Jump to content

Hvordan kontrollere at ventiljustering er utført (Yanmar 4JH3-HTE)

Snekker'n

Recommended Posts

I brukerhåndboken til min 96 HK Yanmar 4JH3-HTE står det at inntaks og eksosventilene skal justeres etter 50 timer, og deretter hvert 2. år / 500 timer.

Motor er nå 2 år og har gått 270 timer. Da jeg kjøpte båten hadde den gått ca 120 timer. Forrige eier fortalte at 50 t service ikke var utført, annet enn olje/filterskift.

Jeg leverte båt/motor inn til service forrige uke. Jeg gjorde spesielt oppmerksom på at servicepunket vedr. ventiler ikke var utført på 50 timer, samt at jeg ønsket alle servicepunkter opp til og med 2 års service utført.

Hentet båten fredag kveld. Kan se at alle filtere er skiftet. På oljesølet i bunnen av båten kan jeg også se at oljen er skiftet.

Men, hvordan kan jeg kontrollere at ventilene er justerte? Jeg kan ikke finne at malingen er avflasset på en eneste skrue på motoren. Jeg trodde at de måtte litt "inn" i motoren for å kontrollere/justere ventilene.

Jeg har ikke fått fakturaen fra verkstedet ennå, så jeg vet jo ikke om de har utført det jeg har bedt dem om. Jeg har ikke lyst til å betale for noe jeg ikke har fått, og håper derfor å få tips om jeg kan kontrollere at ventiljustering er foretatt.

Hilsen Snekker'n

Buster X med Yamaha 70

Se om skruene på toppdekselet (helt øverst på motoren, der oljepåfyllingen er) har vært løst. Hvis ikke, er det fysisk umulig at de har stilt ventilene...

Alternativet er jo å stole på at de har gjort det de sier da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
I brukerhåndboken til min 96 HK Yanmar 4JH3-HTE står det at inntaks og eksosventilene skal justeres etter 50 timer, og deretter hvert 2. år / 500 timer.

Hentet båten fredag kveld. Kan se at alle filtere er skiftet. På oljesølet i bunnen av båten kan jeg også se at oljen er skiftet.

Hilsen Snekker'n

Oljesøl i bunnen etter service ville fortalt meg at jeg hadde valgt feil verksted.

I følge vedlikeholdsskjemaet skal også dyser og dysetrykk kontolleres. Dette er det vel heller ikke mulig å gjøre uten å ta ut dysene? Også her er malingen urørt fra motoren var ny.

På meg virker det som om du har valgt en lurvete leverandør. Det er greit å være misstenksom. En venn av meg som driver i markedet løfter ikke en gang på øyebryna om det kommer inn en flere år gammel motor som skal ha hatt alle servicer der originalfiltrene fremdeles er montert.

Er ikke malingen på skruene som fester ventildekselet sprukket/flasset av så har de ikke vært inne der og kontrollert. For å teste en innsprøytningsdyse må den ut av maskinen, settes i en testbenk hvor trykk og spredning kontrolleres. Siden dette tydeligvis ikke har vært kontrollert på din maskin så ville jeg forlangt avslag i prisen på servicen.

Ventilklaringene dine bør kontrolleres fordi klaringen har det med å bli oppspist etter hvert som ventilene går seg til. For liten klaring er mye værre enn for stor klaring. Det fører til at vintilene ikke lykker helt og eksosgassene begynner til slutt å lekke forbi ventilen og skader setene. Litt klakking skal du høre i fra ventilene, er det helt stille så er det tegn på at det er null eller for lite klaring.

Hvis maskinen din ikke røyker mer enn hva som er normalt og du føler maskinen yter det den skal så er nok brennstoffventilene(dysene) ok, ikke noe å bry seg med.

Hei.Eg og har ein 96 hk yanmar. 1999 mod. :430 timer. Tidelige eier har hatt 50 timer service og 200 timer service. :smiley: I følge han hadde verkstedet tatt ventiljustering og dratt til toppen, det er stemplet på side 15. Men eg kan heller ikkje sjå noko på skruer osv osv.Men motoren går kjempe fint. Tenkte og ta det til våren for sikkerhetsskyld. :flag:

:smiley:

Har samme motor som Hagalio. Båten min ble kjøpt brukt i 2002 og var da gått omlag 450 timer. Forrige eier fortalte at han alltid hadde latt verksted ta seg av service og opplag. Han visste ikke noe om ventilkontroll var utført. Motoren gikk helt greit den uten røyk og klakking, men jeg ville sjekke ventilklaringen og kunne da heller ikke se at skruene på ventildekslet var rørt. Det visste seg ved sjekken at klaringen var litt feil på et par sylindre. En var en smule stram og en annen var 0,1mm for rom, husker ikke lenger hvilke ventiler det var, innsug eller eksos. Så det ser dessverre ut til at verksteder ikke tar det så nøye med å kontrollere ventilklaringen som servicemanualen anbefaler.

Haba

Å sjekke / justere ventilene på en Yanmar motor er en enkel affære så det er vel rent slurv hvis det ikke gjøres på en service. Selv har jeg en 4LH-TE på 105 hk og ventilene sjekkes lett på 10 min , og man trenger ikke være noen trollmann for å gjøre det heller , og ja du vil se det enkelt på malingen på boltene om de har vært løsnet .

Å vurdere nødvendig justering på gehør er vel heller tvilsomt .

For å sjekke åpningstrykk og spredemønster til dysene så må de tas ut av motoren og du vil nok se at malingen på boltene som holder disse vil bli skadet hvis de virkelig har vært ute for kontroll . Personlig mener jeg at en slik kontroll neppe er nødvendig så lenge motoren virker normal og ikke ryker sort ved belastning eller bruker unormalt mye drivstoff .

Jeg undres av og till på om hele båtbransjen består av banditter , slike historier florerer og personlig foretrekker jeg å gjøre mest mulig selv slik at jeg ihvertfall har kontroll med hva som faktisk er gjort .

Jeg har min egen servicebok for båten som jeg noterer alt jeg gjør med båt og motor .

Hei !

Min mekaniker sier at han aldri har opplevet behov for verken ventiljustering eller tenningsjustering på 50t. service på en Yanmar.

-koh

Kanskje sakens kjerne: Skal man forholde seg til hva den enkelte mekaniker synes, eller til hva motorprodusenten anfører i sine prosedyrer. Siden kommer naturligvis spørsmålet om hva man har betalt for, og hvilke garantier man til slutt har overfor motorprodusent. Videre hvem skal ha skylden om ting skjærer seg.

Mange takk for nyttige innspill!

Grunnen til at jeg ønsket en service var at jeg ville få kontrollert/justert slike ting som krever spesialkunnskap. Skifte olje og filter gjør jeg jo like lett selv - og med mindre søl.... :headbang:

Verkstedet har (foreløpig) et godt rykte. Jeg ringer dem i morgen og ber om en forklaring.

Buster X med Yamaha 70

Dette med ventiljustering er faktisk viktigst å følge med på når motoren er ny, og selvfølgelig motorens levetid ut. Når den er ny er det deler som går seg til og klaringer må justeres. Det er jo mennesker som har montert motoren i sammen og menneskelig svikt forekommer. Servicen etter 50 eller 100 timer kan ansees som en etterkontroll av at montør har gjort en god jobb i tillegg til kontroll av den normale innkjøringsprosessen.

Jeg har selv drevet med testkjøring av nybygde dieselmotorer og har justert ventiler som har vært helt i ulage og skrudd fast deler som har vært avglemt. Ikke skjeldent vann eller olje sprutet i alle retninger ved første oppstart, avglemte punkter i fra montørene.

På min motor står det i veiledningene at mutrene i toppen skal dras til etter en viss tid. Hvis man ikke gjør det, risikerer man lekkasje fra topp-pakningen. Og når man trekker til toppen, må ventilene justeres. Det er veldig enkelt å gjøre selv. Du trenger en fastnøkkel, en skrutrekker og en bladmåler (kr 19,90 på Biltema).

Jeg hadde dysa til kontroll nylig. Den var helt ok.

Det kan tenkes at det ikke er nødvendig å utføre disse service-trinnene. Men da er det jo ergerlig å betale for det. Med de prisene som er på service på båtmotorer, er det veldig god butikk å lære å fikse slike ting selv. En liten båtmotor er enkle greier.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

:rolleyes:

Hei.

Har spurt på merkeverksted for Yanmar om nødvendigheten å ettertrekke toppen (tror det er rundt 600 timer), men fått til svar at det er ikke nødvendig og at de ikke gjør det.

Hva er riktig, hva skal vi tro ?

mvh

Haba

Be om å få dette skriftelig fra merkeverkstedet, si at du gjerne vil ha det skriftelig i tilfelle det tross alt skulle bli en reklamasjonssak side.

Skal vedde på at du ikke får det, de er de første til å si at "her er det ikke utført service iht fabrikkmanualen" hvis du kommer tilbake med brente ventiler e.l....

Nå skal ikke jeg uttale meg om nødvendigheten av dette, men snarere hva man har betalt for... Står det på regningen at man betalt for ventilsjekk/justering så forventer man selvsagt at dette er gjort... Står det kun service utført så er det vel mere ullent hva man har betalt for.... med mindre dette er relatert til en gitt definert service fra Yanmar, mend a står det jo kvitteringen, men fårgan er hva står det på kvitteringen, hva har man betalt for... alt annet blir jo bare synsing etter mitt syn..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

husk også at når de stempler serviceheftet , blir de ansvarlige for de servicepunktene de skal\skulle ha gjort.. uansett , ikke bra og ikke utføre alle punktene . burde snakke med verktedet først og få de til å sjekke opp de punktene du har betalt for.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Ringte først til Yanmar Norge og fikk prate med en hyggelig servicesjef.

Han sa klart i fra at det var viktig å få kontrollert/justert ventilene. Dette hører til en normal 2 års service og skal utføres.

Ringte deretter til det aktuelle verkstedet og fikk først prate med verksmester, som satte over til mekanikeren som hadde utført arbeidet. På spørsmålet om ventiljustering var utført var svaret: "Det har jeg ikke gjort, for de hørtes greie ut".

Verkstedet står på listen til Yanmar Norge som autorisert verksted.

Siden verkstedet ikke har gjort det jeg ba om, og ikke har fulgt anbefalingene til Yanmar Norge, så har jeg allerede trukket min konklusjon om at videre servicer gjøres et annet sted. At det var en del søl av gammel motorolje bidrar ikke til å svekke denne konklusjonen.

Nå gjenstår kun å motta fakturaen. Jeg skal selvfølgelig betale for arbeid faktisk utført / deler forbrukt, men heller ikke mer.

:nonod:

Buster X med Yamaha 70

En dreven mekaniker bruker ikke stort mer enn en time på å bytte olje, oljefilter og dieselfilter + kontroll/stramming av reimer. Jeg vil tørre å påstå at du skal betale for en time pluss filtrene og oljen. Ikke mer. Vil du være skikkelig kverulant så fakturerer du verkstedet for rengjøring av maskinrommet ditt, dette er en del av jobben.

høre på ventilene kan ikke regnes som kontrollert . oftest blir det større klaring på ventilene og det kan man høre , men av og til blir klaringen trangere ( ikke hørbart ) og da som hydrox skriver er det fare på ferde .. heller kjøre med dobbel så mye slakk ,enn dobbelt så trange ventiler spø r du meg

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...