Careka Startet 2.September.2007 Del på Facebook Startet 2.September.2007 Leter og leter etter Polarogram for disse båtene men finner ingen ting. har noe her seilt noen av disse eller vet hvor jeg finner mer info. Lange, var til liten hjelp. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Kosmix Svart 2.September.2007 Del på Facebook Svart 2.September.2007 (redigert) Ovni 36 ble testet i Seilas tidligere i år, og fikk god kritikk. Jeg snakket med han som testet båten, og (uten at jeg kan gjengi ordrett) uten at jeg kan gjengi ordrett var det en kanonbra turbåt som seiler bra - men ikke et bra alternativ til seilere som seiler for å seile. Den tåler mye vær, og finner de vel frem til alle uthavner med svingkjølen sin... Skulle gjerne hatt en sånn selv, men ble litt skuffet da jeg var inni 39-fotern i Oslo. Den er veldig fin, men litt mye knirk og knak når jeg gikk på gulvet. Mulig det har en god forklaring, -ikke minst at kom direkte fra besøk i Nauticat.... Fant blekka. Det er Seias nr. 3/2007. Polardiagrammet for Ovni kjenner jeg ikke til... Redigert#2 Ovni39 testes i neste Seilas: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=157018&cat=4914 Redigert 2.September.2007 av Kosmix (see edit history) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Gunga Din Svart 2.September.2007 Del på Facebook Svart 2.September.2007 Hej Careka efter vad jag hört så seglar dessa ganske skapligt.... + att dom er gediget byggda...... http://www.dromresan.com/bat/ovni345.shtml Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sebaldus Svart 2.September.2007 Del på Facebook Svart 2.September.2007 Reagerte også på knirk og knak i dørkplater inne når jeg gikk på den. Mye mer knirk enn i min 10 år gamle Bavaria. Men mens min Bavaria knirker når du hopper på dekk og i cockpit var det ikke noen fare med den saken på en Ovni. Helt klart en drømmebåt. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 2.September.2007 Del på Facebook Svart 2.September.2007 Det er ikke til å komme i fra at disse båtene har høyere tyngdepunkt enn mange andre. F.eks kan man ikke få dem med rullemast fordi de med den tunge masten ikke ville klart stabilitetskravene til ce kategori A. Men det er fordeler også. Med ballasten lengre oppe får man mykere bevegelser i båten. Det er en egenskap som langturseilere vil verdsette. Den er jo uansett stabil nok. Hvis jeg skulle på langtur ville disse båtene vært førstevalget (hvis jeg hadde bedre økonomi). Ved havkryssing blir det jo sjelden skarp kryss. De er utrolig velbygde. Det skal veldig lite til før dørkplater knirker, tror ikke det er noe tegn på at båten er dårlig bygd. Produserer ikke samme verftet en serie båter som heter Cigale (eller noe slikt) som seiler raskere enn ovni-båtene? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Careka Svart 2.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2007 Produserer ikke samme verftet en serie båter som heter Cigale (eller noe slikt) som seiler raskere enn ovni-båtene? Jo og de synes jeg har en nydelig utnyttelse av plassen ombord. spesiellt salongen. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Herman Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 Cigale (eller noe slikt) som seiler raskere enn ovni-båtene? Er det ikke de som har vannballast bl.a. Ikke rart de seiler fort da. Men det blir i overkant mye jobb for en standard familie på tur. Se forøvrig www.seilsamvirket.net (Alubat Levrier = Cigale 14) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sun Flyer Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 I følge testen som de linker til, seiles den greit uten ballast i tankene òg. Dessuten har man vel elektriske pumper til å flytte vannet. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Herman Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 K.I.S.S. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Careka Svart 3.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2007 Er det ikke de som har vannballast bl.a. Ikke rart de seiler fort da. Men det blir i overkant mye jobb for en standard familie på tur. Se forøvrig www.seilsamvirket.net (Alubat Levrier = Cigale 14) Tror nok at de(familien) ville likt å seile ifra det meste av båter langs kysten Så Cigal 14 er en flott turbåt i mine øyne Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Kosmix Svart 9.September.2007 Del på Facebook Svart 9.September.2007 Var oppi Ovni igjen på massa. Jeg liker disse båtene, og denne gangen var det ikke knirk og knak i dørkplatene. Solid og romslig båt. Kjempetøff, ....men jeg ville valgt et større ratt Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
avmønstret5 Svart 11.September.2007 Del på Facebook Svart 11.September.2007 Er de ikke oppmålt for LYS ? Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 11.September.2007 Del på Facebook Svart 11.September.2007 (redigert) Vet ikke....men iflg. Seilas så seiler hvertfall ikke 365 så verst. Hmm....jo den må vel være målt. Det var en 395 med i regatta på vest/nord-vest landet. Står litt om det i siste seilas eller seilmag.. Ovni 395 - For langturdrømmen Ovni 395 har lys 1.20 Redigert 11.September.2007 av Kosmix (see edit history) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Careka Svart 11.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2007 1,20 i Lys er jo ikke dårligt. Takker så meget. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Enzo Svart 28.Februar.2011 Del på Facebook Svart 28.Februar.2011 Løfter denne hundgamle tråden etter et OVNI søk på forumet. Er det noen her som har noen tanker rundt Ovni 385 ? Slik som denne her 385 2004 modell for eksempel http://www.krijgsman.nl/occasions/zeiljachten Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Februar.2011 Del på Facebook Svart 28.Februar.2011 Sjekk for galvanisk tæring rundt systemene for ror, propell og i særdeleshet senkekjølen. Knallbåter så vidt jeg kan bedømme. Det ligger en slik en i Strömstad. I lett vind glir den fra Hulda uten problem. Og jeg forventer at den vil seile fillesekken av oss når det blåser godt også. Jeg er i noen grad fasinert av senkekjølsprinsippet. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 28.Februar.2011 Del på Facebook Svart 28.Februar.2011 Jeg vet ikke riktig hva som er spesielt. Innredningen er helt konvensjonell både i løsninger og utførelse. Det finnes mange knekkspantbåter, visuelt vil noen si at det ikke er det vakreste som flyter. Har en noe klumpete to-rorsløsning, fallkjøl er bra og al.vil mange mene også er bra, men tæringsfaren er der. Har noen sett en litt dårlig vedlikehold og ubehandlet al. båt? Terningkast: 4 til 5. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 28.Februar.2011 Del på Facebook Svart 28.Februar.2011 Har en noe klumpete to-rorsløsning to-rors løsning ? det er da bare ett ror på disse, er det ikke ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Februar.2011 Del på Facebook Svart 28.Februar.2011 Ja, men det er hengslet slik at man kan legge seg på grunna uten å knekke roret. Funker etter samme prinsippet som senkekjølen. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 28.Februar.2011 Del på Facebook Svart 28.Februar.2011 Ok der tok jeg feil, det er et forlengerstykke på roret Sitér dette innlegget Link to post
slim shady Svart 28.Februar.2011 Del på Facebook Svart 28.Februar.2011 Ble litt skeptisk til alubåter,da jeg så en ovni 395 i sommer, med en diger skjemmende bulk i siden, ved baugen.Med tydelige merker etter ett dekk (fender)Lurer på hva det vil koste å rette.Tipper en plastbåt hadde sluppet billiger unna. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.