Jump to content

Verdien på garanti ved import fra USA

Sydvesten

Recommended Posts

Avansen på slik ting er ikke så stor i Norge. På autopilot, plottere, radar etc beregner de ca 30-35 % til forhandlere av veil salgsum og importørene har tilsvarende prosentsats av nettopris til forhandler.

Når det gjelder priser vil det alltid være rimligere jo større kvantum man kjøper. Norge er et bittelite marked og importørene får nok heller ikke de beste prisene, devserre.

2 runder med 30-35% påslag er vesentlig i forhold til 1 x 10-20% som er normen for en nettbutikk og i mange tilfeller er forskjellen enda større slik at norske priser ender opp 2 til 3 hundre prosent over laveste US nettbutikk (det er tildels groteske forskjeller, ikke nyanser). Forbruks elektronikk er i ferd med å bli en global handelsvare og ære være den som utfordrer gamle tradisjoner på dette området.

Det er heller ikke riktig at Norge er et bittelite marked for båtustyr. Båt tettheten i Norge er uvanlig høy i forhold til Europa forøvrig og vi har jo blant annet sett at den norske Princess importøren har vært den største leverandøren i Europa i forhold til markeds grunnlag. Vi har også sett fra flere produsenter at Norge er et referanse marked som blir hensyntatt ved produkt utforming fra utstyrs produsenter. Total markedet er heller ikke uvesentlig så det er ingen grunn til å stå med lua i hånda for norske importører.

Når det gjelder garanti reparasjoner, mener jeg som andre her at det først er produsentene som må lage skikkelige avtaler for å sikre sine merkevarer. Importørene bør allikevel ikke frikjennes og jeg tror de ville vært langt bedre tjent med å gi service mot betaling uavhengig av distribusjons kanal (det samme problemet var også i bilbransjen for de som husker en 10/15 år tilbake i tid). Jeg er heller ikke i tvil om at lokale "sjapper" har sin berettigelse (nærhet til kunder, språk etc.), men da må bransjen ta seg betalt for det de faktisk leverer (service) og ikke dumpe det på produkt prisen (som igjen blir fordyret med at staten tar sitt).

På generell forbruker elektronikk er prisnivået i Norge blitt akseptabelt gjennom kjeder (eks. Elkjøp/Siba/Expert etc.) og ikke minst har Komplett/Netshop vist at netthandel kan være en svært kostnads effektiv distribusjons form. Når det gjelder båt-utstyr er vi fortsatt et u-land og jeg må si jeg blir direkte misunnelig når jeg ser hvor mye lenger amerikanere og tildels engelksmenn har kommet på dette området. Skal det bli bedre derimot er det jo vi forbrukere som må reagere.

Ikke mye jeg er uenig i i det du skriver Boref, men såvidt meg bekjent er det ingen av de norske importørene av båtelektronikk som driver egen netthandel. Det kan de selvfølgelig starte opp med å fjerne ett ledd og selge mye rimligere. De må da i samme åndedrag regne med at de mister alle forhandlere i det ganske land. Vil de gjøre det?

Kanksje det er den veien det går, jeg vet ikke. Du mener tydeligvis det. Å samennligne med kjeder som selger fobrukerelektronikk til hjemmet og hvitevarer +++ er som før nevnt litt søkt, etter min mening. Den dagen disse kjedene kjøper inn båtelektronikk direkte fra produsent (vet ikke om produsentene vil det?) vil prisene falle. Det er i vi enige om.

Jeg vet at kjedene har prøvd å selge slikt utstyr ved å kjøpe fra norske importører. Det har gått dårlig. De selger for lite.

De har heller ikke vært villig til å sette ned prisene særlig mye.

Marginen noen hevder er 10-15% på f.eks hvitevarer er heller ikke reell, når det gjelder fysiske butikker. Jeg fikk mer enn 13% rabatt sist jeg handlet vaskemaskin til min mor på Elkjop. Mulig nettbutikken til elkjop har marginer på 15-20% på enkelte vare, men de fleste varer selges med større margin vil jeg tro.

At Norge har mange frtidsbåter i forhold til befolkningmengde er vel ingen uenig i. At Princess som selger enheter som koster fra 2 mill og oppover selger bra her og satser her er heller ikke noen bombe. Det betyr ikke at Norge er et kjempestort marked sammenliknet med andre land når det gjedler salg av radar, plottere etc.. I den sammenheng er vi fremdeles små.

En idè til nettbutikk må være en Skandinavisk butikk for slikt utstyr som der man kjøper direkte fra produsent. Hvis man da klarer å overbevise dem om at dette er fermtiden i Skandinavia for omsetning av slik utstyr.

Kanskje vi skal starte opp en :yesnod:

Redigert av OLPI (see edit history)
Båtbransjen fremstår for meg som den verste bransjen vi har..

Faktisk har vel en gjennomsnittlig bruktbilselger på ensjø stort sett bedre orden på service og prisanslag enn det de fleste i båtbransjen har.

Her er jeg bare så enig med deg. Har i andre tråder hevdet det samme og det er kun fordi vi er så lidenskapelige i forhold til båt at vi godtar forholdene. Vi hadde garantert ikke godtatt det samme på noen andre områder, det være seg bil, bolig, hytte, håndtverkere, bilverksted osv.

Jeg er også enig med deg i at om det ikke er mulig å få reparert utenlandsk utstyr hos merkeverksted i Norge er det ufattelig og idiotisk.

Hvem som skal skytes her er jeg ikke helt sikker på, men heller til at hovedskuddet bør gå etter det internasjonale selskapet. De bør ikke inngå innportavtaler med noen som nekter å reparere produktene.

Håper de som er på langtur til Norge og er så uheldige at de trenger å få produkter kjøpt i sitt hjemland reparert ikke møter slike problemer...

Dette er bare søkt og det er bare båtfolk som godtar slikt.

Det må vel dreie seg om et elsk-hat forhold. Samtidig som endel av oss er svært så kritiske båtbrukere (som er kritiske både til det ene og annet, fra kvaliet på syrefaste skuer, toilett, reperasjoner, dierselkvalitet mv) stadig kommer med velfunderte og erfaringsbaserte kommentarer til båtprodusentene, bruker vi mange ganger mye enegi på å forsvare nettopp vår egen båt. Jeg vet ikke om bileiere jevnt over har samme elsk - hat forhold til sin bil.

Faktisk har vel en gjennomsnittlig bruktbilselger på ensjø stort sett bedre orden på service og prisanslag enn det de fleste i båtbransjen har.

Er vel ikke helt min erfaring med båtfornahandleren innerst i Lenagbukta, som er den eneste båtforhandleren jeg har hatt noe med å gjøre ved båtkjøp..

Jeg kjøper som sagt en del fra bla. USA og vil selvsagt fortsette med det, er klar over at jeg ikke vil få dette reparert i kongeriket... men med en tredjedel å spare så tar jeg sjansen, kjøper nytt om dette går i stykker... Da blir det sikkert en nyere modell også..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er vel ikke helt min erfaring med båtfornahandleren innerst i Lenagbukta, som er den eneste båtforhandleren jeg har hatt noe med å gjøre ved båtkjøp..

Det hører jeg flere si, og jeg har et inntrykk av at det er en av få aktører i bransjen som opptrer på en seriøs måte.

Jeg hører mye rart om de som importerer en del andre merker.

Lunde og Lange er faktisk de eneste jeg ikke har hørt noe negativt om.

Hei.

Som nyinmeldt medlem var jeg innom båtplassen idag.Så at innlegget mitt fra Bavariaklubben var sakset over.Jeg bestilte en Raymarine ST6002 S1G fra USA iden tro at jeg hadde noen form for garanti.Belamarin viste jeg at ikke utførte garantiarbeide på varer kjøpt utenom de.Men ifølge et innlegg i Bavariaklubben fra Lunde båt,så sendte Belamarin sakene til Raymarine i England for rep.i garantiperioden(2år)Men neida,det gjelder bare hvis det blir handlet over disk i US. Handler du Raymarinvarer på postordre har du ingen garanti!!! Det var en Belamarinansatt

(forsåvidt en hyggelig kar det,) som sa i klartekst på min telefonhenvendelse at vi tar ikke idet engang.Ikke engang mot betaling.Skjønner godt det, vi går dem rett i næringa.Sparte forresten ca 11000kr med moms og frakt i forhold til den rimligste prisen jeg fant i Norge(SEATRONIC)Har nå ringt kundesupport på Raymarine i US. Veldig behjelpelige folk,ba meg sende den til Ramarine i UK.Skal ringe og snakke med dem først. FORTSETTELSE FØLGER. :sailing:

HAVTOR.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...