Jump to content

Turbo i segelbåt

joshua

Recommended Posts

Hej

Vad har ni för åsikter om en turboladdad diesel i en segelbåt? Jag funderar på ett motorbyte från min Perkins 4108 till något med mer kraft och lägre varvtal. Tyvärr hittar jag bara turboladdade motorer i lämplig storlek runt 70 hk. :flag_sw:

Det er vel flere seilbåter som har D2-75 ombord, denne har da turbo og fungerer fint etter hva jeg kan skjønne.. Selv har jeg D2-55 uten turbo og har da en ding mindre som kan gå i stykker..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kommer kanskje litt ann på bruken. Skal man på langtur og kanskje bruke motoren til å lade med lav belastning eller av andre grunner forventer mye rolig kjøring vil jeg tro det kan være lurt å styre unna turbo.

Hadde ikke Ragnar Kvam turbodiesel i sin 37 fots jordomseiler, mener han kommenterte det i en av bøkene sine også og at han ikke hadde hatt noe problem med selve turboen, men DET må jeg si jeg husker dårlig. Det er evigheter siden jeg leste boka. Han var jo et par ganger rundt vel så motoren fikk nok kjørt seg hinsides det vi andre klarer...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Tack för synpunkter. I Sverige står det om Solé att den utvecklar 62 Hk. Undrar vem som har rätt? Den har ju i alla fall ett bra (lågt) varvtal. Ett alternativ är ju att gå upp till en Perkins M92 med omkrink 90 Hk men den väger ju nästan 500 kilo. Ett annat problem är ju de nedvinklade (8 grader) backslagen. Min motor sitter i rak linje med propelleraxeln och det verkar dumt att behöva vinla ner framkanten av motorn bara för att få ihop det hela. Volvo har ju dessutom "dropdown" ca 12 cm vilket ju innebär att motorn kommer onödigt högt. Just nu känns ändå en D2 75 som det minst dåliga alternativet. Den finns med ovinklat mekaniskt backslag. De hydrauliska är vinklade tyvärr. Är det en stor nackdel med ett mekaniskt på en så pass kraftig maskin?