Sportmann 14" Startet 30.August.2007 Del på Facebook Startet 30.August.2007 (redigert) har ein 35 hk. Johnson fra midten av 80-tallet som er tungstarta og sviver dårlig på tomgang, og har dermed hatt mistanker om dårlig kompresjon. Testa i går, og fekk verdier på 8,5 Bar på begge sylindrene. Etter ein dæsj olje inn i tennplugghullet steig trykket med 1 Bar. Er vel såpass at ein bør bytte stempelringer..? Men, for å få bestilt sånt no trenger ein vel serienummer (noe eg ikkje har greid å finne på min motor). Noen som veit kor det er stempla inn? Redigert 30.August.2007 av Sportmann 14" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 30.August.2007 Del på Facebook Svart 30.August.2007 8,5 - 9,5 er ikke alarmerende lavt, var begge sylindrene innenfor 5 % ??. Hvordan ble kompen målt, kald/varm motor, null/full gass, med el start eller med hånd start... Når det gjelder års modell.... vil modell nummeret stå på ei plate på brakketen, muligens også stemplet inn på selve blokka. Hvis du velger å ta opp motoren vil du kjapt finne ut hvilke deler du trenger.... 35 hk 1976 > 1984 hadde 3.000" boring ( samme ringer på alle ) 35 hk 1986 > 1987 hadde 3.187" boring ( samme ringer på 40 > 60 hk 1975 > 1998 ( unntatt 86-88 60hk)) Sjekk samtidig slitasjen i sylinder, urundhet og eventuelt konisk slitasje, overdim stempler fåes i .020" .030" . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Sportmann 14" Svart 31.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2007 Uten olje nådde begge sylindrene samme trykk, men det gikk litt fort, så er litt usikker ved test nr to. Siden båten står på henger var det med kald motor (snorstart -drog heilt til trykket stabiliserte seg). Kan nok ha glømt å sjekke gassen dog.. Fokusen var egentlig på at trykket steig med olje tilført, uten at eg er sikker på kor mykje som er "faretruande". Det passa bare så greit med symptomene Har saumfart motoren etter nummer, men den er jo omlakkert (malt med kost), så skal ta ein kikk til.. Får kjøre motoren litt varm, sjekke spjeldet, og teste igjen på mandag. Motoren skal nok opp etter kvart, om bare for å dissekere, men har ikkje instrument for å måle boring. Det er jo forsåvidt ein god grunn til å handle inn dette og ein hon då Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.