Jump to content

baatplassen.no tatt inn i varmen av Båtmagasinet!


Lars H.

Recommended Posts

Dette var en spennende formulering med flere fortolkingsmuligheter:

 

For oss seriøse båtfolk som liker et seriøst båtblad, blir det direkte usmakelig når dere lager en sak ut av dette.

 

Riktignok er formuleringen fra ett av medlemmene i forumet til Båtmagasinet. Likevel er det fra et formallogisk perspektiv mulig å betrakte uttalelsene som "sanne" og "falske". Man får kombikasjonene:

- seriøse båtfolk og seiøs båtblad

- seriøse båtfolk og useriøse båtblad

- useriøse båtfolk og seriøse båtblad

- useriøse båtfolk og useriøse båtblad

 

i tillegg har man den tredje variabelen: usmaklig - smaklig. Det er vel verd å minne om ordtaket om smak og behag, som viser til at "smak" er et noe tvedydig uttrykk .

 

Jeg lurer forøvrig på om det er slik at det er en kobling mellom Båtplassen og seriøsitet som "båtfolk". Ser ikke bort fra at jeg som deltager på BP klassifiseres som useriøs "båtfolk", forhåpentligvis kan jeg fremdeles være seriøs "seiler"?

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er litt treig i nøtten men jeg skjønner ikke problemet :crazy: Er det ikke slik at et seriøst båtblad bør ha litt informasjon om hendelser som har med båter, båtfolk og båtliv å gjøre helt uavhengig av om det gjelder Baatplassen.no, Draco eller hva det nå er??? Nå skal ikke jeg begi meg ut på å definere "seriøst båtblad" men for meg virket det nå som en fornuftig artikkel som hører hjemme i et båtblad :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dealen er vel at BM er snurt fordi BP i sin tid adopterte navnet baatplassen fra BM. Årsaken til dette var vel at mange som skriver her i dag kom fra den siden men vandret ut pga elendig brukergrensesnitt og manglende moderering + enorme mengder reklame. Som reaksjon har ikke BM nevnt baatplassen med et eneste ord hverken i bladet eller sin samling med linker på nett. Det er jo litt merkelig siden de stadig har repportasjer fra alle mulige mini-båtforeninger osv men når BP har et stort antall medlemmer, er nordens største nettforum for båt og arrangerer D5L kurs på nett vies det ikke plass.

Link to post
Share on other sites

Jeg var en av de mange som flyttet fra BM sitt forum til baatplassen.no i 2002 en gang og om jeg ikke husker helt feil så var det i tillegg til elementene nevnt av Sebaldus over også opprør på BM sin side når de la ned kjøp og salg siden sin og startet samarbeid med finn.no.

 

Dvs en god gratis kjøp og salg side ble lagt ned til fordel for et kommersielt nettsted som finn.no.

Siden ble rett og slett for populær!?!?................og BM tjente ikke penger på den. Annet enn reklamen da :rolleyes:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Dealen er vel at BM er snurt fordi BP i sin tid adopterte navnet baatplassen fra BM. Årsaken til dette var vel at mange som skriver her i dag kom fra den siden men vandret ut pga elendig brukergrensesnitt og manglende moderering + enorme mengder reklame. Som reaksjon har ikke BM nevnt baatplassen med et eneste ord hverken i bladet eller sin samling med linker på nett. Det er jo litt merkelig siden de stadig har repportasjer fra alle mulige mini-båtforeninger osv men når BP har et stort antall medlemmer, er nordens største nettforum for båt og arrangerer D5L kurs på nett vies det ikke plass.

 

Da ble jeg klokere og litt mindre historeløs, tusen takk.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at flesteparten av BP-brukerne også er BM-abonnenter.

Jeg tror videre neppe at Due o`Co er sure for noe som helst,

da de ikke har satset på sitt internettforum utover å holde dette teknisk oppe.

At BM-forumet graver sin egen grav skyldes enkelte brukere og ikke BM.

For noen år siden var det faktisk trivelig der også.

 

At ikke BM har markedsført "vår" BP mer enn de gjort, må vi kanskje selv ta skyld for.

Dersom vi kunne sende inn gode bidrag fra BP-arrangerte treff og samlinger, kurs, m.m. med tekst og foto,

er jeg ganske sikker på at dette vil komme i bladet.

Kanskje det kunne være vår utfordring?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Hansi.

 

Det er i alle fall to forklaringer på ditt valg - som jeg forstår ganske bra.

'

Den ene er at bladet faktisk har blitt noe dårligere kvalitetsmessig i forhold til forventingene dine.

 

Den andre er at du gradvis har opparbeidet så mye kompetanse at innleggene i BM blir noe "platte".

 

Jeg mener for min egen del å ha opplevd det siste. Derfor abbonerer jeg nå bare på to magasiner:

 

Passagemaker ( som omtaler trawler-tilknyttet stoff)

På Kryss - som jeg får som medlem av den svenske kryssarklubben.

Link to post
Share on other sites

Godt å se at Båtmagasinet i allelfall er mere fornuftig enn brukerne av deres debattforum... Jeg sa opp mitt abonnement på dette bladet for ett år siden og nå er det Seilas, Seilmagasinet og PBO som abonneres på. Venter også på første blad i nytegnede Passagemaker og Yachting Montly.. Da har jeg nok dolektyre..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tror videre neppe at Due o`Co er sure for noe som helst...

...

At ikke BM har markedsført "vår" BP mer enn de gjort, må vi kanskje selv ta skyld for.

Det ville jo vært litt synd om Hans Due & co skulle sitte å være sur pga. baatplassen.no i 5 år og det tror jeg slett ikke er tilfellet heller. Det var så vidt jeg minnes litt sutring fra BM-forumets anonyme brukere om navnet "Båtplassen". Dette kunne jo lett avklares rettslig men BM-redaksjonen var like fraværende i den saken som de var på BM-forumet.

 

At vi kan markedsføre oss mot BM er jo sant nok. Det er jo ganske mye innhold i fagpressen som ikke er gravd fram av journalister men som kommer mer eller mindre direkte fra produsenter, importører o.l. og der kan nok vi bli flinkere med å annonsere treff o.l.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hmm, er ikke det husorganet til de du kaller vinke-lanke guttene, de med høy cigarr og cognac-føring da?

Det kjenner jeg ikke til, vet ikke hvor de holder til engang.... men siden de skriver mye om Bavaria så er neppe så veldig mye Vinke-Lanke der i gården, eller sliter de opsjonene på Montebello Terrasse.. Må sjekke litt nærmere, men liker bladet av en eller annen grunn...

 

Vinke-Lanke guttene i seilverden, er det de med splitt flagg mon tro...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette var morsomt, hørte at det ble nevnt noe om besøk av BM journalist ifm Horten treffet. Treffet er vel nå mer berømt enn selve forumet... :smiley:

Sikkert helt tilfeldig, men det var litt artig at denne artikkelen nesten på dagen falt sammen med at det var 5 år siden første innlegg ble postet. (28/8-02)

Link to post
Share on other sites

Ser at på hjemmesiden til KNS så står det:

 

SEILAS - KNS MEDLEMSBLAD (9 utgivelser)

 

Som medlem i KNS får du Norges største seilblad, "Seilas",tilsendt 9 nummer pr.år

(gjelder hovedmedlemmer over 19 år)

 

Siden jeg ikke er medlem i KNS så vet jeg ike noe mere om saken.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Svarten har du sett, da er jeg jo nesten "Hang-around" i KNS da ... kan snart føre spilttflagget jeg da :lol:

 

Lagt til: ser avgiften er 750 kroner i året for oss "bygdetullinger" utenfor bygdøen, og får jeg da Seilas med på kjøpet er jo dette en rimelig vei inn i Vinke-Lanke gjengen med splitt flagg og greier

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette var morsomt, hørte at det ble nevnt noe om besøk av BM journalist ifm Horten treffet. Treffet er vel nå mer berømt enn selve forumet... Sikkert helt tilfeldig, men det var litt artig at denne artikkelen nesten på dagen falt sammen med at det var 5 år siden første innlegg ble postet. (28/8-02)

Jeg møter stadig flere seilere som er kjent med at det er et forum som heter Båtplassen.

Jeg har ikke registrert et eneste tlfelle hvor man er negativ til BP.

Jeg vet at uregistrete lestere i Sverige og Danmark får impulser fra BP.

Det hadde vært spennende om noen journalister hadde søkt å gjøre flere undersøkelser omkring "skandiinavias størte båtforum".

Jeg har vært i samtale med seilere som er imponert over arbeidetene til Lars H. Slik jeg kjennee Lars H. er han en flott og uegennyttig båtmann. Jeg håper at vi kan gjøre hans informasjon tilgjengelig for flere båtglade mennesker, uten at vi ender opp i kopirettighets-problematikken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...