Noflow Svart 1.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 jeg får lov til å kjøpe en 40knoper jeg... jeg tenker den er midt i blinken jeg Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Gjør du det kommer jeg til å vurdere en liten telefonsamtale med dine foreldre.... Desverre... :nono: Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sleipner93 Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 jeg får lov til å kjøpe en 40knoper jeg... jeg tenker den er midt i blinken jeg 40knop er vel litt mye Dal-z? Kan vel begrenses litt? Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 1.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 :O jaså? herregud da... er jo bare ett år under den lovlige alderen neste år da seilaren. men selv om du liker å seile i 5 knop kan det faktisk være andre som liker å kjøre fort og... Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Jeg har sett en person kjøre på land og dø med egne øyne.. Hadde ikke tenkt å nevne det på dette forumet, men nå gjør jeg det. Vill ikke at det skal skje med 14 år gammle gutter.... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sleipner93 Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 :O jaså? herregud da... er jo bare ett år under den lovlige alderen neste år da seilaren. men selv om du liker å seile i 5 knop kan det faktisk være andre som liker å kjøre fort og... Så visst det året bare er et år hvorfor ikke vente? Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 1.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 det er jo vanskelig å vente når man har siklet etter ny båt i 2 år har jeg jo siklet etter ny da:/ men har veldig lyst på bil og da... Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 For å si det rett ut : Bruk heller den 31fots snekka du har tilgang på før du er 16 enn at du kjører rundt i 40knop.. Sitér dette innlegget Link to post
HP-260 Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Hadde kjøpt den Fugetiven på flekken om jeg var deg. Er jo bare å bruke den originale propellen så går den 30 knop, hvis det også er for mye så å montere kontrollboksen slik at du ikke får lagt den flat. Men jeg hadde kjørt fullt racingoppsett og hatt de 37 knopene. Trenger jo ikkje legge jernet flatt hele tiden!! Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 1.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 bra jeg fikk ett fint svar kjører på ca. 25 knop jeg nå så synes at det går fint med hvertfall 35 knop men det blir jo mye tryggere i en større og tyngre båt i glassfiber da. men jo så klart kjørt med racingoppsettet.. Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Gjør som du selv vil, tenk ordentlig etter og bruk fornuften. Vi skal fortsatt ha deg på dette forumet.. Tenk på hva som er positivt og negativt, og velg selv med dine foreldre. Nå har du fått godt og blandet med svar her, om forskjellige ting som du kan gruble på før du kjøper. Jeg unner deg ditt beste. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 1.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 takk, takk. den fugetiven jeg prater om er en ganske trygg og solid båt har jeg blitt fortalt så jeg håper på det beste:) Sitér dette innlegget Link to post
bayliner2858 Svart 3.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2007 Beklager å skuffe deg, men du må være 16 å får å føre en båt som vil komme opp i en fart over 30 knop. :nono: Sitér dette innlegget Link to post
C-marine Svart 3.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2007 (redigert) Grensa ligger på 10knop og 26fot hvis du er under 16, hvis du er 16 eller eldre kan du kjøre alle båter opptil 15 m Redigert 3.Oktober.2007 av C-marine (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
tomeriks Svart 3.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2007 Ikke for å være vanskelig å kjip.. Synes også det var morsomt å kjøre fort i 15-16 års alderen (20-25 knop, gh 11 med 15hk yamaha..). Men det er en vanvittig stor forskjell på 20 knop og 38 knop. Det verste her er vel ikke om du kjører ihjel deg selv (kjenner deg ikke, så for min del hadde det kun blitt en notis i avisene/gått inn i den kjipe statistikken, som hadde vært trist i akkurat 20 sekunder for min del) Men; la oss si at det verste skjer: Du kjører deg ihjel, eller kvester deg stygt. Har du tenkt noe på familien din rundt deg? At de vil lide for at de lot deg gjøre dette resten av sine liv?? Mulig de ikke skjønner det nå, før noe har gått galt, men du er ikke moden nok som 15 åring til å ta ansvar for en båt som gjør nesten 40 knop og vel ikke har de beste sjøegenskapene hvis noe skulle skje.. Når jeg skriver moden mener jeg ikke bastant at du ikke klarer å ta riktige avgjørelser, men det handler om dine evner til å handle om noe er på vei til å gå galt.. Det var om du kjørte ihjel deg selv. Hva om du kjører på min datter, som bader i vannkanten, eller krasjer med båten min som blir skadet, og jeg blir skadet? Er du da 15 år og ikke har lov til å kjøre denne båten så har du heller ingen forsikring som dekker deg. I verste fall vil forsikringsselskapet betale ut erstatning til meg, for deretter å kreve regress av deg/dine foreldre i million klassen. Du er heller ikke ansvarlig, det er foreldrene dine. Jeg skal love deg at jeg ville saksøkt de noe så "grønnj....g", om du hadde kommet i en situasjon med meg, med den båten. Men jeg tror ikke dette ville skjedd i en noenlunde fornuftig båt.. For det første hadde du mest sannsynlig ikke kommet opp i situasjonen, og for det andre så tror jeg ikke jeg hadde sett på det som så uansvarlig med en "vanlig ungdomsbåt". Dette var "worst case", og ja, jeg snakker av dyr erfaring. Tar gjerne flere år å komme tilbake til livet etter sorgen av å miste noen på denne måten. Dette innlegget er ment som en "what if..", ikke noen stor veivende pekefinger. Lykke til med kjøp av båt. Håper du forteller hva du har kjøpt når du kommer så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 3.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2007 Dette som tompa2 skriver er veldig viktige ord. Les dette innlegget 2 ganger. Det er akkurat det jeg også tenker på når du vill kjøre en så rask båt. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Mulligan Svart 3.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2007 Hadde kjøpt den Fugetiven på flekken om jeg var deg. Med all respekt. Å anbefale en Fugitive til en 14-åring er høl i hue. Fugitiven er ikke akkurat lettkjørt. I kyndige hender går den styggfort. I ukyndige hender er den livsfarlig. Sitér dette innlegget Link to post
Dolfi Svart 3.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2007 Reglene er oversiktlige og enkle å følge. Du har ikke bare ansvaret for deg selv på sjøen, eller når du kjører bil for den saks skyld. Vil du kjøre i 160 i en 80 sone, så gjerne for meg. Bare gjør det på en plass hvor du kun!! utsetter deg selv for risiko. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 3.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2007 (redigert) Alvorlig talt! Er alle her så skinnhellige som det fremstår? Er det så få som har kost seg med f eks 10 fots jolle og 10 hk før man ble 16? Hva om du kjører på min datter, som bader i vannkanten, eller krasjer med båten min som blir skadet, og jeg blir skadet? Er du da 15 år og ikke har lov til å kjøre denne båten så har du heller ingen forsikring som dekker deg. I verste fall vil forsikringsselskapet betale ut erstatning til meg, for deretter å kreve regress av deg/dine foreldre i million klassen. Du er heller ikke ansvarlig, det er foreldrene dine. Jeg skal love deg at jeg ville saksøkt de noe så "grønnj....g", om du hadde kommet i en situasjon med meg, med den båten. Gjør det noe forskjell om den som kjører deg i senk er 15 eller 17? Et lovpapir skal fortelle om du skal saksøke veldig eller ikke? jeg har vært borti folk langt over 20 som ikke er skikket til å føre båt som går fortere enn 15 knop. Og jeg har vært borti folk under 15 som kan takle en båt som går fortere enn 30 Dette kan selvføgelig ikke myndighetene vite så ett sted må det reguleres. Et uhell som kan dokumenteres som et uhell som dessverre skjedde er i mine øyne det like mye for Gunnar på 16 som Kåre på 17 med eller uten båtførerbevis. Problemet er vel at vi er blitt så hysteriske her i landet. at det til slutt ikke finnes mellomting. Noen 15 åringer kjører seg ihjel med en 10 foter med 40 hk i 30 knop. Da forbyr vi alle under 16 å kjøre båter som går fortere enn 10 knop. Jeg er sikker på at det finnes noen i Norge som ønsker å forby alle å gå/kjøre/føre fartøy over 10 knop. Hvorfor ikke bare forby alle kjøretøy med en gang så er vi ferdig med det? Mye enklere å håndheve også Kan noen av dere eldste her på forumet fortelle hva dere gjorde da dere var 15? Av det jeg har hørt så ble dere regnet som voksne ved konfirmasjon (14 år) og måtte da ut i arbeidslivet. Men en 15 åring kan ikke ta ansvaret for å føre en båt i dag som gjør 15 knop? Når dette er sagt vil jeg heller ikke anbefalle å starte med en slik båt. Kjenner ikke til Fugetive båten, men det er nok greit å stige gradene og ja det er kjempestor forskjell på 20 og 30 knop. Redigert 3.Oktober.2007 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Noflow Svart 3.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2007 takk for et fint langt svar, har kjørt båter i 30 knop og mer uten problem, f.eks. da en kamerat av meg har en jolle med en 30 hk yamaha den går 30 knop den kjører jeg uten problem, blir vel ca. 10 knops fartsøkning hvis jeg skulle kjøpe en sånn fugetive (i forhold til den som jeg har nå) den jeg har nå veier 31 kg og har 10 hk, kjører uten problem jeg, har jo hatt den i 5 år, 2 år med 10 hk, begynte med en jolle som gikk ca. 17-18 knop med en 10 hk, da var jeg 6 år. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Alvorlig talt! En båt som går 20-30 knop unner jeg gutten, hvis han er sikker på seg selv. Men 50 knop syntes jeg ble litt i overkant. Jeg kjørte også litt fortere enn 10 knop før jeg var 16. Men jeg har aldri vært ombord i en båt som går fortere enn 40. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
CB. Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Er enig at 40 kn før 16 er drøyt..... på en annen side,kjenner meg igjen . Kjenner også flere 20 åringer som helst burde hatt snekke og mange 14,15 åringer som ikke hadde hatt problemer med å takle 40 kn. Uansett så blir det opp til foreldrene og om de har tro på guttungen....For min egen del hadde jeg sagt nei. ........men så kjenner jeg heller ikke dal-z Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Noflow Svart 18.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 Er enig at 40 kn før 16 er drøyt..... på en annen side,kjenner meg igjen . Kjenner også flere 20 åringer som helst burde hatt snekke og mange 14,15 åringer som ikke hadde hatt problemer med å takle 40 kn. Uansett så blir det opp til foreldrene og om de har tro på guttungen....For min egen del hadde jeg sagt nei. ........men så kjenner jeg heller ikke dal-z men det som hadde vært kult hadde jo vært en musling med 60hk ca. de går jo med mye større motorer og da, ja jeg vet de er godt forsterket. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 18.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 Det er galskap. Jeg og Seilaren så en slik i byen når vi hadde komt hjem fra seiltur. Den hoppet å danset på sjøen. Og den holdt også på å gå rundt også.. Og verst av alt, de kjørte 30knop ihvertfall hvor det er 5knops grense. Vi var på nippe til å ringe Politi Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 18.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2007 virker jo som den her som har 90 hk går greit da, hopper litt men det er jo ikke så mye da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.