SveinHa Startet 16.Januar.2004 Del på Facebook Startet 16.Januar.2004 Turboen trenger strengt tatt ikke kjøling. Mange båtmotorer, bl.a. Vetus-Deutz, mange Ford og også store skipsdiesler, har isolert turbo. Kjølingen/isolering er mest for å unngå varme flater i motorrommet. Får du en skvett diesel, f.eks med slangebrudd, på en varm turbo tar det fyr momentant! Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
GeirFrode Svart 16.Januar.2004 Del på Facebook Svart 16.Januar.2004 Lurer i den sammenheng på hva jeg skal gjøre med kjøling av turboen. Noen sier at jeg kan kveile inn turboen med kobberrør men jeg ser for meg at disse vil få liten kontaktflate med denne og kansje ikke så stor virkning. Finnes det noe jeg kan "pakke" inn turboen med eventuellt i tillegg til å bruke kjølerør?Dette har faktisk jeg fundert litt på også. Jeg har bare laget en kappe av rockwool med alu-film utenpå som ligger løst rundt turboen. Dette fungerer greit, men er litt bekymret for evt lekkasjer av drivstoff som kan antennes. Har nemlig hatt diesellekkasje en gang da et dyserør sprakk, og det var ikke noe moro. Masse dieselsøl rundt motoren. Heldigvis gikk det bra, men likte ikke situasjonen. Regner med at vannkjølt turbo koster skjorta, og den jeg har er helt ok, så jeg har ikke lyst til å skifte den ut. Hadde vært fint om noen har tips her! Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 16.Januar.2004 Del på Facebook Svart 16.Januar.2004 Når dere snakker om varme turboer og brann kom jeg på en samtale med en mekanikker fra en av Bergens spesialfirma for vedlikehold og rep av båtmotorer. Han hadde kjøpt en båt som det hadde vært brann i. Jeg spurte da om årsaken til brann i båt og han kunne fortelle: Lydisolasjon i motor om var en stor årsak til brann. Isolasjonen løsner og begynner å slenge litt og havner tilslutt på en rødglødende turbo. Dermed full fyr. Spesielt isolasjon i tak eller luke over Turbo må en være veldig OBS på. En annen ting i denne forbindlse er at motorisolsjonen som er brukt i de fleste båter brenner veldig godt og lager mye røyk. Ny skum i handelen idag er heller ikke helt god. Litt diesel på isolasjonen i tillegg gjør det ikke bedre Nå kan sikkert mange si at min turbo er vannavkjølt så det skjer ikke meg. Forsvinner kjølinga brenner det her også. Masse negativt her men jeg tror at mange bør tenke litt over hvordan det ser ut i motor romet. Jeg har store skiver på skruer skrudd i tillegg til lim i det farlige området. Hører ikke noe mer støy i båten pga dette. Kanskje sporet fullstendig av i forhold til ditt spørsmål men dette kom for meg da du skrev trangt motor rom. Hilsen Kaare Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.