Jump to content

Ovni 395, 435 hvordan seiler de ?


Careka

Recommended Posts

Leter og leter etter Polarogram for disse båtene men finner ingen ting.

har noe her seilt noen av disse eller vet hvor jeg finner mer info.

 

Lange, var til liten hjelp.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ovni 36 ble testet i Seilas tidligere i år, og fikk god kritikk. Jeg snakket med han som testet båten, og (uten at jeg kan gjengi ordrett) uten at jeg kan gjengi ordrett var det en kanonbra turbåt som seiler bra - men ikke et bra alternativ til seilere som seiler for å seile. Den tåler mye vær, og finner de vel frem til alle uthavner med svingkjølen sin... Skulle gjerne hatt en sånn selv, men ble litt skuffet da jeg var inni 39-fotern i Oslo. Den er veldig fin, men litt mye knirk og knak når jeg gikk på gulvet. Mulig det har en god forklaring, -ikke minst at kom direkte fra besøk i Nauticat....

 

Fant blekka. Det er Seias nr. 3/2007. Polardiagrammet for Ovni kjenner jeg ikke til...

 

 

Redigert#2 Ovni39 testes i neste Seilas: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=157018&cat=4914

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Det er ikke til å komme i fra at disse båtene har høyere tyngdepunkt enn mange andre. F.eks kan man ikke få dem med rullemast fordi de med den tunge masten ikke ville klart stabilitetskravene til ce kategori A. Men det er fordeler også. Med ballasten lengre oppe får man mykere bevegelser i båten. Det er en egenskap som langturseilere vil verdsette. Den er jo uansett stabil nok. Hvis jeg skulle på langtur ville disse båtene vært førstevalget (hvis jeg hadde bedre økonomi). Ved havkryssing blir det jo sjelden skarp kryss. De er utrolig velbygde. Det skal veldig lite til før dørkplater knirker, tror ikke det er noe tegn på at båten er dårlig bygd.

 

Produserer ikke samme verftet en serie båter som heter Cigale (eller noe slikt) som seiler raskere enn ovni-båtene?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Produserer ikke samme verftet en serie båter som heter Cigale (eller noe slikt) som seiler raskere enn ovni-båtene?

 

Jo og de synes jeg har en nydelig utnyttelse av plassen ombord. spesiellt salongen.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Er det ikke de som har vannballast bl.a. Ikke rart de seiler fort da. Men det blir i overkant mye jobb for en standard familie på tur. Se forøvrig www.seilsamvirket.net (Alubat Levrier = Cigale 14)

 

Tror nok at de(familien) ville likt å seile ifra det meste av båter langs kysten :cool:

 

Så Cigal 14 er en flott turbåt i mine øyne :yesnod:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Vet ikke....men iflg. Seilas så seiler hvertfall ikke 365 så verst. Hmm....jo den må vel være målt. Det var en 395 med i regatta på vest/nord-vest landet. Står litt om det i siste seilas eller seilmag..

 

 

Ovni 395 - For langturdrømmen

 

 

Ovni 395 har lys 1.20

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Sjekk for galvanisk tæring rundt systemene for ror, propell og i særdeleshet senkekjølen. Knallbåter så vidt jeg kan bedømme. Det ligger en slik en i Strömstad. I lett vind glir den fra Hulda uten problem. Og jeg forventer at den vil seile fillesekken av oss når det blåser godt også. Jeg er i noen grad fasinert av senkekjølsprinsippet.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke riktig hva som er spesielt. Innredningen er helt konvensjonell både i løsninger og utførelse. Det finnes mange knekkspantbåter, visuelt vil noen si at det ikke er det vakreste som flyter. Har en noe klumpete to-rorsløsning, fallkjøl er bra og al.vil mange mene også er bra, men tæringsfaren er der. Har noen sett en litt dårlig vedlikehold og ubehandlet al. båt? Terningkast: 4 til 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...