Jump to content

Teakplater hvor lakken har sluppet taket...

Gudrun

Recommended Posts

Ser at lakken har sluppet taket på enkelte deler av teakplatene i innredningen. Fremstår som lyse felt. Har fjernet noe av det med pussemaskin og pusset vekk lakken til jeg akkurat kom ned på teaklaminatet. Resultatet ble selvfølgelig veldig mye støv i resten av båten.

Er Reprin maling og lakkfjerner(eller hva det nå heter)noe å bruke på de lyse feltene? Eller er det andre produkt som er prøvd med bedre resultat? Den løse lakken må bort på et eller annet vis, men helst på en måte som ikke medfører at hele båten må vaskes ned etterpå....

Redigert av Gudrun (see edit history)

Kan kanskje forsiktig bruk av varmepistol hjelpe? Så er det jo disse skrapene også, sikling tror jeg de heter. Spørs om disse er "grove" nok. Reprim er effektivt, men også noe griseri.

Ellers er det effektivt å holde en støvsuger tett opptil når en pusser. Trekker til seg fin-støvet.

Tar du hele platesiden, eller er det godt nok å pusse ned feltet der lakken har sluppet?

mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Tenkte å bare ta der det har løsnet og legge på et par lag med lakk der og så avslutte med å lakke alt slik det blir noenlunde samme høyde....

Har gjort unna endel og det ble ganske så bra, men det var nå dette støvet jeg tenkte på.....

Støvsugeren må i såfall stå på dekk for å lede støvet ut og med det fantastiske været vi har her så bør det være en sak som er bregnet for utendørs bruk med vann underifra heheheheh Tror ikke jeg sjanser på den gamle siemensen jeg har. har nok blitt pingle med årene. :lol:

Varmepistol? Tja, kanskje det hadde vært noe å prøve?

Du må ikke bruke reprin eller andre tilsvarende produkter på teak og andre edle tresorter de blir fort missfarget av disse kjemilaliene. Varmepistol vil nok kunne brukes med også her vil du erfare at det er vanskelig og begrense område som skal utsettes for varmen, det vil altså slippe på større og større lakk områder ettersom du varmer.

Puss deg ned forsiktig på de områdene som det tregns på og begynn og lakk deg opp igjenn lag på lag.

Hvis det er greit å komme til vil nok det beste være å sikle bort lakken. Du kjøper deg en sikling av god kvalitet, og skrapper forsiktig vekk lakken med denne! Ikke noe støv, kun lange strimler av lakk Men litt tålmodighet bør man ha, samt en stø hånd...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...