Jump to content

NYE SAGA 385 - Sagas nye flaggskip


Ficher

Recommended Posts

Nyheten SAGA 385 vil bli lansert i løpet av 2008. Denne modellen vil føye seg inn i rekken av modeller i den nye generasjon SAGA-båter. SAGA 385 vil ha halvplanende skrog med strak aksel, stort selvlensende akterdekk, rommelig dekkssalong og meget god bokomfort for de lengre turer. 3 sovekabiner, 1 separat toalettrom og 1 kombinert toalett- og dusjrom med eget dusjavlukke, skulle tilfredsstille de fleste behov.

 

MER HER.... http://sagaboats.no/content/view/125/66/lang,no/

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

saga385.jpg

 

Modig gjort av Saga å komme med en ny båt som ikke ligner på en "design-joggesko" som de

fleste andre nye båter gjør! Dog, det rare vinduet akterut på siden likte jeg ikke. Denne modellen

burde falle i smak blant den "voksne" garde. Venter med spenning på bilder av hvordan de har

tenkt seg de innvendige løsningene.

 

Lars H.

(Saga'fan)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jo. Men designet da !!! Håpløst utdatert. Dette vil ikke bli noen klasikker. Sorry Saga, dette er ubehjelpelig gammeldags og vil ikke bli en suksess.

Der håper og tror jeg du tar feil, Slagskipet. Jeg synes båten så veldig ren og pen ut i linjene. Det var rett og slett mye å hvile øynene på etter min mening. Dette designet tror jeg vil holde seg mye bedre enn en god del av de "joggeskoene" som leveres fra andre i dag.

Hvordan den er innredet kan jo være en annen sak, men kjenner jeg Saga rett, så blir nok båten både fin og praktisk inni også.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes båten så veldig ren og pen ut i linjene. Det var rett og slett mye å hvile øynene på etter min mening.

 

Helt enig! Tror ganske sikkert at det er et marked for de som har en litt mere konservativ smak hva angår design på båter.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Pene linjer, men de gjør på nytt feilen å la "dollbordet" gå helt akterut istedet for å stoppe det ved begynnelsen av akterdekk. Resultatet blir som på 315, mindre plass på akterdekk (smalere) og mindre plass på badeplattform (pga trappen på hver side). De har nå kommet med en mindre dør ut mot akterdekk enn de har på 315 -BRA!.

Båten er etter min mening pen og de har i tillegg gått for en mer "planende" båt enn 315 ser det ut for på bunnfasongen. Tipper det er større fartspotensiale i denne.

 

Som nevnt i tidligere tråder - ikke alt som ser pent ut er praktisk i bruk. Det gjenstår å se om denne blir det.

 

At båten har konservative linjer tror jeg er valgt helt bevisst. Det er slik Saga eieren vil ha det.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Noen som kan finne bredden på denne båten.....

Min båt er 10,40 lang 3,50 bred. Det gjør at det blir mye plass selv om den ikke er spessielt lang.

Mvh

Catano

Kort spesifikasjon på Saga's hjemmeside: http://sagaboats.no/content/view/126/lang,no/

 

Maks breddde er 3,90.

 

Sagabpats AS sier: Saga 385 er fortsatt under utvikling. Endringer i design, utføring og tekniske spesifikasjoner kan bli gjort uten nærmere informasjon.

Link to post
Share on other sites

jeg skulle ønske flere gjør som bavaria og øker bredden.

 

Det er jeg ikke ubetinget enig i. Dersom boareal er avgjørende sikkert ok, men det har innvirkning på sjøegenskapene.

 

Det jeg synes lite om med Bavaria er at enkelte modeller virker utrolig brede.

 

Saga er kjent for gode sjøegenskaper i mine ufaglærte ører. Nye Saga 385 er 3,90 bred, f.eks Skilsø 36FB er 3,80 bred men 1 meter kortere. Bavaria 37 er 4,03 bred.

 

Ellers en flott båt med mer moderne konservativt design. Men det er definitivt uaktuelt med lukket båt for oss....

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett litt mer på de foreløbige spesifikasjonene til Saga 385. Konseptet er halvplanende m/dyp kjøl. Jeg har sans for den dype kjølen som nok redder mange propeller. Merket meg størrelsen på dieseltanken: ca 1000 l. Det er ikke tvil om at det er mange ivrige tilhengere av Saga-båtene i Norge og faktisk også i Danmark. Jeg tror denne båten vil kunne få et stort publikum. Jeg lurer på om det planlegges 2 eller 3 sovelugarer. Jeg må si at både Marex og Saga har imponert meg de siste årene med sine justeringer i forhold den økte betalingsevnen i Norge. Godt at vi får fornyet småbåtflåten. Bra at det nå er endel norske produsenter som tar opp kampen med de store europeiske produsentene. Når det gjelder den aktuelle 385 modellen synes jeg den er meget tiltalende. Dersom jeg noen gang kommer til å konvertere fra trawler til motorbåt vil nok Saga 385 bli vurdert nærmere.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her er det Sagaboats foreløpig sier om båten:

 

Lengde maks: 12.0 m

Bredde maks: 3.90 m

Dyptgående: ca. 1.05 m

Vekt: ca. 8.000 kg

Skrogtype: Halvplanende m/dyp kjøl

Materiale: Glassfiberarmert polyester (GAP)

Diesel: ca. 1000 l

Vann: ca. 600 l

Konstruktør: Naval Architect Tor Stokke / Saga Verft

 

SAGA 385 vil ha halvplanende skrog med strak aksel, stort selvlensende akterdekk, rommelig dekkssalong og meget god bokomfort for de lengre turer. 3 sovekabiner, 1 separat toalettrom og 1 kombinert toalett og dusjrom med eget dusjavlukke, skulle tilfredsstille de fleste behov.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dersom jeg noen gang kommer til å konvertere fra trawler til motorbåt vil nok Saga 385 bli vurdert nærmere.
Du som er vant med stor båt, hva med en 39fots Saga Craft med "apeloft"? Sagaboat sin egen salgsbrosjyre her.

 

sagacraft39.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det vet jeg ikke, den var nok forut for sin tid da den kom i 1980. Tror det er snakk om en håndfull eksemplarer. Mener å ha hørt at noen gikk som legebåter.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...