Jump to content

jeg skal ha ny ungdomsbåt neste år

Noflow

Recommended Posts

det blir jo bare en sommer ulovlig til nå når jeg blir 15 i mai samme måned som jeg skal konfirmeres og da blir det bare en ulovlig sesong til, og den skjeldne gangen politi er i nærheten (ingen politibåt her i nærheten) og de stopper man bare om man kjører uaktsomt, en kamerat ble stoppet når han var 11 med en gh 10 med 9,9 de sa jo bare han skulle være forsiktig og ha en fin dag:)

Å bli stoppet av politiet er bare en "bagatell", foreldrene dine må ut med kr 1500 og kommer i bøte registeret i 2 år.

Men har du tenkt på hva som kan bli konsekvensene hvis det skjer en ulykke? Sannsynligheten for dette er kanskje større enn å bli tatt av politiet.

vell, har egentlig stor erfaring til sjøs vil jeg tro og er meget lokalkjent da jeg utforsker alle nye plasser med både sakte fart og et våkent øye, og 10 hk på 31 kg er vel ikke direkte trygt kan man si, og har ikke hatt noen ulykker enda selv om båten blir lett tatt av vind og bølger :sad:

vell, har egentlig stor erfaring til sjøs vil jeg tro og er meget lokalkjent da jeg utforsker alle nye plasser med både sakte fart og et våkent øye, og 10 hk på 31 kg er vel ikke direkte trygt kan man si, og har ikke hatt noen ulykker enda selv om båten blir lett tatt av vind og bølger :sad:

Og dette er med dine foreldres viten?!?! :nono:

Det høres unektelig ut som lykken er bedre enn forstanden her...

Dufour 40 Performance

Alle erfarne båtfolk med plenti av erfaring kan gjøre feil.. Ulykker kan oppstå når som helst og hvor som helst, selvom du er lokalkjent og erfaren i ditt område. Det skjer når du minst aner det..

En kompis av meg som er 15 år ble stoppet av politiet her forleden.. Han har en 50 hk på hekken og båten gjorde oppimot 40 knop.. Han fikk bot på 1500 kr.. dette var jo også i et 6 knops område.. Indre havn i horten.. Ingen følger den regelen, og alle ligger i plan, men siden han var 15 med for stor båt, fart og motor fikk han bot.. Min fetter lå i nesten samme fart ved siden av, han er 16, han ble bare snakket til.

Og det værste av alt er at de gutta ikke skjønte noe av det heller, de kjører like fort i samme område enda.. for de regner ikke med at politiet er der den dagen, i indre havn har jeg hørt at politiet til og med står på land og følger deg med bil, og møter vedkommende i sin hjemhavn.. Så ikke ta for lett på det.. Det kan straffe seg på flere måter..

her i byen er det bare 5 knopsone i sentrum, i havner og i et par sund:) har heller ikke båt i havn da vi har hytte med brygge som jeg skal ha den med, er klar over faren om ulykker men man lever bare en gang så hvorfor ikke ha det gøy? men det er jo like ulovlig med en jolle med 10 hk, de går jo alltid over 20 knop omtrent :wink: og når man ser på reglene er det jo like ulovlig :headbang:

En kompis av meg som er 15 år ble stoppet av politiet her forleden.. Han har en 50 hk på hekken og båten gjorde oppimot 40 knop.. Han fikk bot på 1500 kr.. dette var jo også i et 6 knops område.. Indre havn i horten.. Ingen følger den regelen, og alle ligger i plan, men siden han var 15 med for stor båt, fart og motor fikk han bot.. Min fetter lå i nesten samme fart ved siden av, han er 16, han ble bare snakket til.

Og det værste av alt er at de gutta ikke skjønte noe av det heller, de kjører like fort i samme område enda.. for de regner ikke med at politiet er der den dagen, i indre havn har jeg hørt at politiet til og med står på land og følger deg med bil, og møter vedkommende i sin hjemhavn.. Så ikke ta for lett på det.. Det kan straffe seg på flere måter..

Unnskyld meg, men disse fortjerner alle straffer og bøter de kan få...

Ta det nå litt med ro folkens!

Denne Dal -Z ønsker tips om ungdomsbåt, men han får bare kjeft! Det er lov å advare, men dere trenger ikke å ta helt av!

i

Jeg personlig HATER ungdomer som kjører rundt uten å ha peiling. Vær nå heller litt snill med gutten og bidra til at han blir en daglig bruker av forumet. Da tar det ikke mange dager før han har peiling! :wink:

Med å ha peiling mener jeg at han selv kjønner hvor han kan kjøre fort, og hvor han må kjøre sakte. Patnyg kommer med et eksempel på folk som ikke skjønner dette. Kjører Dal - Z med hurtigåene båt en sessong blir han lei av det, og går over til seilbåt eller Snekke neste år :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Jeg er enig med deg seilaren.. De fortjente en større straff spør du meg, for hvis det skal foregå sånn i områder det er nedsatt fartsgrense, så kan vel alle og enhver gi blaffen i farta og kjøre som de vil, eller bare fjerne skiltene med ``max 6 knop`` de har ikke mye funskjon hvis politiet ikke reagerer mer enn det.

Redigert av Patnyg (see edit history)
  • 4 uker senere...

Du nevner Shakespeare Mini Clubman (12,6 fot). Har hatt en slik en tidligere. Er en helt ypperlig ungdomsbåt. Er litt tung (210 kg), men er utrolig solid og kraftig bygget. 40 - 50 hester på den er perfekt. Den jeg hadde med 40 hk gjorde rett over 30 knop. De er også stilige å se på. Hadde gått for et eksemplar som ikke har vært overmotorisert..

Her er bildet fra originalbrosjyren til Shakespeare i 1977:

miniclubman.jpg

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Har kjørt AL 320 med Suzuki 9,9 hk siden jeg var 13. I begynnelsen fikk jeg ikke lov til å kjøre i full fart, men det varte bare til pappa var ute av syne (altså cirka 10 min...) :lol: Båten går i rundt 24 knop.. Møter stadig på politiet på vannet, men de har bare vinker til meg og kjører videre. Jeg ser ikke noe galt i ha 9,9 hk på den så lenge man holder seg til fartsbegrensninger og kjører fornuftig.

Redigert av seilærn (see edit history)
Har kjørt AL 320 med Suzuki 9,9 hk siden jeg var 13. I begynnelsen fikk jeg ikke lov til å kjøre i full fart, men det varte bare til pappa var ute av syne (altså cirka 10 min...) :lol: Båten går i rundt 24 knop.. Møter stadig på politiet på vannet, men de har bare vinker til meg og kjører videre. Jeg ser ikke noe galt i ha 9,9 hk på den så lenge man holder seg til fartsbegrensninger og kjører fornuftig.

Helt enig med deg. Jeg ser ingen problem med 9,9 så lenge man holder seg til fartsgrensa og kjørere fornuftig! Problemet blir vel bare å få de til å kjøre fornuftig. :rolleyes:

Men derimot synes jeg at personer under 16 år ikke burde ha lov til å ha mer enn 9,9/15 bakpå hekken.

herregud så fornuftige dere er her... hehe. men jeg liker veldig godt mye fart og har nå pratet litt med en fyr som skal selge en fugetive neste år, han skal ha 18,000 for den med en 25 hk mercury fra 1995, den går ca 37 knop med cleaver prop.

Det er appsolutt ikke noe for deg... :nono: :nono:

Du får vente noen år før du kjøper deg et sånnet dyr.. Hva sier foreldrene dine til dette?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...