Jump to content

Vindstyrketabell


REM

Recommended Posts

Styrke 5, hva betyr det? Regner med at en da sikter til Beaufortskalaen, men jeg er ikke sikker. Noen som vet hvor jeg kan finne en god vindstyrketabell som viser sammenhengen mellom m/s, Beaufort, knop osv?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor jeg kan finne en god vindstyrketabell som viser sammenhengen mellom m/s, Beaufort, knop osv?

Hei.

 

En slik tabell for Beaufort, knop og m/s for 10 Europeiske språk! finner du på min hjemmeside, eller å følge linken http://trudelutt.com/vaeret/beaufort.php direkte.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En tommelfingerregel sier at styrken i Beaufort gir omtrend det dobbelte i m/s (5 BF = 10m/s)

Hei.

 

Dette synes jeg stemmer dårlig ut fra tabellen for en del vindstyrker: :rolleyes:

 

 3BF  =  3,4 - 5,4m/s     (lett bris)

 8BF  = 17,2 - 20,7m/s   (sterk kuling)

10BF  = 24,5 - 28,4m/s   (full storm)

 

Men en annen tommelfingerregel som passer bedre er at styrken i m/s gir omtrent det dobbelte i knop (frisk bris, 8,0 - 10,7m/s = 17 - 21knop)  :smiley:

 

Lars H. .  :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En tommelfingerregel sier at styrken i Beaufort gir omtrend det dobbelte i m/s (5 BF = 10m/s)

Tja, sånn omtrentlig. Det er mest riktig midt på skalaen. Ved svake vinder er det endel mindre enn fordobling, og ved sterkere vinder  blir det mer enn fordobling, men som tommelfingerregel var det slett ikke så galt :rolleyes:
Link to post
Share on other sites

Men en annen tommelfingerregel som passer bedre er at styrken i m/s gir omtrent det dobbelte i knop (frisk bris, 8,0 - 10,7m/s = 17 - 21knop)

1 knop = 1852 m/time = 1852 / 3600 m/s = 0,5144 m/s

 

Og følgelig:

 

1 m/s = 3600 / 1852 = 1,9438 knop  :smiley:

 

Altså en meget nøyaktig tommelfingerregel.  :cheers:

 

Så forresten på din hjemmeside at islendingene kaller sterk storm for Ofsaveður.  :wink:

-Kan ikke bli mer enig, best å holde seg innendørs da!

/MS

Link to post
Share on other sites

Så forresten på din hjemmeside at islendingene kaller sterk storm for Ofsaveður.  :sailing:

-Kan ikke bli mer enig, best å holde seg innendørs da!

Ja, det var interessant!

 

For her på vestlandet kalles ordentlig dårlig vær for "Offselig"  -  det kan jo ha en sammenheng.

 

For øvrig er det mest pålitelige værtegnet jeg kjenner til: "Hvis skaren bærer en voksen mann dagen før St. Hans   -   da blir det sen vår!"

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...