og nedre wire. Etter 2 dager var problemet tilbake. Drevet ble åpnet av merkeverksted. Alle deler innenfor toleransene. MEN: 3 olje-evakueringsspor i kon-clutch var litt "vridd", og det lå også litt oljeslam i disse. Konklusjon: Oljen kom seg ikke raskt nok ut av konen da drevet ble satt i gir. Dette medførte sluring på tomgang, da momentet er minst. Merkes spesielt godt ved tomgang fremover i med-sjø, da konen kan slippe helt. Medisin: Puss opp oljespora, og "riss" konen. Har nå gått over 600 mil etter reparasjonen. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Brumle Svart 31.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2007 Siterer meg sjøl fra den andre tråden. Om oljen ikke evakueres fra kon-clutchen raskt nok, får du sluring ved tomgang, og eventuelt forsinkelse når du setter i gir. Men hva er årsaken til at sporene tetter seg??? har det sammenheng med for lavt turtall evt slitte hendler til gear. Båten er fra 90, men jeg sjekket dette med hendlene og de trykker wiren til drevet helt i bunn. Mekanikeren kunne heller ikke se at det var noe feil her. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Noen som har prøvd uoriginal olje i årenes løp? Ikke vet jeg... Konen står jo på en gjengebolt, og blir "skrudd" oppi konhylsa av det økende momentet. En teori blir da at om man kjører på tomgang i medsjø, vil muligens "dønningstoppen" snu momentet, dvs at bølgen tar igjen båten. Da vil vannet skyve propellen i stedet for omvendt, og som en følge av dette vil konen glippe noen tideler for hver bølgetopp. Dette kan polere kon og hylse, og forklare hvorfor oljesporene var litt "vridd" til tross for at delene hver for seg og samlet var godt innafor slitetoleransene. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
SF Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 (redigert) Jeg har nå byttet kontrollboks på min båt og satte på en ny Teleflex CH1700. Jeg har ikke fått testet båten mye men merket en enorm forskjell med ny boks. Nå slår drevet kontant i gir både forrover og bakover og jeg må bevege spaken mye forbi punktet den slår i gir før turtallet øker på motor. Jeg har nå ingen sluring i hele tatt og kan med rimelig god sikkerhet si at mitt problem ikke lå i drevet (konen) men i en dårlig kontrollboks. Redigert 7.September.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Brumle Svart 8.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2007 Høres bra ut, er nok løsningen det ja, på min båt har jeg aldri hørt det kontante "smellet" når den settes i forover, men i revers høres det. Så da satser jeg på at problemet ligger i kontrollboksene hos meg også. Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 8.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2007 Høres bra ut, er nok løsningen det ja, på min båt har jeg aldri hørt det kontante "smellet" når den settes i forover, men i revers høres det. Så da satser jeg på at problemet ligger i kontrollboksene hos meg også. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 9.September.2007 Del på Facebook Svart 9.September.2007 Min var også ok i revers men ikke forrover. Selv etter justering av gear wire så slurte den seg i gear forrover. Først etter litt turtall kom en kontant innkobling. Nå er den kontant både forrover og bakover Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Brumle Svart 19.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2007 Nå er båten på land drevet er fikset, har ikke prøvekjørt selv men mekanikeren hadde prøvekjørt og allt var ok. Har sjekket litt ang og bytte fra to spaker til en, men det viser seg at når det er to styreposisjoner så må det også monteres noe leamikk som gjør at ikke begge spakene går samtidig. Noen som har erfaring med dette, er redd det blir veldig upresist når det blir flere overganger fra hendelen og ned til drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Sira Svart 19.November.2007 Del på Facebook Svart 19.November.2007 Hei Brumle og takk for sist. Mener bestemt jeg har sett den båten før Tok den jobben i vår da jeg monterte utestyring. For mitt vedkommende gikk det veldig fint.Fungerer perfekt. Monterte en morse gear og en gass- synkronisator i motorrommet. Du kan bruke de gamle wirene,men i tillegg må du montere wirer fra synkronisatorene til gear/gass. Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten Link to post
Yankee Svart 19.November.2007 Del på Facebook Svart 19.November.2007 Noen som har beskrivelse av hvordan jobben med å bytte eller gjøre ren konen utføres? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 19.November.2007 Del på Facebook Svart 19.November.2007 Monterte en morse gear og en gass- synkronisator i motorrommet. Du kan bruke de gamle wirene,men i tillegg må du montere wirer fra synkronisatorene til gear/gass. Kan du utdype dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.