Jump to content

"Sammenkobling" av Garmin ekkolodd og Kartplotter


celine

Recommended Posts

Hei

 

Har gått til innkjøp av ny kartplotter fra Garmin, og har Garmin ekkolodd fra før.

Det jeg lurer på er hvordan en kobler disse for at de kan kommunisere med hverandre.

Dvs at jeg f.eks får dybden også på kartplotteren og farten på ekkoloddet.

Kobler en bare sammen data inn/ut på begge inst. eller må en ha en "koblingsboks".

Har lett på nettet etter info,men finner ikke noe.

 

 

På forhånd takk for svar

 

"Celine"

Link to post
Share on other sites

I min manual for GPSMAP 182 står det beskrevet hvordan man kobler til ekkolodd, eller "device with sonar output" som de kaller det. Det anbefales at TXD+ på loddet kobles til NMEA IN (com 1 RX) på plotteren. På min plotter er dette pinne 4 (brun ledning)

 

Plotteren kan motta og bruke NMEA setninger av typen WPL, DPT, MTW og VHW.

Link to post
Share on other sites

Har 176C plotter og 160Blue ekkolodd. Begge har to ledninger som er beregnet for kommunikasjon NMEA, en for data inn og den andre for data ut. "Data inn" på den ene koples sammen med "Data ut" på den andre, og motsatt.

 

Jeg kan avlese dataene fra ekkoloddet på plotteren, i tallformat (dybde + fart + vanntemp). Grunnalarm på plotteren bruker dataene fra ekkoloddet. Data fra plotteren er ikke tilgjengelig på ekkoloddet.

 

Vet at Garmins store ekkolodd (ihvertfall 2010) også kan framstille dybder grafisk, slik de framkommer på ekkoloddet, i et splittbilde. Men, jeg vet ikke om den gjør det fra ordinært Garmin ekkolodd, eller om man må ha en spesiell type.

 

Mvh. BEG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...