Jump to content

Re: kjøling av turbo


SveinHa

Recommended Posts

Turboen trenger strengt tatt ikke kjøling. Mange båtmotorer, bl.a. Vetus-Deutz, mange Ford og også store skipsdiesler, har isolert turbo. Kjølingen/isolering er mest for å unngå varme flater i motorrommet.

 

Får du en skvett diesel, f.eks med slangebrudd, på en varm turbo tar det fyr momentant!

Link to post

Lurer i den sammenheng på hva jeg skal gjøre med kjøling av turboen. Noen sier at jeg kan kveile inn turboen med kobberrør men jeg ser for meg at disse vil få liten kontaktflate med denne og kansje ikke så stor virkning. Finnes det noe jeg kan "pakke" inn turboen med eventuellt i tillegg til å bruke kjølerør?

Dette har faktisk jeg fundert litt på også. Jeg har bare laget en kappe av rockwool med alu-film utenpå som ligger løst rundt turboen. Dette fungerer greit, men er litt bekymret for evt lekkasjer av drivstoff som kan antennes. Har nemlig hatt diesellekkasje en gang da et dyserør sprakk, og det var ikke noe moro.  Masse dieselsøl rundt motoren. :sailing: Heldigvis gikk det bra, men likte ikke situasjonen.

Regner med at vannkjølt turbo koster skjorta, og den jeg har er helt ok, så jeg har ikke lyst til å skifte den ut. Hadde vært fint om noen har tips her!

Link to post

Når dere snakker om varme turboer og brann kom jeg på en samtale med en mekanikker fra en av Bergens spesialfirma for vedlikehold og rep av båtmotorer. Han hadde kjøpt en båt som det hadde vært brann i.

Jeg spurte da om årsaken til brann i båt og han kunne fortelle: Lydisolasjon i motor om var en stor årsak til brann. Isolasjonen løsner og begynner å slenge litt og havner tilslutt på en rødglødende turbo. Dermed full fyr.  Spesielt isolasjon i tak eller luke over Turbo må en være veldig OBS på.

En annen ting i denne forbindlse er at motorisolsjonen som er brukt i de fleste båter brenner veldig godt og lager mye røyk. Ny skum i handelen idag er heller ikke helt god.

Litt diesel på isolasjonen i tillegg gjør det ikke bedre

Nå kan sikkert mange si at min turbo er vannavkjølt så det skjer ikke meg. Forsvinner kjølinga brenner det her også.

Masse negativt her men jeg tror at mange bør tenke litt over hvordan det ser ut i motor romet.

Jeg har store skiver på skruer skrudd i tillegg til lim i det farlige området. Hører ikke noe mer støy i båten pga dette.

Kanskje sporet fullstendig av i forhold til ditt spørsmål men dette kom for meg da du skrev trangt motor rom.

Hilsen Kaare

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...