Jump to content

Krybbe for Nidelv 24, tegning eller annen god løsning?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg hentet hjem "ny" Nidelv 24 i sommer, uten krybbe for opplag. Om ca 1 måned må båten opp, og innen den tid må jeg ha et "hi" klart ;-)

Er det noen som har en tegning på en krybbe, evt. en annen god løsning for opplag av denne båten?

(Tror jeg en gang i tiden har hørt om en samling av slike tegninger her på Baatplassen, men fant ikke frem til dette ved søk her.)

Evt. om det er noen som har en passende krybbe stående som de ikke skal bruke lenger...

Vil gjerne ha en krybbe som er relativt enkel å bygge. Gjerne også demonterbar.

Takk for hjelp! :cheers:

Edit: rettet skriveleif

Edited by psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Takk for linken. Det viser seg at dette er for seilbåter...

Jeg vil gjerne ha noe for motorbåter, så slipper jeg å bygge stillas for å polere skrogsiden :lol:

Noen andre forslag?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Jepp, dette var mer riktig :yesnod:

Regner med at du stiver av mellom krybbene med skråplanker for å hindre at båten deiser forover eller bakover. Som en "X" sett fra siden?

Eller hvordan gjør man det best?

Hadde en orginal båtkybbe til Nidelv 24 i mange år. Lånte den bort og har siden ikke sett noe til den. Ellers kunne jeg tatt bilder og tatt mål.. :sad:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Ring opp til Løddesøl Sagbruk, de lager krybber til mange av båttypene.

Disse koster svært lite, og er i særdeleshet solide.

Såvidt jeg kan huske, leverer de blant annet til Windy, Scand, Nidelv.

Jeg har selv kjøpt kryppe der oppe til tidligere båter. Meget godt fornøyd, og kom vel egentlig den gang frem til at det ikke lønnet seg for meg å lage dette for egenhånd........

Takk Perlen. Jeg skal ringe dem på mandag (Løddesøl sag?). Er ikke noe poeng å lage krybba selv hvis jeg kun sparer noen få hundrelapper på det.

eysteind: Paller på bakken med bildekk oppå for kjølen, og deretter noen 2x4" mellom bakken og ripa? - Er en mulig løsning, men der båten skal stå må jeg nok lage noen form for "truger" til 2x4", for det er ganske mykt jordsmonn... PS: Blir det ikke fort noe av bunnen som ikke kan stoffes pga bildekkene? - En god krybbe okkuperer vel mindre av bunnen, eller hva?

Hmmm.. En tanke: Jeg kan jo kanskje stikke bortom Nidelv Båt og spørre dem. De holder jo til kun 20 minutter herfra... (Tenkte ikke på det før nå.)

Har en orginal Nidelv 24 krybbe liggende som fulgte båten.

Den består av to lave formskårne stykkker som kjølen passer direkte ned i, se for deg to liggende slike { (med flat bunn underst da da).

Disse skal da ved bruk kobbles sammen og avstivves med vannrette bjelker mellom.

Jeg har ikke sett andre bruke slik krybbe, og har heller aldri testet den selv, men den fulgte nå med båten, og gir i teorien en bedre støtte over større flate en normale puntstøtter (vil jeg tro), men samtidig gir den vel større utfordringer ved bunnsmøring :rolleyes: .

Jeg bor på Vestlandet og har derfor bare båten på land noen dager om året og da i båtklubbens vogn, så jeg trenger ikke min. Du kan derfor låne min på ubestemt tid (til jeg selger båten), men det forutsetter jo at du bor eller er i nærheten av Stavanger av og til (fant ikke bosted i Profilen din).

Mistenker at det kan være litt begynende råte på den, og at den kanskje må utbedres litt før bruk.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Den krybben som Erik snakker om er den vi også har/hadde. Vi brukte den flere ganger og båten sto veldig godt oppi.

Men den var rimelig stor og tung selv når den var demontert, krevde tilhenger eller varebil for transport....

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Er det en slik krybbe dere beskriver? (nedenfor i demontert tilstand)

dsc03085_2.jpg

Jeg fikk denne krybben med min Nidelv, men er usikker på om det er tidligere eier som har tatt seg flid å lage den :smash: eller om slike har vært å få tak i på annen måte.

Har to stk. 4x4 bjelker som boltes sammen med disse to stykkene på bildet med en bolt i hvert hjørne. I tillegg har jeg slått på fire avstivere. Neste gang båten skal på land vil jeg i tillegg legge noe slags forhøyning under de to bære-stykkene (som er avbildet) for å komme bedre til under båten. Siste bunnstoffingen hvor jeg ikke kommer til pga. krybben tar jeg ved sjøsetting.

Vel, dette hjelper kanskje ikke deg, psolse02. Men vis du ikke finner en annen løsning, kan jeg alltids tegne en mal basert på min krybbe og sende den til deg. Ellers er jeg interessert i å høre hva hjelp du får hos Nidelv.

Min blogg på baatplassen.

Sjarles:

Jeg vil veldig gjerne motta en tegning fra deg :-) :cheers:

Med en stikksag og litt ordentlig materiale skulle jo det der la seg bygge ;-)

Svar fra Nidelv var at de har en underleverandør, og Nidelv skal ha 1700 + mva + frakt

Jeg hadde rimelig peiling på hvem som er underleverandør (bor i nærheten), og kontaktet dem (det hadde jeg gjort uansett). De vil/ kan ikke selge krybben direkte til kunde, noe jeg respekterer. En avtale med Nidelv er en avtale som skal holdes. (Så hvis noen som jobber ved Nidelv leser dette, kan dere vite at underleverandøren på krybber er til å stole på :lol: )

Men jeg spurte dem om de lager universalmodeller, og det gjør de. Kr 1500 inkl mva. :yesnod: Det er jo innen rimelig fornuftig rekkevidde. Hva jeg ender opp med vet jeg ikke, da jeg har litt materialer liggende på tomta. Mulig jeg lager noe også. Har jo rabatt på Montér også.

Sjarles:

Jeg vil veldig gjerne motta en tegning fra deg :-) :cheers:

Ja, denne lar seg bygge med litt saging og hamring!

Du kan jo sende meg en IM med adressen din hvis du vil ha en tegning/beskrivelse tilsendt. Regner med å kunne få ordnet noe i løpet av en ukes tid.

Min blogg på baatplassen.

Mens vi er inne på sånt her, det er ikke noen som har, eller vet om en tilsvarende formet krybbe til en Hortensnekke? Tar gjerne imot maler.. :smiley:

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

• 4 weeks later...
  • 7 years later...

Dette lager du enkelt med noen 2"x4" bjelker, spiker og litt kraftige hengsler(for justering på vinkel).Prøver å legge ved et blde på krybbe jeg har laget til en 23 fot båt 2000 kg.Enkel egenprodusert krybbeKostnad: planker og spiker og vinkler..... tja kanskje 1000,- maxVar nå bare et forslag... :flag:

Skal virkelig avstiverne på denne tegninga ikke festes på noe vis?

Selvfølgelig må du feste fast avstiverne men dette gjør du med skruer eller klosser som du fester i bunnsvill.

Må selvfølgelig lages skikkelig slik at skrå avstivere ikke sklir ut.

Er svært mange år siden jeg lagde denne malen men mener jeg brukte klosser som jeg festet fast på 2"X4" som ligger opp mot båtens underside samt bunnsvill.

Den eneste veien den skrå avstivere vil bevege seg er jo utover pga presset fra båtens bunn.

• 2 weeks later...

Dette lager du enkelt med noen 2"x4" bjelker, spiker og litt kraftige hengsler(for justering på vinkel).Prøver å legge ved et blde på krybbe jeg har laget til en 23 fot båt 2000 kg.Enkel egenprodusert krybbeKostnad: planker og spiker og vinkler..... tja kanskje 1000,- maxVar nå bare et forslag... :flag:

En bekjent anbefalte meg å søke hjelp her inne: Kanskje ikke riktig tid på året for råd ang båtkrybbe, men prøver allikevel jeg.

Jeg skal lage krybbe til min nidelv24 og fant en super tegning i linken over. Har funnet andre tegninger også, men ingen gir meg svar på følgende: hvor langt fra senter av bunnstokken skal skråstøttene festes? Jeg vil tro dette er et viktig element ift hvor skråstøttene treffer båten? Noen som vet?